Robin Frijns topic

Gestart door gloudiesaurus, 30 oktober 2011 - 13:58:55

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: Fietser op 14 augustus 2013 - 10:44:18
Ik heb soms het idee dat er met een wel heel erg oranje bril naar Frijns wordt gekeken. Onlogisch is dit natuurlijk niet, want een mens is snel geneigd tot opportunisme en chauvinisme. Dat is zeker het geval bij veel Nederlanders die sterk verlangen, na de jaren van Lammers en Verstappen, naar echt F1-talent. Of Frijns hieraan voldoet is afwachten, want behoudens enkele goede resultaten, heeft deze jongeman volgens mij nog niet echt een raceserie sterk gedomineerd.
Wat is knapper: een kampioenschap domineren of gelijk in je eerste jaar kampioen worden?

Citaat van: Fietser op 14 augustus 2013 - 10:44:18En laten we vooral ook niet vergeten dat Frijns niet de enige is die op een F1-stoeltje aast. Het wemelt van de Frijnsjes, Van der Frijnsen, Freinschmanns, Frijnossos, Frynces, Frynkovs, Fraikkonens, Fryninis, Fryneuves. En is al die buitenlanden zijn ze ook van mening dat hun mannetje het grote nieuwe talent is.
Ik ben veel op F1fanatic te vinden, een zeer gerespecteerde buitenlandse F1-site en daar staat Frijns ook als groot talent te boek. Via die site kwam ik ook op een blog (kan website even niet meer vinden) waarbij een berekening is gemaakt op basis van resultaten in de juniorseries, wie het grootste talent is. Frijns stond op 1.

Citaat van: Fietser op 14 augustus 2013 - 10:44:18Daarnaast hoor en lees ik vaak dat het grote probleem bij Robin Frijns het geld betreft. Is dat echt zo? Als er een land is waar coureurs erg veel steun krijgen van het bedrijfsleven, dan is het Nederland wel. Mannen als Van der Garde, Doornbos en Alberts hebben daar hun (korte) F1-carrieres aan te danken. Menig Belg, Fin, Portugees, Oostenrijker, Zweed (enz. enz.) is jaloers op de kansen van Nederlandse talenten.
Wat ik hier allemaal mee wil zeggen? Als Robin Frijns echt zo'n groot talent is, dan komt hij wellicht eens in de F1. Zo niet, dan niet klagen over gebrek aan steun, geld, vriendjespolitiek en eerlijkheid. Oneerlijkheid is namelijk de basis van ons bestaan! Wij allen hebben ermee te maken, ook potentiele F1-piloten.
Het grootste probleem van Frijns is echt geld. Maar of dat komt door de crisis, door een gebrek aan sponsorwerving, door mismanagement of door koppigheid weet ik niet. Waar ik me aan erger is dat hij er steeds over klaagt in de media (twitter vooral). Werkt niet mee in de beeldvorming over hem!

Fietser

Citaat van: Matthijs op 14 augustus 2013 - 12:23:01

Wat is knapper: een kampioenschap domineren of gelijk in je eerste jaar kampioen worden?

Citaat van: Matthijs op 14 augustus 2013 - 12:23:01

Ik denk dat je dat per geval moet bekijken. In het algemeen zeg ik: domineren.


T.Nuvolari

Toch genoeg dominante figuren in de junior series geweten waarbij je kan zeggen dat hun grootste prestatie in de F1 finishen is. Jan Magnussen in de F3, Vitantonio Liuzzi in F3000. Sebastien Bourdais "domineerde" 4 jaar het Champcar kampioen, en dat is geen junior serie.

Mij lijken die goeie prestaties in de junior series, niet altijd een garantie op een rooskleurige toekomst in de racerij. Meer zelfs, het ontbreken daaraan is geen garantie dat het een absoluut nontalent is.

Matthijs

Het onderzoek naar 'het grootste talent in de juniorseries' vind je hier: http://f1metrics.wordpress.com/2013/08/02/its-a-long-way-to-the-top/. Frijns staat hier dus bovenaan.

Kanttekening bij het onderzoek: Opvallend genoeg scoorden coureurs als Raikkonen en Vettel in dit onderzoek helemaal niet hoog in de ranglijst van talenten voordat ze in de F1 kwamen. De reden? Ze hebben geen toonaangevende kampioenschappen behaald in de GP2 of aanverwant, waardoor ze weinig 'talentenpunten' hebben gescoord. Dit natuurlijk omdat ze een aantal stappen oversloegen en snel in de F1 debuteerden.

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 14 augustus 2013 - 13:13:49
Het onderzoek naar 'het grootste talent in de juniorseries' vind je hier: http://f1metrics.wordpress.com/2013/08/02/its-a-long-way-to-the-top/. Frijns staat hier dus bovenaan.

Kanttekening bij het onderzoek: Opvallend genoeg scoorden coureurs als Raikkonen en Vettel in dit onderzoek helemaal niet hoog in de ranglijst van talenten voordat ze in de F1 kwamen. De reden? Ze hebben geen toonaangevende kampioenschappen behaald in de GP2 of aanverwant, waardoor ze weinig 'talentenpunten' hebben gescoord. Dit natuurlijk omdat ze een aantal stappen oversloegen en snel in de F1 debuteerden.
Interessante link...thanks Matthijs!

Matthijs

Volgens mij is die website nieuw, want dit is het enige artikel. Hopelijk posten ze nog meer van dit soort stukjes, heel interessant!

In het verlengde hiervan: iedereen bekend met de Autosport World Drivers Ranking? http://rankings.autosport.com. Hierin staat Giedo 137e, Tom Coronel 175e en Frijns 278e.

gloudiesaurus

Citaat van: Fietser op 14 augustus 2013 - 10:44:18
Ik heb soms het idee dat er met een wel heel erg oranje bril naar Frijns wordt gekeken. Onlogisch is dit natuurlijk niet, want een mens is snel geneigd tot opportunisme en chauvinisme. Dat is zeker het geval bij veel Nederlanders die sterk verlangen, na de jaren van Lammers en Verstappen, naar echt F1-talent. Of Frijns hieraan voldoet is afwachten, want behoudens enkele goede resultaten, heeft deze jongeman volgens mij nog niet echt een raceserie sterk gedomineerd. En laten we vooral ook niet vergeten dat Frijns niet de enige is die op een F1-stoeltje aast. Het wemelt van de Frijnsjes, Van der Frijnsen, Freinschmanns, Frijnossos, Frynces, Frynkovs, Fraikkonens, Fryninis, Fryneuves. En is al die buitenlanden zijn ze ook van mening dat hun mannetje het grote nieuwe talent is.
Daarnaast hoor en lees ik vaak dat het grote probleem bij Robin Frijns het geld betreft. Is dat echt zo? Als er een land is waar coureurs erg veel steun krijgen van het bedrijfsleven, dan is het Nederland wel. Mannen als Van der Garde, Doornbos en Alberts hebben daar hun (korte) F1-carrieres aan te danken. Menig Belg, Fin, Portugees, Oostenrijker, Zweed (enz. enz.) is jaloers op de kansen van Nederlandse talenten.
Wat ik hier allemaal mee wil zeggen? Als Robin Frijns echt zo'n groot talent is, dan komt hij wellicht eens in de F1. Zo niet, dan niet klagen over gebrek aan steun, geld, vriendjespolitiek en eerlijkheid. Oneerlijkheid is namelijk de basis van ons bestaan! Wij allen hebben ermee te maken, ook potentiele F1-piloten.

Natuurlijk wordt er met een oranje bril gekeken.... en er staan genoeg andere talenten te dringen. Maar vergeet niet dat hij in elke klasse waar hij gereden heeft kampioen is geworden. En de World Series winnen in je debuutjaar is niets niks hoor.

Van der Garde, Albers, en Doornos hebben allen financiele steun (gehad), maar Frijns niet.. En dat is meteen zijn probleem. Anders was hij nu wel verder gekomen in de Formule 1. Red Bull, Caterham etc. afwijzen was denk ik ook niet zijn slimste move.

Frijns is verder dan Da Costa, maar Da Costa staat nu wel op Pole Position voor een Toro Rosso - stoeltje. Ben het niet helemaal met je eens dat als je echt goed bent ook in de Formule 1 komt. Daar heb je tegewoordig toch ook wat muntjes voor nodig...

Maar goed we moeten ook niet vergeten dat Frijns zijn laatste 2/ 3 GP2 - weekenden niet best waren en dat hij tijdens zijn laatste test met Sauber in zijn 1e echt snelle ronde meteen de auto in het grind zette... Hilmer had Frijns niet aan de kant geschoven als hij die laatste 2/3 GP2 - weekenden gewoon goed gescoord had. Maar goed daar heb je ook geluk bij nodig.

Dessalniettemin verdiend hij wel een nieuwe kans...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Citaat van: gloudiesaurus op 14 augustus 2013 - 15:21:56Hilmer had Frijns niet aan de kant geschoven als hij die laatste 2/3 GP2 - weekenden gewoon goed gescoord had.
Heb je daar een bron van? Want dat is nooit op deze manier naar buiten gebracht.

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 14 augustus 2013 - 15:32:54
Citaat van: gloudiesaurus op 14 augustus 2013 - 15:21:56Hilmer had Frijns niet aan de kant geschoven als hij die laatste 2/3 GP2 - weekenden gewoon goed gescoord had.
Heb je daar een bron van? Want dat is nooit op deze manier naar buiten gebracht.
Hm, ook ik twijfel...Hilmer had natuurlijk geld nodig, dus al had Frijns al zijn races gewonnen...dan nog zou hij plaats moeten maken voor Hobbs. Want een GP2-team verdient geen geld per overwinning. Ze krijgen helemaal niets, dus de inkomsten moeten uit het 'verkoop' van de stoeltjes en sponsorstickers op de auto komen...

Kootje

Maar met 'n paar overwinningen trek je wel potentiƩle sponsors over de streep. Sponsors die nu afhaken omdat er niet gepresteerd wordt en dus te weinig exposure is.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 14 augustus 2013 - 16:11:06
Maar met 'n paar overwinningen trek je wel potentiƩle sponsors over de streep. Sponsors die nu afhaken omdat er niet gepresteerd wordt en dus te weinig exposure is.
Mss. maar dat is speculeren. Immers had het winnen van de WSR 3.5 door Frijns ook voor sponsors kunnen zorgen...Is niet gebeurd... :(

Kootje

Doelde meer op sponsors voor Hilmer, maar idd .... dat is speculatie. Net zoals het van jou kant speculatie is dat geld de reden is van Robins ontslag.

Jehoentelaar

Ik begrijp in dit topic de twijfel van sommige(n) over hoe knap de voorgaande prestaties van Frijns zijn niet. De World Series by Renault is een immens close kampioenschap en een behoorlijke stap vanaf de ietwat schattig aandoende 2.0-Renaultjes waarmee ze een klasse lager boenderen. De WSR is na de F1 de snelste formuleklasse van Europa, en heeft de meeste downforce van alle juniorseries op deze planeet.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 14 augustus 2013 - 17:38:00
Doelde meer op sponsors voor Hilmer, maar idd .... dat is speculatie. Net zoals het van jou kant speculatie is dat geld de reden is van Robins ontslag.


Dat kan inderdaad, maar vergeet niet dat Frijns per GP-weekeinde werd bevestigd. Het zat er dus al aan te komen, dat dat sprookje over zou zijn indien er een rijder met een grote zak geld langs zou komen.


Vandaar dat ik meen dat Frijns ook met drie overwinningen zou zijn vervangen door Hobbs. Zo verschrikkelijk slecht heeft Frijns het IMHO niet gedaan. Toch?

Jehoentelaar

Frijns deed het prima. Wat wellicht niet echt heeft geholpen is dat de relatief onbekende John Lancaster opeens als een raket ging, maar dat is op zijn beurt ook gewoon een heel behoorlijk talent.