Wat voor een werk doe je?

Gestart door Wizard, 26 mei 2012 - 19:24:40

« vorige - volgende »

Wizard

Als topicstarter zal ik meteen aftrappen: Ikzelf werk momenteel als HSEQ-manager voor Bilfinger Berger. Deze bouwen een geavanceerde highschool (lees: bunker) voor de NATO (U.S-Army). Wat ik doe is onder andere het schrijven risico analyses met de OSHA als leidraad. Tevens ben ik verantwoordelijk voor een stuk veiligheid met als neventaken kwaliteitscontroles en LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) certification. Deze overleg ik met het hoofdkantoor in Duitsland. Daar zowel en veiligheids- als kwaliteitseisen veel hoger liggen volgens Amerikaanse normen, een vrij uitdagende job. Zeker gezien onze speelruimte zich doorgaans voornamelijk in de petrochemie bevindt is dit de verandering van spijs die doet eten. In de loop der jaren heb ik op het gebied van veiligheid veel functies ingevuld, van coachen van nieuwe medewerkers, controleren op het naleven van beheersmaatregels tot het coördineren van grote turnarrounds. Van alle markten thuis.

Wat doen jullie beroepsmatig?

Kootje

Ik ben CV-monteur/loodgieter.
Ik hou me voornamelijk bezig met het installeren van centrale verwarmings- en sanitaire installaties in alle soorten en maten.
Maar ook luchtbehandeling, zoals airconditioning en mechanische ventilatie, valt onder m'n werkzaanheden.

Wizard

Ah, die mensen krijg ik ook nog over de vloer! ;) Jammer dat je niet mijn buurman bent, zoek namelijk nog een bedrijf die mijn overgeweldige AGPO Ultima wilt onderhouden. Vorig bedrijf heb ik na een hoop gedoe de deur gewezen.

Enzo

-Ik ben evenementen manager van 2 theaters en een andere derde locatie in Den haag. We hebben 70 man personeel en 7 floormanagers. Mijn afdeling is verantwoordelijk voor de dienstverlening aan de theaters en de commerciele uitbating van beide locaties. Daarnaast doe ik veel HR/ Sales en onderhandelingen met externe partners zoals bierbrouwers en groothandels.

-Als nevenactiviteiten ben ik sinds kort betrokken bij een stichting als aankomend bestuurslid/commissaris.

-Op basis van beschikbaarheid ondersteun ik wat bekende bij een zeer sjieke gastronomische catering op locatie.

-Redactielid/amateur journalist voor GPPits.net. 8)

-Daarnaast verhuur ik kamers.

Franky R.

Citaat van: Wizard op 26 mei 2012 - 19:24:40
Als topicstarter zal ik meteen aftrappen: Ikzelf werk momenteel als HSEQ-manager voor Bilfinger Berger. Deze bouwen een geavanceerde highschool (lees: bunker) voor de NATO (U.S-Army). Wat ik doe is onder andere het schrijven risico analyses met de OSHA als leidraad. Tevens ben ik verantwoordelijk voor een stuk veiligheid met als neventaken kwaliteitscontroles en LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) certification. Deze overleg ik met het hoofdkantoor in Duitsland. Daar zowel en veiligheids- als kwaliteitseisen veel hoger liggen volgens Amerikaanse normen, een vrij uitdagende job. Zeker gezien onze speelruimte zich doorgaans voornamelijk in de petrochemie bevindt is dit de verandering van spijs die doet eten. In de loop der jaren heb ik op het gebied van veiligheid veel functies ingevuld, van coachen van nieuwe medewerkers, controleren op het naleven van beheersmaatregels tot het coördineren van grote turnarrounds. Van alle markten thuis.

Wat doen jullie beroepsmatig?


Dank je voor je zeer uitgebreide info, maar ik weet nog steeds niet wat je doet... :P ...HSEQ = toch iets met gezondheid, milieu en kwaliteitscontroleur?

Wizard

Je mist veiligheid. ;)

Voor de rest:

CitaatWat ik doe is onder andere het schrijven risico analyses met de OSHA als leidraad. Tevens ben ik verantwoordelijk voor een stuk veiligheid met als neventaken kwaliteitscontroles en LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) certification.

CitaatIn de loop der jaren heb ik op het gebied van veiligheid veel functies ingevuld, van coachen van nieuwe medewerkers, controleren op het naleven van beheersmaatregels tot het coördineren van grote turnarrounds.

Dat is wat ik dus doe. Wat behoeft meer tekst en uitleg? Gewoon vragen!

Franky R.

OT:


Ik ben van origine Logistiek Medewerker (eigenlijk beveiligingsmedewerker, maar dat doe ik dus nooit meer). Maar ik heb voornamelijk gewerkt als vrachtwagenchauffeur voor TNT/PostNL. Later werd ik assistent-teamleider, maar ik bleef op de wagen rijden.


Dat doe ik, na te zijn uitgekocht, nog steeds op oproepbasis op sommige zaterdagen of bij ziekte/vakantie (als ik dan vrij ben van Karmac).


Momenteel ben ik bibliotheekmedewerker voor Karmac. Deze baan behelst het rijden met een Renault-vrachtwagen van topkwaliteit (dus niet) in de periferie van het Groene Hart.


Per gemeente zijn er enkele halteplaatsen toegewezen, waar men behoefte heeft aan een bibliotheek. Vaak is een 'vaste' bibliotheek te ver weg (voor kleine kinderen en ouderen) of is deze gesloten wegens bezuinigingen.


De werkzaamheden omvatten alles wat met het lenen van bibliotheekboeken te maken heeft; lenen, inleveren, innen van boetes voor laattijdig ingeleverde boeken, inschrijven nieuwe leden, reserveringen en alle administratie om dat bij te houden.


Daarnaast is er ook nog klein onderhoud aan de vrachtwagen plus oplossen van kleine defecten aan de lendomaat (gewoon een kast met een RFID-scanner) waarmee de klanten hun boeken kunnen inleveren en lenen.



Franky R.

Citaat van: Wizard op 26 mei 2012 - 22:55:07
Je mist veiligheid. ;)

Voor de rest:

CitaatWat ik doe is onder andere het schrijven risico analyses met de OSHA als leidraad. Tevens ben ik verantwoordelijk voor een stuk veiligheid met als neventaken kwaliteitscontroles en LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) certification.
Citaat In de loop der jaren heb ik op het gebied van veiligheid veel functies ingevuld, van coachen van nieuwe medewerkers, controleren op het naleven van beheersmaatregels tot het coördineren van grote turnarrounds.


Dat is wat ik dus doe. Wat behoeft meer tekst en uitleg? Gewoon vragen!

Graag!

Wat moet ik denken bij het "het schrijven risico analyses met de OSHA als leidraad"?
En over je tweede deel. Dat lijkt wel op de functie van brandwacht, maar dan uitgebreider?

Wizard

#8
De OSHA kun je vergelijken met de Nederlandse VCA en ARBO-wet in 1, OSHA staat voor: Occupational Safety and Health Administration. Alleen is deze véél uitgebreider dan de Nederlandse VCA. De ARBO-wet en VCA kun je zien als een vertrekpunt waarop je verder borduurt. Middels een Taak Risico Analyse kun je daar 'vanaf wijken' door aanvaardbare risico's daar op los te laten. Zo zegt of zei regel 1 in de VCA (VOL): Veiligheid is het nemen van aanvaardbare risico's. In Amerika moet je daar dus niet mee aankomen. Dat is zwart-wit. De OSHA is de bijbel voor de Amerikanen. Daar wijken ze geen millimeter vanaf. Voor een grijs gebied, het nemen van aanvaardbare risico's, is, plat gezegd, geen ruimte. In een risicoanalyse staat de bapaling van de kans waarin een dreiging, een gevaar, zich voordoet en de gevolgen daarvan. Risico = Kans x Gevolg. Om dat in Jip en Janneke taal neer te zetten: als jij op een steiger moet werken, moet ik beschijven wat er kan gebeuren, wat de gevolgen daarvan zijn en de beheersmaatregelen om te voorkomen dat er wat gebeurd. Denk aan het dragen van een valgordel, maar ook aan vluchtwegen, reddingsacties, gevaren van buitenaf en persoonlijke beschermings middelen. Uiteraard ben ik gebonden aan de regelgeving en kan ik dat niet invullen naar eigen inzicht. Mocht zich een incident voordoen moet ik ,als veiligheidskundige, kunnen overleggen dat ik jou voldoende heb geïnformeerd over de risico's, gevaren en gevolgen en de juiste beheersmaatregelen heb getroffen om een incident te voorkomen. Doe ik dat niet heb ik een juridisch probleem. De verzekeraar, of diegene die moet betalen, zal mij ten aller tijden aansprakelijk stellen. Dus ik moet wel kunnen overleggen wat ik hebt gedaan om de kans op een incident te beperken. Dat is dus een dagtaak van mij. Risicoanalyses maken maar ook toezichthouden op de naleving en mijn bevindingen en genomen acties rapporteren. Deze verwerk ik weer in grafieken en de pijnpunten maak ik bespreekbaar middels een toolbox alsook vergaderingen met de verantwoordelijken (voormannen, directeuren) van bedrijven. Dat is mijn dagopvulling.

Wizard

Citaat van: Franky R. op 26 mei 2012 - 23:09:36
En over je tweede deel. Dat lijkt wel op de functie van brandwacht, maar dan uitgebreider?

Zit ook in ons pakket ja. Zo begin je. Nieuwe medewerkers starten als mangatwacht, doe je je best wordt je heetwerkwacht. Daarna kun je je rijkserkend brandweerdiploma halen. Dan ben je brandwacht/brandweerman. Je kunt dus kiezen voor de preventieve richting alsook de repressieve. Kies je voor het preventieve kun je je opwerken tot een algemeen toezichthouder dan wel gasmetrist. Je bent dan de oren en ogen van een veiligheidskundige, rapporteert, corrigeert en informeert. Ga je nog een trede omhoog ga je aan de andere kant van de tafel zitten. Dan wordt je veiligheidskundige en behoor je tot het managment.

Dat is mooi, Wizard, dus jij bent aan de top!

Nee!

Ook het managment wordt aangestuurd. Dit doen de HVK's. Hoger veiligheidskundigen. Deze overulen alles en iedereen wat veiligheid aangaat. Alleen de grotere bedrijven zullen zo een persoon in dienst hebben. Daar boven staat nog een MASHE (Master of SHE), maar deze mensen zijn héél schaars. Hun kunnen de ARBO-wet aanpassen indien ze dat nodig achten. Ik ben 13 jaar actief in deze branche en heb 1 keer het genoegen gehad een MASHE te ontmoeten. Maar goed, er is nog ruimte tot doorgroeien en je kunt je kennis natuurlijk altijd verbreden. Daar ben ik hard mee bezig.

Wizard

Citaat van: Franky R. op 26 mei 2012 - 23:07:46
OT:


Ik ben van origine Logistiek Medewerker (eigenlijk beveiligingsmedewerker, maar dat doe ik dus nooit meer). Maar ik heb voornamelijk gewerkt als vrachtwagenchauffeur voor TNT/PostNL. Later werd ik assistent-teamleider, maar ik bleef op de wagen rijden.


Dat doe ik, na te zijn uitgekocht, nog steeds op oproepbasis op sommige zaterdagen of bij ziekte/vakantie (als ik dan vrij ben van Karmac).


Momenteel ben ik bibliotheekmedewerker voor Karmac. Deze baan behelst het rijden met een Renault-vrachtwagen van topkwaliteit (dus niet) in de periferie van het Groene Hart.


Per gemeente zijn er enkele halteplaatsen toegewezen, waar men behoefte heeft aan een bibliotheek. Vaak is een 'vaste' bibliotheek te ver weg (voor kleine kinderen en ouderen) of is deze gesloten wegens bezuinigingen.


De werkzaamheden omvatten alles wat met het lenen van bibliotheekboeken te maken heeft; lenen, inleveren, innen van boetes voor laattijdig ingeleverde boeken, inschrijven nieuwe leden, reserveringen en alle administratie om dat bij te houden.


Daarnaast is er ook nog klein onderhoud aan de vrachtwagen plus oplossen van kleine defecten aan de lendomaat (gewoon een kast met een RFID-scanner) waarmee de klanten hun boeken kunnen inleveren en lenen.




Boetes innen? Ga je dan langs de deuren? Misschien dat ik je functie niet begrijp, maar jij brengt/haalt 'boeken' bij mensen die niet mobiel zijn en doet tevens de complete afhandeling.

Wizard

Citaat van: Enzo op 26 mei 2012 - 22:13:22
-Ik ben evenementen manager van 2 theaters en een andere derde locatie in Den haag. We hebben 70 man personeel en 7 floormanagers. Mijn afdeling is verantwoordelijk voor de dienstverlening aan de theaters en de commerciele uitbating van beide locaties. Daarnaast doe ik veel HR/ Sales en onderhandelingen met externe partners zoals bierbrouwers en groothandels.

-Als nevenactiviteiten ben ik sinds kort betrokken bij een stichting als aankomend bestuurslid/commissaris.

-Op basis van beschikbaarheid ondersteun ik wat bekende bij een zeer sjieke gastronomische catering op locatie.

-Redactielid/amateur journalist voor GPPits.net. 8)

-Daarnaast verhuur ik kamers.


Aan wat voor een evenementen moet ik dan denken?

Enzo

Culturele evenementen, dat kan van alles zijn. Denk aan, klassieke concerten en moderne dans, maar ook Mojo concert zoals Anouk, Kane, Blof, Tori Amos, Trijntje Oosterhuis, 10cc, Van Velzen, Marco Borsato, Party Squad, the Opposites etc.

Commerciele evenementen zijn ook variabel. Zoals, de afscheidsreceptie van Balkende, de herdenking van de Tripoli vliegramp, de verkiezingen, de uitreiking van de Tegel etc.

We zijn het grootste theater in Den Haag met één zaal voor max 3000 pers. en één zaal voor max 1028 pers. Daarnaast een kleiner locatie elders voor max 400 pers. 7 grote foyers voor maximaal 4000 pers en 15 barren.

Klein restaurant erbij met 40 couvert en een grand café.

Ik denk dat ik in totaal zo'n 150 evenementen per jaar verzorg.

Wizard

Kijk eens aan! Lijkt me een uitdagende job met veel afwisseling. Heb je ook contact met de artiesten zelf of communiceer je louter met de mensen die hun in dienst hebben, dit te bolwerken?

Enzo

Citaat van: Wizard op 27 mei 2012 - 00:19:26
Kijk eens aan! Lijkt me een uitdagende job met veel afwisseling. Heb je ook contact met de artiesten zelf of communiceer je louter met de mensen die hun in dienst hebben, dit te bolwerken?

Alle 'grote' sterren hebben PA's, dus daar doen wij zaken mee. Op de dag zelf heet ik wel even de artiesten welkom maar dat mag geen naam hebben. Het Koningshuis komt regelmatig, zo'n 10 keer per jaar. Dat is altijd wel grappig en heb dan vaak te maken met jongens uit jouw werkveld. Bommenchecks, metaaldetectoren en een hoop mannetjes met kogelvrije vesten die de boel beveiligen... ::)