Uit de oude doos: Senna Vs Prost Suzuka 1989

Gestart door Enzo, 04 oktober 2011 - 18:24:07

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Een beetje voor mijn tijd, ik was toen 6 jaar oud. Maar schitterende legendarische beelden natuurlijk...
Het was Prost die gewoon de deur dicht gooide...

En puur politiek natuurlijk dat Senna uiteindelijk, hij won nog (!), geschorst werd. Maar goed Senna en Ballestre, dat ging niet zo lekker dacht ik.

Overigens was dit voor de F1 wel het hoogtepunt in Japan, Senna en Honda waren en zijn daar nog altijd het populairst...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Vol in mijn tijd, ik was toen 18! Heerlijke tijden waren dat. Prachtige, gespannen duels. Niet altijd sportief, maar wel van beide kanten.

Tja, voor mij de beste jaren uit de F1. :)

Enzo

Ik was toen 9 en heb het dus niet bewust mee gekregen. Lang leven het internet, dat we dit soort dingen kunnen terug zien!  8)

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 04 oktober 2011 - 21:37:59
Vol in mijn tijd, ik was toen 18! Heerlijke tijden waren dat. Prachtige, gespannen duels. Niet altijd sportief, maar wel van beide kanten.

Tja, voor mij de beste jaren uit de F1. :)

Was dat eigenlijk live op TV te zien destijds in Nederland?
Ik heriner me van de vroege jaren '90, toen ik begon te kijken, dat het bij studio sport kwam.. en dat er steeds geschakeld werd tussen het schaatsen, paardensport, voetbal, etc.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Niet alles, ik geloof dat f1 in NL werd uitgezonden vanaf dat RTL begon, begin jaren 90 ergens, meteen met Olav Mol erbij. Toen moest je ook BBC kijken, als je het had. Met Murray Walker. BRT was ook eerder dan met F1 dan in Nederland. In mijn beginjaren dat ik keek was het alleen 10 minuutjes ofzo bij Studio Sport.

Jozef

Als je die beelden zo bekijkt dan ziet het er toch echt uit als een schande man. De FIA had zeker liever dat een Fransman won.

Wizard

Citaat van: Enzo op 04 oktober 2011 - 21:40:08
Ik was toen 9 en heb het dus niet bewust mee gekregen. Lang leven het internet, dat we dit soort dingen kunnen terug zien!  8)

Ik was 10, toch heb ik het bewust meegemaakt. Wat had ik een hekel aan Prost. Na de race ontstond een discussie tussen mijn pa en mij. Mijn vader gaf Senna de schuld, ik Prost. Toen mijn pa vertelde dat Senna gediskwalifiseerd werd ontplofte ik. Prost was kampioen. Ik realiseerde mij dat al te goed. Mijn wrok die ik koesterde werd groter toen Prost de race daarna weigerde te starten vanwege de regenval. Deze man verdiende geen kampioenschap. Helaas eindigde de race van Senna, tot grote vreugde van mijn vader, in tranen.

Matthijs

Mooi verhaal wizard! Als ik de aanrijding terugzie ben ik niet zozeer boos op Prost of Senna, maar op Belastre. Natuurlijk was het een zeer ambitieuze en risicovolle actie van Senna en natuurlijk stuurde Prost wel heel vroeg in, maar Senna vervolgens diskwalificeren omdat hij de chicane afsnijdt nadat hij bijna een minuut heeft stilgestaan... Dat is echt imo een van de grootste schandalen uit de f1-geschiedenis.

0634

Citaat van: Jozef op 05 oktober 2011 - 14:47:41
Als je die beelden zo bekijkt dan ziet het er toch echt uit als een schande man. De FIA had zeker liever dat een Fransman won.
Sja, Balestre was president van de FIA, een ware dictator en natuurlijk een Fransman...

Wizard

Citaat van: Jeroen op 05 oktober 2011 - 18:41:08
Sja, Balestre was president van de FIA, een ware dictator en natuurlijk een Fransman...

...die er niet vies van was om Prost, zijn oogappeltje, te bevoordelen.

SDG

#11
Citaat van: Jeroen op 04 oktober 2011 - 23:17:40
Niet alles, ik geloof dat f1 in NL werd uitgezonden vanaf dat RTL begon, begin jaren 90 ergens, meteen met Olav Mol erbij. Toen moest je ook BBC kijken, als je het had. Met Murray Walker. BRT was ook eerder dan met F1 dan in Nederland. In mijn beginjaren dat ik keek was het alleen 10 minuutjes ofzo bij Studio Sport.

De VRT - toen nog BRT - zond dat inderdaad uit. Al meen ik me te herinneren dat ze de ochtendwedstrijden in Japan en Australie, waar je toen nog daadwerkelijk om vijf uur 's ochtends West-Europese tijd uit je bed voor moest, in uitgesteld relais in de namiddag uitzonden. Voor rechtstreekse verslaggeving kon je toen wel terecht bij de RTBF en de BBC. Nu ik er aan denk, waar is de tijd dat je op Eurosport nog 'gewoon' de F1 en de Indycars rechtstreeks op de buis kreeg? Waar diende een heuse voltijdse sportzender immers anders voor?

0634

Klopt ja, nu je het zegt, die vroege races zonden ze integraal uit. En inderdaad, Eurosport heeft ook F1 gedaan lange tijd. Maar of dat in 1990 al zo was weet ik eigenlijk niet. Wij keken toen iig BBC.

gloudiesaurus

Toen ik begon te kijken kwam alles op Eurosport, maar dan ook echt alles... Alle vrije trainingen, warm-up, etc. Ik keek toen als die-hard fan ook echt alles  :)

En de begin jaren '90 was het volgens mij alleen studio sport dat het uitzond... maar lang niet altijd live. En als Ajax - Feyenoord ofzo bezig was, dan zag je niks van de Grand-Prix... Hoe dit eind jaren 80 was weet ik niet, toen volgde ik het nog niet...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Toen was het niet zo. Eurosport begon pas in 89.