1989

Gestart door Matthijs, 21 februari 2012 - 07:53:07

« vorige - volgende »

Matthijs

Na een bericht dat er in 1989 maar liefst 16 Italiaanse coureurs aan de start stonden (tegenover (wellicht) nul in 2012), las ik op Wikipedia weer het verhaal over het Schandaal van Suzuka in 1989. Ik dacht echter altijd dat Belastre Senna zijn wereldtitel had afgepakt door hem te diskwalificeren, maar dat is dus een mooi portie geschiedsvervalsing. De race erna, op Adelaide, viel Senna uit door eigen fout, zodat hij ook met de 9 punten van Suzuka geen wereldkampioen zou zijn geweest. We weten nooit of Senna de fout in Adelaide had gemaakt als hij op titelkoers was, maar toch.

Wie was net als ik in de luren gelegd door de mythe rond Suzuka?

0634

Hoezo is dat geschiedvervalsing omdat jij het altijd fout begrepen hebt? Het staat ongetwijfeld in geen enkel verslag uit die tijd verkeerd geschreven.

Prost pakte de titel in Suzuka om dat Senna gediskwalificeerd was, anders was de strijd nog open geweest. Wat er dan zou zijn gebeurd weet niemand natuurlijk.

Matthijs

Geschiedsvervalsing van mij bedoel ik!

0634

Oh, ja dat kan natuurlijk. Shame on you dan ;D!

Kootje

Om eerlijk te zijn heb ik ook nooit verder gedacht dan Suzuka.
Voor mij was de lol er dat jaar direct vanaf, heb de laatste race ook niet gekeken, en ook ik heb daardoor altijd de gedachte in m'n hoofd gehad dat Senna bestolen was van z'n titel.

Hmmmm  ??? :-\ ::) :-[

0634

Naja, hij werd bestolen van de kans daarop!

SDG

Citaat van: Kootje op 21 februari 2012 - 18:51:26
Om eerlijk te zijn heb ik ook nooit verder gedacht dan Suzuka.
Voor mij was de lol er dat jaar direct vanaf, heb de laatste race ook niet gekeken, en ook ik heb daardoor altijd de gedachte in m'n hoofd gehad dat Senna bestolen was van z'n titel.

Hmmmm  ??? :-\ ::) :-[

Ik wel, en ik heb daar nooit een seconde spijt van gehad, omdat mijn grote jeugdheld Thierry Boutsen daar een klinkende zege behaalde.  ;)

Kootje

Citaat van: Jeroen op 21 februari 2012 - 20:32:12
Naja, hij werd bestolen van de kans daarop!

Dat blijkt ja.

Wizard

Citaat van: Matthijs op 21 februari 2012 - 07:53:07
Na een bericht dat er in 1989 maar liefst 16 Italiaanse coureurs aan de start stonden (tegenover (wellicht) nul in 2012), las ik op Wikipedia weer het verhaal over het Schandaal van Suzuka in 1989. Ik dacht echter altijd dat Belastre Senna zijn wereldtitel had afgepakt door hem te diskwalificeren, maar dat is dus een mooi portie geschiedsvervalsing. De race erna, op Adelaide, viel Senna uit door eigen fout, zodat hij ook met de 9 punten van Suzuka geen wereldkampioen zou zijn geweest. We weten nooit of Senna de fout in Adelaide had gemaakt als hij op titelkoers was, maar toch.

Wie was net als ik in de luren gelegd door de mythe rond Suzuka?

Nee, Senna werd direct na de race gediskwalificeerd. Zover ik weet is nog nooit een titel afgepakt van een coureur.

0634

Klopt. Alleen een keertje een vice-kampioenschap.

Wizard