Button versus Hamilton

Gestart door 0634, 08 maart 2012 - 18:45:13

« vorige - volgende »

Welke van de twee McLaren coureurs gaat de broedertwist winnen?

JB! Slim, foutloos, tactisch, zuinig op het rubber.
12 (44.4%)
King Lewis! Spectaculair en supersnel natuurtalent.
10 (37%)
....Weet t eg nie....
5 (18.5%)

Totaal aantal stemmen: 24

Wings

Citaat van: Sabai op 04 december 2012 - 17:43:04
Dan ken jij Folkert nog niet  ;D . Die kan er nog wel 8 pagina's over doorgaan  ;)

Ik heb het in de gaten. Maar zonder mij. ;)

0634

Ook zonder mij. Ik vind het allemaal prima verder :).

Victor Monza 2008

Citaat van: Folkert op 04 december 2012 - 18:08:46
Citaat van: Kootje op 04 december 2012 - 16:34:36
Folkert,

Volgens mij zeg ik ook duidelijk in mijn artikel dat cijfers alleen niet de complete waarheid weergeven, of niet soms?

CitaatIk heb daarom via oa Wikipedia wat cijfers* opgescharreld, want cijfers liegen nu eenmaal niet. Toegegeven, ze spreken ook niet de gehele waarheid. Teamfalen, mechanishe pech, ongevallen buiten de eigen schuld om, bij het eigen team of de concurentie, zijn nu eenmaal van invloed op de resultaten Dat terwijl de capaciteit van de coureur hier geen enkele invloed op heeft kunnen oefenen. Sommigen zouden dit als pech omschrijven, anderen weer als seizoensverloop, maar welk naampje je er ook aan vast hangt, dit zie je in de statistieken helaas niet echt terug.

Daar komt dan nog eens bij dat je steeds weer teruggrijpt naar 2 zaken, en wel:
A - het slechte 2011 seizoen van Lewis, waar hij zelf grotendeels verantwoordelijk voor was (geef je gelukkig ookj zelf toe), maar dit seizoen kan je dan wegstrepen tegen het slechte 2012 seizoen van Jenson. Hoewel Jens niet met regelmaat crashte, had hij beter kunnen presteren als hij z'n banden onder controle kreeg. Dit is duidelijk terug te zien in zijn resultaten van de 2e seizoenshelft.
B - de pech van Lewis over het afgelopen seizoen en het verlies van de bijbehorende punten. Ja .... het klopt dat Lewis door pech hoogstwaarschijnlijk méér punten heeft verspeeld dan Jenson. Maar ook Jenson heeft z'n portie pech gehad en de nodige punten verloren. Daarnaast kun je nooit en te nimmer zeggen dat iemand die op P1 rijdt en uitvalt daarmee ook 25 punten verliest (tenzij het na dce laatste bocht van de laatste ronde gebeurd), omdat je simpelweg niet kunt weten of hij daar ook gefinished zou zijn. Maar goed .... laten we eens uitgaan van 'n verschil van 50 punten in het nadeel van Lewis. (niet op feiten gebasseerd, maar 'n schatting) Geef je hem die punten erbij, dan draait zijn negatieve saldo van 26 punten om in 'n positief saldo van 24. Mijn vraag aan jou is dan nu: Waarom zou ik dit wel 'n overtuigend cijfer vinden, terwijl ik door de plus 26 voor Jens niet overtuigd ben dat hij beter is dan Hammi?
Sorry Kootje, was ook niet naar jou gericht. Meer naar de algemene houding of mening over: Cijfers liegen niet.

Punt A: Ik vind het eigenlijk wel een verschil. Hamilton verspeelde zelf enorm veel punten dat jaar omdat hij gewoon niet lekker in zijn vel zat(zie ik toch als voornaamste reden van zijn slechte presteren, want hij gaf zelf ook toe de focus niet te hebben dat jaar.) en Button die er gewoon niet uit krijgt wat er kennelijk wel in zit. Hamilton mist de scherpte of de concentratie om naar zijn kunnen te presteren, waar Button het er gewoon niet uit kreeg, hoe erg hij ook probeerde. IIG ik heb nergens gelezen dat Button zelf moeite had met rijden omdat er andere dingen speelde. Button zat op om en nabij 100%(2012)  van zijn kunnen, waar Hamilton vaak amper aan de 70% kwam van zijn kunnen.

En ja, het is natuurlijk nooit of te nimmer zeker te weten of hij die punten had gehaald of niet, maar gezien zijn prestatie dit jaar zou je wel kunnen verwachten dat hij niet zomaar een fout maakt en zich zelf uit de race rijd. Die punten is hij verloren omdat Mclaren onbetrouwbaar was, niet omdat hij veel fouten maakte. Ik verleng enkel even de mogelijkheid dat zijn kunnen wel de races had kunnen winnen.

@Wings: Lees mijn antwoord op SanderAlonso dan nog maar eens, daar gaf ik ruiterlijk toe dat Hamilton meer fouten heeft gemaakt in 2011 en 2012.
En op 1 rijden betekent niet winnen nee, klopt. Maar dat zeg ik ook nergens. Zeg enkel dat Hamilton de potentie had om te winnen en dat die overwinning hem ontnomen is door technische malheur.

Ik geloof dat na 2005 een (oud) coureur of monteur ooit is een keer zou hebben gezegd, dat coureurs heel veel rare en gekke dingen zouden moeten doen om een F1 technisch uit te laten vallen met motor, versnellingsbak of koppelings problemen etc.
Tenzij Mercedes uit een ander vaatje gaat tappen dan de voorbije seizoenen, vrees ik voor Lewis dat dan zelfs de potentie om te winnen er niet meer zal zijn.

Kootje

CitaatIk vind het eigenlijk wel een verschil. Hamilton verspeelde zelf enorm veel punten dat jaar omdat hij gewoon niet lekker in zijn vel zat(zie ik toch als voornaamste reden van zijn slechte presteren, want hij gaf zelf ook toe de focus niet te hebben dat jaar.) en Button die er gewoon niet uit krijgt wat er kennelijk wel in zit. Hamilton mist de scherpte of de concentratie om naar zijn kunnen te presteren,

Daarmee zeg je dus eigenlijk dat Button 'n betere focus heeft, ook niet geheel onbelangrijk als F1 coureur. :P ;D

Nee, maar zonder gekkigheid nu .... Ik blijf bij m'n eindconclusie dat over 3 seizoenen géén van tweeën duidelijk de betere is gebleken.
Echter ben ik het geheel met je eens wanneer je zegt Hamilton de beste te vinden, maar das 'n persoonlijke mening.
De feiten, zelfs als je alle pechgevallen meeneemt, spreken dit namelijk niet overduidelijk uit.

En daarmee is, tenzij je met nieuwe feiten komt, voor mij ook deze discussie ten einde. :)

Folkert

Citaat van: Kootje op 05 december 2012 - 06:30:19
CitaatIk vind het eigenlijk wel een verschil. Hamilton verspeelde zelf enorm veel punten dat jaar omdat hij gewoon niet lekker in zijn vel zat(zie ik toch als voornaamste reden van zijn slechte presteren, want hij gaf zelf ook toe de focus niet te hebben dat jaar.) en Button die er gewoon niet uit krijgt wat er kennelijk wel in zit. Hamilton mist de scherpte of de concentratie om naar zijn kunnen te presteren,

Daarmee zeg je dus eigenlijk dat Button 'n betere focus heeft, ook niet geheel onbelangrijk als F1 coureur. :P ;D

Nee, maar zonder gekkigheid nu .... Ik blijf bij m'n eindconclusie dat over 3 seizoenen géén van tweeën duidelijk de betere is gebleken.
Echter ben ik het geheel met je eens wanneer je zegt Hamilton de beste te vinden, maar das 'n persoonlijke mening.
De feiten, zelfs als je alle pechgevallen meeneemt, spreken dit namelijk niet overduidelijk uit.

En daarmee is, tenzij je met nieuwe feiten komt, voor mij ook deze discussie ten einde. :)
In 2011 was de focus van Button duidelijk beter, dat zal ik ook zeker niet ontkennen. En 2010 op belangrijke momenten ook wel. (singapoer en Italië maakte Hamilton 2 knullige fouten wat hem veel koste.) Maar 2012 was de focus van Hamilton goed.

Enige wat ik nog aan het uitzoeken ben is de pech ratio voor de 2 en dan is voor mij ook de discussie ten einde.
Trotse vader van Rosalie(L)

rafael25

Hamilton
Zeges: 4
Pole positions 7
DNFs: 6
Punten: 190

Button
Zeges: 3
Pole Positions 1
DNFs: 2
Punten: 188

Jehoentelaar


Kootje

Dat is dit jaar, mijn vergelijk ging over 3 jaar.
Daarbij tonen deze cijfers precies aan wat ik al zei, namelijk dat Hamilton sneller is over één rondje maar ze in de race weinig voor elkaar onder doen.
Al heeft Hamilton dit seizoen meer DNF's achter zijn naam staan, dat dan weer wel.