Button versus Hamilton

Gestart door 0634, 08 maart 2012 - 18:45:13

« vorige - volgende »

Welke van de twee McLaren coureurs gaat de broedertwist winnen?

JB! Slim, foutloos, tactisch, zuinig op het rubber.
12 (44.4%)
King Lewis! Spectaculair en supersnel natuurtalent.
10 (37%)
....Weet t eg nie....
5 (18.5%)

Totaal aantal stemmen: 24

Kootje

Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:42:58
Ik snap je, maar McLaren kan Button toch niet benadelen? Want een rijderstitel is ook teambelang of het nu prio 1 of 2 is.

Als je je hoop op de rijderstitel nu al op Button wil pinnen ben je echt niet goed bezig.  :-\


Hiermee wil ik niet suggereren dat Button géén WK kan worden, voordat we die weer gaan krijgen.  ::)

Jozef

Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:42:58
Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 10:41:16
Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:39:40
Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 10:37:02
Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:30:59
Nou, hoezo uit teambelang? Button rijdt eerste en doet niks onder voor Hamilton. Sterker nog, Button was afgelopen seizoen de bovenliggende partij, heeft Lewis verslagen en ook vandaag was hij de betere en kon Lewis niet bedreigen.

Dat is toch duidelijk? McLaren koos ervoor om Button eerst binnen te halen, dat is in mijn ogen terecht maar bracht wel de tweede plaats van Hamilton in gevaar. Halen ze Hamilton eerst binnen, dan komt hij waarschijnlijk niet achter Kimi en Perez buiten. Met het oog op het behalen van een 1-2, in welke volgorde dan ook, was dat voor McLaren beter geweest.

(En dan moet je nu niet reageren dat de SC pas voor de beslissing zorgde, dat gebeurde later pas en heeft dus niets te maken met deze discussie.)

Voor McLaren maar niet voor Button.

Daarom dat er ook staat "uit teambelang"...

Ik snap je, maar McLaren kan Button toch niet benadelen? Want een rijderstitel is ook teambelang of het nu prio 1 of 2 is.

Het zal McLaren op dit moment van het seizoen toch worst wezen of het Lewis is of Button die de 25 punten pakt? Als het maar iemand van McLaren is die ze pakt. Als constructeur wil je gewoon je best doen om je jongens op plek 1 en 2 te laten finishen en het maakt niet uit wie 1 is en wie 2. In dat opzicht, was het beter geweest om Lewis eerst binnen te halen.

Maar zoals ik al zei, zijn er gewoon afspraken die je moet naleven, anders zet je je teamsfeer op de helling.

Edit: trouwens nog iets, Button had 3.5 seconde voorsprong op Hamilton, die rijdt Lewis echt niet even dicht door een rondje eerder te pitten...

0634

Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 10:38:51
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 10:36:10
Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 10:32:52
Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 10:25:15
Dus: uit strategisch oogpunt was het een foute beslissing om Jenson eerst naar binnen te halen, maar aangezien er waarschijnlijk afspraken waren, was het uit "politiek" oogpunt wel de juist call.

En ik bekijk het dan ook uit strategisch oogpunt. ;)
Maar dan is het nog steeds niet waar. Uit strategisch oogpunt moet je altijd de leider de meest gunstige tactiek geven.

Dat is dus niet zo, deze beslissing bracht de 1-2 in gevaar en was dus vanuit teambelang bekeken een slechte keuze. Maar dat neemt niet weg dat je je duidelijke afspraken gewoon moet naleven.
Dat is dus wel zo. Op dat moment was het volkomen logisch, het gat tussen Button en Hamilton was een seconde of 3,4 en tussen Hamilton en Vettel was een seconde of 9. Dus als je Lewis eerst binnenhaalt breng je veel eerder Buttons leidende positie in gevaar dan wanneer je Lewis twee plek in gevaar brengt als je JB eerder binnen haalt.

Stel door een langzamere pitsstop was JB met dat kleine gat toch achter Lewis gekomen, dan had dat McLaren de race kost achteraf. Dan had je een klinkende 2-3 gehad. Met deze marges, plus het feit dat er ongetwijfeld een afspraak was, is het volkomen logisch zoals het gegaan is in mijn ogen.

0634

Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 10:47:21
Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:42:58
Ik snap je, maar McLaren kan Button toch niet benadelen? Want een rijderstitel is ook teambelang of het nu prio 1 of 2 is.

Als je je hoop op de rijderstitel nu al op Button wil pinnen ben je echt niet goed bezig.  :-\


Hiermee wil ik niet suggereren dat Button géén WK kan worden, voordat we die weer gaan krijgen.  ::)
Dan snap ik die eerste zin niet.


Wizard

Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 10:49:33
Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:42:58
Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 10:41:16
Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:39:40
Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 10:37:02
Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:30:59
Nou, hoezo uit teambelang? Button rijdt eerste en doet niks onder voor Hamilton. Sterker nog, Button was afgelopen seizoen de bovenliggende partij, heeft Lewis verslagen en ook vandaag was hij de betere en kon Lewis niet bedreigen.

Dat is toch duidelijk? McLaren koos ervoor om Button eerst binnen te halen, dat is in mijn ogen terecht maar bracht wel de tweede plaats van Hamilton in gevaar. Halen ze Hamilton eerst binnen, dan komt hij waarschijnlijk niet achter Kimi en Perez buiten. Met het oog op het behalen van een 1-2, in welke volgorde dan ook, was dat voor McLaren beter geweest.

(En dan moet je nu niet reageren dat de SC pas voor de beslissing zorgde, dat gebeurde later pas en heeft dus niets te maken met deze discussie.)

Voor McLaren maar niet voor Button.

Daarom dat er ook staat "uit teambelang"...

Ik snap je, maar McLaren kan Button toch niet benadelen? Want een rijderstitel is ook teambelang of het nu prio 1 of 2 is.

Het zal McLaren op dit moment van het seizoen toch worst wezen of het Lewis is of Button die de 25 punten pakt? Als het maar iemand van McLaren is die ze pakt. Als constructeur wil je gewoon je best doen om je jongens op plek 1 en 2 te laten finishen en het maakt niet uit wie 1 is en wie 2. In dat opzicht, was het beter geweest om Lewis eerst binnen te halen.

Maar zoals ik al zei, zijn er gewoon afspraken die je moet naleven, anders zet je je teamsfeer op de helling.

Edit: trouwens nog iets, Button had 3.5 seconde voorsprong op Hamilton, die rijdt Lewis echt niet even dicht door een rondje eerder te pitten...

Button was de snellere van de 2 dus die ga je niet benadelen. Hamilton voor Button zou kunnen betekenen dat beide in gevecht zouden komen en een Red Bull die sneller was dan Hamilton en een noot mee gaat zingen. Dus geen gegarandeerd 1-2tje door Hamilton eerst naar binnen te halen.

Kootje

Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:45:49
Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 10:41:51
Zo veel mogelijk punten pakken.
Niet voor het rijderskampioenschap . Button voert momenteel de boventoon en je wed toch ook op het beste paard?

Nou nou nou ..... je kunt 't ook overdrijven natuurlijk.  :o


CitaatDit stadium is te vroeg of te bepalen of de keuze uit teambelang niet de juiste was.

Gelukkig komt er ook nog weleens wat zinnigs uit je.  ;) :P :D ;D
Helaas sluit je dan weer af met:

CitaatZou Button aan het einde van de rit met 1 punt voorsprong op Vettel kampioen worden, is het een prima beslissing geweest.

Komen Hamilton en McLaren beiden straks 3 punten tekort, dan hebben ze niets. ::)
Beetje onzinnig dit.  :-[

Wizard

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 10:51:47
Dat is dus wel zo. Op dat moment was het volkomen logisch, het gat tussen Button en Hamilton was een seconde of 3,4 en tussen Hamilton en Vettel was een seconde of 9. Dus als je Lewis eerst binnenhaalt breng je veel eerder Buttons leidende positie in gevaar dan wanneer je Lewis twee plek in gevaar brengt als je JB eerder binnen haalt.

Stel door een langzamere pitsstop was JB met dat kleine gat toch achter Lewis gekomen, dan had dat McLaren de race kost achteraf. Dan had je een klinkende 2-3 gehad. Met deze marges, plus het feit dat er ongetwijfeld een afspraak was, is het volkomen logisch zoals het gegaan is in mijn ogen.

Ook dat. En mee eens.

0634

Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 10:42:13
Niet helemaal mee eens.
Als Lewis bij de eerste serie als eerste gestopt was, dan had hij bij de tweede serie ook minimaal 'n ronde eerder naar binnen gegaan.
In dat geval had hij z'n 2e plek op zeker behouden, en dankzij de SC waarschijnlijk zelfs de leiding overgenomen.
En wat is daarvan dan het teambelang? Je snelste rijder wordt dan opgehouden door je langzaamste terwijl Vettel in diens nek zit. Dat noem jij teambelang? Dat is puur Hamilton-belang.

Als je aan de leiding raakt moet je ten alle tijden voorkomen dat je langzamere rijder de snellere opgaat houden. Dat slaat gewoon nergens op. Zoiets kan je een zege kosten en dát is nou juist het enige waaraan je moet denken. Zolang die niet (min of meer) binnen is kan je niet aan een 1-2 gaan denken maar moet je zorgen dat je uberhaupt wint.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 10:52:29
Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 10:47:21
Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:42:58
Ik snap je, maar McLaren kan Button toch niet benadelen? Want een rijderstitel is ook teambelang of het nu prio 1 of 2 is.

Als je je hoop op de rijderstitel nu al op Button wil pinnen ben je echt niet goed bezig.  :-\


Hiermee wil ik niet suggereren dat Button géén WK kan worden, voordat we die weer gaan krijgen.  ::)
Dan snap ik die eerste zin niet.

Uit Wizzards opmerking maak ik op dat als Jenson benadeeld zou zijn, de rijderstitel niet gehaald zou worden.
Lewis maakt dus per definitie geen kans, anders zou het niet uitmaken of Jenson benadeeld word of niet.
Kort door de bocht zou het nadeel voor Jenson namelijk het voordeel voor Lewis betekenen.

MAW: McLaren pint z'n hoop op de rijderstitel op Jenson omdat Hamilton kansloos zou zijn.
Als je zo echt denkt, ben je niet goed bezig, aangezien niet alleen Jenson, maar ook Lewis alle kans heeft.

Duidelijker zo ??

0634

Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 11:01:19
Uit Wizzards opmerking maak ik op dat als Jenson benadeeld zou zijn, de rijderstitel niet gehaald zou worden.
Lewis maakt dus per definitie geen kans, anders zou het niet uitmaken of Jenson benadeeld word of niet.
Kort door de bocht zou het nadeel voor Jenson namelijk het voordeel voor Lewis betekenen.

MAW: McLaren pint z'n hoop op de rijderstitel op Jenson omdat Hamilton kansloos zou zijn.
Als je zo echt denkt, ben je niet goed bezig, aangezien niet alleen Jenson, maar ook Lewis alle kans heeft.

Duidelijker zo ??
Niet echt. Volgens mij bedoeld Wizard gewoon dat je logischerwijs niet de leider in de wedstrijd de mindere tactiek gaat geven omdat hém dat de rijderstitel zou kunnen kosten. Daarmee zegt hij niet dat McLaren alles maar op JB moet zetten.

Het lijkt mij overigens nog wat vroeg om over rijderstitels te speculeren, maar soit.

Wizard

Bijna. Je kunt niet nu al roepen dat de keuze de verkeerde was. Dat onderstreep ik door er een voorbeeld aan toe te voegen dat de keuze zomaar de enige juiste kan zijn.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 10:56:08
Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 10:42:13
Niet helemaal mee eens.
Als Lewis bij de eerste serie als eerste gestopt was, dan had hij bij de tweede serie ook minimaal 'n ronde eerder naar binnen gegaan.
In dat geval had hij z'n 2e plek op zeker behouden, en dankzij de SC waarschijnlijk zelfs de leiding overgenomen.
En wat is daarvan dan het teambelang? Je snelste rijder wordt dan opgehouden door je langzaamste terwijl Vettel in diens nek zit. Dat noem jij teambelang? Dat is puur Hamilton-belang.

Je doet nu net alsof Button Hamilton compleet zoek reed.
Qua tijden deden ze echt niet veel onder voor elkaar, al was Button sneller.

Maar goed, het teambelang is die 1-2 ipv 1-3 ::)
En of Lewis of Jenson nu 1 of 2 is, is idd niet van belang.

CitaatAls je aan de leiding raakt moet je ten alle tijden voorkomen dat je langzamere rijder de snellere opgaat houden. Dat slaat gewoon nergens op. Zoiets kan je een zege kosten en dát is nou juist het enige waaraan je moet denken. Zolang die niet (min of meer) binnen is kan je niet aan een 1-2 gaan denken maar moet je zorgen dat je uberhaupt wint.

Op het moment van de eerste serie stops had Lewis nooit voor Jenson gekomen en zat Vettel nog niet in hun nek.
Dat dit veranderen zou door de komst van de safetycar was niet te voorspellen, en dus gaat jou verhaaltje helemaal niet op.
Achteraf gezien wel ja, maar het gaat om het moment van de stops zelf.
En op dat moment had Lewis, zonder enige vorm van bedreiging aan het adres van Jenson, strategisch gezien als eerste moeten en kunnen stoppen.

Jozef

#132
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 10:51:47
Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 10:38:51
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 10:36:10
Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 10:32:52
Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 10:25:15
Dus: uit strategisch oogpunt was het een foute beslissing om Jenson eerst naar binnen te halen, maar aangezien er waarschijnlijk afspraken waren, was het uit "politiek" oogpunt wel de juist call.

En ik bekijk het dan ook uit strategisch oogpunt. ;)
Maar dan is het nog steeds niet waar. Uit strategisch oogpunt moet je altijd de leider de meest gunstige tactiek geven.

Dat is dus niet zo, deze beslissing bracht de 1-2 in gevaar en was dus vanuit teambelang bekeken een slechte keuze. Maar dat neemt niet weg dat je je duidelijke afspraken gewoon moet naleven.
Dat is dus wel zo. Op dat moment was het volkomen logisch, het gat tussen Button en Hamilton was een seconde of 3,4 en tussen Hamilton en Vettel was een seconde of 9. Dus als je Lewis eerst binnenhaalt breng je veel eerder Buttons leidende positie in gevaar dan wanneer je Lewis twee plek in gevaar brengt als je JB eerder binnen haalt.

Stel door een langzamere pitsstop was JB met dat kleine gat toch achter Lewis gekomen, dan had dat McLaren de race kost achteraf. Dan had je een klinkende 2-3 gehad. Met deze marges, plus het feit dat er ongetwijfeld een afspraak was, is het volkomen logisch zoals het gegaan is in mijn ogen.

Je moet niet kijken naar de kloof die Hamilton had met Vettel, maar de kloof die hij had met verkeer dat hij zou kunnen tegenkomen na zijn stop. Die kloof schommelde rond de tijd die het duurt om een pitstop te maken, en nam ronde per ronde af, dat zag je op de live timing. Hoe langer Lewis buiten bleef, hoe groter de kans dat hij achter verkeer zou komen te zitten.

Waarom je een 2-3 zou hebben door Lewis voor Button buiten te laten komen is mij een compleet raadsel, Jenson en Lewis waren even snel voor de eerste pitstopreeks.

Edit: en zoals je al zei was de kloof met Vettel redelijk groot, dus als je ervoor zorgt dat Hamilton en Button beide niet te veel tijd verliezen met de pitstops, dan kan Vettel niet in de buurt komen van de twee (tenzij er een SC komt...). Dus die 1-2 breng je echt niet in gevaar door Hamilton eerst binnen te halen.

Wizard

Button was toch écht sneller hoor. Goed te zien op de momenten dat Button een gat moest trekken.

0634

Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 11:09:56
Je doet nu net alsof Button Hamilton compleet zoek reed.
Qua tijden deden ze echt niet veel onder voor elkaar, al was Button sneller.

Precies. Dus zorg je ervoor dat JB voor LH blijft rijden. Wat overigens altijd zo is bij teams die geen vooraf bepaalde kopman hebben.

Maar goed, ik hou ermee op. McLarens tactiek was prima. Ze haalden geen 1-2 omdat Vettel voordeel had van de SC en simpelweg (een toefje) sneller was dan LH in de slotfase van de race.