Het duel dat we nooit meer zullen zien

Gestart door 0634, 07 januari 2012 - 14:01:22

« vorige - volgende »

0634

Zoals ik al eerder gezegd heb: ik vind DRS niet ideaal. Maar met de huidige aerodynamica vind ik het een acceptabele oplossing. Maar zoals ik al eerder zei: DRS staat er op zich verder los van, ik vind dat de inperking van de duels per definitie verkeerd, want daarmee torn je wat mij betreft aan de essentie van de sport. Het is bij wijze van spreken net zoiets als het instellen van een maximum snelheid.

Maar anders dan ingaan op wat ik ervan vind, laten we het eens anders bekijken: waarom vind jij die regel dan positief? Waarom moet die regel überhaupt ingevoerd worden, welk voordeel valt ermee te behalen? Ik zie het namelijk niet, maar jij wel. Welke argumenten zijn er dan, volgens jou, die deze regel rechtvaardigen?

0634

Nog een ander, recenter, voorbeeld:

Rond de 0.45 sec zie je Schumacher van zijn lijn afgaan om te verdedigen en weer teruggaan naar de racelijn, hij kreeg er achteraf een reprimande voor. Met de huidige aanscherping van de regel, is dit nu dus helemaal verboden. Maar ik zie niet in wat hij verkeerd doet om eerlijk te zijn. Het is niet gevaarlijk, hij verdedigd zich gewoon. Dat is racen. Niets mis mee m.i., maar ik vrees dat het komend jaar een penalty wordt, waardoor het gevecht dus afsterft en daar zit ik niet op te wachten.

monaco2011

Citaat van: Jeroen op 08 januari 2012 - 00:13:26
Zoals ik al eerder gezegd heb: ik vind DRS niet ideaal. Maar met de huidige aerodynamica vind ik het een acceptabele oplossing. Maar zoals ik al eerder zei: DRS staat er op zich verder los van, ik vind dat de inperking van de duels per definitie verkeerd, want daarmee torn je wat mij betreft aan de essentie van de sport. Het is bij wijze van spreken net zoiets als het instellen van een maximum snelheid.

Maar anders dan ingaan op wat ik ervan vind, laten we het eens anders bekijken: waarom vind jij die regel dan positief? Waarom moet die regel überhaupt ingevoerd worden, welk voordeel valt ermee te behalen? Ik zie het namelijk niet, maar jij wel. Welke argumenten zijn er dan, volgens jou, die deze regel rechtvaardigen?
ha ha, goede vraag. Ik had het al eerder willen zeggen, maar ik ben ook niet heel erg voorstander van die regel ofzo, maar als die is gemaakt ivm veiligheid en fairplay, dan kan ik me daar zeker wel in vinden. Op de tv ziet het er misschien niet zo uit, maar op de rechte stukken liggen de snelheden natuurlijk gigantisch hoog en zou iig elke vorm van blokken verboden moeten zijn. Een slipstream breken of voorkomen dat de achterliggende partij de binnenkant pakt moet kunnen, maar verder zie ik het nut van heen en weer slingeren sowieso niet. Als jij voor de binnenkant kiest, ivm positie voor de bocht, dan kies je daar zelf voor en zie ik niet in waarom je weer terug zou moeten naar de andere kant. Ok, misschien kom je dan op het vuil terecht, maar hou dan gewoon in eerste instantie al de buitenkant en laat je tegenstander op het vuil komen. Als verdedigende partij heb je iig zelf altijd de eerste keus, dat blijft gewoon zo.
Kortom, ik ga ervan uit dat deze regel vooral voortkomt uit het streven naar veiligheid en fairplay. Verder vind ik gewoon dat je niet bij voorbaat al moet gaan klagen, wat mij betreft maak je je voorlopig druk om niks.
Wat betreft dat filmpje, je ziet idd Schumacher van zn lijn afgaan en weer teruggaan. Dat teruggaan was in mijn ogen sowieso overbodig. Als dat komend seizoen niet meer mag, dan lijkt me dat geen schokkende verandering. Dan krijg je zo'n beetje wat je op 1:57 van dat filmpje ziet.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 07 januari 2012 - 23:05:15

Tja, als je dat niet ziet, dan wil je het niet eens zien. Jones zat keer op keer naast Prost, en vind uiteindelijk een manier erlangs, Alonso kwam niet eens in de buurt. Het eerste is een gevecht, het tweede een achtervolging.


Precies!
Ik zag ook niet wat er verkeerd was aan Schumi's moves op Monza, behalve op het laatst toen hij Hamilton het gras indrukte. Dat was een brug te ver!


Ik zag ook niets verkeerd in het weaven van Hamilton vs Petrov te Maleisië. Dat was alweer in 2010! Petrov volgde nota ben Hamilton in diens bewegingen!!!


Ik heb toen nooit begrepen waarom Hamilton toen werd gewaarschuwd.


Of wat dacht je van Vettel vs Kubica? Australie 2009? Of Raikkonen vs Hamilton in 2008? De FIA zat te huilen dat er geen spektakel op de baan werd getoond en wat doen ze als er een paar brokjes vallen?


Strooien met straffen. Die lui sporen niet...Je zou je welhaast afvragen wat Mosley had gedaan of wat zijn mening is hierover.




0634

Citaat van: monaco2011 op 08 januari 2012 - 01:21:52
Wat betreft dat filmpje, je ziet idd Schumacher van zn lijn afgaan en weer teruggaan. Dat teruggaan was in mijn ogen sowieso overbodig. Als dat komend seizoen niet meer mag, dan lijkt me dat geen schokkende verandering.
Dan krijg je dus een hele andere situatie. Schumacher gaat nu van zijn lijn om de aanval weg te halen en gaat terug op de ideale lijn om geen snelheid te verliezen, nu mag dat dus niet meer en zal hij dus of Hamilton meteen aan zijn buitenkant krijgen, of Lewis gaat bij het uitkomen van de Variante Ascari erlangs, omdat Schumacher te langzaam door de Ascari zal gaan.

Maar het maakt mij verder niet uit of Schumacher of Hamilton dit wint, het gaat er ook niet eens om wat er gaat gebeuren, het gaat erom dat je het vrije racen (verder) beperkt, met geen enkele reden. Want wat dat met veiligheid of fairplay te maken heeft zou ik echt niet weten. Ik zie ook in deze kwestie in ieder geval helemaal niets onveiligs of unfairs. In geen enkele kwestie die wordt 'verholpen' door deze regel trouwens.



monaco2011

Citaat van: Jeroen op 08 januari 2012 - 09:56:09
Citaat van: monaco2011 op 08 januari 2012 - 01:21:52
Wat betreft dat filmpje, je ziet idd Schumacher van zn lijn afgaan en weer teruggaan. Dat teruggaan was in mijn ogen sowieso overbodig. Als dat komend seizoen niet meer mag, dan lijkt me dat geen schokkende verandering.
Dan krijg je dus een hele andere situatie. Schumacher gaat nu van zijn lijn om de aanval weg te halen en gaat terug op de ideale lijn om geen snelheid te verliezen, nu mag dat dus niet meer en zal hij dus of Hamilton meteen aan zijn buitenkant krijgen, of Lewis gaat bij het uitkomen van de Variante Ascari erlangs, omdat Schumacher te langzaam door de Ascari zal gaan.

Maar het maakt mij verder niet uit of Schumacher of Hamilton dit wint, het gaat er ook niet eens om wat er gaat gebeuren, het gaat erom dat je het vrije racen (verder) beperkt, met geen enkele reden. Want wat dat met veiligheid of fairplay te maken heeft zou ik echt niet weten. Ik zie ook in deze kwestie in ieder geval helemaal niets onveiligs of unfairs. In geen enkele kwestie die wordt 'verholpen' door deze regel trouwens.
of je krijgt de situatie dat Schumacher helemaal niet van zn lijn afgaat. Hij heeft zelf de keus, of binnenkant of de racelijn met wat meer grip. Zowel in het geval van Schumacher/Hamilton als Prost/Jones had de voorliggende auto gewoon een surplus aan topsnelheid en doet dat veranderen van lijn er eigenlijk niet toe. Het enige wat met deze regel voorkomen worden is het pure blokken op het rechte stuk wat in mijn ogen idd unfair en ook potentieel gevaarlijk is.
Maar goed, mekker lekker door over dit soort kleinigheden. Zoals vroeger wordt het sowieso niet meer, maar dat heeft niks met deze regel te maken

Wizard

Ik heb niet alle postings gelezen maar maak me, net als Jeroen, zorgen. Misschien dat ik nu overdrijf maar het komt er op neer dat een snellere deelnemer recht heeft op een positie. Dat betekent dat de snelste wint, de tweede snelste tweede wordt enzovoort. Dat druist tegen de geest van de autosport! Bovendien zit ik zondags voor de buis om gevechten te zien tot op het randje. Heerlijk! Ik kan er ontzettend van genieten zoals Button en Hamilton elkaar bevochten tijdens de natweersomstandigheden. Één van de mooiste gevechten van dit seizoen welke vanaf dit jaar dus verboden zijn. In mijn optiek draagt deze regel niks bij en heeft deze geen enkele meerwaarde. Hooguit een commerciële meerwaarde dat de snelste moet winnen en minimaal hinder mag ondervinden van langzamere deelnemers. Ik kijk F1 al zo lang als dat ik oud ben maar als de gevolgen van deze regels zijn zoals ik ze nu inschat weet ik niet of ik nog de zin kan opbrengen de sport op de voet te blijven volgen.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 08 januari 2012 - 15:01:44
Ik heb niet alle postings gelezen maar maak me, net als Jeroen, zorgen. Misschien dat ik nu overdrijf maar het komt er op neer dat een snellere deelnemer recht heeft op een positie. Dat betekent dat de snelste wint, de tweede snelste tweede wordt enzovoort. Dat druist tegen de geest van de autosport! Bovendien zit ik zondags voor de buis om gevechten te zien tot op het randje. Heerlijk! Ik kan er ontzettend van genieten zoals Button en Hamilton elkaar bevochten tijdens de natweersomstandigheden. Één van de mooiste gevechten van dit seizoen welke vanaf dit jaar dus verboden zijn. In mijn optiek draagt deze regel niks bij en heeft deze geen enkele meerwaarde. Hooguit een commerciële meerwaarde dat de snelste moet winnen en minimaal hinder mag ondervinden van langzamere deelnemers. Ik kijk F1 al zo lang als dat ik oud ben maar als de gevolgen van deze regels zijn zoals ik ze nu inschat weet ik niet of ik nog de zin kan opbrengen de sport op de voet te blijven volgen.
de regel veranderd amper wat tov vorig jaar. Wacht het gewoon eens lekker af. Dat de snellere altijd maar moet winnen slaat nergens op, daar heeft DRS veel meer invloed op, maar dat vinden we dan wel weer ok. DRS maakt juist de strijd kapot. Waarom zou je al eerder aanvallen als je zometeen op het rechte stuk toch al DRS hebt?? Sorry, maar ik begrijp jullie totaal niet, t is allemaal zo krom als wat.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 08 januari 2012 - 14:52:07
Citaat van: Jeroen op 08 januari 2012 - 09:56:09
Citaat van: monaco2011 op 08 januari 2012 - 01:21:52
Wat betreft dat filmpje, je ziet idd Schumacher van zn lijn afgaan en weer teruggaan. Dat teruggaan was in mijn ogen sowieso overbodig. Als dat komend seizoen niet meer mag, dan lijkt me dat geen schokkende verandering.
Dan krijg je dus een hele andere situatie. Schumacher gaat nu van zijn lijn om de aanval weg te halen en gaat terug op de ideale lijn om geen snelheid te verliezen, nu mag dat dus niet meer en zal hij dus of Hamilton meteen aan zijn buitenkant krijgen, of Lewis gaat bij het uitkomen van de Variante Ascari erlangs, omdat Schumacher te langzaam door de Ascari zal gaan.

Maar het maakt mij verder niet uit of Schumacher of Hamilton dit wint, het gaat er ook niet eens om wat er gaat gebeuren, het gaat erom dat je het vrije racen (verder) beperkt, met geen enkele reden. Want wat dat met veiligheid of fairplay te maken heeft zou ik echt niet weten. Ik zie ook in deze kwestie in ieder geval helemaal niets onveiligs of unfairs. In geen enkele kwestie die wordt 'verholpen' door deze regel trouwens.
of je krijgt de situatie dat Schumacher helemaal niet van zn lijn afgaat. Hij heeft zelf de keus, of binnenkant of de racelijn met wat meer grip. Zowel in het geval van Schumacher/Hamilton als Prost/Jones had de voorliggende auto gewoon een surplus aan topsnelheid en doet dat veranderen van lijn er eigenlijk niet toe. Het enige wat met deze regel voorkomen worden is het pure blokken op het rechte stuk wat in mijn ogen idd unfair en ook potentieel gevaarlijk is.
Maar goed, mekker lekker door over dit soort kleinigheden. Zoals vroeger wordt het sowieso niet meer, maar dat heeft niks met deze regel te maken


Kleinigheden? Hetgeen wat het publiek trekt is niet auto's die rondrijden maar het racen. Dus laat het racen in Godsnaam het racen. Dat heeft niks met vroeger te maken. Ook afgelopen seizoen hebben we leuke gevechten gezien en ergeren we ons niet aan coureurs die als een mak schaapje iemand voorbij laten? Dat is dus de toekomst. De grootste ergenis wordt vaste prik. En daar zit ik niet op te wachten.

Enzo

Citaat van: Wizard op 08 januari 2012 - 15:01:44
Ik heb niet alle postings gelezen maar maak me, net als Jeroen, zorgen. Misschien dat ik nu overdrijf maar het komt er op neer dat een snellere deelnemer recht heeft op een positie. Dat betekent dat de snelste wint, de tweede snelste tweede wordt enzovoort. Dat druist tegen de geest van de autosport! Bovendien zit ik zondags voor de buis om gevechten te zien tot op het randje. Heerlijk! Ik kan er ontzettend van genieten zoals Button en Hamilton elkaar bevochten tijdens de natweersomstandigheden. Één van de mooiste gevechten van dit seizoen welke vanaf dit jaar dus verboden zijn. In mijn optiek draagt deze regel niks bij en heeft deze geen enkele meerwaarde. Hooguit een commerciële meerwaarde dat de snelste moet winnen en minimaal hinder mag ondervinden van langzamere deelnemers. Ik kijk F1 al zo lang als dat ik oud ben maar als de gevolgen van deze regels zijn zoals ik ze nu inschat weet ik niet of ik nog de zin kan opbrengen de sport op de voet te blijven volgen.

Nou, dat vind ik te ver gaan, ik denk niet dat het mijn liefde voor F1 zal wegnemen.
Zo drastisch is het nou ook weer niet.

Uiteindelijk doen ze het voor de fan's, als die ineens massaal afhaken dan is de regel weer net zo snel verdwenen als die gekomen is.  ;)

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 08 januari 2012 - 15:06:43
Citaat van: Wizard op 08 januari 2012 - 15:01:44
Ik heb niet alle postings gelezen maar maak me, net als Jeroen, zorgen. Misschien dat ik nu overdrijf maar het komt er op neer dat een snellere deelnemer recht heeft op een positie. Dat betekent dat de snelste wint, de tweede snelste tweede wordt enzovoort. Dat druist tegen de geest van de autosport! Bovendien zit ik zondags voor de buis om gevechten te zien tot op het randje. Heerlijk! Ik kan er ontzettend van genieten zoals Button en Hamilton elkaar bevochten tijdens de natweersomstandigheden. Één van de mooiste gevechten van dit seizoen welke vanaf dit jaar dus verboden zijn. In mijn optiek draagt deze regel niks bij en heeft deze geen enkele meerwaarde. Hooguit een commerciële meerwaarde dat de snelste moet winnen en minimaal hinder mag ondervinden van langzamere deelnemers. Ik kijk F1 al zo lang als dat ik oud ben maar als de gevolgen van deze regels zijn zoals ik ze nu inschat weet ik niet of ik nog de zin kan opbrengen de sport op de voet te blijven volgen.
de regel veranderd amper wat tov vorig jaar. Wacht het gewoon eens lekker af. Dat de snellere altijd maar moet winnen slaat nergens op, daar heeft DRS veel meer invloed op, maar dat vinden we dan wel weer ok. DRS maakt juist de strijd kapot. Waarom zou je al eerder aanvallen als je zometeen op het rechte stuk toch al DRS hebt?? Sorry, maar ik begrijp jullie totaal niet, t is allemaal zo krom als wat.

Als de verdedigende partij totaal niet meer van z'n lijn mag wijken, is dat zeker een verandering. Een verdedigende lijn rijden is je enige wapen om je plek te behouden. Als deze wordt afgenomen kun je louter afwachten of de aanvallende coureur voorbij komt of niet. Lekker dan! De invloed van DRS vind ik niet zo groot als jij aanstipt. Door de huidige aerodynamica is het onmogelijk om te slipstreamen. De vuile lucht wat wordt opgezwiept en ontstaat achter de bolide is hier debet aan. DRS is enkel en alleen een hulpmiddel om de meersnelheid te creëeren. Zouden alle hightechvleugeltjes komen te verdwijnen te samen met de diffusor zal inhalen meer makkelijker worden en is DRS overbodig.

Wizard

Citaat van: Enzo op 08 januari 2012 - 15:09:41
Nou, dat vind ik te ver gaan, ik denk niet dat het mijn liefde voor F1 zal wegnemen.
Zo drastisch is het nou ook weer niet.

Uiteindelijk doen ze het voor de fan's, als die ineens massaal afhaken dan is de regel weer net zo snel verdwenen als die gekomen is.  ;)

Ho even, ik zeg nergens dat ik per defintie stop met kijken als deze regel wordt ingevoerd maar als deze regel écht van invloed is op de gevechten en een snellere deelnemer per saldo voor een langzamer rijdende coureur komt te rijden omdat verdedigen niet mogelijk is, weet ik niet of ik de sport nog op de voet zal volgen. Denk daarbij ook aan nachtraces. Er moet wel een reden en aanleiding zijn om de enige dag dat ik kan uitslapen midden in de nacht mijn warm bedje uit te kruipen. Los daarvan vind ik dat de wedstrijdleiding sowieso veelste veel strooit met straffen en door de regelverandering wordt dat niet minder. Sterker nog, coureurs gaan, om straffen te voorkomen, juist niet verdedigen. En dat zou je niet moeten willen genereren.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 08 januari 2012 - 15:13:52
Citaat van: monaco2011 op 08 januari 2012 - 15:06:43
Citaat van: Wizard op 08 januari 2012 - 15:01:44
Ik heb niet alle postings gelezen maar maak me, net als Jeroen, zorgen. Misschien dat ik nu overdrijf maar het komt er op neer dat een snellere deelnemer recht heeft op een positie. Dat betekent dat de snelste wint, de tweede snelste tweede wordt enzovoort. Dat druist tegen de geest van de autosport! Bovendien zit ik zondags voor de buis om gevechten te zien tot op het randje. Heerlijk! Ik kan er ontzettend van genieten zoals Button en Hamilton elkaar bevochten tijdens de natweersomstandigheden. Één van de mooiste gevechten van dit seizoen welke vanaf dit jaar dus verboden zijn. In mijn optiek draagt deze regel niks bij en heeft deze geen enkele meerwaarde. Hooguit een commerciële meerwaarde dat de snelste moet winnen en minimaal hinder mag ondervinden van langzamere deelnemers. Ik kijk F1 al zo lang als dat ik oud ben maar als de gevolgen van deze regels zijn zoals ik ze nu inschat weet ik niet of ik nog de zin kan opbrengen de sport op de voet te blijven volgen.
de regel veranderd amper wat tov vorig jaar. Wacht het gewoon eens lekker af. Dat de snellere altijd maar moet winnen slaat nergens op, daar heeft DRS veel meer invloed op, maar dat vinden we dan wel weer ok. DRS maakt juist de strijd kapot. Waarom zou je al eerder aanvallen als je zometeen op het rechte stuk toch al DRS hebt?? Sorry, maar ik begrijp jullie totaal niet, t is allemaal zo krom als wat.

Als de verdedigende partij totaal niet meer van z'n lijn mag wijken, is dat zeker een verandering. Een verdedigende lijn rijden is je enige wapen om je plek te behouden. Als deze wordt afgenomen kun je louter afwachten of de aanvallende coureur voorbij komt of niet. Lekker dan! De invloed van DRS vind ik niet zo groot als jij aanstipt. Door de huidige aerodynamica is het onmogelijk om te slipstreamen. De vuile lucht wat wordt opgezwiept en ontstaat achter de bolide is hier debet aan. DRS is enkel en alleen een hulpmiddel om de meersnelheid te creëeren. Zouden alle hightechvleugeltjes komen te verdwijnen te samen met de diffusor zal inhalen meer makkelijker worden en is DRS overbodig.
ze mogen nog wel van hun lijn afwijken, de regel veranderd ook amper tov afgelopen jaar.
Als er toch geen mogelijkheid is om te slipstreamen, waarom zou je dan nog van je lijn afwijken?? volgens mij alleen om de binnenkant te verdedigen, wat dus nog steeds mag. Je kunt dus nog steeds kiezen of je binnen of buitenkant prefereert.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 08 januari 2012 - 15:19:50
Citaat van: Enzo op 08 januari 2012 - 15:09:41
Nou, dat vind ik te ver gaan, ik denk niet dat het mijn liefde voor F1 zal wegnemen.
Zo drastisch is het nou ook weer niet.

Uiteindelijk doen ze het voor de fan's, als die ineens massaal afhaken dan is de regel weer net zo snel verdwenen als die gekomen is.  ;)

Ho even, ik zeg nergens dat ik per defintie stop met kijken als deze regel wordt ingevoerd maar als deze regel écht van invloed is op de gevechten en een snellere deelnemer per saldo voor een langzamer rijdende coureur komt te rijden omdat verdedigen niet mogelijk is, weet ik niet of ik de sport nog op de voet zal volgen. Denk daarbij ook aan nachtraces. Er moet wel een reden en aanleiding zijn om de enige dag dat ik kan uitslapen midden in de nacht mijn warm bedje uit te kruipen. Los daarvan vind ik dat de wedstrijdleiding sowieso veelste veel strooit met straffen en door de regelverandering wordt dat niet minder. Sterker nog, coureurs gaan, om straffen te voorkomen, juist niet verdedigen. En dat zou je niet moeten willen genereren.
en je bent voor DRS?? sorry hoor, maar dan kan ik je zorgen helaas niet serieus nemen.

Enzo

Citaat van: Wizard op 08 januari 2012 - 15:19:50
Citaat van: Enzo op 08 januari 2012 - 15:09:41
Nou, dat vind ik te ver gaan, ik denk niet dat het mijn liefde voor F1 zal wegnemen.
Zo drastisch is het nou ook weer niet.

Uiteindelijk doen ze het voor de fan's, als die ineens massaal afhaken dan is de regel weer net zo snel verdwenen als die gekomen is.  ;)

Ho even, ik zeg nergens dat ik per defintie stop met kijken...

Dan is het goed... ;)