Historische weetjes

Gestart door Jozef, 12 september 2011 - 03:47:46

« vorige - volgende »

Breaktest

Citaat van: Perton op 24 oktober 2014 - 16:44:49
Zit Imola niet vol chicanes ten opzichte van vroeger? Dan zou Ocon dus feitelijk nog een stukje sneller zijn dan de 15e plek.
Dat zou goed kunnen; ik heb alleen naar circuitlengtes gekeken; maar het idee is wel duidelijk. Probleem is dat Imola ongeveer de enige gemeenschappelijke noemer tussen F1 toen en F3 nu is.
Voor een meer wetenschappelijke aanpak zou je niet naar rondetijden maar naar gemiddelde snelheden over meerdere circuits moeten kijken, maar ik vermoed dat je dan ongeveer op hetzelfde zal uitkomen.   

Kootje

#46
Je had alleen Imola van na '94 moeten nemen om dat vergelijk te maken. :P

Overigens deden ze ook Silverstone, Hungaroring, Hockenheim (2x), Spa, Red Bull Ring en de Nürburgring aan. Gemeenschappelijke delers genoeg dus. ;)

Jehoentelaar

Silverstone en Hockenheim zijn alleen helemaal niet meer met elkaar te vergelijken. :)

Breaktest

Zeker sinds Rush wordt 1976 als het meest legendarische jaar uit de F1 geschiedenis gezien. Zelf heb ik meer met 1973. Hier twee bizarre feitjes uit dat jaar.
A. In '73 was het vrij gebruikelijk om in de trainingsdagen voor de race een hardloopwedstrijd over het circuit te organiseren. Daar werd ook door coureurs en medewerkers massaal op ingeschreven, alleen Reutemann vertikte het. Weet je wie van de prominenten meestal won? Ene Frank Williams. Inderdaad, dé Frank Williams.   

B. Bij aanvang van een trainingssessie vertrokken coureurs met een registratiepapiertje in hun cockpit. Dit papiertje moesten ze vervolgens afgeven aan een official aan het eind van de pitsstraat, als bewijs van deelname.

SDG

Citaat van: Breaktest op 25 oktober 2014 - 01:05:36
Zeker sinds Rush wordt 1976 als het meest legendarische jaar uit de F1 geschiedenis gezien. Zelf heb ik meer met 1973. Hier twee bizarre feitjes uit dat jaar.
A. In '73 was het vrij gebruikelijk om in de trainingsdagen voor de race een hardloopwedstrijd over het circuit te organiseren. Daar werd ook door coureurs en medewerkers massaal op ingeschreven, alleen Reutemann vertikte het. Weet je wie van de prominenten meestal won? Ene Frank Williams. Inderdaad, dé Frank Williams.   

B. Bij aanvang van een trainingssessie vertrokken coureurs met een registratiepapiertje in hun cockpit. Dit papiertje moesten ze vervolgens afgeven aan een official aan het eind van de pitsstraat, als bewijs van deelname.

Dat Frank Williams won verbaast me niet echt. Voor zijn ongeluk stond die immers bekend als fervent hardloper.

0634

Dat heb ik ook wel eens gehoord inderdaad. Daarna werd het overigens rap minder.

Kootje

Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 00:58:07
Silverstone en Hockenheim zijn alleen helemaal niet meer met elkaar te vergelijken. :)

Hangt er vanaf hoe ver je teruggaat in de tijd. ;)

0634

Nou, Breaktest nam 1980 als uitgangspunt en ja, Hockenheim was in 1980 inderdaad net ietsjes anders dan nu. Je moet wel erg goed kijken wil je het verschil in layout zien, maar ze zijn er wel.




Kootje

 ;D

Klopt, maar Imola was toen ook anders, net als Spa, de Hungaroring en de Red Bull Ring als die laatste toen überhaupt op de kalender stond. Daarom zeg ik dus ook dat het eraan ligt hoe ver je terug in de tijd gaat. Voor Imola kun je verder terug dan voor Silverstone of Hockenheim, zoveel was mij ook wel duidelijk.

Matthijs

Van de huidige circuits is volgens mij alleen Spa en Interlagos nog bijna hetzelfde. Op Spa reed Ocon 2:10, nou elke f1-auto was op de huidige layout aanzienlijk sneller. op Interlagos idem, F3 klokt 1:34.

F3 is 'dus' nog steeds aanzienlijk langzamer dan de F1, ook F1 van een tijdje terug.

Kootje


Jehoentelaar

Interlagos was geloof ik bijna twee keer zo lang in die tijd. Spa is sinds de inkorting wel redelijk hetzelfde gebleven op wat aanpassingen aan Eau Rouge en de Busstop (ugh) na.

Matthijs

Ok, Interlagos 1991 en verder bedoelde ik.


Matthijs

Briljante layout. Tilke, zie je dat?