Innovaties in de formule 1

Gestart door Matthijs, 24 november 2011 - 10:33:31

« vorige - volgende »

Matthijs

Ik ben voor mezelf (voor de lol) een overzicht aan het maken van innovaties in de formule 1. Innovaties die zo groot en succesvol waren dat ze binnen de kortste keren door anderen werden gekopieerd. Het leek me leuk mijn lijstje te delen met jullie. Het lijstje is zeker nog niet volledig en misschien niet helemaal correct: suggesties en opmerkingen zijn welkom! P.S. Waarom weet ik zo weinig grote innovaties van de afgelopen 10 jaar? Waren die er niet of zie ik de impact er niet zo van?

Introductie van:
1954: schijfremmen (Vanwall Special)
1954: injectiemotor (Mercedes W196)
1957: motor achterin (Cooper T43), in GP racing: Auto Union Type A (1934)
1968: auto in sponsorkleuren (Lotus 49)
1968: vleugels (Lotus 49B)
1970: eerste 'niet sigaar' (Lotus 72)
1976: remmen van carbon (Brabham) - definitief toegepast in 1979 op de Brabham BT48
1977: ground effect (Lotus 78)
1977: turbomotor (Renault RS01)
1981: eerste auto volledig gemaakt van carbon fiber (Lotus 88 (illegaal verklaard) & McLaren MP4/1)
1982: actieve ophanging (Lotus 91) - met ingang van 1994 verboden
1989: hoge neus (Tyrrell 018)
1989: semi-automatische versnelling aan stuur (Ferrari 640)
1992: drive by wire (McLaren MP4/7A)
1995?: stuur met elektronica (Benetton B195?)

Edit: ik zet niet alle innovaties in de lijst (eindeloos!), maar alleen die die een omslag in de F1 teweeg hebben gebracht.

Doefie

De dingen die in mij opkomen zijn de (half mislukte) 'olifant' van Williams in 2004, de dubbele diffuser in 2009, dit jaar bij Renault de uitlaat naar voor en die dan ook nog niet zo goed werkte.

Als je naar het circuit gaat zien heb je sinds 5 à 10 jaar geleden de Safety Wall in Indianapolis, wat dan ook niet 100% dankzij de F1 is uiteraard.

Tegenwoordig hebben ze ook geen ruimte meer om te experimenteren zoals in de jaren 60-70-80 door het strikte reglement. Ook hetgeen waar ze zich tegenwoordig op focussen is de veiligheid.

Matthijs

Citaat van: Doefie op 24 november 2011 - 12:13:50
De dingen die in mij opkomen zijn de (half mislukte) 'olifant' van Williams in 2004, de dubbele diffuser in 2009, dit jaar bij Renault de uitlaat naar voor en die dan ook nog niet zo goed werkte.

Als je naar het circuit gaat zien heb je sinds 5 à 10 jaar geleden de Safety Wall in Indianapolis, wat dan ook niet 100% dankzij de F1 is uiteraard.

Tegenwoordig hebben ze ook geen ruimte meer om te experimenteren zoals in de jaren 60-70-80 door het strikte reglement. Ook hetgeen waar ze zich tegenwoordig op focussen is de veiligheid.
Je bedoelt de 'walrus'? :) Die zet ik er niet in, want dat was niet zo'n succes en werd niet overgenomen.
Je hebt gelijk dat de grootste experimenten inmiddels al geweest zijn. Wat dat betreft was de jaren '70 een walhalla met bizarre creaties tot gevolg.

SDG

1982: actieve ophanging (Lotus 91) - met ingang van 1994 verboden

Kootje

Flexibele vleugels - ??? - Ferrari ??*
Haaienvin - ??? - Red Bull ??*
F-duct - 2010 - McLaren
Dubbele Diffuser - 2009 - Williams, Brawn GP, Toyota
Blown Diffuser - 2010 - Red Bull
Excaust Blown Diffuser - 2011 - Red Bull, McLaren, Renault

*jaartal en uitvinder weet ik niet (zeker)

Doefie

K.E.R.S. in 2009, DRS in 2011...

Enzo


Franky R.

@Matthijs,


Leuk lijstje, maarre...


Eerste motor achterin...Hm, je zou zeggen AutoUnion van F. Porsche? Of anders Cooper?
En de eerste carbon-auto was toch in 1981 gebouwd? Watson  crashte namelijk met die carbon-auto op Monza en hoewel de schade enorm was [met een auto van een jaar eerder zou Watson in vlammen gehuld zijn], bleek Watson geheel ongedeerd.


Daardoor werd Lauda overtuigd dat de toenmalige auto's veilig waren en stapt hij in 1982 weer in een F1.
;)

0634

Citaat van: Franky R. op 25 november 2011 - 00:17:45

Eerste motor achterin...Hm, je zou zeggen AutoUnion van F. Porsche? Of anders Cooper?

Klopt. Goed opgemerkt. Dat was inderdaad niet Lotus maar Auto Union.

Matthijs

#9
Daar kunnen jullie helemaal gelijk in hebben. Ik dacht het te weten en Wikipedia leek me gelijk te geven, maar ik zag alleen wat ik wilde zien! Aangepast!

0634

En na Auto Union in de jaren 30 geloof ik, was het Cooper die de motoren opnieuw achterin gooide, waarna al snel de rest volgde.

gloudiesaurus

De pitstop van Brabham in de jaren '80? 1982 meen ik?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Doefie

Pitstops kenden ze al in de jaren '50, alleen niet met dezelfde bedoelingen :) (denk maar aan de 5' pitstop van Fangio in Duitsland '57)

SDG

Er waren uiteraard ook een aantal innovaties die niét door anderen gekopieerd werden, maar per direct verboden werden. Ik denk aan de 'stofzuigerauto' van Brabham, waar Niki Lauda de Zweedse GP in 1978 mee won, maar de volgende race al niet meer aan de start kwam. Of de Lotus 88 uit 1981 met zijn dubbele chassis.

0634

Wat dachten we van deze:



Als iets toch eens innovatief was....