Round 1: Grand Prix Australië, Albert Park

Gestart door Enzo, 09 maart 2012 - 19:13:06

« vorige - volgende »

janke

Citaat van: Jeroen op 17 maart 2012 - 18:24:22
Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 18:20:35
Om even vooruit te kijken naar morgen. Alles is nog mogelijk denk ik, de race-pace icm de bandenslijtage zal doorslaggevend zijn.
Naar verwachting is de race-pace van de RB8 wel erg sterk, ik schrijf ze nog niet af iig.
De regerend kampioen na één niet eens zo heel slechte kwalificatie afschrijven zou ook wel heel raar zijn ;).

Jawel, maar vandaag konden ze zelfs niet eens pushen. Geen een van beiden.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Citaat van: Franky R. op 17 maart 2012 - 18:23:23
Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 18:20:35
Om even vooruit te kijken naar morgen. Alles is nog mogelijk denk ik, de race-pace icm de bandenslijtage zal doorslaggevend zijn.
Naar verwachting is de race-pace van de RB8 wel erg sterk, ik schrijf ze nog niet af iig.

Klopt wel, denk ik...Van de Mercedes wordt gefluisterd dat deze de achterbanden opvreet. Lotus zou juist weer problemen kunnen krijgen met de voorbanden.

Houden we toch weer McLaren en RBR over... :-\

Prima toch ??
Als de kwali's maar zo verlopen levert het iig mooie races op.

Jozef

Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 18:20:35
Om even vooruit te kijken naar morgen. Alles is nog mogelijk denk ik, de race-pace icm de bandenslijtage zal doorslaggevend zijn.
Naar verwachting is de race-pace van de RB8 wel erg sterk, ik schrijf ze nog niet af iig.

Ik verwacht juist veel van McLaren tijdens de race, ze schijnen toch veel beter met de banden om te gaan dan vorig jaar.

0634

Ik verwacht eigenlijk niet zo heel veel verschil met kwali. Al ben ik heel benieuwd of de nieuw Merc beter met zijn rubber om zal gaan als diens voorganger. Wat betreft McLaren en RBR verwacht ik weinig verschil.

Wel ben ik errug benieuwd naar Lotus. Hoever zal Kimi zich terugknokken en hoelang kan Grosjean vooraan blijven rijden.

Jozef

Citaat van: Franky R. op 17 maart 2012 - 18:11:00
Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 18:08:27
Of Costa heeft nog snel even aan de knoppen van de windtunnel gedraaid voordat ie weg ging... ;D
;D ;D ;D

Zelfs dan nog is het hun eigen schuld, want de kalibratie van een windtunnel luistert verschrikkelijk nauw. Dat is dan ook iets wat je doorlopend controleert en uitvoert...Blijkbaar is dat dus niet gedaan. ???

Ik vind het wel een heel voorbarige conclusie, iemand maakt een grap over de windtunnel en jij maakt eruit op dat Ferrari hun windtunnel niet goed gekalibreerd heeft? :P

Ferrari heeft veel problemen met grip aan de achterkant en ik denk dat dat te maken heeft met hun uitlaatsysteem dat niet werkt zoals ze dat hadden verwacht. Als ze dat oplossen, zal die auto ineens een pak sneller zijn, aangezien de coureurs dan ook wat meer vertrouwen kunnen hebben op het moment dat ze het gas erop gooien.

janke

#230
Wat calibreer je eigenlijk in een windtunnel?? Is het niet de omgeving en de rotor snelheid aanpassen aan de schaal van het produkt wat je test?? Test je een stilstaand object of test je hem al in beweging?? Beide kunnen namelijk.
Some things are too important to be left in the past.

Enzo

Citaat van: Jozef op 17 maart 2012 - 18:36:45
Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 18:20:35
Om even vooruit te kijken naar morgen. Alles is nog mogelijk denk ik, de race-pace icm de bandenslijtage zal doorslaggevend zijn.
Naar verwachting is de race-pace van de RB8 wel erg sterk, ik schrijf ze nog niet af iig.

Ik verwacht juist veel van McLaren tijdens de race, ze schijnen toch veel beter met de banden om te gaan dan vorig jaar.

Dat verwacht ik ook, al heb ik ook ergens gelezen dat de EBD zoals McLaren die nu gebruikt de binnenkant van de achterbanden oververhit. Er waren zelfs foto's van verschrompelde randen rubber aan de binnenkant. Hopelijk voor McLaren hebben ze dit nu opgelost, anders kunnen ze nog wel eens terugzakken in de race.

robbert

Citaat van: Jeroen op 17 maart 2012 - 18:39:02
Ik verwacht eigenlijk niet zo heel veel verschil met kwali. Al ben ik heel benieuwd of de nieuw Merc beter met zijn rubber om zal gaan als diens voorganger. Wat betreft McLaren en RBR verwacht ik weinig verschil.

Wel ben ik errug benieuwd naar Lotus. Hoever zal Kimi zich terugknokken en hoelang kan Grosjean vooraan blijven rijden.

ik ben eigenlijk benieuwd, hoeveel wagens alonso zal kunnen tegenhouden om hem in te halen :D

Gerard

Mijn (hernieuwede) voorspelling voor de race ;)
1: Lewis
2: Button
3: Schumacher
4: Grosjean
5: Nico Rosberg
6: Vetel
7: Hulk
8: Webber
9: Alonso
10: Kobayashi
11: Kimi

_Makke_

Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 18:56:34
Dat verwacht ik ook, al heb ik ook ergens gelezen dat de EBD zoals McLaren die nu gebruikt de binnenkant van de achterbanden oververhit. Er waren zelfs foto's van verschrompelde randen rubber aan de binnenkant. Hopelijk voor McLaren hebben ze dit nu opgelost, anders kunnen ze nog wel eens terugzakken in de race.

Was dat niet verboden na de klacht van Ferrari? Of is dat nog 'in behandeling'?

Franky R.

@jozef,


CitaatIk vind het wel een heel voorbarige conclusie, iemand maakt een grap over de windtunnel en jij maakt eruit op dat Ferrari hun windtunnel niet goed gekalibreerd heeft?


Zo voorbarig is mijn conclusie anders niet. De gegevens van de windtunnel worden immers ook ingevoerd in de simulator.


En juist de uitlaatgassen zijn een aerodynamisch gegeven bij uitstek...Dus ik begrijp je comment (op mij)  niet helemaal... ???


CitaatWat calibreer je eigenlijk in een windtunnel?? Is het niet de omgeving en de rotor snelheid aanpassen aan de schaal van het produkt wat je test?? Test je een stilstaand object of test je hem al in beweging?? Beide kunnen namelijk.


Alleen een verkleind object, daar de FIA het gebruiken van complete 100% modellen in de windtunnels heeft verboden.


Wat er wordt gekalibreerd zijn de verhoudingen tussen de interpretaties en de schaalgrootte waarmee men werkt. Immers mag een windtunnelmodel slechts 60% van een echte auto groot zijn en mag er worden getest tot een snelheid van 50 m/s (=180 km/u).


Wil je weten wat er gebeurd bij hogere snelheid, dan moet men extrapoleren en dan moet je data-ontwikkeling wel lineair verlopen.


:)

Enzo

Citaat van: Makke op 17 maart 2012 - 19:07:38
Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 18:56:34
Dat verwacht ik ook, al heb ik ook ergens gelezen dat de EBD zoals McLaren die nu gebruikt de binnenkant van de achterbanden oververhit. Er waren zelfs foto's van verschrompelde randen rubber aan de binnenkant. Hopelijk voor McLaren hebben ze dit nu opgelost, anders kunnen ze nog wel eens terugzakken in de race.

Was dat niet verboden na de klacht van Ferrari? Of is dat nog 'in behandeling'?

Off throttle EBD dmv retarded egnition is verboden, dat is ook niet wat ze doen nu. Maar zelfs nu kan je nog flink voordeel halen uit de uitlaatgassen, naar schatting ongeveer 25% van vorig jaar. Door de gedwongen positie van de uitlaat gebruiken de teams een soort anaconda effect om de uitlaatgassen richting de diff te sturen. Bij McLaren is dit via de zijkant om de diff af te sluiten, iets wat erg goed kan werken maar neemt ook wat risico's met zich mee. De achterbanden kunnen te warm worden en sneller gaan slijten.

Maar het is allemaal speculatie, we gaan het morgen zien!  8)

Franky R.

Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 19:25:30
Citaat van: Makke op 17 maart 2012 - 19:07:38
Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 18:56:34
Dat verwacht ik ook, al heb ik ook ergens gelezen dat de EBD zoals McLaren die nu gebruikt de binnenkant van de achterbanden oververhit. Er waren zelfs foto's van verschrompelde randen rubber aan de binnenkant. Hopelijk voor McLaren hebben ze dit nu opgelost, anders kunnen ze nog wel eens terugzakken in de race.


Was dat niet verboden na de klacht van Ferrari? Of is dat nog 'in behandeling'?


Off throttle EBD dmv retarded egnition is verboden, dat is ook niet wat ze doen nu. Maar zelfs nu kan je nog flink voordeel halen uit de uitlaatgassen, naar schatting ongeveer 25% van vorig jaar. Door de gedwongen positie van de uitlaat gebruiken de teams een soort anaconda effect om de uitlaatgassen richting de diff te sturen. Bij McLaren is dit via de zijkant om de diff af te sluiten, iets wat erg goed kan werken maar neemt ook wat risico's met zich mee. De achterbanden kunnen te warm worden en sneller gaan slijten.

Maar het is allemaal speculatie, we gaan het morgen zien!  8)

Geen anaconda effect, maar je bedoeld de Coanda-effect of plafond-effect!

Is het verschijnsel dat een vloeistof- of gasstroom de neiging heeft een convex oppervlak te volgen, in plaats van een rechte lijn in de oorspronkelijke richting.

(bron- wiki)

Jozef

Citaat van: janke op 17 maart 2012 - 18:52:43
Wat calibreer je eigenlijk in een windtunnel?? Is het niet de omgeving en de rotor snelheid aanpassen aan de schaal van het produkt wat je test?? Test je een stilstaand object of test je hem al in beweging?? Beide kunnen namelijk.

Alles in een windtunnel staat stil, behalve de zogenaamde "rolling road" onder de auto, dat is een soort lopende band waar de auto op staat die precies met de windsnelheid meerolt.

Wat kalibratie betreft: altijd als je iets wil meten, moet je zeker weten dat je meetapparatuur wel goed is.

Wat je dus in de eerste plaats altijd in de gaten moet houden, is of de gemeten luchtsnelheid wel klopt, want de meting hiervan is weer afhankelijk van luchtdruk en temperatuur. Maar dat is gewoon standaardprocedure eigenlijk.

Een tweede ding dat ze in de windtunnel meten, is de kracht die de wielen uitoefenen op de ondergrond (hoe meer downforce, hoe meer kracht uiteraard, dus door de kracht per wiel te meten, weten ze de downforce en de verdeling voor/achter). Ik weet niet precies welk meetsysteem de teams hiervoor gebruiken, maar het zal iets geavanceerder zijn dan de weegschaal die in je badkamer staat. :P Dus ook die moet je kalibreren maar dat is ten eerste heel gemakkelijk en ten tweede zou het eens gekalibreerd, altijd goed moeten blijven (niet afhankelijk van temperatuur/luchtdruk/snelheid/...).

Ik verwacht trouwens dat ze gewoon een simpele load cell gebruiken voor die meting, dit is een metalen apparaat dat vervormt als je er kracht op zet (zoals een veer). Door de vervorming verandert de elektrische weerstand, dus men zet er een kleine stroom op en als het dan vervormt, komt er een andere spanning (voltage) uit. Dat voltage reken je dan weer om naar een kracht, en dat moet je dus voor eerste gebruik kalibreren.

Jozef

Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 19:25:30
Citaat van: Makke op 17 maart 2012 - 19:07:38
Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 18:56:34
Dat verwacht ik ook, al heb ik ook ergens gelezen dat de EBD zoals McLaren die nu gebruikt de binnenkant van de achterbanden oververhit. Er waren zelfs foto's van verschrompelde randen rubber aan de binnenkant. Hopelijk voor McLaren hebben ze dit nu opgelost, anders kunnen ze nog wel eens terugzakken in de race.

Was dat niet verboden na de klacht van Ferrari? Of is dat nog 'in behandeling'?

Off throttle EBD dmv retarded egnition is verboden, dat is ook niet wat ze doen nu. Maar zelfs nu kan je nog flink voordeel halen uit de uitlaatgassen, naar schatting ongeveer 25% van vorig jaar. Door de gedwongen positie van de uitlaat gebruiken de teams een soort anaconda effect om de uitlaatgassen richting de diff te sturen. Bij McLaren is dit via de zijkant om de diff af te sluiten, iets wat erg goed kan werken maar neemt ook wat risico's met zich mee. De achterbanden kunnen te warm worden en sneller gaan slijten.

Maar het is allemaal speculatie, we gaan het morgen zien!  8)

Coanda-effect ;)