'Romain Grosjean is geen fenomeen: een betalende rijder met veel geluk'

Gestart door Matthijs, 21 augustus 2012 - 09:38:15

« vorige - volgende »

Matthijs

Van Racexpress.nl:
CitaatVelen hebben Romain Grosjean in de eerste helft van het seizoen de hemel in geprezen om zijn uitstekende prestaties. De Lotus F1-coureur stond al enkele malen op het podium en was in de kwalificatie ook regelmatig goed onderweg. Toch is niet iedereen enthousiast over de Fransman. Nelson Piquet Jr., die in 2009 door de voorganger van Lotus, Renault, op straat gezet werd en vervangen werd door de rookie Grosjean, is zeer kritisch. Bij de Braziliaan zit zijn ontslag nog altijd hoog, zo lijkt uit onderstaande forse uitspraken.

"Zou Alonso er gereden hebben dan zou hij met die auto de wereldtitel winnen", zo zei Piquet Jr. tegenover het Braziliaanse Totalrace. "Grosjean heeft zich zeker verbeterd maar hij is geen fenomeen geworden. Niets in vergelijking met Alonso. Hij heeft geluk dat hij na de Formule 1 nog een seizoen in de GP2 kon rijden, een sponsor vond en terugkeerde als betalende rijder in de F1, nietwaar? De timing was voor hem erg goed. Hij heeft veel geluk gehad, kwam binnen op een moment waarop zijn teamgenoot een beetje zwak is en hij een zeer goede auto heeft."

Klinkt behoorlijk als natrappen, maar ik denk wel dat hij een punt heeft. Doordat het moeilijk in te schatten hoe goed Raikkonen is, is moeilijk in te schatten hoe goed Grosjean is. En dat zorgt ervoor dat het moeilijk in te schatten is hoe goed de Lotus nu eigenlijk is. Het is wel reëel om te veronderstellen dat Raikkonen (nog) niet op zijn allerhoogste niveau zit, getuige ook zijn matige kwalificaties.

Los daarvan vind ik het wel vreemd dat Piquet er volledig aan voorbij gaat dat Grosjean zeer overtuigend GP2-kampioen werd in een team dat daarvoor nog nooit de middenmoot ontstegen was.

0634

Die gozer heeft net zo'n plaat voor zijn harses als dat zn Pa altijd had. Die vond Senna ook overschat.

'In vergelijking met Alonso'... tjonge jonge. Nee, zullen we alle jonge rijders anders meteen maar vergelijken met de beste die er is? 'Alonso zou wel even kampioen worden in de Lotus'... tja, dan wil ik wel eens weten wat Piquet jnr vindt van de prestaties van Kimi. Want die is net als Grosjean net terug van weggeweest maar wel iemand van wie je wat meer zou mogen verwachten. Die loopt dan ook maar een beetje te harken blijkbaar.

Grosjean is gewoon niets meer dan een debutant die heeft laten zien rookie-fouten te maken, maar ook sneller te kunnen rijden dan zijn ervaren teamgenoot én heeft daar bovenop nog eens bewezen een échte racer te zijn. Grosjean is een toekomstig racewinnaar en wereldkampioen als hij zich blijft ontwikkelen met meer potentie dan mannen als Perez, di Resta of Hulkenberg m.i..

En tja... als mensen zeggen 'Kimi is nog niet helemaal terug op topnivo dus dat is geen graatmeter', dan vraag ik me af waarom Grosjean dan wél al op topnivo zou zitten. Hij is net zolang weggeweest en heeft alleen een klap minder ervaring.
In één ding heeft Piquet jnr gelijk: ik zou Grosjean ook geen fenomeen noemen. Gewoon een talent met heel veel potentie.

Enzo

Nelson Piquet Jr kan beter gewoon zijn mond houden, jaloers mannetje dat het is.
Anderzijds denk ik wel dat de Lotus ervoor zorgt dat beide coureurs er goed uit zien, wellicht vertekenend.

Matthijs

Citaat van: Jeroen op 21 augustus 2012 - 10:02:01
En tja... als mensen zeggen 'Kimi is nog niet helemaal terug op topnivo dus dat is geen graatmeter', dan vraag ik me af waarom Grosjean dan wél al op topnivo zou zitten. Hij is net zolang weggeweest en heeft alleen een klap minder ervaring.
Ja, maar dat is toch waarheid als een koe? Grosjean zit nog niet op max, want is 'debutant', Kimi zit nog niet op zijn max want is er twee jaar uitgeweest. Dan is het toch van allebei moeilijk in te schatten hoe goed ze zijn? In die zin geef ik Piquet dus gelijk. Alleen, zijn conclusie dat Grosjean 'dus' niks bijzonder is deel ik niet. De tijd zal het leren (idem voor Kimi).

Folkert

Een bericht vol jaloezie. Grosjean is niet een waar fenomeen, maar doet dit jaar gewoon erg goede dingen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 21 augustus 2012 - 11:38:04
Citaat van: Jeroen op 21 augustus 2012 - 10:02:01
En tja... als mensen zeggen 'Kimi is nog niet helemaal terug op topnivo dus dat is geen graatmeter', dan vraag ik me af waarom Grosjean dan wél al op topnivo zou zitten. Hij is net zolang weggeweest en heeft alleen een klap minder ervaring.
Ja, maar dat is toch waarheid als een koe? Grosjean zit nog niet op max, want is 'debutant', Kimi zit nog niet op zijn max want is er twee jaar uitgeweest. Dan is het toch van allebei moeilijk in te schatten hoe goed ze zijn? In die zin geef ik Piquet dus gelijk. Alleen, zijn conclusie dat Grosjean 'dus' niks bijzonder is deel ik niet. De tijd zal het leren (idem voor Kimi).


Plus het feit dat Grosjean geen debutant meer is. Hij doet gewoon wat er van hem wordt verwacht. Beiden doen het goed, maar voor een overwinning hebben ze een beetje geluk nodig. That's all!

Jozef

Ik zie zelfs eerlijk gezegd niet in waarom deze bedriegende crybaby hier een topic verdient... of dat zijn uitspraken überhaupt de media halen.

Folkert

Toch is Piquet een goed voorbeeld van een rijder waar foute beslissingen of goede beslissingen die fout gaan, je carrière de gootsteen invoeren. Natuurlijk slaat het nergens op wat hij over Romain zegt, al zit er een puntje waarheid in. Romain is goed, maar heeft wel "geluk" dat aantal beslissingen wel goed vallen. Maar dat is met alles zo. Je moet risico's nemen en goede beslissingen. En ja, geld helpt altijd natuurlijk en dat is misschien wel beetje zijn geluk ook, maar als je daarna ook prestaties neer zet is het meer dan een betalende rijder met geluk.
Trotse vader van Rosalie(L)

T.Nuvolari


Fabian

Pieketje Junior kan beter zijn Braziliaans/Hollandse mond dicht houden.
Ik vind Grosjean de verrassing tot nu toe. Hoe goed ie is? Goed genoeg om van voren mee te doen.

Kootje

Wat 'n bullshit van die Piquet jr. zeg.
Moeten we dit soort uitspraken nou echt serieus nemen?
De hele fucking wereld ziet toch dat die gozer gewoon goed en 'n evt WK in spé is?
Dat Nelsinho z'n talent verkwanseld heeft en niet waar kon maken ..... ::)
Fuck it ..... hier ga ik niet verder op in.
Bloed begint nu al te koken.

0634

Citaat van: Matthijs op 21 augustus 2012 - 11:38:04
Citaat van: Jeroen op 21 augustus 2012 - 10:02:01
En tja... als mensen zeggen 'Kimi is nog niet helemaal terug op topnivo dus dat is geen graatmeter', dan vraag ik me af waarom Grosjean dan wél al op topnivo zou zitten. Hij is net zolang weggeweest en heeft alleen een klap minder ervaring.
Ja, maar dat is toch waarheid als een koe? Grosjean zit nog niet op max, want is 'debutant', Kimi zit nog niet op zijn max want is er twee jaar uitgeweest. Dan is het toch van allebei moeilijk in te schatten hoe goed ze zijn? In die zin geef ik Piquet dus gelijk. Alleen, zijn conclusie dat Grosjean 'dus' niks bijzonder is deel ik niet. De tijd zal het leren (idem voor Kimi).

Het lijkt mij niet Matthijs. Een ervaren wereldkampioen die terugkomt moet een hoger basisniveau dan een (semi) debutant, die ooit een paar races reed en al net zolang weg is geweest. Als ze nu al gelijke tred houden, stemt mij dat zorgerlijker voor Kimi dan voor Romain.

Franky R.

@Jeroen,


Waarom zou Kimi een hogere basisniveau moeten hebben t.o.z. van Grosjean? De auto's zijn nu fors anders, dan toen Kimi nog reed (geldt overigens ook voor Romain).

Folkert

Ik denk ook wel dat Kimi over het algemeen de overhand heeft. En t.o.v. Romain , maakt Kimi minder fouten.
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Citaat van: Franky R. op 21 augustus 2012 - 18:37:40
@Jeroen,


Waarom zou Kimi een hogere basisniveau moeten hebben t.o.z. van Grosjean? De auto's zijn nu fors anders, dan toen Kimi nog reed (geldt overigens ook voor Romain).
Een ervaren rijder zou zich sneller aan moeten kunnen passen dan een onervaren. Bovendien, de man is wereldkampioen, dan moet je wel wat kunnen natuurlijk.