Round 15: Formula 1 Grand Prix of Japan, 鈴鹿サーキット Suzuka Sākitto

Gestart door Enzo, 04 oktober 2011 - 01:00:40

« vorige - volgende »

Niels_

Citaat van: Makke op 10 oktober 2011 - 16:13:40
Ik vind het vooral grappig dat hij komt te beweren dat hij door die actie het podium kon vergeten. LOL! Dat hij daar nog maar aan denkt... Als pakweg Webber, Button en Alonso uitvallen. Dan kan ie misschien nog hopen op podium.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt in het andere topic.

Jozef

Citaat van: monaco2011 op 09 oktober 2011 - 11:53:14
Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 11:38:23
Citaat van: monaco2011 op 09 oktober 2011 - 11:36:13
Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:48:12
Citaat van: KVDracer op 09 oktober 2011 - 10:42:02

De mensen van Pirelli zeiden het zelf al na de kwali dat er iets ging moeten gebeuren, want dat er slecht 6 rijders effectief rijden in Q3 en de andere 4 banden sparen is niet het plan. De FIA heeft gevraagd voor banden die sneller afslijten en betere grip geven, maar dit heeft niemand gewild. Zoals Pirelli en de teams al zeiden, geef pmeer setjes banden ter beschikking van de rijders en zorg ervoor dat ze moeten rijden in Q3. Volgend jaar zal Pirelli hun banden wel wat geschikter maken voor circuits zoals deze. Het is nog maar hun eerste jaar.
Maar om terug te gaan naar vorig jaar vind ik ook niet zo'n goed idee. Dan hadden we minder inhaalacties gezien, want die banden bleven continu grip geven en dan ging de grip langzaam weg. Nu zie je inhaalacties doordat een rijder een ronde te lang heeft doorgereden en dan plots 2sec trager rijd door het gebrek aan grip. Wat toch ook wel aan het spektakel heeft bijgebracht dit seizoen. Maar Pirelli zullen hun banden aan ieder type circuit moeten aanpassen denk ik.

De oplossing is simpel, geef ze x aantal banden voor de trainingen, dan 3 sets voor de kwalificaties en nog eens 4 sets voor de race, zonder dat je dus banden uit de kwali opnieuw moet gebruiken in de race. Of die kwalificatieband dan een andere rubbersoort is of niet, maakt dan ook niks uit, het is toch voor iedereen hetzelfde.

Ik ben trouwens nog een beetje verkeerd in mijn stelling, de ware oorzaak van deze wanvertoning is niet Pirelli, maar wel de regel dat je 2 verschillende compounds moet gebruiken in de race. Als die stomme regel er niet was geweest, dan hadden ze een driestopper gedaan op de hardere band en wel lekker door kunnen racen (op de zachtere band was een driestopper onmogelijk en op de hardere band ging dit heel eenvoudig).

iedereen deed een 3 stopper. En niemand is verplicht om de 2e keer weer de softe compound te gebruiken. Ik denk dat je eerder het probleem in het circuit moet zien waar het gewoon lastig inhalen is tussen gelijkwaardige auto's

Natuurlijk is dat niet verplicht, maar je zou wel heel dom zijn om het niet te doen want op de softs rijden en iets inhouden is nog altijd sneller dan op de hards rijden... ::)

Als je ze dwingt om 1 compound te kiezen, zullen ze voor de hards moeten gaan omdat ze het anders niet op 3 stops zouden redden, maar dat geeft dan weer iets overschot waardoor ze harder kunnen pushen.
dus waarom zouden ze dan voor hard kiezen als de soft sneller is?? als je ze beperkt tot 3 setjes, dan begrijp ik je theorie, anders zullen de meesten alsnog voor de softs kiezen.

Omdat ze zelfs met rustig rijden het maar 11-12 ronden volhielden op de options, te kort om de race uit te rijden in 4 stints op options.

Citaat van: rafael25 op 09 oktober 2011 - 14:11:37
Jeroen

Jenson sprak op het spoor met McLaren van vorig jaar, meer nog in 2011. De enorme kritiek op het krijgen van gekauwd door Lewis is nu het tegenovergestelde.
Button is nu teamleider van het team.
Button was onberispelijke vandaag,  ondanks de start incident ,hij is een teamleider, als een McLaren fan (voornamelijk hamilton) Het doet me pijn.
Button zijn rijstijl past idd beter bij deze banden(zacht) maar dat was zeker niet de oorzaak van Lewis zijn prestaties. Ook op harde band in de laatste 10 a 15 rondes was het nog lang niet hoe het wezen moet. Lewis liep amper uit op Schumacher, zelfs een paar rondes dat Schumi dichterbij kwam. Dat is niet normaal. Je zag het ook aan hoe de auto vaak reageerde, het zag er niet goed uit(zie herhaling op rtl7)

Schumacher die op nieuwere banden reed, wel normaal dus.

monaco2011

Citaat van: Jozef op 10 oktober 2011 - 17:57:53
Citaat van: monaco2011 op 09 oktober 2011 - 11:53:14
Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 11:38:23
Citaat van: monaco2011 op 09 oktober 2011 - 11:36:13
Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:48:12
Citaat van: KVDracer op 09 oktober 2011 - 10:42:02

De mensen van Pirelli zeiden het zelf al na de kwali dat er iets ging moeten gebeuren, want dat er slecht 6 rijders effectief rijden in Q3 en de andere 4 banden sparen is niet het plan. De FIA heeft gevraagd voor banden die sneller afslijten en betere grip geven, maar dit heeft niemand gewild. Zoals Pirelli en de teams al zeiden, geef pmeer setjes banden ter beschikking van de rijders en zorg ervoor dat ze moeten rijden in Q3. Volgend jaar zal Pirelli hun banden wel wat geschikter maken voor circuits zoals deze. Het is nog maar hun eerste jaar.
Maar om terug te gaan naar vorig jaar vind ik ook niet zo'n goed idee. Dan hadden we minder inhaalacties gezien, want die banden bleven continu grip geven en dan ging de grip langzaam weg. Nu zie je inhaalacties doordat een rijder een ronde te lang heeft doorgereden en dan plots 2sec trager rijd door het gebrek aan grip. Wat toch ook wel aan het spektakel heeft bijgebracht dit seizoen. Maar Pirelli zullen hun banden aan ieder type circuit moeten aanpassen denk ik.

De oplossing is simpel, geef ze x aantal banden voor de trainingen, dan 3 sets voor de kwalificaties en nog eens 4 sets voor de race, zonder dat je dus banden uit de kwali opnieuw moet gebruiken in de race. Of die kwalificatieband dan een andere rubbersoort is of niet, maakt dan ook niks uit, het is toch voor iedereen hetzelfde.

Ik ben trouwens nog een beetje verkeerd in mijn stelling, de ware oorzaak van deze wanvertoning is niet Pirelli, maar wel de regel dat je 2 verschillende compounds moet gebruiken in de race. Als die stomme regel er niet was geweest, dan hadden ze een driestopper gedaan op de hardere band en wel lekker door kunnen racen (op de zachtere band was een driestopper onmogelijk en op de hardere band ging dit heel eenvoudig).

iedereen deed een 3 stopper. En niemand is verplicht om de 2e keer weer de softe compound te gebruiken. Ik denk dat je eerder het probleem in het circuit moet zien waar het gewoon lastig inhalen is tussen gelijkwaardige auto's

Natuurlijk is dat niet verplicht, maar je zou wel heel dom zijn om het niet te doen want op de softs rijden en iets inhouden is nog altijd sneller dan op de hards rijden... ::)

Als je ze dwingt om 1 compound te kiezen, zullen ze voor de hards moeten gaan omdat ze het anders niet op 3 stops zouden redden, maar dat geeft dan weer iets overschot waardoor ze harder kunnen pushen.
dus waarom zouden ze dan voor hard kiezen als de soft sneller is?? als je ze beperkt tot 3 setjes, dan begrijp ik je theorie, anders zullen de meesten alsnog voor de softs kiezen.

Omdat ze zelfs met rustig rijden het maar 11-12 ronden volhielden op de options, te kort om de race uit te rijden in 4 stints op options.
dan maken ze er toch 5 stints van?? dat zou dan maar 1 stop meer zijn als gisteren. Als ze zoals gisteren meerdere stints op soft doen en maar 1 op hard (omdat die verplicht is), dan zal de softe sneller zijn (zelfs met een extra pitstop). Jouw theorie gaat voor Japan iig niet op, misschien voor andere circuits waar het verschil tussen soft en harde compound kleiner is?

_Makke_

Citaat van: Scuderia91 op 10 oktober 2011 - 17:43:18
Citaat van: Makke op 10 oktober 2011 - 16:13:40
Ik vind het vooral grappig dat hij komt te beweren dat hij door die actie het podium kon vergeten. LOL! Dat hij daar nog maar aan denkt... Als pakweg Webber, Button en Alonso uitvallen. Dan kan ie misschien nog hopen op podium.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt in het andere topic.

Wel, waarom sommigen nu op Massa liggen 'kappen' (de nederlanders hier zullen dat woord waarschijnlijk wel niet kennen),  is omdat die kerel overdrijft. Als iedereen na een contact zo in de pers zou tekeer gaan, amaai.

Ik heb trouwens helemaal niets tegen die man, voor dat die 'verwijten' weer komen. In tegenstelling tot sommigen hier ben ik trouwens tegen niemand. Ik supporter enkel. Anti iets zijn is niets voor mij.

Enzo

Ik denk wel dat Massa onder druk staat bij Ferrari, op één of andere manier wil het na 2008 niet meer echt met die kleine Braziliaan.
Hij zal snel en regelmatig goed moeten presteren, anders kan hij zijn zitje gedag zeggen vrees ik.
Bovenstaande kan ook een reden zijn van Massa's ongelukkige uitspraken en emotioneel gedrag richting Lewis.
Sommige speculeren dat Rosberg bij Ferrari in stapt en Massa weer naast Schumacher gaat rijden in 2013... ::)

Wizard

Citaat van: Makke op 10 oktober 2011 - 20:18:38
Citaat van: Scuderia91 op 10 oktober 2011 - 17:43:18
Citaat van: Makke op 10 oktober 2011 - 16:13:40
Ik vind het vooral grappig dat hij komt te beweren dat hij door die actie het podium kon vergeten. LOL! Dat hij daar nog maar aan denkt... Als pakweg Webber, Button en Alonso uitvallen. Dan kan ie misschien nog hopen op podium.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt in het andere topic.

Wel, waarom sommigen nu op Massa liggen 'kappen' (de nederlanders hier zullen dat woord waarschijnlijk wel niet kennen),  is omdat die kerel overdrijft. Als iedereen na een contact zo in de pers zou tekeer gaan, amaai.

Ik heb trouwens helemaal niets tegen die man, voor dat die 'verwijten' weer komen. In tegenstelling tot sommigen hier ben ik trouwens tegen niemand. Ik supporter enkel. Anti iets zijn is niets voor mij.

Tsja, waarom? In Monaco beukt Hamilton Massa uit de race. In Silverstone beukt Hamilton Massa, heeft voordeel en eindigd voor hem. In Singapore boort hij z'n voorvleugel in de achterband van Massa en verneukt daarmee zijn race. In Japan komt het weer tot een touché. Nu wil ik niet opperen dat Hamilton alles te verwijten valt en Massa niks, maar dat je ná 4 touchers tijdens de races, een akkefietje in de kwalificatie dan emotioneler reageert mag niemand verbazen. Lijkt me een niet meer dan logische reactie net als Hamilton ook emotioneel reageert op zijn DT's (zie Monaco).

monaco2011

Citaat van: Wizard op 10 oktober 2011 - 21:32:11
Citaat van: Makke op 10 oktober 2011 - 20:18:38
Citaat van: Scuderia91 op 10 oktober 2011 - 17:43:18
Citaat van: Makke op 10 oktober 2011 - 16:13:40
Ik vind het vooral grappig dat hij komt te beweren dat hij door die actie het podium kon vergeten. LOL! Dat hij daar nog maar aan denkt... Als pakweg Webber, Button en Alonso uitvallen. Dan kan ie misschien nog hopen op podium.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt in het andere topic.

Wel, waarom sommigen nu op Massa liggen 'kappen' (de nederlanders hier zullen dat woord waarschijnlijk wel niet kennen),  is omdat die kerel overdrijft. Als iedereen na een contact zo in de pers zou tekeer gaan, amaai.

Ik heb trouwens helemaal niets tegen die man, voor dat die 'verwijten' weer komen. In tegenstelling tot sommigen hier ben ik trouwens tegen niemand. Ik supporter enkel. Anti iets zijn is niets voor mij.

Tsja, waarom? In Monaco beukt Hamilton Massa uit de race. In Silverstone beukt Hamilton Massa, heeft voordeel en eindigd voor hem. In Singapore boort hij z'n voorvleugel in de achterband van Massa en verneukt daarmee zijn race. In Japan komt het weer tot een touché. Nu wil ik niet opperen dat Hamilton alles te verwijten valt en Massa niks, maar dat je ná 4 touchers tijdens de races, een akkefietje in de kwalificatie dan emotioneler reageert mag niemand verbazen. Lijkt me een niet meer dan logische reactie net als Hamilton ook emotioneel reageert op zijn DT's (zie Monaco).
precies, logisch dat Massa er zijn gedachten en opmerkingen over heeft, vind dat ie het vrij netjes doet en beetje emotie na de race moet kunnen.

Gerard

Las net een stukje op GPUpdate, wat wel passend is

En opnieuw had Felipe Massa een appeltje te schillen met Lewis Hamilton. Hamilton drukte zijn McLaren tegen de Ferrari in de chicane. Onhandig, zeker, maar wat moest Massa daar? Waarom ging hij aan de buitenkant zitten? Even geduld en honderd meter verder mocht het DRS aan. Dan was hij Hamilton zonder pijn voorbij gestoken. Massa heeft zeker een punt als hij zegt dat Hamilton af en toe domme dingen doet, maar de aanrijding had niet gehoeven als hij wat geduldiger was geweest. En daarbij kostte het hem eigenlijk niets. De frustratie onder de Braziliaanse helm is begrijpelijk, maar de schuld altijd maar bij anderen leggen gaat zich wreken.

De schrijver had hier wel een punt!
Wat deed Massa daar bij de Chicane?
Even geduld en  honderd meter verder had FelipeDRS kunnen activeren...  ::)

Niels_

Als we zo gaan redeneren, kunnen we beter in plaats van een DRS-zone te maken een zone maken waar iedereen mag proberen in te halen. Massa mag daar zitten, punt andere lijn.

Daarnaast heeft Massa echt geen ambras met alle rijders.

0634

Naja, je kan Massa verdedigen in deze, maar het was wel de meest onnozele inhaalpoging van het jaar. Zo inhalen is immers onmogelijk en ik kan me voorstellen dat een rijder dat niet verwacht. Het sloeg nergens op.

Evenzogoed moet Lewis natuurlijk beter opletten, dat sowieso, maar wat Massa probeerde te doen is niet helemaal duidelijk.

T.Nuvolari

Ach kom nu, laten we vooral eerlijk zijn. Waren de rollen omgekeerd, had het merendeel van de Massafans ook geroepen dat Hamilton daar niet moest proberen inhalen.

Niels_

Citaat van: M@rc op 11 oktober 2011 - 12:55:20
Ach kom nu, laten we vooral eerlijk zijn. Waren de rollen omgekeerd, had het merendeel van de Massafans ook geroepen dat Hamilton daar niet moest proberen inhalen.
Niet als ze elkaar niet raakten.

T.Nuvolari

Citaat van: Scuderia91 op 11 oktober 2011 - 14:45:14
Citaat van: M@rc op 11 oktober 2011 - 12:55:20
Ach kom nu, laten we vooral eerlijk zijn. Waren de rollen omgekeerd, had het merendeel van de Massafans ook geroepen dat Hamilton daar niet moest proberen inhalen.
Niet als ze elkaar niet raakten.

Daar gaat het niet over, maar je geeft dus toe dat je in het omgekeerde geval Hamilton evenzeer de schuld had gegeven.

monaco2011

Citaat van: M@rc op 11 oktober 2011 - 12:55:20
Ach kom nu, laten we vooral eerlijk zijn. Waren de rollen omgekeerd, had het merendeel van de Massafans ook geroepen dat Hamilton daar niet moest proberen inhalen.
Massa gaat alleen op een recht stuk aan de buitenkant half naast Hamilton rijden omdat die een fout maakt. Wat moet ie dan doen?? liften en achter Hamilton blijven??

T.Nuvolari

Citaat van: monaco2011 op 11 oktober 2011 - 14:50:16
Citaat van: M@rc op 11 oktober 2011 - 12:55:20
Ach kom nu, laten we vooral eerlijk zijn. Waren de rollen omgekeerd, had het merendeel van de Massafans ook geroepen dat Hamilton daar niet moest proberen inhalen.
Massa gaat alleen op een recht stuk aan de buitenkant half naast Hamilton rijden omdat die een fout maakt. Wat moet ie dan doen?? liften en achter Hamilton blijven??


Wat snap het verband niet met mijn opmerking?
Ik zal  het ietsje anders zeggen. Hamilton komt op dezelfde manier naast Massa, die laatste snijdt op dezelfde manier als Hamilton de chicane aan en raakt Hamilton. In dat geval zeggen de Massafans "Hamilton moest daar niet zitten."