Ferrari back on top!

Gestart door Sabai, 14 september 2011 - 17:24:39

« vorige - volgende »

Sabai

http://www.gppits.net/nieuws/ferrari_aan_de_slag_met_red_bull_ontwerp/

Ik las dit stukje net en moest een beetje lachen. In mijn beleving als je iets kopieert loop je achter de feiten aan, namelijk op het moment dat Ferrari het door heeft hoe die ophanging van RBR precies werkt heeft Adrian alweer iets nieuws verzonnen. Het lijkt mij dat ze beter kunnen proberen innovatief te zijn zoals Brawn dat deed met hun dubbele Diffuser RBR met hun geblazen diffuser en niet te vergeten Mc Laren met hun F-duct. Al deze innovaties hebben hun succes gebracht. Heb er de laatste paar jaar weinig bij Ferrari gezien. Maar misschien dat ze me in 2012 toch gaan verassen :D

Enzo

Laat dat nou net het probleem zijn, de regels van volgend jaar zijn nagenoeg hetzelfde.
Echte innovaties hoeven we dus niet te verwachten volgend jaar, sterker nog ik verwacht dat het veld wat meer in elkaar schuift hierdoor.

Wizard

Het is logisch dat men kopiëert van de snelste. Als Ferrari een hightech neus ontwerpt waarmee men tienden winst kan boeken is het een kwestie van tijd dat andere er mee aan de slag gaan. Daarnaast zal Ferrari het 'Red Bull' ontwerp verder doorontwikkelen. En ook die afdeling bestaat uit mensen die wat in hun mars hebben. Of het daadwerkelijk wat gaat brengen moet blijken.

Jozef

"De ophanging kopiëren" is natuurlijk wel wat overdreven, het gaat gewoon om het feit dat ze een pullrod gaan gebruiken ipv een pushrod zoals Red Bull al een paar jaar doet. Dat is helemaal geen schokkende verandering, het heeft alleen invloed op de packaging. Vroeger (ik denk tot 1997) waren pullrods wijd verspreid in de F1, dan zijn ze lang helemaal weggeweest maar Red Bull heeft het dus weer geïntroduceerd aan de achterkant omdat het veerdempersysteem dan beter "weggestopt" kan worden (onderop de versnellingsbak in plaats van bovenop).

Dit was trouwens ook de reden waarom Red Bull er zo lang over deed om een goede double diffuser te ontwikkelen in 2009, ze hadden er eigenlijk de ruimte niet voor door hun pullrod. Maar nu double diffusers verboden zijn, is het dus wel fijn om het veerdempersysteem aan de onderkant te hebben, hierdoor is er meer ruimte voor de oliekoeling bovenop de versnellingsbak waardoor de sidepods weer smaller kunnen worden in vergelijking met veel andere teams die de olieradiatoren in de sidepods hebben zitten.

Sabai

Als het wat dichter bij elkaar zou komen zal ik niet erg vinden. Ik wil niks afdoen aan de Vettel show en vind het super hoe hij rijdt en achter hem gebeurt van alles dit jaar.
Maar toch zie ook graag eens een ander winnen en strijd in het wk.

Wizard

Dat zeker. Iedereen met een autosporthart prefereert spannende en eerlijke races, geen voorspelbaar seizoen.

Sabai

Citaat van: Jozef op 14 september 2011 - 17:33:25
"De ophanging kopiëren" is natuurlijk wel wat overdreven, het gaat gewoon om het feit dat ze een pullrod gaan gebruiken ipv een pushrod zoals Red Bull al een paar jaar doet. Dat is helemaal geen schokkende verandering, het heeft alleen invloed op de packaging. Vroeger (ik denk tot 1997) waren pullrods wijd verspreid in de F1, dan zijn ze lang helemaal weggeweest maar Red Bull heeft het dus weer geïntroduceerd aan de achterkant omdat het veerdempersysteem dan beter "weggestopt" kan worden (onderop de versnellingsbak in plaats van bovenop).

Dit was trouwens ook de reden waarom Red Bull er zo lang over deed om een goede double diffuser te ontwikkelen in 2009, ze hadden er eigenlijk de ruimte niet voor door hun pullrod. Maar nu double diffusers verboden zijn, is het dus wel fijn om het veerdempersysteem aan de onderkant te hebben, hierdoor is er meer ruimte voor de oliekoeling bovenop de versnellingsbak waardoor de sidepods weer smaller kunnen worden in vergelijking met veel andere teams die de olieradiatoren in de sidepods hebben zitten.

Dit zal dus ook wel een reden zijn waarom hun balans zo goed is

Forza F1

allez, hopelijk volgend jaar wat meer overwinningen voor Massa & Alonso in hun "Red Horse" wagens  :P

0634

Ferrari is nooit zo inventief geweest. Geen team van noviteiten. Dus dit verbaast me niks en er is tevens ook niks mis mee.

Wizard

Nou, volgens mij introduceerde Ferrari de semi-automaat. En waren ze de tijd niet voor met beweegbare vleugels? En qua Aerodynamica waren ze eveneens de tijd ver voor begin dit millenium. Zo zijn er nog wel dingen te bedenken waarin Ferrari voorsprong had op hun concurenten.

Enzo

#10
Herinner me nog de flexibele bodemplaat die gebanned werd na èën race. Dat maakte ze een stuk sneller.

JimmySPA

Citaat van: Sabai op 14 september 2011 - 17:24:39
Heb er de laatste jaren te weinig bij Ferrari gezien.

Nee een team dat sinds 2000 uhm 6 x kampioen is geworden heeft nog nooit wat zelf uitgevonden!  ???
Ferrari is all1 tegen Brawn, in 2005 en dit jaar tegen Vettel kansloos geweest sinds 1997?!? Met Red Bull zie ik dat niet gebeuren hoor, die vallen waarschijnlijk wel weer terug na een slecht seizoen.

Ferrari heeft zat ((bijna) illegale) dingen verzonnen de laatste jaren!

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

0634

Citaat van: Wizard op 14 september 2011 - 19:23:17
Nou, volgens mij introduceerde Ferrari de semi-automaat. En waren ze de tijd niet voor met beweegbare vleugels? En qua Aerodynamica waren ze eveneens de tijd ver voor begin dit millenium. Zo zijn er nog wel dingen te bedenken waarin Ferrari voorsprong had op hun concurenten.
De semi-automaat was zeker hun ding. Maar dat was 25 jaar terug ofzo. Qua aerodynamica hadden ze gewoon de beste wagen begin deze eeuw, maar noviteiten hadden ze niet echt. Een goede wagen is wat anders dan met noviteiten komen.

Denk ook eens aan hoelang ze vasthielden aan een V12 of aan de motor voorin. Ze zijn altijd redelijk conservatief geweest. Als je vergelijk met bijvoorbeeld Renault is Ferrari voor een topteam heel bescheiden op het gebied van radicale nieuwtjes.

robbert

ja ferrari kan mss weer aan de top zitten volgend seizoen, maar de concurrentie zit ook niet stil. Mclaren zal wellicht ook nog sterker voor de dag komen

Kootje

Waarschijnlijk wel.
Op zich verwacht ik eigenlijk dat Enzo gelijk krijgt en het hele veld ineen schuift.
Dat is meestal het gevolg als er weinig tot geen regelwijzigingen zijn.