Round 5: Gran Premio De Espana Santander

Gestart door Enzo, 06 mei 2012 - 21:16:23

« vorige - volgende »

SanderD

Was olaf mol live aanwezig bij de grandprix? Je hoorde de hele tijd de auto's langs de commentaar positie rijden

Wizard

Citaat van: Kootje op 13 mei 2012 - 16:54:19
Doe je best.
Als jij 'n interview kan vinden waarin Montezemelo, Todt of welke betrokkene dan ook aangeeft dat Ferrari het tegendeel niet mocht bewijzen, dan zal ik m'n standpunt veranderen en de straf voortaan ook als twijfelachtig bestempelen.
Kom je daarbovenop ook nog eens met bewijzen die Schumacher vrijpleiten, dan zal ik het zelfs 'n schande gaan vinden. :P

Redactie Formule 1.nl is de ik-persoon.

Het voordeel van de twijfel

Na de race hoorde ik het verhaal van twee van de hoofdpersonen, Michael Schumacher gaf een briefing in de pit en later sprak ik Jean Todt bij het Ferrari-motorhome. Tegenover een kleine groep journalisten deelde hij zijn visie. Schumacher sprak vrij uitgebreid. Hij vond het waarschijnlijk beter om voor zichzelf op te komen dan zich te verschuilen. Op de één of andere manier was het best indrukwekkend wat hij zei.

,,Het was best teleurstellend om ervoor te gaan zonder dat je ertoe in staat bent om iets recht te zetten", vertelde de Duitser. ,,Hoewel er genoeg bewijs was dat in mijn voordeel sprak. Plus dat we nog belangrijke informatie hebben overlegd wat van buitenaf gewoonweg niet te zien was."

,,Maar hoe dan ook, in sommige situaties hebben mensen vooraf al een oordeel over mij. Daar betaal ik nu de prijs voor. Dat hebben we gedaan, in stijl. We hebben gedaan wat we konden in de race en er nog wat punten aan over gehouden. Nu is het zaak om vooruit te kijken."

Hij had geen tijd voor de suggestie dat 'iedereen' dezelfde mening deelde. ,,Als je zegt iedereen, dan is dat iedereen met wie jij gesproken hebt. Want mensen die het met ons eens zijn, die zeggen niks omdat daar geen aanleiding toe is. Anderen wel. Daardoor word ik ook niet op de feiten beoordeeld. Ik heb zo mijn vijanden en die ken ik ook. Voor mij is het veel belangrijker dat ik zelf weet hoe het is gegaan. En ik zie geen aanleiding om dat nu tot in detail uit te leggen."

,,Veel mensen geloven wat ze willen geloven, of het bewijs nu iets anders uitwijst of niet. Ik geef meer om mensen die er wel toe bereid zijn om me te geloven. Die hebben mijn uitleg ook niet eens nodig, omdat ze geloven in wie of wat je bent. Daar ga je al. Ik bedoel, dit is niet het einde van de wereld. Het leven gaat door. En in mijn geval betekent dit dat er nog elf races te gaan zijn."

Todt gaf toe dat deze storm van kritiek voor hem als een verrassing kwam. ,,Ja, ik kan wel zeggen dat ik me hierover heb verbaasd. Maar ergens is dat ook niet zo vreemd, mensen reageren tegenwoordig altijd heftig. Ik probeer dat te voorkomen, want ik weet precies wat er aan de hand is. Dat gezegd hebbende, Michael heeft in het verleden fouten gemaakt. Fouten die hij later heeft toegegeven."

,,Maar ik ken geen enkele coureur, meervoudig kampioen of niet, die nooit fouten heeft gemaakt. Gisteren maakte Michael een fout, als coureur. Maar hij deed niks onsportiefs tegenover zijn collega's. Het is een loze discussie, iedereen heeft er toch zijn eigen mening over."

,,Ik weet heus wel dat het grootste deel van de Formule 1-volgers roept dat Michael het opzettelijk heeft gedaan. Als hij voor een tribunaal zou staan, dan zou hij het voordeel van de twijfel krijgen. Laat ik het zo maar zeggen. Niemand kan precies aantonen wat er is gebeurd. Met de data en informatie die wij hadden, hebben we geprobeerd aan te tonen dat onze coureur een fout heeft gemaakt. Er werd amper naar gekeken."
[/b]

Bron: Formule 1.nl

Als dit nog niet genoeg is, wil ik er best nog een zoekactie tegenaan gooien. Ergens op internet dwarrelt een uitgebreider interview. Dan met Montezemolo. Maar dit is duidelijk genoeg lijkt me.

Wizard

Citaat van: Schumiiii op 13 mei 2012 - 19:20:46
Citaat van: sanderalonso op 13 mei 2012 - 19:08:23
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 19:07:18
Schumacher als schuldige aangewezen!

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/278610/schumacher-krijgt-gridstraf-voor-monaco/

Tsjaaa... Ik zeg raceincident, je kan niet echt een schuldige aanwijzen

Ik vind beiden in de fout gaan maar zoals gewoonte word schumacher bestraft, zijn dat al gewoon.

Daarom. Geen punt bij Karwei. Schumacher aanwijzen als boosdoener en hoofdstuk afsluiten.

Franky R.

Citaat van: sanderalonso op 13 mei 2012 - 19:47:21
Citaat van: Franky R. op 13 mei 2012 - 19:44:47
Om in te haken op Monaco 2006, Spanje 2012...MSC krijgt een gridstraf van 5 positie's voor Monaco. Kijk, waarom weer zo'n straf?!


Dat ik precies wat ik bedoel met dat rare gekronkel van de FIA...

Weer? Die in 2006 was naar mijn mening gewoon terecht


Dat weer sloeg op die, in mijn ogen, onzinnige straf voor Hamilton... ;)

Wizard

Citaat van: sanderalonso op 13 mei 2012 - 19:08:23
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 19:07:18
Schumacher als schuldige aangewezen!

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/278610/schumacher-krijgt-gridstraf-voor-monaco/

Tsjaaa... Ik zeg raceincident, je kan niet echt een schuldige aanwijzen

Toch wel. Schumacher had kunnen weten dat Senna vroeger remt. Kwestie van anticiperen. Afgelopen jaar deed hij exact het zelfde achter. Toen klapte hij achterop Perez die met versleten achterbanden rondreed. Dat er nu een straf uit voortvloeit vind ik dan ook niet gek.

SanderD

Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 20:00:25
Citaat van: sanderalonso op 13 mei 2012 - 19:08:23
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 19:07:18
Schumacher als schuldige aangewezen!

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/278610/schumacher-krijgt-gridstraf-voor-monaco/

Tsjaaa... Ik zeg raceincident, je kan niet echt een schuldige aanwijzen

Toch wel. Schumacher had kunnen weten dat Senna vroeger remt. Kwestie van anticiperen. Afgelopen jaar deed hij exact het zelfde achter. Toen klapte hij achterop Perez die met versleten achterbanden rondreed. Dat er nu een straf uit voortvloeit vind ik dan ook niet gek.

Dan verschillen wij daarin van mening, niet de eerste keer.

SDG

Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 18:43:55
Citaat van: sanderalonso op 13 mei 2012 - 18:21:03
Beelden: http://www.youtube.com/watch?v=H9QLET_u1DA&feature=related

Sow, totaal nergens op ingespeeld. Wat slecht zeg!! Zorg op z'n minst voor een fatsoendelijk georganiseerd brandweerkorps. Als ik zie hoe hier een brand wordt bestreden krijg ik het benauwd! Wat een fokking mazzel hebben die gasten. Als de onverbrande deeltjes waren ontvlamt waren de gevolgen niet te overzien!!

Ook een geluk bij een ongeluk dat de brand pas na de race ontstaan is, en niet midden erin. De chaos was in dat geval helemaal niet te overzien geweest.

Franky R.

Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 20:00:25
Citaat van: sanderalonso op 13 mei 2012 - 19:08:23
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 19:07:18
Schumacher als schuldige aangewezen!

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/278610/schumacher-krijgt-gridstraf-voor-monaco/

Tsjaaa... Ik zeg raceincident, je kan niet echt een schuldige aanwijzen

Toch wel. Schumacher had kunnen weten dat Senna vroeger remt. Kwestie van anticiperen. Afgelopen jaar deed hij exact het zelfde achter. Toen klapte hij achterop Perez die met versleten achterbanden rondreed. Dat er nu een straf uit voortvloeit vind ik dan ook niet gek.


Aah, maar ze kunnen toch een beetje lief zijn voor die ouwe? Hij doet zo zijn best... :D

Wizard

Citaat van: Kootje op 13 mei 2012 - 19:38:35
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 18:55:38
Citaat van: Kootje op 13 mei 2012 - 16:54:19
Zou wel willen, maar weet niet hoe ??  :'(

Prutser!! :-)

En bedankt  ;D

Ben overigens op dit forum aan het speuren geweest ( http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,8751.255.html ), maar niemand (voor of tegenstander van de straf) rept met één woord over het niet accepteren van bewijzen die Schumi vrij zouden pleiten.
Mocht dit dus idd het geval zijn geweest, dan zou je toch denken dat iemand daar destijds wel 'n link naar had geplaatst, nietwaar ??

Wel vond ik het volgende stukje:

CitaatCitaat van: Stewards
"Nadat de rijder een snelle tijd neerzette in sector 1, verloor hij tijd in de tweede en kwam hij uiteindelijk aan bij bocht 18 (Rascasse) tegen een snelheid die amper verschilde van zijn vorige ronde. Hij ging toen zo hard in de remmen dat zijn beide voorwielen blokkeerden waardoor hij moest bijsturen om de wagen onder controle te krijgen."

"Dit deed de rijder zonder de barrière aan bocht 18 te raken. De motor van de wagen viel daarop uit, waardoor de wagen een deel van het circuit blokkeerde."

"Na het bestuderen van alle gegevens kunnen de stewards geen goede reden bedenken waarom de rijder zo hard, excessief en ongebruikelijk remde op dit deel van het circuit. Daarom concludeerden we dat de rijder zijn wagen opzettelijk stopte tijdens de kwalificatie op het moment dat hij de snelste tijd in handen had."

"Artikel 112 geeft de Stewards het recht om eender hoeveel rondes van een rijder te schrappen na een inbreuk. Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk. De Stewards hebben daarom beslist alle tijden van Michael Schumacher te schrappen. Hierdoor zal de rijder moeten starten van achteraan op de grid."

De straf was inderdaad gebasseerd op 'n aanname, echter wel een die in combinatie met de beelden zéér aannemelijk was.
Ik verander vooralsnog niet van mening.

Het topic ga ik niet doorlezen. Montezemolo heeft later nog een interview gegeven aan Gazetta. Dat is dat niet direct door iedere site vertaald en gepubliceerd. In dat interview wordt een vraag gesteld over het aangedragen bewijs. Todt beweerde dat er amper naar werd gekeken, Montezemolo doet daar nog een schep bovenop. De straf zou en moest persé die avond gegeven worden en in beroep gaan was geen optie. Zowel Schumacher, Brawn, Dominicali als Luca hebben destijds herhaaldelijk uitgehaald naar dit besluit. Enige reactie die is gekomen vanuit de stewards is dat de beelden de lading dekt. Daarmee werd indirect toegegeven dat niks/weinig is gedaan met het tegenbewijs.

Wizard

Citaat van: SDG op 13 mei 2012 - 20:03:48
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 18:43:55
Citaat van: sanderalonso op 13 mei 2012 - 18:21:03
Beelden: http://www.youtube.com/watch?v=H9QLET_u1DA&feature=related

Sow, totaal nergens op ingespeeld. Wat slecht zeg!! Zorg op z'n minst voor een fatsoendelijk georganiseerd brandweerkorps. Als ik zie hoe hier een brand wordt bestreden krijg ik het benauwd! Wat een fokking mazzel hebben die gasten. Als de onverbrande deeltjes waren ontvlamt waren de gevolgen niet te overzien!!

Ook een geluk bij een ongeluk dat de brand pas na de race ontstaan is, en niet midden erin. De chaos was in dat geval helemaal niet te overzien geweest.

Inderdaad zeg! Ik ga maar eens solliciteren bij de FIA om de veiligheid in kaart te brengen! Dan gaat er flink wat veranderen. Want los van het blussen, zijn er totaal geen PBM's aanwezig. Lekker als er slachtoffers liggen...en je kunt niet naar binnen.

Franky R.

@Wizard,


En dan heb ik het nog niet over het feit dat bijtanken niet meer is toegestaan. Wat een ramp zou dat zijn, zeg! ::)


Maar kennelijk zijn er idd. geen PBM meer, omdat men ervan uit ging dat het gevaar minder was, door het verbod op bijtanken?


Ik weet nog dat men destijds zijn nek brak over alle blusmaterieel in die periode...


Maar bekijk de video en je ziet hoe dicht alles en iedereen op elkaar zit. Een wijze les voor de toekomst, wellicht!
http://www.gppits.net/nieuws/brand_in_de_pitbox_van_williams_video/

Kootje

Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 19:54:53
Redactie Formule 1.nl is de ik-persoon.

Het voordeel van de twijfel

Na de race hoorde ik het verhaal van twee van de hoofdpersonen, Michael Schumacher gaf een briefing ...... blablablabla ...... aan te tonen dat onze coureur een fout heeft gemaakt. Er werd amper naar gekeken."
[/b]

Bron: Formule 1.nl

Als dit nog niet genoeg is, wil ik er best nog een zoekactie tegenaan gooien. Ergens op internet dwarrelt een uitgebreider interview. Dan met Montezemolo. Maar dit is duidelijk genoeg lijkt me.

Dat is inderdaad genoeg.
Vanaf nu ben ik van mening dat de straf dan zeker discutabel genoemd mag worden.
Nu alleen nog bewijs van het bewijs, en ik ben volledig om. :P

Franky R.

Citaat van: Kootje op 13 mei 2012 - 20:20:18
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 19:54:53
Redactie Formule 1.nl is de ik-persoon.

Het voordeel van de twijfel

Na de race hoorde ik het verhaal van twee van de hoofdpersonen, Michael Schumacher gaf een briefing ...... blablablabla ...... aan te tonen dat onze coureur een fout heeft gemaakt. Er werd amper naar gekeken."


Bron: Formule 1.nl

Als dit nog niet genoeg is, wil ik er best nog een zoekactie tegenaan gooien. Ergens op internet dwarrelt een uitgebreider interview. Dan met Montezemolo. Maar dit is duidelijk genoeg lijkt me.

Dat is inderdaad genoeg.
Vanaf nu ben ik van mening dat de straf dan zeker discutabel genoemd mag worden.
Nu alleen nog bewijs van het bewijs, en ik ben volledig om. :P


Ik niet...Wizard hangt aan de woorden van Di Montezemolo die in 2007 liep te huilen dat Monaco geen F1-race was, maar een televisie-show... ::) ...Ik blijf erbij dat je Luca di Montezemolo niet kunt opvoeren als een 'objectief handelend' persoon in deze kwestie...

Kootje

Citaat van: Franky R. op 13 mei 2012 - 20:51:52
Citaat van: Kootje op 13 mei 2012 - 20:20:18
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 19:54:53
Redactie Formule 1.nl is de ik-persoon.

Het voordeel van de twijfel

Na de race hoorde ik het verhaal van twee van de hoofdpersonen, Michael Schumacher gaf een briefing ...... blablablabla ...... aan te tonen dat onze coureur een fout heeft gemaakt. Er werd amper naar gekeken."


Bron: Formule 1.nl

Als dit nog niet genoeg is, wil ik er best nog een zoekactie tegenaan gooien. Ergens op internet dwarrelt een uitgebreider interview. Dan met Montezemolo. Maar dit is duidelijk genoeg lijkt me.

Dat is inderdaad genoeg.
Vanaf nu ben ik van mening dat de straf dan zeker discutabel genoemd mag worden.
Nu alleen nog bewijs van het bewijs, en ik ben volledig om. :P


Ik niet...Wizard hangt aan de woorden van Di Montezemolo die in 2007 liep te huilen dat Monaco geen F1-race was, maar een televisie-show... ::) ...Ik blijf erbij dat je Luca di Montezemolo niet kunt opvoeren als een 'objectief handelend' persoon in deze kwestie...

Het door mij ingekorte stuk gaat over uitspraken van Todt en Schumacher, niet van DiMontezemelo.

Gerard

Heftig hoorr, die fik! Ik begreep uit de tweets van Lee McKenzie (zij was in de ruimte waar de brand was) dat er toch wel mensen naar het ziekenhuis zijn gebracht.. Zij zelf had rook ingeademd en was 'erg geschrokken'
ja... Is het tanken verboden, is het nu KERS wat het gevaar blijkt te zijn... :-\