Ferrari back on top!

Gestart door Sabai, 14 september 2011 - 17:24:39

« vorige - volgende »

Wizard

Citaat van: Jeroen op 14 september 2011 - 19:53:39
Citaat van: Wizard op 14 september 2011 - 19:23:17
Nou, volgens mij introduceerde Ferrari de semi-automaat. En waren ze de tijd niet voor met beweegbare vleugels? En qua Aerodynamica waren ze eveneens de tijd ver voor begin dit millenium. Zo zijn er nog wel dingen te bedenken waarin Ferrari voorsprong had op hun concurenten.
De semi-automaat was zeker hun ding. Maar dat was 25 jaar terug ofzo. Qua aerodynamica hadden ze gewoon de beste wagen begin deze eeuw, maar noviteiten hadden ze niet echt. Een goede wagen is wat anders dan met noviteiten komen.

Denk ook eens aan hoelang ze vasthielden aan een V12 of aan de motor voorin. Ze zijn altijd redelijk conservatief geweest. Als je vergelijk met bijvoorbeeld Renault is Ferrari voor een topteam heel bescheiden op het gebied van radicale nieuwtjes.

Wat is het verschil tussen de Red Bull van dit seizoen en de Ferrari (F2002)?

0634


robbert

Citaat van: Jeroen op 14 september 2011 - 21:35:49
Zei ik daar iets over dan?

hehe ben eigenlijk ook niet direct mee

Jozef

Citaat van: Wizard op 14 september 2011 - 21:10:20
Citaat van: Jeroen op 14 september 2011 - 19:53:39
Citaat van: Wizard op 14 september 2011 - 19:23:17
Nou, volgens mij introduceerde Ferrari de semi-automaat. En waren ze de tijd niet voor met beweegbare vleugels? En qua Aerodynamica waren ze eveneens de tijd ver voor begin dit millenium. Zo zijn er nog wel dingen te bedenken waarin Ferrari voorsprong had op hun concurenten.
De semi-automaat was zeker hun ding. Maar dat was 25 jaar terug ofzo. Qua aerodynamica hadden ze gewoon de beste wagen begin deze eeuw, maar noviteiten hadden ze niet echt. Een goede wagen is wat anders dan met noviteiten komen.

Denk ook eens aan hoelang ze vasthielden aan een V12 of aan de motor voorin. Ze zijn altijd redelijk conservatief geweest. Als je vergelijk met bijvoorbeeld Renault is Ferrari voor een topteam heel bescheiden op het gebied van radicale nieuwtjes.

Wat is het verschil tussen de Red Bull van dit seizoen en de Ferrari (F2002)?

De enorme rake waar Red Bull mee uitpakte en iedereen het nakijken mee gaf. Bij de F2002 en de F2004 kan ik me niet meteen een bepaald innovatief punt bedenken dat de wagens speciaal maakte, ze waren gewoon belachelijk betrouwbaar en snel. Conservatieve auto's maar wel buitengewoon goed uitgewerkt, 10 jaar geleden kon je daar nog het verschil mee maken nu niet meer.

Wizard

Ook de lay-out was behoorlijk goed. Aerodynamisch stak de Ferrari fenomenaal in elkaar. Niet voor niks dat er een soort van Ferrari-kloons reden. Persoonlijk zie ik weinig verschil tussen de F2002 en de Red Bull van nu. Sterker nog, als je de races gaat bekijken zat de concurentie dichter bij de Red Bull en konden/kunnen ze deze zo nu en dan verslaan in tegenstelling tot 2002. Ferrari was onklopbaar en iedere race werd met overtuiging zonder enige bedreiging gewonnen.

Jozef

Ik heb nog steeds niet gehoord wat er nu zo revolutionair was aan de F2002. Hij had goede aerodynamische eigenschappen, ja leuk. Zoals ik al zei, een buitengewoon goede uitvoering van een conservatief concept.

In de F1 van vandaag kun je geen kloven meer slaan door gewoon een goede uitvoering van het ontwerp, want de rekenkracht van de computers van alle teams is explosief toegenomen waardoor bijna alles gemodelleerd en gesimuleerd wordt (wat volgens mij de grootste reden is waarom de auto's zo betrouwbaar zijn geworden, samen met de homologatie van de motoren natuurlijk). Met een flapje hier of daar kun je nog wel wat winnen, maar je zult er geen schokkende voorsprong door krijgen.

Toch weet Red Bull in ELKE kwalificatie de snelste te zijn dit seizoen, wat natuurlijk geen toeval kan zijn. Dat hebben ze dus deels te danken aan de grote rake waar ze mee rijden, waardoor ze meer downforce uit de diffuser halen en de voorvleugel lager bij de grond kunnen hebben waardoor deze ook beter werkt. Dit is iets dat de RB7 uniek maakt ten opzichte van alle andere auto's, een innovatie, iets wat de F2002 niet had.

robbert

gaat deze topic over de f2002 of over de ferrari die terug aan de top zal geraken?

Gerard

Ik denk dat Ferrari met Massa niet de juiste 2de coureeur heeft..
In de tijd dat Ferrari onverslaanbaar was, hadden we Barri, die punten wegsnoepte bij de concurentie als MS niet of weinig scoorde..
Alonso moet het nu grotendeels alleen doen...
Bij McLaren en Red Bull strijden beide rijders om de punten en podia, Massa is al" even"  niet meer op het podium te zien geweest....
Ik denk dat het daar ook voor een (groot) deel mee te maken heeft....

Maar om huidige auto's (of concepten daarvan) te kopieren, is inderdaad achter de feiten aanlopen...

Vieze baas

Citaat van: Jozef op 15 september 2011 - 00:01:52
In de F1 van vandaag kun je geen kloven meer slaan door gewoon een goede uitvoering van het ontwerp, want de rekenkracht van de computers van alle teams is explosief toegenomen waardoor bijna alles gemodelleerd en gesimuleerd wordt (wat volgens mij de grootste reden is waarom de auto's zo betrouwbaar zijn geworden, samen met de homologatie van de motoren natuurlijk). Met een flapje hier of daar kun je nog wel wat winnen, maar je zult er geen schokkende voorsprong door krijgen.

Volgens mij zijn de auto's tegenwoordig zo betrouwbaar omdat alles 4 races mee moet gaan (motor, versnellingsbak). vroeger gokten teams volgens mij echt op het net halen van de finish om net een aantal pk's meer te kunnen leveren, althans bij de subtop omdat toen ook enkel de top 6 punten kreeg.

Sabai

Ik zat net naar de uitslagen van 2002 te kijken en het valt me op hoe weinig auto's toen aan de finish kwamen gem. 10/12 per race.Dat is idd een groot verschil met tegenwoordig. Ik denk dat ze het toen bij Ferrari echt goed voor elkaar hadden met de betrouwbaarheid en snelheid. Al viel me op dat Rubens dat jaar ook vaak niet aan de finish kwam al kon ik niet echt terug vinden waarom. 

Wat betreft 2012 denk ik dat als ze Alonso  een goede auto geven dat hij ze back on top kan brengen.Al denk ik dat ze beter wel een vervanger voor Massa kunnen aantrekken hij bied imo is hij niet veel steun voor Alonso.

Wizard

Massa is goed genoeg. Zo nu en dan voorin te vinden, kan winnen en rijdt Alonso niet in de weg. Wat wil je nog meer??

Sabai

#26
Citaat van: Wizard op 15 september 2011 - 19:45:19
Massa is goed genoeg. Zo nu en dan voorin te vinden, kan winnen en rijdt Alonso niet in de weg. Wat wil je nog meer??



;) voor Ferrari misschien wel ja.


Forza F1

Citaat van: robbert op 15 september 2011 - 07:15:14
gaat deze topic over de f2002 of over de ferrari die terug aan de top zal geraken?

Ferrari zal terug aan de top geraken met de F2002!  :P

Forza F1

Herinnert er iemand zich deze prachtige Ferrari innovativiteit nog ?

2008. Vond ik echt wel chique... jammer genoeg hebben ze 't maar in een paar races gebruikt (waaronder Barcelona, dacht ik...)



Bron: http://f1-link.blogspot.com/2008/05/ferrari-f2008-nose-hole-development.html

robbert

Citaat van: Forza F1 op 15 september 2011 - 21:44:34
Citaat van: robbert op 15 september 2011 - 07:15:14
gaat deze topic over de f2002 of over de ferrari die terug aan de top zal geraken?

Ferrari zal terug aan de top geraken met de F2002!  :P

amai dan gaan ze  niet ver geraken, als ze oude ideën terug moeten opgraven om aan de top te geraken. Ze zullen moeten knokken willen ze het minstens even goed doen als redbull :D