Robin Frijns topic

Gestart door gloudiesaurus, 30 oktober 2011 - 13:58:55

« vorige - volgende »

Sphinx

Finland heeft dan ook een heel slim "scholen-systeem" om kennis door te geven. Oud-coureurs richten bijna allemaal een soort school of rijopleiding op waarmee ze hun kennis doorgeven aan jongere generaties. Vooral in de rallysport werkt dit erg goed: Vatanen, Kankkunen, Salonen en de familie Toivonen (drie generaties coureurs) hebben dit allemaal gedaan.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Franky R.

Citaat van: Sphinx op 14 december 2012 - 14:43:30
Finland heeft dan ook een heel slim "scholen-systeem" om kennis door te geven. Oud-coureurs richten bijna allemaal een soort school of rijopleiding op waarmee ze hun kennis doorgeven aan jongere generaties. Vooral in de rallysport werkt dit erg goed: Vatanen, Kankkunen, Salonen en de familie Toivonen (drie generaties coureurs) hebben dit allemaal gedaan.
Accoord, daar breng ik Huib/Huub Vermeulen, Cor Euser, Gijs van Lennep, Jan Lammers en nog een paar die ik ben vergeten mee...Stuk voor stuk mensen die via Zandvoort / het rijschool Rob Slotenmaker hun bijdrage hebben gedaan.


En een goede opleiding is inderdaad de basis. Het stelt je echter niet in staat om een goede auto in de FR, F3 of GP2 af te dwingen. Laat staan de Formule 1. Want daar hadden we het over, toch? De commerciële waarde van een Fin versus Nederlander in de Formule 1.


Dan zou je denken dat een Nederlander er beter voor staat, maar nee... :-\

Sphinx

In Finland doet men véél minder moeilijk over het sponsoren van talenten dan hier. De Industriële sector staat veel sneller klaar om echt talent te sponsoren, ipv dat men gaat zeuren over de centen (zoals hier gebeurt) Door die zekerheid dat er altijd geld beschikbaar is (hoeveelheid doet er even niet toe) vindt er systematisch scouting plaats voor talent in zowel rallysport als wegracerij. Dat is ooit begonnen in de rally met Rouno Aaltonen, waarna een hele generatie snelle Finnen volgde en het opleidingssysteem wat ik reeds noemde. In de wegracerij liep het helaas niet zo storm, dat begon eigenlijk pas toen Kejio Rosberg (kortweg Keke) zelf zijn weg moest zoeken. Rosberg had niemand om echt op terug te vallen, moest het allemaal zelf doen. Pas toen hij WK was geworden nam ook hier de belangstelling toe en ging het dezelfde kant op als in rally. Rosberg is ook de manager van Hakkinen en JJ Lehto geweest, wist dus welke valkuilen zij tegen konden komen. Het begint altijd bij een pionier die succesvol is, en de Finnen hebben dat gewoon veel en veel beter opgepakt.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

0634

Het is gewoon een hele grote autosport-natie, over de hele linie. Daar kan NL echt niet tegenop.

Figge

#289
Tsja... Misschien is Finland te dun bewoont om een voetbalnatie te zijn. Hoe dan ook, zij hebben het goed voor elkaar daar.
In Nederland houd men toch vooral van voetbal, voetbal, dan nog meer voetbal.
Ik denk dat als NL zich meer op autosport zou focussen dat het ook vanzelf goed komt.
Maar nederlanders hebben er gewoon minder interesse voor. Helaas.
Het lijkt alsof de belgen er ook last van hebben... Maar zij hebben iig nog Spa!!

0634

Zij zijn sowieso veel groter dan wij op F1-gebied. Ickx, Boutsen, zo eentje hebben wij nog niet gehad hoor. Vooral Ickx was een fenomeen hoor.

Figge

Citaat van: Jeroen op 15 december 2012 - 10:28:43
Zij zijn sowieso veel groter dan wij op F1-gebied. Ickx, Boutsen, zo eentje hebben wij nog niet gehad hoor. Vooral Ickx was een fenomeen hoor.

Waar, maar ook al weer 20 jaar geleden dat Thierry stopte... Sindsdien geen goede belg meer in de F1 gezien. Adams en Leinders zijn niet echt F1 coureur te noemen en hoewel d'Ambosio best goed reed is hij blijkbaar ook te licht bevonden.

0634

Dat is ook zo, maar met die anderhalve podiumplek van Jos en de anonieme strapatsen van Doornbos en Alberts zijn wij in die jaren helaas ook niet echt veel ingelopen.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 15 december 2012 - 10:28:43
Zij zijn sowieso veel groter dan wij op F1-gebied. Ickx, Boutsen, zo eentje hebben wij nog niet gehad hoor. Vooral Ickx was een fenomeen hoor.

Beste wat wij ooit gehad hebben is imo nog steeds Verstappen.
Maar ja .... daar is het om diverse redenen (te vroeg gebracht, geen eerlijke behandeling naast Schumi, slecht management etc.) nooit de volle potentie uitgekomen.
Al denk ik niet dat hij aan 'n Ickx had kunnen tippen, had daar toch wel veel meer ingezeten.



0634

In Lammers ook. Maar goed, er zijn natuurlijk tientallen rijders geweest die meer potentie hadden als dat er uit kwam.

Folkert

Citaat van: Jeroen op 15 december 2012 - 10:39:45
In Lammers ook. Maar goed, er zijn natuurlijk tientallen rijders geweest die meer potentie hadden als dat er uit kwam.
Reed Lammers ooit niet eens rond de 2de of 3de plek in 1980? Ben het circuit even vergeten, maar het regende er en na goede start lag hij snel op een goede plek.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kootje

Citaat van: Folkert op 15 december 2012 - 11:04:35
Citaat van: Jeroen op 15 december 2012 - 10:39:45
In Lammers ook. Maar goed, er zijn natuurlijk tientallen rijders geweest die meer potentie hadden als dat er uit kwam.
Reed Lammers ooit niet eens rond de 2de of 3de plek in 1980? Ben het circuit even vergeten, maar het regende er en na goede start lag hij snel op een goede plek.

@Jeroen,
Dat was ook meer om aan te geven dat het allemaal ook weer niet zo slecht was als de resultaten van onze landgenoten hebben laten zien.

@Folkert,
ik denk dat jij de race in Long Beach van 1980 bedoeld. Daarin startte hij als 4e, maar na 100 meter ging z'n ATS-Ford al kaduuk.

0634

Wel nog altijd de hoogste startpositie ooit voor een Nederlander.

Kootje

Klopt ja.
Doodzonde dat zo'n mooi resultaat dan weer zo snel moest eindigen. ::)

Jehoentelaar

Tsja, dat is een beetje het verhaal van de Nederlanders in de Formule 1. Lijkt het een keer goed te gaan, dan is het feestje net zo snel weer voorbij als dat 'ie begon.