De vergane glorie van Oostenrijk

Gestart door maartenf1, 03 april 2012 - 21:03:17

« vorige - volgende »

maartenf1

Een door mij geschreven, nu geactualiseerd, stuk over de Oostenrijkse formule 1 historie wat bestreft circuits.
Graag reacties over het circuit, aangezien ik zelf de Osttereichring/A1-ring als groot gemis beschouw qua layout.


Oostenrijk, een land met relatief weinig inwoners voor de grootte van het land (iets meer dan acht miljoen mensen). Dit geldt weliswaar voor westerse begrippen. Midden in het Alpenland rees een circuit op, bij Zeltweg Airport, een militaire luchtmachtbasis. Het idee  kwam uit Engeland, want Silverstone is ook herrezen uit een luchtmachtbasis. Aanvankelijk kwam er op Zeltweg een simpel circuit. Twee lange rechte stukken, wat aangeeft dat het om een vliegveld gaat. Dit is aan de achterzij met een haarspeldbocht verbonden Suddenburg-Kurve (bocht 4), aan de voorkant een ruime Flatschacher-Kurve(bocht 1), waarna je vrij snel aankomt bij de Hangar-Kurve (bocht 2), ook weer verwijzend naar het vliegveld. Na een kort recht stuk komt de Inner-Kurve die aansluiting geeft aan het tweede lange rechte stuk. Hierna kom je aan bij bocht 4, waarna je weer aankomt op het eerste lange rechte stuk en bij strt/finish. Een vrij makkelijk en snel circuit dat sommige mensen misschien wel doet denken aan AVUS, het Autobahn-circuit bij Berlijn. In 1964 is hier eenmalig een Grand Prix geweest, dit werd geen groot succes. Dus het circuit verdween weer van de Formule 1-kalender. Door het slechte onderhoud werd de conditie van het circuit zo slecht dat er in Oostenrijk werd besloten het circuit te sluiten voor race-activiteiten.

Direct na deze sluiting werd de bouw gestart voor een nieuw Grand Prix-circuit. De Österreichring(in Spielberg), op een loopafstand van het oude circuit, dat overigens vandaag de dag nog steeds dient als vliegveld. De nieuwe baan werd al in 1970 geopend, dit jaar werd er al direct een Grand Prix gehouden, op 16 augustus om precies te zijn. Deze race werd gewonnen door Jacky Ickx voor Ferrari. In 1987 hield de formule 1 het voorlopig gezien in Oostenrijk.   
Als je kijkt naar deze baan valt meteen het hoogteverschil op, wat uiteraard te verklaren is door de bergachtige omgeving, waarin het zich bevindt. Direct na de start loopt het lange rechte stuk meteen op, waarna je boven aankomt in bocht een die twee varianten heeft, als chicane of als snelle bocht. Deze werd overigens vrijwel altijd als chicane genomen. Hierna kom je weer op een lang stuk dat vol gas genomen wordt. Hierachter bevindt zich de Dr Tiroch-Kurve, een van de langzamere bochten. Die evengoed nog redelijk snel kan worden genomen. Hierna komt de Valvoline-Gerade, weer een lang stuk volgas, dat eindigt bij de Bosch-Kurve, die wel wat weg heeft van een zeer ruime haarspeldbocht. Hierna komt de Texaco-chicane, een ruime bocht, met een knik erachter. Hierna kom je op het kleine rechte stuk, dat eindigt bij de Rindt-Kurve, een wat scherpere bocht die eindigt op het lange rechte stuk. Al met al heb je dan zo'n 5,9 kilometer gereden. Hieruit kun je opmaken dat het gaat om een snel circuit, waarbij veel volgas genomen wordt. Mark Donohue is de enige formule 1-coureur die is overleden op dit circuit, in 1975 kwam de Amerikaan in zijn Penske om bij een crash.

De Oostenrijkse autoriteiten zagen graag weer een race in hun land, en zetten er alles op om de Österreichring weer rijklaar te maken. Hierbij schakelden ze de hulp in bij de beroemde architect Hermann Tilke, hij paste de baan nog sneller en korter aan. Het nieuwe circuit kreeg een lengte van 4,3 kilometer. In 1995 en 1996 werden deze werkzaamheden verricht, zodat er in 1997, zo'n tien jaar na de vorige race weer een Grand Prix gehouden. Dit circuit werd vernoemt naar de nieuwe hoofdsponsor A1 (een Oostenrijks telefoonbedrijf).                                                                                                                   
Hiernaast zie je de nieuwe A1-ring in de oude Österreichring. Eigenlijk is er vrijwel niets van het oude deel bespaard gebleven. Veel kenners spreken over een schande, om zulke roemrijke baan zomaar te 'vernielen'. Hier ga veel sneller na start rechtsaf en mis je dus het oplopende stuk. Castrol (bocht 1) is veel meer vloeiend als de oude bochten, het stuk tussen Castrol en Remus is een lang niet geheel recht stuk, dat uitkomt in de tweede bocht, Remus, een scherpe bocht,die in het oude deel nergens te vinden was. Hierna is weer een recht stuk dat uitkomt bij Gösser, deze bocht heeft nog een klein beetje weg van de oude Bosch-bocht, maar ook deze is veel minder vloeiend. Na een klein stuk kom je Aan bij de voormalige Texaco-chicane, die is ingekort en omgetoverd tot de twee bochten Niki Lauda en Gerhard Berger, de opvolgende knik is gelukkig wel bespaard gebleven. Maar de voormalige Rindt-Kurve werd verwijderd en ook hier werd het circuit ingekort, dit resulteerde tot de twee bochten: Jochen Rindt (bocht 8 ) en A1 (bocht 9 ), deze zijn alles behalve vloeiend. Na A1 kom je weer direct aan op de verbreedde start/finish. Overigens werd de pitsstraat ook gewijzigd. De ingang kwam nu voor de A1 en de uitgang na Castrol.                                                   
                                                                                                   
Tussen 1997 en 2003 werd er geracet op de nieuwe A1-ring, maar Bernie Ecclestone zag te weinig economisch belang in een Grand Prix in Oostenrijk en besluit het circuit van de kalender te halen. Hierdoor was Oostenrijk wederom hun race verloren en ditmaal waarschijnlijk voorgoed. In 2008 besluit Red Bull eigenaar Dietrich Mateschitz het circuit te kopen, wat aan het verwaarlozen was. Hij wil er een groot evenementenpark van maken en het circuit terugbouwen in oorspronkelijke staat. De sloop van het circuit was begonnen, en de redding leek nabij. Tot dat er protesten kwamen van grondbezitters naast het circuit. Overigens waren milieuorganisaties ook tegen de herbouw van het circuit. Hierdoor lag het half gesloopte circuit er triest en verlaten bij. Uiteindelijk kreeg Mateschitz toestemming om alleen het circuit zelf weer op te bouwen, een flinke versobering van zijn oorspronkelijke plan. Het evenementenpark is dus definitief van de baan.
In 2011 werd het circuit eindelijk weer geopend, nu omgedoopt tot Red Bull Ring. Het pitsgebouw is vernieuwd maar niet prestigieus te noemen, de tribunes zijn eenvoudig en niet het door Mateschitz gehoopte aantal. Het circuit kan nu gebruikt worden voor evenementen als DTM en de Formule 3, want het sterke verzet van de lokale bevolking heeft er voor gezorgd dat de deur naar de Formule 1 muur vast zit.


[verwijderd door de beheerder]

Kootje

#1
Tsja ...... wat kan ik daarover zeggen ??

DOODZONDE !!!

Dat deze baan van de kalender is verdwenen vind ik ook 'n groot gemis.
Zeker als je bedenkt wat ervoor terug gekomen is. ::)


Hier wat highlights van 2002

maartenf1

Kootje als je een keuze zou mogen maken tussen de oude Osterreichring of de A1-ring, zou je die wel kunnen maken?

Het leek mij leuk meer topics bij de Formule 1 geschiedenis te plaatsen over circuits, aangezien ik meer van zulke stukken heb geschreven  en schrijf over circuits. Zulke tekst is wel een leuke intro voor een nieuwe topic.
Interessant idee het meer over historische circuits te hebben?

Kootje

Citaat van: maartenf1 op 03 april 2012 - 21:24:34
Kootje als je een keuze zou mogen maken tussen de oude Osterreichring of de A1-ring, zou je die wel kunnen maken?

Östereichring, maar de verbouwing naar A1 ring vond ik ook zéér geslaagd.

CitaatHet leek mij leuk meer topics bij de Formule 1 geschiedenis te plaatsen over circuits, aangezien ik meer van zulke stukken heb geschreven  en schrijf over circuits. Zulke tekst is wel een leuke intro voor een nieuwe topic.
Interessant idee het meer over historische circuits te hebben?

Daarom had ik ook 't topic "Circuits toen en nu" geopend, maar dat sloeg helaas niet echt aan.
http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,11714.0.html

Maar ik zou zeggen, doe je best.
Misschien bezit jij wel de kennis om dat topic draaiende te houden. ;)

maartenf1

Ik hoop dat dit topic een beetje aanslaat, want aan dit forum te merken zijn er veel liefhebbers van de Osterreichring/A1-ring.

Daarnaast pak ik of jouw topic op of maak ik nieuwe aan.

Fabian

Wanneer was de laatste race in Oostenrijk. Kan me daar echt niks van herinneren.(hoop nu echt op een antwoord uit de jaren '90)

gloudiesaurus

2003... Verstappen reed er nog eens even op de 2e plek  8)

Verder vond ik die A1-ring niet zo speciaal, de oude ring heb ik niet meer meegemaakt.

En dat grapje moet Mateschitz dan ook zakken vol met geld gekost hebben! A1-ring afbreken, en vervolgens weer in oude staat opbouwen. Maar ach hij heeft er toch genoeg  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Fabian

Citaat van: gloudiesaurus op 04 april 2012 - 00:26:44
2003... Verstappen reed er nog eens even op de 2e plek  8)

Verder vond ik die A1-ring niet zo speciaal, de oude ring heb ik niet meer meegemaakt.

En dat grapje moet Mateschitz dan ook zakken vol met geld gekost hebben! A1-ring afbreken, en vervolgens weer in oude staat opbouwen. Maar ach hij heeft er toch genoeg  ;)
Oe 2003. Dat was in mijn beginperiode toen ik net F1 begon te kijken. Vandaar dat ik er vrij weinig van onthouden heb!

0634

Citaat van: gloudiesaurus op 04 april 2012 - 00:26:44
Verder vond ik die A1-ring niet zo speciaal, de oude ring heb ik niet meer meegemaakt.

Ik snap ook niet waarom de A1-ring zo hoog wordt aangeslagen door diverse mensen, vond het best een leuke baan, maar niet heel speciaal. Maar de Osterreichring, die was wel echt speciaal. Die mis ik wel echt. Maar ja, zo gaan die dingen.

Kootje

Wat de A1 ring voor mij "speciaal" maakt is het feit dat de lay-out tov de Östereichring niet zo gek veel verschilt.
Oke, er zijn wat mooie snelle bochten uitgehaald, maar daar zijn inhaalmogelijkheden voor terug gekomen.
Daardoor heb ik er iig altijd mooie races gezien.

Toegegeven, de Östereichring was mooier.
Maar de verbouwing naar A1-ring vind ik op zeker geslaagd te noemen.
Ze hadden het circuit namerlijk ook compleet kunnen verkloten, maar dat is imo echt niet gebeurd.

SDG


Sabai

Ik vond de race's juist altijd erg saai daar en kan me geen enkele inhaalactie of iets spannends voor de geest halen.

SDG

Citaat van: Sabai op 04 april 2012 - 11:23:33
Ik vond de race's juist altijd erg saai daar en kan me geen enkele inhaalactie of iets spannends voor de geest halen.

De editie van 2001 gemist?


Sabai

#13
Citaat van: SDG op 04 april 2012 - 12:12:51
Citaat van: Sabai op 04 april 2012 - 11:23:33
Ik vond de race's juist altijd erg saai daar en kan me geen enkele inhaalactie of iets spannends voor de geest halen.

De editie van 2001 gemist?



Was dit niet die race waar Rubens teamorders kreeg om schumacher te laten passeren  :P spannende race.
Al zag ik wel een paar leuke acties. 8)

Vond de auto's destijds wel een stuk mooier  :) :)

Matthijs

Citaat van: Sabai op 04 april 2012 - 11:23:33
Ik vond de race's juist altijd erg saai daar en kan me geen enkele inhaalactie of iets spannends voor de geest halen.
Zo zie je maar weer hoe ieder het beleeft. In mijn herinnering was bijna elke race op dit circuit spectaculair. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.