Round 16: Grand Prix Zuid-Korea, Yeongam

Gestart door Enzo, 11 oktober 2011 - 00:37:43

« vorige - volgende »

Enzo



14 okt 2011
03.00-04.30 Eerste vrije training
07.00-08.30 Tweede vrije training

15 okt 2011
04.00-05.00 Derde vrije training
07.00-08.00 Kwalificatie

16 okt 2011
08.00 Race



Sebastian Vettel is  in Suzuka, niet geheel onverwacht, wereldkampioen 2011 geworden, maar veel tijd om na te genieten is er niet. Met de Grand Prix van Japan nog vers in het geheugen, kunnen we ons gaan opmaken voor de 16de race van het seizoen. De Grand Prix van Zuid Korea staat op het programma en we gaan naar het indrukwekkende Korean International Circuit in Yeongam South Jeolla.

Het door Herman Tilke ontworpen circuit kende vorig jaar een twijfelachtig debuut. Geteisterd door begrotingstekorten en constructie tegenslagen, werd er lang gespeculeerd of het circuit op tijd af zou zijn voor de 17de Grand Prix van 2010. Uiteindelijk lukte het de Koreanen, 11 dagen voor de race kregen ze, met goedkeuring van Charlie Whiting, de benodigde vergunningen.

De race zelf was een waterballet, er viel zoveel water uit de lucht dat de raceleiding besloot vanachter de safety-car te starten. Na een paar rondjes wist Whiting het zeker, racen was geen optie en er werd met de rode vlag gezwaaid. Maar liefst een uur moesten we wachten op de hervatting, die rustig begon met 13 rondjes achter de safety-car. Maar dan eindelijk na bijna anderhalf uur wachten ging het veld  los. Driftig glibberde de coureurs over de spekgladde baan op zoek naar grip.

Een fout zat in een klein hoekje en Mark Webber maakte hem, door iets te veel over de kerbs te schieten en stuurloos in de muur te glijden. Nico Rosberg kon de glijdende Red Bull niet ontwijken en klapte er vol bovenop, einde race voor beide heren. Dit was misschien wel de grootste fout uit de carrière van de Australier, want hij was tot deze race nagenoeg foutloos en verspilde hiermee zijn eerste plek in het kampioenschap.

Crash Webber Korea:



Vettel stoomt lekker door, op weg naar een zekere overwinning, totdat zijn Renault motor begon te pruttelen en met een grote plof de geest gaf. Beide Bull’s vallen uit en Fernando Alonso wint als lachende derde de eerste race van Korea 2010.

Lap onboard met Alonso:

Dat was vorig jaar, dit jaar is er geen intense titelstrijd meer, de dominantie van Red Bull was dit jaar te groot en Vettel was te daadkrachtig. Toch is het niet te voorspellen welk team hier in Korea goed gaat presteren. De eerste en enige race ooit in Korea, heeft door al de regen weinig tot geen nuttige data opgeleverd voor de race van dit jaar, daarnaast wisten zowel McLaren als Ferrari goed partij te bieden aan de Bull’s in Suzuka. Met een lang recht stuk voor DRS en weinig grip in combinatie met de Pirelli's, kunnen we toch zeker wat spektakel  verwachten van dit jonge circuit. Een spannende strijd om de zege is zeker niet uitgesloten.De heren strijden nu om een goede klassering onder Vettel in het kampioenschap, ze strijden om de eer van de dag en de eer van het winnen.

Het weer

Op vrijdag kunnen we veel regen en wind verwachten, waarschijnlijk te vergelijken met de hoosbuien in 2010. Zaterdag en zondag kalmeert het een beetje maar de harde wind houdt aan.

Weather online actueel: http://www.weatheronline.co.uk/SouthKorea/Mokpo.htm


Veel plezier met de Grand Prix van Zuid-Korea!

gloudiesaurus

Ben benieuwd hoe het circuit er dit jaar bij ligt... vorig jaar was het meer een bouwput  :)
De race was toen wel leuk, maar vooral dankzij de regen...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Enzo

Citaat van: gloudiesaurus op 11 oktober 2011 - 00:45:46
Ben benieuwd hoe het circuit er dit jaar bij ligt... vorig jaar was het meer een bouwput  :)
De race was toen wel leuk, maar vooral dankzij de regen...

Nou, iig een stuk beter dan vorig jaar. Als ik me niet vergis lag het asfalt er ook pas één dag in en zweet het olie wat het glad maakte.
Qua lay-out is het wel een gave baan met voldoende inhaalmogelijkheden, zeker dit jaar met DRS en Pirelli.

gloudiesaurus

Jep dat zeker, als de entourage dit jaar ook wat beter is...
Ben alleen bang voor de bezoekersaantallen, circuit schijnt een beetje in the middle of nowhere the liggen.

Al lijkt me in een klein land als Korea met 50 miljoenen inwoners the middle of nowhere ook weer een beetje lastig  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Ik ben ook heel benieuwd. Kijken of het nou wel of niet een echte racebaan is. Vorig jaar was door de regen en doordat het nog een zandbak was toch een beetje apart.

Gerard

Ow, we moeten alweer door!
Zat nog met mn hoofd bij GP van Japan..

Tja, de GP van Korea..
2de editie.. Wat iedereen hierboven al zegt... mooie lay-out, biedt mogelijkheden...
Weer een vroege GP, dus het wekkertje mag aan... (deze keer kijk ik wèl LIVE ;) )

_Makke_

Nice, zo 2 races vlak na elkaar.

Bon, ik hoop vooral dat er eindelijk eens iets anders op de pole staat dan een RB. Wie het doet maakt me zo nog niet uit, liefst een McLaren natuurlijk. Maar Red Bull begint de rest in de kwalificaties zo stilaan hélemaal belachelijk te maken.

Senergy

Citaat van: Makke op 11 oktober 2011 - 11:47:19
Nice, zo 2 races vlak na elkaar.

Bon, ik hoop vooral dat er eindelijk eens iets anders op de pole staat dan een RB. Wie het doet maakt me zo nog niet uit, liefst een McLaren natuurlijk. Maar Red Bull begint de rest in de kwalificaties zo stilaan hélemaal belachelijk te maken.

de pole in Japan was imo een beetje een gelukje, 8 duizendste is echt wel miniem (zoals op de beep aangegeven 86cm)
en dit alleen omdat Jenson een miniem maar dan ook een miniem foutje maakt in de laatste bochten.
You don't have to be smart to be fast, but you have to be smart to stay fast!!

Gerard

Ik voorspel overigens dat Vettel nu - ofwel zijn motor opblaast- ofwel een fout maakt in de race waardoor hij eruit spint ;D

Folkert

Vettel gaat nu meer risico's nemen. Dat denk ik zeker en dan is het nu zien of hij dan op de baan blijft of niet en hoeveel hij ingehouden heeft dit jaar.
Trotse vader van Rosalie(L)

Enzo

Ik hoop dat Hamilton zichzelf herpakt en de race wint.
Dat zou goed zijn voor de criticasters.  8)

Folkert

Citaat van: Enzo op 11 oktober 2011 - 13:34:24
Ik hoop dat Hamilton zichzelf herpakt en de race wint.
Dat zou goed zijn voor de criticasters.  8)
En andesr volgend jaar, met een WK titel er bij  8)
Trotse vader van Rosalie(L)

Kootje

Tsja .... Korea.

Moet nog zien of 't wat wordt.
Op papier is 't een mooie baan, maar ja ..... daar zijn er meer van. ::)

Vorig jaar was 't nog wel leuk met de regen en de spanning in het WK.
Maar ja .... die spanning is weg, en hoe mooi is die baan op het droog. :-\

Ik weet nog niet wat ik moet verwachten.
Behalve dan de pole en winst voor Vettel. >:(


Edwin90

Zag laatst een filmpje van de baan, in Juni genomen. Zag er niet veel beter uit dan vorig jaar. Zal eens kijken of ik hem terug kan vinden.

monaco2011

Citaat van: gloudiesaurus op 11 oktober 2011 - 00:45:46
Ben benieuwd hoe het circuit er dit jaar bij ligt... vorig jaar was het meer een bouwput  :)
De race was toen wel leuk, maar vooral dankzij de regen...
volgens mij blijft het ook nog wel een paar jaar een bouwput toch?? maar het eindresultaat moet wel heel mooi worden. Maar uiteindelijk zal de baan zelf bepalen of het een succes wordt. k heb er wel zin in iig.