Robin Frijns topic

Gestart door gloudiesaurus, 30 oktober 2011 - 13:58:55

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Perton op 09 januari 2014 - 11:14:20
Vergeet ook niet dat het niet zomaar een kwestie is van coureur uitstappen en de ander instappen. Er zal nog wel wat tijd kwijt zijn aan wat gesleutel. Tijd die men zeker de eerste weekenden denk ik zal willen benutten. Ik denk dat veel teama, met name het eerste derde deel van het seizoen, de baten niet vinden opwegen tegen de kosten van het inzetten van derde rijder.
k weet niet of je nog veel 1e trainingen kunt herinneren, maar doorgaans stappen coureurs na een installatieronde uit en zitten ze zo een half uur tot drie kwartier van hun tijd te verlullen. Nu er een extra half uur bijkomt en ook een extra setje banden voor alleen het eerste deel is het natuurlijk aantrekkelijk om je testrijder eerst in te zetten, eventueel dingen uit proberen en vervolgens de boel te prepareren voor de racedrivers die vervolgens direct aan hun programma kunnen beginnen. Verder lijkt me dit een idee afkomstig van de teams, dus ga ik er vanuit dat er ook gebruik van gemaakt gaat worden. Daarnaast heb je nu natuurlijk ook nog weer in season testing, totaal 8 testdagen als ik me niet vergis.

Perton

Ik heb het over dingen als pedalen en het stoeltje. Dat doe je niet in 30 seconden. Ik heb het niet over de afstelling van de auto zelf.

Dir zaken zullen niet gigantisch veel tijd kosten, maar voor sommige teams net lang genoeg om niet te happig te zijn op het inzetten van derde rijders.

En er zijn acht testdagen, dat klopt. Ik verwacht echter weinig testcoureurs op die 4x2 dagen.

Tuesday

Citaat van: Perton op 09 januari 2014 - 20:09:31
Ik heb het over dingen als pedalen en het stoeltje. Dat doe je niet in 30 seconden. Ik heb het niet over de afstelling van de auto zelf.

Dir zaken zullen niet gigantisch veel tijd kosten, maar voor sommige teams net lang genoeg om niet te happig te zijn op het inzetten van derde rijders.

En er zijn acht testdagen, dat klopt. Ik verwacht echter weinig testcoureurs op die 4x2 dagen.
Nee, zelfs al was het alleen maar een rijderswissel, dan doe je dat nog niet in 30 seconden.. maar een stoeltje verwisselen + pedalen, dat kost in feite geen extra tijd. Een auto staat tijdens een training wel vaker een paar minuten binnen, in die tijd kan een simpele monteur wel ff een stoeltje wisselen lijkt mij.
maar goed, jij verwacht er weinig van, maar feit is wel dat er gewoon meer ruimte komt voor testrijders. Het zal natuurlijk ook afhangen van wat een team wil met zn 3e rijder en eventueel wat er contractueel is vastgelegd. Voor Frijns, want daar begon de discussie mee, valt er nu iig meer te onderhandelen in t geval van een 3e stoeltje.

Perton

Ik zeg niet dat ik er weinig van verwacht (als ik wel die woorden heb gebruik, dan excuses, mijn fout), ik zeg alleen dat ik mij zo kan voorstellen dat teams zeker de eerste races niet happig zullen zijn om gebruik te maken van hun testcoureurs, omdat ze hun tijd maximaal willen benutten met vaste coureurs vanwege de nieuwe reglementen. En tegen de tijd dat dat misschien een beetje wegebt is het GP2-seizoen alweer begonnen en is het (gezien het verleden van Caterham) niet te verwachten dat Frijns in de Europese weekenden zowel op vrijdag zal rijden als in de GP2. Sowieso gebeurt dat vrij weinig, volgens mij heeft Calado het ook maar één keer gedaan afgelopen seizoen en daar werd door velen al met verbazing op gereageerd. Dat bedoel ik met dat mensen niet teleurgesteld moeten zijn indien Frijns niet veel vrijdagtrainingen krijgt.

En over dat de auto stilstaat. Dat gebeurt inderdaad aan het begin van de training. Op het moment dat je er een half uur, of uur (wat is het met die nieuwe regels?) op hebt zitten met je testcoureur, zal je denk ik zo snel mogelijk de vaste coureur in de auto hebben willen zetten. Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar de testcoureur zich mee heeft bezig gehouden en dat soort zaken. Ik denk niet dat je per se kunt stellen "dat een auto op een gegeven moment toch wel stil gaat staan" en het daarom dus gaat werken. Net als dat je niet kan stellen (wat ik dan ook zeker niet tracht te doen) dat het idee zeker niet werken. Het enige wat ik probeer aan te geven, is dat ik denk dat er in 2014 in de eerste races wellicht weinig belangstelling voor zou kunnen zijn om wat ik in de eerste alinea heb gesteld.

En daarbij refereer ik specifiek naar de situatie van een coureur als Frijns, die het stoeltje dan met een GP2-seizoen zou moeten combineren. Voor een coureur in de Formule Renault 3.5 zou het al heel anders zijn, die weekenden overlappen elkaar doorgaans niet en dan kan je dus na die eerste gewenningsweekenden veel makkelijker alsnog zo'n derde rijder inzetten.

Tuesday

Citaat van: Perton op 09 januari 2014 - 21:58:17
Ik zeg niet dat ik er weinig van verwacht (als ik wel die woorden heb gebruik, dan excuses, mijn fout), ik zeg alleen dat ik mij zo kan voorstellen dat teams zeker de eerste races niet happig zullen zijn om gebruik te maken van hun testcoureurs, omdat ze hun tijd maximaal willen benutten met vaste coureurs vanwege de nieuwe reglementen. En tegen de tijd dat dat misschien een beetje wegebt is het GP2-seizoen alweer begonnen en is het (gezien het verleden van Caterham) niet te verwachten dat Frijns in de Europese weekenden zowel op vrijdag zal rijden als in de GP2. Sowieso gebeurt dat vrij weinig, volgens mij heeft Calado het ook maar één keer gedaan afgelopen seizoen en daar werd door velen al met verbazing op gereageerd. Dat bedoel ik met dat mensen niet teleurgesteld moeten zijn indien Frijns niet veel vrijdagtrainingen krijgt.

En over dat de auto stilstaat. Dat gebeurt inderdaad aan het begin van de training. Op het moment dat je er een half uur, of uur (wat is het met die nieuwe regels?) op hebt zitten met je testcoureur, zal je denk ik zo snel mogelijk de vaste coureur in de auto hebben willen zetten. Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar de testcoureur zich mee heeft bezig gehouden en dat soort zaken. Ik denk niet dat je per se kunt stellen "dat een auto op een gegeven moment toch wel stil gaat staan" en het daarom dus gaat werken. Net als dat je niet kan stellen (wat ik dan ook zeker niet tracht te doen) dat het idee zeker niet werken. Het enige wat ik probeer aan te geven, is dat ik denk dat er in 2014 in de eerste races wellicht weinig belangstelling voor zou kunnen zijn om wat ik in de eerste alinea heb gesteld.

En daarbij refereer ik specifiek naar de situatie van een coureur als Frijns, die het stoeltje dan met een GP2-seizoen zou moeten combineren. Voor een coureur in de Formule Renault 3.5 zou het al heel anders zijn, die weekenden overlappen elkaar doorgaans niet en dan kan je dus na die eerste gewenningsweekenden veel makkelijker alsnog zo'n derde rijder inzetten.
ik zeg ook niet dat het gaat werken omdat een auto toch wel stilstaat, dat zei ik puur als reactie op jouw argumenten. In het overstappen zie ik geen problemen. Waarom het wel kan werken is dat er een extra setje banden beschikbaar is voor alleen het eerste half uur en het verlengen van de sessie. En vooral ook omdat het hele idee gebaseerd is op het inzetten van 3e rijders. Maar goed, dr zullen misschien ook wel teams te werk gaan volgens jouw theorie.
Wat Frijns betreft, als een 3e zitje bij Caterham inhoudt dat ie ook GP2 kan rijden moet ie het sowieso al doen. En dan zijn alle extra test km's mooi meegenomen. Iets wat ie eventueel ook nog wel contractueel vast kan laten leggen.

janke

Heel eerlijk, ik kan me niet voorstellen dat Frijns naar Caterham gaat. Of is het werkelijk waar dat Michiel Mols hem gaat helpen? Derde rijder en eventueel GP2 kost ook geld, lees sponsorgeld. Of zal het zo zijn dat Mols en Boekhoorn iets bekokstoven? Giedo en zijn vrouw zullen daar best niet pissed of over zijn. Ik zou niet weten waarom. Maar dat denk ik, het is immers Silly Season. Hoop wel dat het niet meer zo lang zal duren voor er wat bekend wordt.
Some things are too important to be left in the past.

Perton

Citaat van: Tuesday op 09 januari 2014 - 22:16:43
En vooral ook omdat het hele idee gebaseerd is op het inzetten van 3e rijders. Maar goed, dr zullen misschien ook wel teams te werk gaan volgens jouw theorie.

Even een random jaar, 2005, waarin er ook met derde rijders werd gewerkt. Die mochten toen zelfs beide trainingen doen. De helft van de teams maakte er toen geen gebruik van. Dus ik zie dat komend seizoen niet heel anders dan destijds. Sommige teams zullen veel van de mogelijkheid gebruik maken, andere teams een beetje, en nog een paar teams helemaal niet. Net zoals de afgelopen jaren en net zoals de jaren voor het huidige systeem.

Tuesday

Citaat van: Perton op 09 januari 2014 - 22:43:06
Citaat van: Tuesday op 09 januari 2014 - 22:16:43
En vooral ook omdat het hele idee gebaseerd is op het inzetten van 3e rijders. Maar goed, dr zullen misschien ook wel teams te werk gaan volgens jouw theorie.

Even een random jaar, 2005, waarin er ook met derde rijders werd gewerkt. Die mochten toen zelfs beide trainingen doen. De helft van de teams maakte er toen geen gebruik van. Dus ik zie dat komend seizoen niet heel anders dan destijds. Sommige teams zullen veel van de mogelijkheid gebruik maken, andere teams een beetje, en nog een paar teams helemaal niet. Net zoals de afgelopen jaren en net zoals de jaren voor het huidige systeem.
Tja, dat mocht elk seizoen wel, echter in 2005 ging het om een 3e auto. Toch ff wat anders, maar ook daar werd zeker wel gebruik van gemaakt, vooral door de teams met een hoog budget. Maar goed, voor we afdwalen, we kunnen het er toch wel over eens zijn dat er meer mogelijkheden zijn voor testdrivers in 2014?? dat maakt automatisch de 3e zitjes weer interessanter, zeker als je contractueel één en ander vast weet te leggen. En bij Caterham kun je als 3e rijder zeker wel meters maken.

Perton

#1418
Ja 2005 teams met een hoog budget?

2003: Ferrari, Williams, McLaren, Sauber, Jaguar, BAR en Toyota niet
2004: Ferrari, Williams, McLaren, Renault, Sauber niet
2005: Ferrari, BAR, Renault, Williams, Sauber niet
2006: Renault, McLaren, Ferrari, Toyota niet
2007: alle teams niet behalve Honda, BMW en Williams

Dus het is al niet waar dat de teams met hoge budgetten er voornamelijk gebruik van maakten. Zelfs met de mogelijkheid een derde auto in te zetten, dus in dat opzicht heb je gewoonweg ongelijk. Dit rijtje toont juist aan dat er een grote verscheidenheid was, zoals ik in mijn vorige post al aangaf. Zo heb je McLaren dat het soms wel en soms niet deed, Toyota dat het sommige jaren wel en andere jaren niet deed (twee teams met hoge budgetten), en ook teams met hoge budgetten die het überhaupt niet deden, zoals Ferrari. Dus de stelling dat vooral de teams met een hoog budget gebruikmaakten van de mogelijkheid, is simpelweg onwaar.

Waar je wel gelijk in hebt, is dat er meer mogelijkheden zijn in 2014, maar ik beweer ook nergens anders. Het enige wat ik zeg is dat er een mogelijkheid is dat Frijns niet zoveel vrijdagen zal (kunnen) rijden als mensen van tevoren misschien verwachten en dat ze niet teleurgesteld moeten zijn als dat inderdaad zo uitkomt. Bij Caterham kan je als derde rijder zeker meters maken, daar heb je ook absoluut gelijk in, ik heb echter met mijn voorbeelden van de afgelopen twee jaar aangetoond dat derde rijders aan het begin van het seizoen eigenlijk niet worden ingezet (Van der Garde bij uitzondering één keer) en tijdens het GP2-seizoen sowieso niet (Rossi mocht dan in Canada rijden, maar dat overlapte niet met een GP2-weekend) - en dat van de twee derde rijders alleen een coureur die het jaar daarop daadwerkelijk in aanmerking kwam voor een racestoeltje de kans kreeg om na het GP2-seizoen alsnog veel vrijdagen te rijden.

Dat er meer kansen zijn in 2014 door de nieuwe reglementen, heb ik nergens betwist. Maar wie kijkt naar het verleden van Caterham en haar derde coureurs die tevens in de GP2 racen, kan niet anders concluderen dan dat er een mogelijkheid zou kunnen zijn dat Frijns zal worden beperkt tot twee of drie vrijdagtrainingen. Er is een mogelijkheid dat hij veel wordt ingezet, en dat ontken ik nergens, maar er is ook absoluut een reële mogelijkheid dat dat niet zo zal zijn.

Los van dat ik eerst nog moet zien of hij dat stoeltje überhaupt krijgt natuurlijk, maar dat hoop ik uiteraard wel.

janke

En?? Wordt het nog wat met Frijns??
Some things are too important to be left in the past.

Jozef

In die jaren mocht je toch alleen een derde wagen inzetten op vrijdag als je het jaar ervoor niet in de top 4 of zo van het constructeurskampioenschap was geëindigd? Ik weet nog dat McLaren het in 2005 mocht omdat ze in 2004 een slecht jaar hadden.

Tuesday

Citaat van: Perton op 09 januari 2014 - 23:41:41
Ja 2005 teams met een hoog budget?

2003: Ferrari, Williams, McLaren, Sauber, Jaguar, BAR en Toyota niet
2004: Ferrari, Williams, McLaren, Renault, Sauber niet
2005: Ferrari, BAR, Renault, Williams, Sauber niet
2006: Renault, McLaren, Ferrari, Toyota niet
2007: alle teams niet behalve Honda, BMW en Williams

Dus het is al niet waar dat de teams met hoge budgetten er voornamelijk gebruik van maakten. Zelfs met de mogelijkheid een derde auto in te zetten, dus in dat opzicht heb je gewoonweg ongelijk. Dit rijtje toont juist aan dat er een grote verscheidenheid was, zoals ik in mijn vorige post al aangaf. Zo heb je McLaren dat het soms wel en soms niet deed, Toyota dat het sommige jaren wel en andere jaren niet deed (twee teams met hoge budgetten), en ook teams met hoge budgetten die het überhaupt niet deden, zoals Ferrari. Dus de stelling dat vooral de teams met een hoog budget gebruikmaakten van de mogelijkheid, is simpelweg onwaar.

Waar je wel gelijk in hebt, is dat er meer mogelijkheden zijn in 2014, maar ik beweer ook nergens anders. Het enige wat ik zeg is dat er een mogelijkheid is dat Frijns niet zoveel vrijdagen zal (kunnen) rijden als mensen van tevoren misschien verwachten en dat ze niet teleurgesteld moeten zijn als dat inderdaad zo uitkomt. Bij Caterham kan je als derde rijder zeker meters maken, daar heb je ook absoluut gelijk in, ik heb echter met mijn voorbeelden van de afgelopen twee jaar aangetoond dat derde rijders aan het begin van het seizoen eigenlijk niet worden ingezet (Van der Garde bij uitzondering één keer) en tijdens het GP2-seizoen sowieso niet (Rossi mocht dan in Canada rijden, maar dat overlapte niet met een GP2-weekend) - en dat van de twee derde rijders alleen een coureur die het jaar daarop daadwerkelijk in aanmerking kwam voor een racestoeltje de kans kreeg om na het GP2-seizoen alsnog veel vrijdagen te rijden.

Dat er meer kansen zijn in 2014 door de nieuwe reglementen, heb ik nergens betwist. Maar wie kijkt naar het verleden van Caterham en haar derde coureurs die tevens in de GP2 racen, kan niet anders concluderen dan dat er een mogelijkheid zou kunnen zijn dat Frijns zal worden beperkt tot twee of drie vrijdagtrainingen. Er is een mogelijkheid dat hij veel wordt ingezet, en dat ontken ik nergens, maar er is ook absoluut een reële mogelijkheid dat dat niet zo zal zijn.

Los van dat ik eerst nog moet zien of hij dat stoeltje überhaupt krijgt natuurlijk, maar dat hoop ik uiteraard wel.
ok, wat betreft het eerste punt, dat was zo maar een losse opmerking hoor wat betreft de budgetten.. ik zag dat in 2005 Ferrari, McLaren en RBR een 3e auto inzetten, dus vandaar. Maar volgens mij klopt het toch redelijk, maar ik heb geen zin om van elk detail een discussie te maken, tenzij het echt relevant is.
En verder heb ik eigenlijk geen reactie op je post, als je niks betwist dan valt er voor mij ook weinig meer te reageren ;)

janke

Het wordt niets met Frijns. :D
Some things are too important to be left in the past.

gloudiesaurus

lol mooie conclusie heren  ;D

Ik ben benieuwd, alleen al een heel seizoen GP2 bij Caterham met misschien een enkele F1 - test zou al een mooie optie zijn voor Frijns. Ik betwijfel alleen of het gaat gebeuren.

Misschien moeten we meer aan DTM denken. Hij zegt nu op Twitter in München te zijn. De stad van BMW... al is daar meer omdat zijn zus bevalt  :P
Maar wie weet BMW heeft nog al haar rijders in het DTM bevestigt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tuesday

#1424
Citaat van: Jozef op 10 januari 2014 - 00:48:40
In die jaren mocht je toch alleen een derde wagen inzetten op vrijdag als je het jaar ervoor niet in de top 4 of zo van het constructeurskampioenschap was geëindigd? Ik weet nog dat McLaren het in 2005 mocht omdat ze in 2004 een slecht jaar hadden.
Edit:
klopt idd. k werd een beetje misleid door gegevens van f1racing die in 2005 ook steeds Massa als Ferrari coureur aanmerkten. Ferrari dus niet, maar McLaren wel. Maar t begint me nu allemaal weer een beetje te dagen. Een extra auto voor mindere teams in de vrijdag trainingen ipv normale testdagen.