De grote vier: toen of nu?

Gestart door 0634, 17 september 2011 - 21:34:16

« vorige - volgende »

De grote 4 van nu mogen nog niet in de schaduw staan van die van de jaren 80

Klopt. Dit is een kleuterklas vergeleken met toen
4 (28.6%)
Naaah, zit nog maar bar weinig verschil tussen hoor!
8 (57.1%)
Onzin. De huidige top is zoveel beter dan die vergane glorie
2 (14.3%)

Totaal aantal stemmen: 11

0634

Iemand plaatste een opmerking in een ander topic over 'de buitencategorie'. Ik vraag me af wat dat precies is. Hoe goed moet je daarvoor zijn?

Ik moest terug denken aan de jaren '80, toen ik net F1 keek. Toen hadden we de 'grote vier', namelijk Piquet, Senna, Prost en Mansell. Dit jaar zien we voor het eerst sinds toen weer een 'grote vier', namelijk: Vettel, Alonso, Hamilton en Button. De enige vier die dit jaar races wonnen.

Zelf denk ik nog altijd dat die laatste vier toch echt een maatje hoger waren dan de huidige top. Maar is dat wel zo? Is het niet het eeuwige verhaal van lang vervlogen tijden waarover een laagje nostalgie wordt heen gegoten en het daardoor allemaal ineens veel beter lijkt dan dat het werkelijk was? Is dat het niet gewoon?

Waren Piquet, Senna, Prost en Mansell nou echt zoveel beter dan Vettel, Alonso, Hamilton en Button of ligt dat aan mij?

Niels_

Tja, en wat wordt er dan vaak gezegd: "Vroeger was alles beter" :P

Als we in 2030 ook gaan terugkijken naar de tijd van nu, gaan wij ons ook die vraag stellen.

Jozef

Als je kijkt hoe consistent de rijders nu zijn en hoe bizar weinig fouten er worden gemaakt, dan kun je alleen concluderen dat de huidige top een stuk beter is dan de oude.

Wat inhaalmanoeuvres betreft wellicht niet maar dat is totaal niet te vergelijken omdat de F1 25 jaar terug gewoon een andere sport was dan nu (heel andere auto's bedoel ik).

0634

#3
Ik heb anders niet het idee dat er nu minder fouten worden gemaakt. Plus, in de jaren 80 moest je nog zelf schakelen, en dat ging nou eenmaal wel eens mis. Nu hoeft dat niet meer, althans, niet meer met een pookje.

Kijk eens hoe Patrese ervoor moet werken op Spa:



En kijk dan hoeveel rustiger een rijder nu zit:



Overigens was het geluid toen wel 100 keer beter!

Kootje

Ik denk zelf dat er geen verschil in zit.
De toppers van nu zouden in de jaren 80 ook aan de top hebben gestaan.
Andersom geld precies hetzelfde.
Stuurmanskunst is stuurmanskunst, en dat heb je of dat heb je niet.

Wizard

De F1 van vandaag gaat verder dan sturen alleen. De fysieke belasting alsook de handelingen mogen wel minder zijn dan in het verleden maar tegenwoordig met de regels van nu speelt strategie ook een grote rol. Dus als coureur doe je meer dan racen alleen. Ook kun je rembalans bijstellen en bijvoorbeeld je air-fuel-ratio regelen vanuit de wagen, dus heb je tools in de auto om te maximaliseren. Zo veranderde Schumacher in races meerdere malen zijn rembalans. F1 anno nu is anders dan pakweg 20 jaar geleden. Dat maakt het niet per definitie beter of slechter. Vroeger moest een rijder harder werken, nu spelen meer factoren een rol.

Forza F1

Ik vind Button niet eens bij "de grote vier" horen...  ???

Kootje

Citaat van: Forza F1 op 18 september 2011 - 11:09:46
Ik vind Button niet eens bij "de grote vier" horen...  ???

Ik ook niet, maar zonder hem kom je maar op 3.  :P

Wizard

Citaat van: Forza F1 op 18 september 2011 - 11:09:46
Ik vind Button niet eens bij "de grote vier" horen...  ???

Ik wel. Als je één van de grote drie met het zelfde materiaal op basis van prestatie kunt verslaan, mag jouw naam best in het rijtje staan. Zoals ik in een ander topic ook plaats, Button rijdt berekender dan Lewis is constant en maakt geen fouten. Ook staat hij boven Lewis in het kampioenschap. Dan kunnen we met de beste wil van de wereld niet roepen dat hij het slechter doet.

Forza F1

Dat is waar, maar ik heb zo altijd het gevoel dat Button steeds een hoge LUCK-factor nodig heeft om te kunnen winnen.
Ik moet wel toegeven dat hij sinds 2011 in m'n achting gestegen is, maar dat maakt z'n geschiedenis nog niet volledig ongedaan.

Ik wil dat hij in 2012 bewijst dat hij op constante basis kan winnen, in droog-weer-omstandigheden. Of puur nat. En wanneer hij dan keer op keer sneller is dan Hamilton, dan reken ik hem tot de grote 4.

Sabai

Ik heb de oude grote vier nooit zien rijden toen was ik nog een kleuter. Maar als ik de beelden terug zie doen de huidige coureurs niet slechter in elk geval. Ook is mijn beeld van de F1 toen de tijd stoere mannen met lang haar en een shaggie in hun mond en een flinke dosis moed gezien de gevaren die tijd.

En wat Button betreft die heeft voor mij wel bewezen ook een grote te zijn, heb er in het verleden anders over gedacht maar hij is de laatste 2 jaar erg in aanzien gestegen imo. Net als Vettel die ook heeft laten zien dat hij ook kan inhalen op plekken dat je zegt daar heb je ballen voor nodig.
Wat Hamilton betreft hij kan mij niet zo bekoren tuurlijk hij kan rijden als een malle, maar zoals iemand anders al zei hij is in 2008 in een gespreid bedje gekomen in een winnende auto en als de auto wat minder is raakt erg snel gefrustreerd wat tekenend is voor dit seizoen in mijn mening.       

Forza F1

Citaat van: Sabai op 18 september 2011 - 13:07:40
Ook is mijn beeld van de F1 toen de tijd stoere mannen met lang haar en een shaggie in hun mond en een flinke dosis moed gezien de gevaren die tijd.

Martin Brundle sloeg de spijker op de kop in z'n commentaar tijdens de GP van Monza:
CitaatThese young drivers think they're invincible, like nothing can harm tem in their carbon-fiber monocoques.

0634

Citaat van: Kootje op 18 september 2011 - 11:17:23
Citaat van: Forza F1 op 18 september 2011 - 11:09:46
Ik vind Button niet eens bij "de grote vier" horen...  ???

Ik ook niet, maar zonder hem kom je maar op 3.  :P
En ik vind van wel, en zeker op basis van dit seizoen.

Bovendien heb ik het topic geopend.... ;D

0634

Citaat van: Forza F1 op 18 september 2011 - 12:41:19
Dat is waar, maar ik heb zo altijd het gevoel dat Button steeds een hoge LUCK-factor nodig heeft om te kunnen winnen.
Ik moet wel toegeven dat hij sinds 2011 in m'n achting gestegen is, maar dat maakt z'n geschiedenis nog niet volledig ongedaan.

Ik wil dat hij in 2012 bewijst dat hij op constante basis kan winnen, in droog-weer-omstandigheden. Of puur nat. En wanneer hij dan keer op keer sneller is dan Hamilton, dan reken ik hem tot de grote 4.
Vergeet niet dat Button 2 keer uitgevallen is met materiaalpech. Anders was zijn voorsprong op Lewis toch echt wel behoorlijk geweest en was hij waarschijnlijk dik tweede in de WK geweest momenteel.

Matthijs

CitaatMartin Brundle sloeg de spijker op de kop in z'n commentaar tijdens de GP van Monza: These young drivers think they're invincible, like nothing can harm tem in their carbon-fiber monocoques

Martin Brundle kan makkelijk met het vingertje wijzen, maar hetzelfde dachten de coureurs voorafgaand aan de GP van Imola 1994. En toen was Brundle één van hen.