Fishing: Open deur naar criminaliteit?

Gestart door Wizard, 20 november 2011 - 14:16:40

« vorige - volgende »

Wizard

Iedereen heeft het wel gehoord of gelezen: Fishing. Je krijgt een slecht geschreven mail met daarin de vraag om je bankgegevens, vervolgens stuurt 'je eigen bank' jou een mail om je te waarschuwen en om in te loggen om zo je rekening te checken. Je gegevens worden zo gekopiëerd en men maakt je geld afhandig. Banken staan, zover ik heb gehoord en begrepen, garant hiervoor. Maar open je zo geen deuren naar criminaliteit? Want ik kan meewerken aan fishing voor de helft van het ontvreemde bedrag en krijg het ontvreemde geld terug van de bank. Geld van banken afhandig maken wordt op deze manier wel heel erg makkelijk. Ik vraag mij dan ook af of alle gedupeerde ook écht slachtoffer zijn. Wat ik mij dan ook afvraag is waarom banken volledig garant staat en het gestolen geld volledig retourneert. Is dit, zoals ik eerder beschreef, geen deur open zetten naar criminaliteit? Ik bedoel, fishing is niks nieuw en men wordt al jaren gewaarschuwd, is het dan niet zo dat ik zelf verantwoordelijk ben? Als mijn beurs wordt gerold, kan ik toch ook niet bij de bank aankloppen?

Enzo

Tja, het internet is het nieuwe Wilde Westen. De regels bedenken ze gaan de weg als iets nieuws ontwikkelt word.
Je hebt een punt als je zegt dat er makkelijk te frauderen is, zeker in samenwerking met de rekeninghouder.
Eigenlijk is het dan niks anders als dat je de bank oplicht middels skimmen bij de pinautomaat, dus je laat je skimmen voor een vergoeding.

Er zijn wel meer lekken waar handige kwaadwillende makkelijk van kunnen profiteren, denk aan;

-Jaarlijkse Belastingen
-Toeslagen en declaraties
-Creatief boekhouden t.b.v. hogere subsidies
-Meewerken aan skimmen
-Meewerken aan fishing


Onlangs nog waren tien van mijn medewerkers geskimmed bij een 'wok to go' achtig winkeltje in Den Haag. De hele pinautomaat bleek vervangen door de criminelen en alle gebruikers data was makkelijk te achterhalen voor de criminelen. Iedereen was leeg geroofd, maar ook iedereen kreeg 100% vergoed. Grappig was dat het geskimde geld een uur later in Canada werd gepinned, om maar even aan te tonen hoe groot/globaal het probleem is. Naar het schijnt, voornamelijk mensen uit Oost-Europa die skimmen en mensen uit Afrika die Fishen. Al kan het ook anders natuurlijk... ::)

Jozef

Wat skimmen betreft, is het al goed dat Nederland EINDELIJK overgegaan is op pinnen met de chip i.p.v. magneetstrip, want de chip is al veel moeilijker te skimmen.

In België hebben de banken een tijdje terug dan weer gezamenlijk besloten dat je Maestro-kaart niet werkt buiten West-Europa, zodat het je niet meer kan overkomen dat er in Canada geld van je rekening gehaald wordt. Als je op reis wilt gaan naar zo'n land, kun je gewoon aan je bank vragen om je kaart gedurende die periode weer te activeren in die gebieden.

En wat phishing betreft, tja, als je gepakt wordt zijn de boetes volgens mij zo duizelingwekkend hoog dat je al snel andere manieren gaat zoeken om geld te verdienen. :P

Enzo


Wizard

Had hem op diverse fora al aangepast. Hier nog niet. :(