Teveel winnaars in 2012?

Gestart door Franky R., 18 mei 2012 - 01:53:13

« vorige - volgende »

Webber meent dat het schadelijk is voor de F1, dat er teveel winnaars zijn...Eens of Oneens?

Oneens, Webber moet zelf eens gasgeven en niet zo zeuren!
10 (52.6%)
Eens, het is mij te onvoorspelbaar...
3 (15.8%)
Pas als een HRT naar pole rijdt, ga ik het te gek voor woorden vinden.
5 (26.3%)
Anders...(geef toelichting aub).
1 (5.3%)

Totaal aantal stemmen: 16

Poll gesloten: 25 mei 2012 - 01:53:13

Kootje

F1 is toch juist de creme dela creme van de autosport ??
Dan is het toch juist logisch dat je bij aanvang geen duidelijke favoriet hebt en meer teams kunnen winnen ??

Om nogmaals de parralel naar het voetbal te trekken.
In iedere competitie heb je 2 tot 4 favorieten voor de titel, dit moet je zien als GP3. GP2, F3 etc.
Daarboven staat de Champions League waar de creme dela creme in uitkomt, vergelijkbaar met de Formule 1.
In de Champions League zijn er toch ook niet per definitie maar 2 of 3 die winnen ??
Uiteraard heb je daar de favorieten, maar die staan zometeen niet in de finale.
Dus waarom moeten de favorieten in de Formule 1 wel altijd het podium bezetten ??

Wizard

Citaat van: Mark F1gge op 18 mei 2012 - 17:28:56
Het is toch net ff anders dan wat er bedoeld wordt. Volgens mij wordt er bedoeld een kampioenschap alle wedstrijden betreft en niet specifiek 1 wedstrijd. In de ene wedstrijd is McLaren de beste, de volgende zijn ze nergens... Zo gaat het met de andere favorieten ook.
Dit maakt F1 geen logische topsport op het moment, ondanks dat de winnaars in de individuele wedstrijden terecht zijn.
Wat bedoel je nu precies met Sutil, Hill en Vettel?

Ben ik niet helemaal met je eens. McLaren zit er ieder weekend wel goed bij qua snelheid. Het falen van het team geeft een vertekend beeld af over de snelheid van McLaren. Zonder de gridstraf had Hamilton gewoon kunnen strijden om de overwinning. Ze zijn misschien niet dominant, maar wel snel genoeg om structureel podium te rijden. Lotus zit er nu ook al een aantal races goed bij evenals Mercedes. Het veld zit kort bij elkaar dus ieder foutje wordt direct afgestraft. Dat is het voordeel van geen absolute dominantie. Enige team dat heeft kunnen verrassen is Williams tot nu toe geweest. En dat komt wel vaker voor. Zo won Vettel ooit Monza in een STR, was Sutil competitief in Monza (Force India), zo had Damon Hill een fantastisch weekend in Hongarij (1996). Dit gebeurt al jaren zonder dat er heissa over ontstond. Dat McLaren, Red Bull en Mercedes stuivertje wisselen is ook een fenomeen dat jaren voorkomt. Alleen niet in de jaren dat dominantie hoogtij vierde.

McLaren zie ik als favoriet voor dit seizoen, kort daarachter zijn het de Lotussen, Mercedessen, Red Bulls en ik hoop de Ferrari's die hun kunnen bedreigen en iedere fout zullen afstraffen. Mercedes en Lotus deden het in het pré-seizoen ook al aardig. En dat Red Bull en McLaren kunnen winnen verbaasd me niks. Zo nu en dan komt Ferrari kijken en kunnen ze meestrijden voor het podium. Net als afgelopen seizoen. En doen domineerde Red bull. Verder denk ik dat de koek nu wel op is qua winnende teams. De meeste races zullen worden gewonnen door de gevestigde orde. Teams die allen, jaren lang, instaat zijn om te winnen en meerdere kampioenschappen achter hun naam hebben. Ik zeg daarom, laat die dominantie maar achterwege! Dit vind ik veel leuker dan voorspelbare races. Zolang de snelste maar wint is er weinig te klagen. Tot nu toe is dat het geval (Maleisië uitgezonderd).

Melbourne: McLaren op pole, McLaren wint.
China: Mercedes op pole, Mercedes wint.
Bahrein: Red Bull op pole, Red Bull wint.
Spanje: Williams op pole, Williams wint.

Wizard

Citaat van: Kootje op 18 mei 2012 - 17:43:05
F1 is toch juist de creme dela creme van de autosport ??
Dan is het toch juist logisch dat je bij aanvang geen duidelijke favoriet hebt en meer teams kunnen winnen ??

Om nogmaals de parralel naar het voetbal te trekken.
In iedere competitie heb je 2 tot 4 favorieten voor de titel, dit moet je zien als GP3. GP2, F3 etc.
Daarboven staat de Champions League waar de creme dela creme in uitkomt, vergelijkbaar met de Formule 1.
In de Champions League zijn er toch ook niet per definitie maar 2 of 3 die winnen ??
Uiteraard heb je daar de favorieten, maar die staan zometeen niet in de finale.
Dus waarom moeten de favorieten in de Formule 1 wel altijd het podium bezetten ??

Dat. Plus, het zijn de teams/rijders die weten hoe ze moeten winnen, genoeg hebben gewonnen en diverse kampioenschappen achter hun naam hebben staan. Het is niet Sauber, Force India, Toro Rosso, Marussia, Caterham of HRT, die plots mee kunnen doen om de zege. Dat zijn geen winnende teams ondanks dat sommige van deze persoonlijke successen hebben gehad. Vooralsnog vind ik niet gek dat nu de teams korterbij elkaar staan, kunnen profiteren als een topteam z'n dag niet heeft. Nu kan een coureur het verschil maken, om Maldonado te citeren.

SDG

Citaat van: Franky R. op 18 mei 2012 - 13:31:19
Oh, er is een tijd geweest dat de winnaar van een GP startte op P24 of zo iets...Uit mijn blote hoofd was dat Niki Lauda te Dallas 1982 (?).

* kuch *

Lezen jullie mijn posts hier dan niet?  >:(

http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,11719.msg320046.html#msg320046

;)

Kootje

Citaat van: SDG op 18 mei 2012 - 18:31:02
Citaat van: Franky R. op 18 mei 2012 - 13:31:19
Oh, er is een tijd geweest dat de winnaar van een GP startte op P24 of zo iets...Uit mijn blote hoofd was dat Niki Lauda te Dallas 1982 (?).

* kuch *

Lezen jullie mijn posts hier dan niet?  >:(

http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,11719.msg320046.html#msg320046

;)

Vrijwel dagelijks.  :)

Figge

#35
Citaat van: Wizard op 18 mei 2012 - 18:02:33
Citaat van: Kootje op 18 mei 2012 - 17:43:05
F1 is toch juist de creme dela creme van de autosport ??
Dan is het toch juist logisch dat je bij aanvang geen duidelijke favoriet hebt en meer teams kunnen winnen ??

Om nogmaals de parralel naar het voetbal te trekken.
In iedere competitie heb je 2 tot 4 favorieten voor de titel, dit moet je zien als GP3. GP2, F3 etc.
Daarboven staat de Champions League waar de creme dela creme in uitkomt, vergelijkbaar met de Formule 1.
In de Champions League zijn er toch ook niet per definitie maar 2 of 3 die winnen ??
Uiteraard heb je daar de favorieten, maar die staan zometeen niet in de finale.
Dus waarom moeten de favorieten in de Formule 1 wel altijd het podium bezetten ??

Dat. Plus, het zijn de teams/rijders die weten hoe ze moeten winnen, genoeg hebben gewonnen en diverse kampioenschappen achter hun naam hebben staan. Het is niet Sauber, Force India, Toro Rosso, Marussia, Caterham of HRT, die plots mee kunnen doen om de zege. Dat zijn geen winnende teams ondanks dat sommige van deze persoonlijke successen hebben gehad. Vooralsnog vind ik niet gek dat nu de teams korterbij elkaar staan, kunnen profiteren als een topteam z'n dag niet heeft. Nu kan een coureur het verschil maken, om Maldonado te citeren.

Dat is wazig. Coureurs die het verschil maken... Dus het komt door toedoen van Maldonado, dat ie 6 wereldkampioenen en andere race winnaars verslaat? Niemand zal beamen dat Pastor bij de creme de la creme van de F1 coureurs behoort.
Hoe t wend of keert, F1 is dit jaar niet een logische vorm van topsport die het altijd geweest. Daar zijn verschillende redenen voor.
Maar waar de discussie mee werd geopend, de uitspraken van Webber, hebben weldegelijk waarheid in zich.
Ik lees hier dat F1 de creme de la creme van de autosport is. Dus het allerhoogste dat haalbaar is. Dat betekent ook dat er een rijder/team is die "de lat" op dat hoge niveau neerlegt. Dat betekent dus dat alle andere deelnemers op jacht gaan naar het niveau dat "de lat" vertegenwoordigd. Dit jaar is er (nog) geen lat in de F1 die het niveau bepaalt. En juist dát vind ik persoonlijk best wel jammer. Maar wat niet is kan nog komen. Dat geld ook voor mijn opmerking dat Maldonado niet tot de creme de la creme behoort.



janke

Als de F1 de creme de la creme van de autosport is dan moeten de topteams met hun torenhoge budget en ervaring zich schamen dat een Mercedes en een Williams winnen en ook Alonso in een auto die nou niet de top is. Schijnbaar hadden ze dat niet gedacht, ze vallen een trede terug en dat staat wat topteams en een enkele coureur niet aan. Dat toevallig een second hand driver als Webber zulke uitspraken moet doen.
Some things are too important to be left in the past.

Figge

Citaat van: janke op 18 mei 2012 - 19:56:27
Als de F1 de creme de la creme van de autosport is dan moeten de topteams met hun torenhoge budget en ervaring zich schamen dat een Mercedes en een Williams winnen en ook Alonso in een auto die nou niet de top is. Schijnbaar hadden ze dat niet gedacht, ze vallen een trede terug en dat staat wat topteams en een enkele coureur niet aan. Dat toevallig een second hand driver als Webber zulke uitspraken moet doen.

Mercedes heeft een 7 voudig wereldkampioen in dienst met 91 overwinningen achter zijn. Nico kan races winnen. Ik heb even geen idee hoeveel titels Ross Brawn als constructeur heeft behaald. Maar Mercedes behoort dus absoluut tot de topteams. Over Ferrari hoeven het volgens mij ook niet te hebben. Wat het probleem is, is dat er geen topteam is op dit moment. Iedereen maakt kans. Veel mensen vinden dat fantastisch, maar ik kan mij wel vinden in argumenten van mensen die zich hier wat zorgen maken over de huidige gang van zaken.

janke

Citaat van: Mark F1gge op 18 mei 2012 - 20:07:13
Citaat van: janke op 18 mei 2012 - 19:56:27
Als de F1 de creme de la creme van de autosport is dan moeten de topteams met hun torenhoge budget en ervaring zich schamen dat een Mercedes en een Williams winnen en ook Alonso in een auto die nou niet de top is. Schijnbaar hadden ze dat niet gedacht, ze vallen een trede terug en dat staat wat topteams en een enkele coureur niet aan. Dat toevallig een second hand driver als Webber zulke uitspraken moet doen.

Mercedes heeft een 7 voudig wereldkampioen in dienst met 91 overwinningen achter zijn. Nico kan races winnen. Ik heb even geen idee hoeveel titels Ross Brawn als constructeur heeft behaald. Maar Mercedes behoort dus absoluut tot de topteams. Over Ferrari hoeven het volgens mij ook niet te hebben. Wat het probleem is, is dat er geen topteam is op dit moment. Iedereen maakt kans. Veel mensen vinden dat fantastisch, maar ik kan mij wel vinden in argumenten van mensen die zich hier wat zorgen maken over de huidige gang van zaken.

Een 7-voudig kampioen die er al 2 jaar niets van bakt. Een Brawn die al weet ik niet hoeveel eeuwen heen een constructeur was, als hij dat ooit al is geweest?? Het gaat hier niet om grote namen. Maar om het gezeur van die gasten. Iig ik vind dat belachelijk. Dan moet je er maar voor zorgen dat wat mindere teams niet kunnen winnen. En of Mercedes een topteam is betwijfel ik. Een grote naam net als toen BMW. Voor de rest moeten ze zich nog bewijzen. Het schijnt dat een 7 voudig wk winnaar daar al de grootste moeite mee heeft.
Some things are too important to be left in the past.

Wizard

Citaat van: Mark F1gge op 18 mei 2012 - 19:40:31
Dat is wazig. Coureurs die het verschil maken... Dus het komt door toedoen van Maldonado, dat ie 6 wereldkampioenen en andere race winnaars verslaat? Niemand zal beamen dat Pastor bij de creme de la creme van de F1 coureurs behoort.
Hoe t wend of keert, F1 is dit jaar niet een logische vorm van topsport die het altijd geweest. Daar zijn verschillende redenen voor.
Maar waar de discussie mee werd geopend, de uitspraken van Webber, hebben weldegelijk waarheid in zich.
Ik lees hier dat F1 de creme de la creme van de autosport is. Dus het allerhoogste dat haalbaar is. Dat betekent ook dat er een rijder/team is die "de lat" op dat hoge niveau neerlegt. Dat betekent dus dat alle andere deelnemers op jacht gaan naar het niveau dat "de lat" vertegenwoordigd. Dit jaar is er (nog) geen lat in de F1 die het niveau bepaalt. En juist dát vind ik persoonlijk best wel jammer. Maar wat niet is kan nog komen. Dat geld ook voor mijn opmerking dat Maldonado niet tot de creme de la creme behoort.




Je projecteert het nu alleen op Maldonado. Wat dat aangaat kan ik je geen ongelijk geven natuurlijk. Maar er zit wel een kern van waarheid in zijn betoog. Hoe dichter het veld bij elkaar zit, hoe zwaarder de factor coureur telt. Afgelopen seizoen kon Vettel best een mindere dag hebben of een fout permiteren, doet hij dat anno 2012 kleven daar grotere gevolgen aan vast. Ik wacht nog een paar races af om een uiteindelijke mening te vormen wat betreft Webber's uitspraak. Wie weet herzie ik deze wel. Maar dat geen team er bovenuit steekt qua prestatie, vind ik niet het einde van de wereld. Ik ga me pas zorgen maken als de achterhoede kan winnen.

janke

Citaat van: Wizard op 18 mei 2012 - 20:30:29
Citaat van: Mark F1gge op 18 mei 2012 - 19:40:31
Dat is wazig. Coureurs die het verschil maken... Dus het komt door toedoen van Maldonado, dat ie 6 wereldkampioenen en andere race winnaars verslaat? Niemand zal beamen dat Pastor bij de creme de la creme van de F1 coureurs behoort.
Hoe t wend of keert, F1 is dit jaar niet een logische vorm van topsport die het altijd geweest. Daar zijn verschillende redenen voor.
Maar waar de discussie mee werd geopend, de uitspraken van Webber, hebben weldegelijk waarheid in zich.
Ik lees hier dat F1 de creme de la creme van de autosport is. Dus het allerhoogste dat haalbaar is. Dat betekent ook dat er een rijder/team is die "de lat" op dat hoge niveau neerlegt. Dat betekent dus dat alle andere deelnemers op jacht gaan naar het niveau dat "de lat" vertegenwoordigd. Dit jaar is er (nog) geen lat in de F1 die het niveau bepaalt. En juist dát vind ik persoonlijk best wel jammer. Maar wat niet is kan nog komen. Dat geld ook voor mijn opmerking dat Maldonado niet tot de creme de la creme behoort.




. Ik ga me pas zorgen maken als de achterhoede kan winnen.

Precies, ik ook. We zijn 5 races verder, en dan nu al conclusies gaan trekken vind ik veel te vroeg. Ik vind de competitie en de races dit jaar vermakelijk. En dat is toch de essentie van racen.
Some things are too important to be left in the past.

Enzo

Wijze woorden MarkF1egge, ik kan je goed volgen en ben het met je eens. :)

De seizoenscompetitie is weg inderdaad, we kijken nu naar op zichzelf staande races waarin elk weekend weer een ander team de sweetspot raakt.
Er is iig niks wetenschappelijks aan, er is geen lijn of progressie te vinden en ontwikkelen lijkt zinloos. Vergelijk het met een tv-serie waarin elke aflevering op zichzelf staat met een los verhaal, dit terwijl de Formule1 een lang verhaal met verschillende episodes moet zijn met aan het einde een winnaar. Het is een technologisch wetenschappelijke topsport en daar passen deze banden helemaal niet bij. Het kan gewoon niet zo zijn dat de 5 topteams met 700 knappe koppen en de beste coureurs verliezen van een middenmoter van 300 knappe koppen en een halve paydriver. Niet in een gewone race zonder safetycar en/of regen iig.
De winnaar van een race of seizoen moeten dat behalen doordat ze een ontzettend slim gebouwde auto hebben in combinatie met een uitzonderlijk rijderstalent die zijn ballen uit z'n broek rijdt. Zowel de auto als de rijderstalenten worden enorm begrenst met deze banden, vandaar dat het veld ook zo dicht op elkaar zit en een Maldonado kan winnen. Imo beleven we nu echt een ramp met de Formule 1 en ik ben blij dat steeds meer mensen zich gaan uitspreken.


janke

Dan moeten grote teams als McLaren en RBR maar geen fouten, nee herstel blunders maken. Anders had de stand cq winnaars er tot nu toe wel anders uit gezien.
Some things are too important to be left in the past.

Figge

#43
Citaat van: Wizard op 18 mei 2012 - 20:30:29
Citaat van: Mark F1gge op 18 mei 2012 - 19:40:31
Dat is wazig. Coureurs die het verschil maken... Dus het komt door toedoen van Maldonado, dat ie 6 wereldkampioenen en andere race winnaars verslaat? Niemand zal beamen dat Pastor bij de creme de la creme van de F1 coureurs behoort.
Hoe t wend of keert, F1 is dit jaar niet een logische vorm van topsport die het altijd geweest. Daar zijn verschillende redenen voor.
Maar waar de discussie mee werd geopend, de uitspraken van Webber, hebben weldegelijk waarheid in zich.
Ik lees hier dat F1 de creme de la creme van de autosport is. Dus het allerhoogste dat haalbaar is. Dat betekent ook dat er een rijder/team is die "de lat" op dat hoge niveau neerlegt. Dat betekent dus dat alle andere deelnemers op jacht gaan naar het niveau dat "de lat" vertegenwoordigd. Dit jaar is er (nog) geen lat in de F1 die het niveau bepaalt. En juist dát vind ik persoonlijk best wel jammer. Maar wat niet is kan nog komen. Dat geld ook voor mijn opmerking dat Maldonado niet tot de creme de la creme behoort.




Je projecteert het nu alleen op Maldonado. Wat dat aangaat kan ik je geen ongelijk geven natuurlijk. Maar er zit wel een kern van waarheid in zijn betoog. Hoe dichter het veld bij elkaar zit, hoe zwaarder de factor coureur telt. Afgelopen seizoen kon Vettel best een mindere dag hebben of een fout permiteren, doet hij dat anno 2012 kleven daar grotere gevolgen aan vast. Ik wacht nog een paar races af om een uiteindelijke mening te vormen wat betreft Webber's uitspraak. Wie weet herzie ik deze wel. Maar dat geen team er bovenuit steekt qua prestatie, vind ik niet het einde van de wereld. Ik ga me pas zorgen maken als de achterhoede kan winnen.

Ik projecteer het niet op Maldonado, maar hij is nu eenmaal degene die uit het niets de laatste race wint. Stel dat dit het weekend van Webber was geweest, dan had ik er net zo over gedacht. Omdat ook hij er ineens de volgende GP Q3 niet zou halen en buiten de punten kan finishen. En ik vind het overigens geweldig dat Williams eindelijk weer gewonnen hebben. Ik had het geweldig gevonden als ze elke race om het podium zouden meedoen, of voor de winst. Dan hadden zij zich als verrassing tussen de topteams geschaard. Volgens velen de plaats waar ze horen. 
Ik vind echter, dat topteams per saldo meedoen voor het podium. In elke race, en dat is wat er nu mist. En daarom hebben sommigen hier zorgen over.
Er staan nu 2 wereldkampioenen aan de leiding in het WK die zeer wisselvallig presteren en op dit moment niet zomaar op eigen kracht naar de winst kunnen. Dat is vreemd.
Het is logischer als Vettel en Alonso elkaar al 3 keer in een rechtstreeks duel waren tegen gekomen voor de winst. Dat Hamilton zich er ook mee bemoeit. Dat zij weten dat de concurentie ze in de nek hijgt, dat zij weten dat ze zich geen fouten kunnen permitteren, want anders staan hun teammaten op het podium of anderen...
Dan weet iedereen dat de beste coureurs van de beste teams met elkaar aan het strijden zijn. Dat bedoel ik met "de lat". Dat is de creme de la creme.
Het zou in het voetbal toch ook vreemd zijn als Ajax volgend jaar in de CL finale staat. Ik heb overigens totaal geen interesse en/of verstand van voetbal...

Figge

Citaat van: Enzo op 18 mei 2012 - 20:48:50
Wijze woorden MarkF1egge, ik kan je goed volgen en ben het met je eens. :)

De seizoenscompetitie is weg inderdaad, we kijken nu naar op zichzelf staande races waarin elk weekend weer een ander team de sweetspot raakt.
Er is iig niks wetenschappelijks aan, er is geen lijn of progressie te vinden en ontwikkelen lijkt zinloos. Vergelijk het met een tv-serie waarin elke aflevering op zichzelf staat met een los verhaal, dit terwijl de Formule1 een lang verhaal met verschillende episodes moet zijn met aan het einde een winnaar. Het is een technologisch wetenschappelijke topsport en daar passen deze banden helemaal niet bij. Het kan gewoon niet zo zijn dat de 5 topteams met 700 knappe koppen en de beste coureurs verliezen van een middenmoter van 300 knappe koppen en een halve paydriver. Niet in een gewone race zonder safetycar en/of regen iig.
De winnaar van een race of seizoen moeten dat behalen doordat ze een ontzettend slim gebouwde auto hebben in combinatie met een uitzonderlijk rijderstalent die zijn ballen uit z'n broek rijdt. Zowel de auto als de rijderstalenten worden enorm begrenst met deze banden, vandaar dat het veld ook zo dicht op elkaar zit en een Maldonado kan winnen. Imo beleven we nu echt een ramp met de Formule 1 en ik ben blij dat steeds meer mensen zich gaan uitspreken.



Dank u. Dacht al dat ik alleen stond in deze discussie...