Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

SDG

#300
26 maart 1989

De Brit Nigel Mansell (Ferrari) wint in Rio de Grote Prijs van Brazilië, de openingswedstrijd van het seizoen 1989. Voor Mansell is het pas zijn eerste race voor de Scuderia en zijn overwinning komt voor velen als een verrassing, aangezien de nieuwe Ferrari – met semi-automatische versnellingsbak – tijdens de wintertests nog enorme problemen heeft qua betrouwbaarheid. Alain Prost (McLaren) wordt tweede, thuisrijder Mauricio Gugelmin (March) derde. Wereldkampioen Ayrton Senna komt al in de eerste bocht van de race in botsing met de Ferrari van Gerhard Berger. Voor de Oostenrijker is de race meteen voorbij, Senna rijdt na een pitstop om de beschadigde neus van zijn McLaren te vervangen een verloren race en finisht slechts als elfde. De Braziliaanse Grote Prijs van 1989 is op technisch gebied de eerste van een nieuw tijdperk in de Formule 1: voortaan zijn turbomotoren niet meer toegelaten en dient iedereen over een 3,5 liter atmosferische motor te beschikken. In de verdere toekomst wordt deze maximale cilinderinhoud nog tot twee keer toe teruggebracht: 3,0 liter vanaf 1995 en 2,4 liter vanaf 2006. De overstap naar atmosferische motoren en de kostenbesparing die daarmee gepaard gaat, zorgt voor een ongeziene toeloop van nieuwe teams en constructeurs. Maar liefst 39 wagens zijn voor het seizoen 1989 ingeschreven, waardoor er op vrijdagmorgen voorafgaand aan de eerste vrije trainingen eerst een prekwalificatie van een halfuurtje plaatsvindt. De snelste vier hierin mogen vervolgens samen met de 26 vrijgestelde coureurs deelnemen aan het eigenlijke Grand Prix-weekend. Al snel blijkt dat vele avonturiers de Formule 1 te hoog ingeschat hebben, want in de komende jaren zal het aantal deelnemers aan de Formule 1 systematisch dalen tot 20 à 22 wagens vanaf halverwege de jaren negentig. Van de 39 ingeschrevenen aan de start van het seizoen zullen de Japanner Aguri Suzuki, de Duitsers Volker Weidler en Joachim Winkelhock en de Zwitser Gregor Foitek in 1989 geen enkele keer de startgrid halen. Hetzelfde geldt voor het team van Foitek, EuroBrun. Het Brabham-team keert na een jaar afwezigheid terug in de Formule 1 en ook motorenbouwer Renault maakt zijn comeback, als partner van het Williams-team. Ook nieuw in 1989 zijn motorenbouwers Yamaha (bij Zakspeed) en Lamborghini (bij Larousse), net als het Onyx-team. Het nieuwe Italiaanse First-team gooit nog voor de eerste race de handdoek in de ring; diens coureur, de Italiaan Gabriele Tarquini, wordt opgevist door AGS wanneer Philippe Streiff, eerste coureur van het Franse team, zwaar crasht in de wintertests. De Fransman geraakt hierbij verlamd aan de onderste ledematen, wat meteen het einde van zijn Formule 1-carrière betekent. De Fransman Olivier Grouillard (Ligier) en de Brit Johnny Herbert (Benetton) rijden in Rio hun eerste Grote Prijs. Herbert finisht zelfs als vierde en dat is een enorme verrassing, aangezien de Brit in de zomer van 1988 een ernstig ongeval had in een F3000-race op Brands Hatch en daarbij zwaargewond raakte aan beide benen, waarbij gevreesd werd voor zijn carrière. De Formule 1 komt in 1989 voor het laatst naar Rio; vanaf 1990 keert de omloop van Interlagos in Sao Paulo terug op de kalender.


Kootje

26-03-1941

Vandaag is de dag dat Maria Grazia "Lella" Lombardi in het Italiaanse Frugarolo wordt geboren.



Lella, die aann 17 officiele F1 evenementen deel zou nemen, maakte tijdens de GP van Groot Brittanië in 1974 haar debuut voor de "Allied Polymer Group" in 'n Brabham BT42. Voor deze race wist zij zich echter niet te kwalificeren. Toch hadden haar prestaties in F3 en F5000 genoeg goodwill gecreeerd om 'n stoeltje voor 1975 te bemachtigen. Na één race voor het "March engineering" team in 'n March 741, stapte ze over naar "Lavazza March" waar ze het in de nieuwere March 751 mocht proberen. Tijdens haar eerste race voor dit team, en haar 3e overall, wist ze in Spanje de 6e plaats te bemachtigen. Helaas of gelukkig, het is maar hoe je 't bekijkt, werd deze race halverwege afgebroken, waardoor ze slechts 'n half punt kreeg toegekend. Hiermee is zij wel de enige van 5 vrouwen die tijdens 'n officieel F1 evenement in de punten is gefinished, en doordat ze dit resultaat niet m,eer zou herhalen of overtreffen, ook de enige persoon met 'n carriere totaalscore van 'n half punt. Na 'n compleet seizoen met  "Lavazza" (op 'n éénmalig optreden bij "Williams" in de FW04 na), reed ze zonder succes in 1976 nog 'n handvol races voor het team van "RAM Racing" in 'n Brabham BT44B. Daarna zaten haar dagen als Formule 1 pilote erop. 


op naar haar 0.5 puntje op het circuit van Montjuich

Na haar korte, maar enerverende loopbaan in de F1 heeft ze nog 'n poging gewaagd in de NASCAR series tijdens de "1977 Firecracker 400 at Daytona" Dit zou echter bij één optreden blijven, want zer zou haar loopbaan met wisselend succes vervolgen in de sportscars. Lombardi overleed op 50-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker.

0634

Ik had nooit gedacht toen ik het topic opende dat het zo goed zou blijven lopen. De laatste tijd heb ik hier wat weinig gepost, maar lees altijd trouw mee. Top-topic dankzij jullie! :)

SDG

27 maart 1983

In de straten van het Amerikaanse Long Beach wordt de tweede race van het seizoen 1983 verreden. Het is de achtste Formule 1-race die plaatsvindt in de voorstad van Los Angeles sedert de eerste doortocht in 1976 en het zal ook de laatste worden: omwille van de steeds hoger oplopende kosten om het circus binnen te halen, bedankt de organisatie voortaan voor de eer. De Formule 1 wuift Long Beach evenwel niet uit zonder een memorabele race. De Ferrari's van Patrick Tambay en René Arnoux bezetten de eerste startrij en het eerste deel van de wedstrijd zitten Tambay en wereldkampioen Keke Rosberg (Williams) elkaar op de hielen voor de koppositie. Tot Tambay door Rosberg van de baan gereden wordt, die vervolgens zelf in de muur geduwd wordt door Jean-Pierre Jarier (Ligier). Als de stofwolken opgetrokken zijn, leidt Rosberg's teamgenoot Jacques Laffite, maar uit de achtergrond komt het McLaren-duo John Watson en Niki Lauda ijzersterk opzetten. Al snel laten ze de Fransman ter plaatse en behalen ze uiteindelijk een sensationele dubbelzege. Sensationeel, omdat beide McLarens zich slechts als tweeëntwintigste en drieëntwintigste kwalificeren. Voor Watson is het de laatste zege uit zijn loopbaan, Lauda is na Long Beach zelfs even verrassend leider in de WK-tussenstand. René Arnoux pakt de laatste podiumplaats. De Venezolaan Johnny Cecotto (Theodore) wordt zesde en pakt zo in zijn tweede race zijn eerste WK-punt. In Long Beach komt ook Alan Jones, de wereldkampioen van 1980, even terug aan de start. De Australiër, die eind 1981 afscheid nam van de Formule 1, rijdt voor de gelegenheid in een Arrows. Door gebrek aan sponsors ziet hij zich genoodzaakt zijn comeback bij deze ene wedstrijd te houden. In 1985 en 1986 zal hij echter nogmaals terugkeren in de Formule 1, bij het Amerikaanse Beatrice/Lola-team. Het afscheid van de Formule 1 aan Long Beach betekent echter niet het einde van de autosport op het hoogste niveau in de havenstad. Vanaf 1984 immers komen de Indycars jaarlijks een wedstrijd op het stratencircuit rijden, en dit tot op de dag van vandaag.


Kootje

Citaat van: Jeroen op 26 maart 2012 - 23:30:50
Ik had nooit gedacht toen ik het topic opende dat het zo goed zou blijven lopen. De laatste tijd heb ik hier wat weinig gepost, maar lees altijd trouw mee. Top-topic dankzij jullie! :)

Dank je.
Het was dan ook 'n top topic idee, dat nog wel 'n jaar of 2 door kan.
Er zijn iig genoeg races, verjaar- en sterfdagen onbesproken.

SDG

#305
28 maart 1993

In het Braziliaanse Sao Paulo vindt de tweede race van het seizoen 1993 plaats. Bij aanvang ziet het er nog naar uit dat Alain Prost in zijn superieure Williams-Renault gewoon op zijn elan zal doorgaan en na de openingsrace in Kyalami twee weken eerder ook deze wedstrijd op zijn conto zal schrijven. Na een chaotische start, die ondermeer ontsierd wordt door een spectaculaire crash tussen Gerhard Berger (Ferrari) en Michael Andretti (McLaren), snelt Prost ervandoor en lijkt eenvoudig op de zege te gaan afstevenen. Tot een zware tropische onweersbui iets voor halfweg zwaar huis houdt op de omloop en diverse coureurs door aquaplaning crashen. Zo ook tot ieders ontsteltenis leider Prost. Doordat de baan op het start/finish-gedeelte vol brokstukken ligt, besluit de wedstrijdleiding de safety car naar buiten te sturen. Na een eerste mislukt experiment in 1973 wordt de safety car vanaf 1993 een volwaardig onderdeel van het Grand Prix-gebeuren; de omloop van Interlagos krijgt dus de primeur. Eenmaal de meute terug losgelaten wordt, leidt Prost's teamgenoot Damon Hill het veld, maar Ayrton Senna (McLaren) maakt op een opdrogende baan korte metten met de Brit, die nog altijd maar aan zijn vierde Grote Prijs toe is. Senna laat zich niet meer verrassen en wint voor de tweede keer in zijn carrière in eigen land, en dit voor een uitzinnig publiek, dat na afloop het circuit bestormt. Hill pakt als tweede zijn allereerste podiumplaats, terwijl Michael Schumacher (Benetton) als derde nipt Johnny Herbert (Lotus) voor blijft. Herbert's teamgenoot Alessandro Zanardi wordt zesde, voor de Italiaan is het het eerste en enige WK-punt uit zijn carrière. Een andere Italiaan, Ivan Capelli, neemt in Brazilië in mineur afscheid van de Formule 1. De Formule 3000-kampioen van 1986, die in 1988 en 1990 twee tweede plaatsen scoort en in 1992 nog voor Ferrari rijdt, slaagt er in zijn Jordan niet in om zich te kwalificeren en wordt vanaf de volgende race vervangen door de Belg Thierry Boutsen, die zo zijn wederoptreden maakt.





0634

Tja, die spin van Prost... wat was ik toen blij zeg :).

SDG

29 maart 2009

De Brit Jenson Button (Brawn-Mercedes) wint voor zijn Braziliaanse teamgenoot Rubens Barrichello in het Australische Melbourne de openingswedstrijd van het Wereldkampioenschap 2009. Voor beide coureurs, hun teambaas Ross Brawn en voor de rest van hun team betekent deze dubbelzege het einde van een lange en onzekere winter. Deze wordt ingezet wanneer Honda, zoals het team in 2008 nog heet, na het einde van het vorige seizoen in het licht van de tegenvallende resultaten en de wereldwijde economische crisis besluit de stekker uit zijn Formule 1-activiteiten te trekken. Een tijdje ziet de toekomst er somber uit voor het team, maar nadat Ross Brawn besluit onder eigen vlag een doorstart te maken en de nieuwe bolide van het team vervolgens snelle tijden neerzet in de wintertests, lijkt alles alsnog in de juiste plooi te vallen. Voor het seizoen 2009 zijn er enkele ingrijpende technische wijzigingen doorgevoerd. Vooreerst rijden de Formule 1-wagens dit seizoen voor het eerst sedert 1997 weer op slicks en om het inhalen te bevorderen, zijn alle aerodynamische vleugeltjes en flapjes op het koetswerk voortaan gebannen en hebben de auto's een grotere voorvleugel en een kleinere achtervleugel. Het eindresultaat is dat de nieuwe bolides er niet alleen een stuk kaler maar volgens velen ook een stuk lelijker uitzien. Een andere innovatie is KERS (Kinetic Energy Recovery System), een systeem dat de overtollige remenergie van de wagens tijdelijk opslaat, die vervolgens onder de vorm van een 'powerboost' terug losgelaten kan worden. Tot slot is er de dubbele diffusor achteraan, geïntroduceerd door Brawn en ook gebruikt door o.a. Williams en Toyota, die voor extra neerwaartse kracht zorgt en meteen een fikse rel oplevert. Verschillende teams proberen dit aerodynamische hulpmiddel illegaal te laten verklaren, maar uiteindelijk wordt deze toch conform de reglementen gevonden. Het betekent wel dat de machtsverhoudingen binnen het deelnemersveld flink door elkaar geschud zijn; topteams McLaren en Ferrari zullen vooral in de eerste seizoenshelft achter de feiten aan lopen. De wedstrijd in Melbourne is de eerste die bij valavond verreden wordt en eindigt onder de safetycar wanneer de Pool Robert Kubica (BMW-Sauber) en de Duitser Sebastian Vettel (Red Bull) enkele ronden voor het einde met elkaar in botsing komen. Derde in de race, de Italiaan Jarno Trulli, wordt aanvankelijk teruggezet in de eindstand omdat hij tijdens de safetycarprocedure wereldkampioen Lewis Hamilton (McLaren) ingehaald zou hebben. Uit de gesprekken tussen Hamilton en de McLaren-pitbox komt enkele dagen later echter aan het licht dat Hamilton Trulli bewust liet passeren en door Dave Ryan, sportief directeur van McLaren, opgedragen werd hierover te liegen. Hierdoor  wordt Trulli gerehabiliteerd in de uitslag en krijgt hij zijn derde plaats terug. McLaren ontslaat Ryan per direct. De Australische Grote Prijs is de eerste race voor de Zwitser Sébastien Buemi (Toro Rosso), het enige nieuwe gezicht in Melbourne.


SDG

#308
30 maart 1980

Nelson Piquet (Brabham) wint in het Amerikaanse Long Beach de vierde race van het seizoen 1980. Voor de Braziliaan, die eind 1979 tot kopman van het Brabham-team gebombardeerd wordt nadat Niki Lauda zijn afscheid aankondigt, is het zijn eerste zege in de Formule 1. Piquet vertrekt in Long Beach van op polepositie en rijdt van start tot finish aan de leiding, waarmee hij tevens medeleider in de WK-stand wordt naast de Fransman René Arnoux (Renault). De wedstrijd op het Amerikaanse stratencircuit is een uitputtingsslag met heel wat uitvallers. Verassende tweede en derde zijn dan ook de Italiaan Riccardo Patrese (Arrows) en voormalig tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi (Fittipaldi), die in zijn laatste Formule 1-seizoen zo eindelijk nog eens een spraakmakend resultaat neerzet. Een andere wereldkampioen, titelverdediger Jody Scheckter, wordt vijfde. Voor de Zuid-Afrikaan, die in zijn technisch gedateerde Ferrari achter de feiten aan rijdt, is het de enige puntenfinish van 1980. Heel wat rijders vallen op de smalle, door betonmuren afgebakende omloop uit door een crash. Met als voornaamste slachtoffer de Zwitser Clay Regazzoni, winnaar van de allereerste Grote Prijs in Long Beach in 1976. In zijn bescheiden Ensign rukt hij verassend op naar de vierde plaats in de race, tot hij door een remdefect van de baan vliegt en op de geparkeerde Brabham van de eerder al uitgevallen Argentijn Ricardo Zunino crasht. Regazzoni loopt hierbij zware verwondingen op en zal uiteindelijk een dwarslaesie aan het ongeluk overhouden, waardoor zijn Formule 1-carrière meteen voorbij is. De Zwitser zal echter met aangepaste auto's nog verschillende jaren aan diverse autoraces deelnemen. Eind 2006 komt hij om het leven bij een verkeersongeval. Een ongelukkige held op Long Beach is de Nederlander Jan Lammers. Tijdens de trainingen rijdt hij in zijn ATS naar een sensationele vierde startplaats, maar dit huzarenstukje krijgt in de race geen vervolg. Lammers valt al in de eerste ronde van de wedstrijd uit met een gebroken steekas.


0634

31 maart 1996:

De Brit Damon Hill wint in zijn Williams-Renault op overtuigende wijze de Grand Prix van Brazilie op Interlagos. Op een regenachtige dag verzilvert hij zijn pole position zonder ooit in de problemen te komen. De overwinning van Hill is voor hem een heel speciale: het is zijn 15e. Daarmee heeft hij nu meer gewonnen dan zijn vader Graham, die in de jaren 60 en 70 14 races. Al pakt papa ook nog twee wereldtitels en zoonlief moet nog maar laten zien dat hij dat ook kan.

Achter Hill komt Jean Alesi als tweede over de meet. De Fransman in de Benetton had een pittig gevecht met eerst Barrichello en daarna Villeneuve maar zij spinnen uiteindelijk beiden van de kletsnatte baan. Tweevoudig wereldkampioen Michael Schumacher eindigt de race in zijn weinig competitieve Ferrari als derde, een goed resultaat voor de Italianen, maar wel op meer dan een ronde achterstand van aartsrivaal Hill.

Mika Hakkinen (McLaren Mercedes), Mika Salo (Tyrrell Yamaha) en Olivier Panis (Ligier Mugen Honda) zijn de andere drie coureurs die punten mee naar huis nemen. Daarmee pakken er op die regenachtige dag op Interlagos uiteindelijk zes verschillende teams de punten.



Zie ook:
http://www.gppits.net/magazine/graham_hill._held_van_engeland/
http://www.gppits.net/magazine/damon_hill_geschiedenis_herhaalt_zich/

Kootje

CitaatAl pakt papa ook nog twee wereldtitels en zoonlief moet nog maar laten zien dat hij dat ook kan.

En dat kon hij dus niet, helaas.  :( :'(

SDG

Citaat van: Jeroen op 31 maart 2012 - 08:12:03
31 maart 1996:

De Brit Damon Hill wint in zijn Williams-Renault op overtuigende wijze de Grand Prix van Brazilie op Interlagos. Op een regenachtige dag verzilvert hij zijn pole position zonder ooit in de problemen te komen. De overwinning van Hill is voor hem een heel speciale: het is zijn 15e. Daarmee heeft hij nu meer gewonnen dan zijn vader Graham, die in de jaren 60 en 70 14 races. Al pakt papa ook nog twee wereldtitels en zoonlief moet nog maar laten zien dat hij dat ook kan.

Achter Hill komt Jean Alesi als tweede over de meet. De Fransman in de Benetton had een pittig gevecht met eerst Barrichello en daarna Villeneuve maar zij spinnen uiteindelijk beiden van de kletsnatte baan. Tweevoudig wereldkampioen Michael Schumacher eindigt de race in zijn weinig competitieve Ferrari als derde, een goed resultaat voor de Italianen, maar wel op meer dan een ronde achterstand van aartsrivaal Hill.

Mika Hakkinen (McLaren Mercedes), Mika Salo (Tyrrell Yamaha) en Olivier Panis (Ligier Mugen Honda) zijn de andere drie coureurs die punten mee naar huis nemen. Daarmee pakken er op die regenachtige dag op Interlagos uiteindelijk zes verschillende teams de punten.



Zie ook:
http://www.gppits.net/magazine/graham_hill._held_van_engeland/
http://www.gppits.net/magazine/damon_hill_geschiedenis_herhaalt_zich/

Ook Jos Verstappen was één van de smaakmakers in de debuutfase van die wedstrijd, tot zijn motor de geest gaf.

0634

Citaat van: Kootje op 31 maart 2012 - 10:41:48
CitaatAl pakt papa ook nog twee wereldtitels en zoonlief moet nog maar laten zien dat hij dat ook kan.

En dat kon hij dus niet, helaas.  :( :'(
Hij komt toch halverwege ;)

Kootje

Citaat van: Jeroen op 31 maart 2012 - 12:54:53
Citaat van: Kootje op 31 maart 2012 - 10:41:48
CitaatAl pakt papa ook nog twee wereldtitels en zoonlief moet nog maar laten zien dat hij dat ook kan.

En dat kon hij dus niet, helaas.  :( :'(
Hij komt toch halverwege ;)


Schrale troost na '94.  >:(

;D ;D ;D

SDG

#314
1 april 2001

In het Braziliaanse Sao Paulo wordt de derde race van het seizoen 2001 verreden. Wereldkampioen Michael Schumacher pakt in zijn Ferrari zijn derde pole van het seizoen, voor Ralf Schumacher (Williams), waardoor voor de allereerste keer in de geschiedenis van de Formule 1 twee broers de eerste startrij delen. Michael heeft de beste start, die echter al snel wordt afgebroken door de safetycar wanneer Mika Häkkinen in zijn McLaren niet van zijn startplaats weggeraakt. In 2001 is launch control bij de start opnieuw toegelaten en met name bij McLaren levert dit meermaals grote problemen op. Eenmaal de safetycar weer de pits in rijdt en het veld weer losgelaten wordt, schiet de Colombiaan Juan-Pablo Montoya (Williams), die bij de start naar de tweede plaats oprukte, met een gedurfd inhaalmaneuver voorbij Schumacher naar de kop van de wedstrijd. Montoya weet zich gemakkelijk vooraan te handhaven en lijkt in zijn derde Grote Prijs al meteen voor een sensatie te zullen zorgen. Tot hij halverwege de wedstrijd Jos Verstappen (Arrows) op een ronde wil zetten. Bij het afremmen voor de bocht na het passeren van Verstappen wordt Montoya door de Arrows van achteren geramd, wat voor beiden het einde van de race betekent. Aangezien Ralf Schumacher eerder al op gelijkaardige manier door de Ferrari van Rubens Barrichello uit de race getikt werd, zal het Williams-team de volgende race in Imola de waarschuwing 'Keep your distance!' op de achtervleugel voeren. Michael Schumacher is opnieuw leider in de race, maar een fikse regenbui zorgt een paar ronden later nogmaals voor sensatie. Op regenbanden is David Coulthard (McLaren) vervolgens een stuk sneller dan Schumacher en de Schot passeert de wereldkampioen met een sublieme inhaalactie. Coulthard wordt niet meer bedreigd en behaalt zijn eerste zege van het seizoen, waarmee een eind komt aan een reeks van zes opeenvolgende overwinningen van Schumacher, die tweede wordt. Heinz-Harald Frentzen (Jordan) lijkt lange tijd de derde plaats te zullen pakken, maar wanneer hij enkele ronde voor het einde met pech uitvalt, gaat die naar Nick Heidfeld (Sauber). Voor de jonge Duitser is het de eerste podiumplaats uit zijn carrière. De Fransman Olivier Panis (BAR) wordt vierde, een mooie revanche voor zijn diskwalificatie uit de openingsrace in Australië. De laatste punten zijn voor Jarno Trulli (Jordan) en Giancarlo Fisichella (Benetton).