Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

Jozef

Ik zat me af te vragen wat Kovalainen zo ver achterin het pak zat te doen, in het midden achteraan. Totdat ik een rode Vodafone-achtervleugel zag achter Heidfeld, en me realiseerde dat die auto achterin zo'n vervelende Force India is met paintjob die veel te hard op McLaren leek, van ver gezien.




Opmerkelijk, een race waarin je twee uitvallers hebt die toch nog punten scoren (Bourdais en Räikkönen). Met de betrouwbaarheid die we sinds 2010 zien, is dat toch echt onmogelijk geworden, tenzij het halve veld betrokken raakt in een crash. :)

Jozef

#286
Die vleugeltjes op de neus van de McLaren deden met trouwens altijd denken aan Gromit van Wallace & Gromit (die films die volledig met kleipoppetjes gemaakt zijn).





Tot zover deze zinnige bijdrage ;)

SDG

#287
18 maart 2001

Michael Schumacher wint op het Sepang-circuit de Grote Prijs van Maleisië, de tweede race van 2001. Voor de Duitse wereldkampioen is het reeds de zesde opeenvolgende overwinning en zijn Ferrari-teamgenoot Rubens Barrichello maakt het feest compleet door als tweede te finishen en zo de Scuderia de eerste dubbelzege van het seizoen te bezorgen. David Coulthard (McLaren) wordt derde. De wedstrijd is vooral in de eerste ronden bijzonder spectaculair. Ralf Schumacher (Williams) wordt in de eerste bocht door Jarno Trulli (Jordan) achterstevoren gezet, waardoor het veld al flink door elkaar gegooid wordt. Complete chaos breekt echter uit wanneer na twee ronden een gigantische regenbui over het circuit neerdaalt, waardoor verschillende rijders van de baan spinnen. Zo ook het Ferrari-duo, maar zij weten nog terug hun weg te vervoegen. Wanneer in de Ferrari-pits de overstap naar regenbanden bijzonder chaotisch verloopt, lijken ze al kansloos voor de zege. Doordat de wedstrijdleiding echter besluit om de safetycar naar buiten te halen, kunnen ze hun achterstand meteen in één klap goedmaken en in slechts enkele ronden rollen ze het veld van achteren op en stevenen ze vervolgens onbedreigd op de zege af. Ongelukkige held in Sepang is de Nederlander Jos Verstappen (Arrows). Door de chaos bij de start springt hij binnen een paar bochten van de achttiende naar de zesde plaats en na de safetycarsituatie ligt hij zelfs een tijdje in tweede positie. Wanneer hij naar het einde toe echter nog een bijkomende tankstop moet maken, valt hij terug naar de zevende plaats, net buiten de punten. Een schitterend optreden blijft daardoor onbeloond.



SDG

Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 03:20:57
Ik zat me af te vragen wat Kovalainen zo ver achterin het pak zat te doen, in het midden achteraan. Totdat ik een rode Vodafone-achtervleugel zag achter Heidfeld, en me realiseerde dat die auto achterin zo'n vervelende Force India is met paintjob die veel te hard op McLaren leek, van ver gezien.

Force India was in die tijd doorgaans de hekkensluiter van het veld. Het blijft toch knap hoe dat team in een paar seizoenen een stevige middenmoter geworden is.

SDG

#289
18 maart 2007

In het Australische Melbourne wordt de eerste wedstrijd gereden van wat op dat moment omschreven wordt als het 'post-Michael Schumacher-tijdperk'. Niettemin is het meteen raak voor Ferrari: de nieuwe man bij de Scuderia, de Fin Kimi Raikkönen, pakt de pole en behaalt een overtuigende overwinning voor zijn nieuwe werkgever. Titelverdediger Fernando Alonso, in het tussenseizoen overgestapt van Renault naar McLaren, finisht tweede, terwijl de nieuwe tweede piloot van McLaren, de Brit Lewis Hamilton (de GP2-kampioen van 2006), bij zijn debuut meteen als derde finisht. De pas 22-jarige coureur, van wie de meesten verwachten dat 2007 een leerjaar voor hem wordt, zal snel de stoutste verwachtingen overtreffen. Na het vertrek van Michelin is Bridgestone voortaan weer de enige bandenleverancier in de Formule 1. Naast Hamilton debuteren in Melbourne ook nog de Fin Heikki Kovalainen (Renault) en de Duitser Adrian Sutil (Spyker), terwijl de Brit Anthony Davidson (Super Aguri) en de Oostenrijker Alexander Wurz (Williams) terugkeren in de hoogste klasse van de autosport. Laatstgenoemde beleeft de schrik van zijn leven wanneer hij in botsing komt met David Coulthard (Red Bull), wiens wagen over de Williams van Wurz heen vliegt en diens hoofd maar net mist.


SDG

#290
19 maart 2006

Giancarlo Fisichella (Renault) wint de Grote Prijs van Maleisië in Sepang, de tweede race van het seizoen. De Italiaan vertrekt van op pole en staat de leiding niet meer af. Teamgenoot Fernando Alonso eindigt tweede, Jenson Button (Honda) wordt derde. Voor Renault is het pas de tweede dubbelzege uit zijn bestaan; de eerste dateert al van 1982, toen René Arnoux en Alain Prost eerste en tweede werden in de Franse Grote Prijs. Voor winnaar Fisichella is het de derde en laatste overwinning in zijn carrière. De Grote Prijs van Maleisië is de tweede race waarin een nieuw kwalificatiesysteem op touw gezet is, dat onderverdeeld is in drie heats. Bij iedere heat vallen telkens de langzaamste deelnemers af, waarna de overgebleven tien rijders in de derde heat voor de pole en de eerste tien startplaatsen strijden. Na enkele jaren van vruchteloos experimenteren in de zoektocht naar een nieuwe, aantrekkelijke kwalificatieformule heeft men eindelijk het geslaagde concept te pakken. Deze formule blijft, op enkele kleine wijzigingen na, dan ook tot op vandaag gehandhaafd. Doordat enkele rijders tien startplaatsen teruggezet worden omwille van een motorwissel geeft de startopstelling echter een ietwat vertekend beeld. De Ferrari's van Michael Schumacher en Felipe Massa bijvoorbeeld staan ver terug op de startgrid, een achterstand die ze in de race niet meer goedmaken. Vice-wereldkampioen Kimi Raikkönen (McLaren) vergaat het nog slechter: in de eerste ronde is zijn race alweer voorbij na een botsing met Christian Klien (Red Bull). De Duitser Nico Rosberg (Williams) zorgt in de kwalificaties voor een kleine sensatie door in zijn tweede optreden meteen naar de derde startplaats te rijden, doch motorpech na enkele ronden maakt een vroegtijdig einde aan zijn race.


SDG

20 maart 2005

Fernando Alonso (Renault) wint in Sepang de Grote Prijs van Maleisië, de tweede race van het seizoen. De Spanjaard start van op de pole en stevent onbedreigd op zijn tweede overwinning uit zijn loopbaan af. De Italiaan Jarno Trulli, tweede op de startgrid, wordt al even onbedreigd tweede, waarmee hij Toyota, dat al sedert 2002 in de Formule 1 aanwezig is, in zijn vierde seizoen eindelijk zijn allereerste podiumplaats bezorgt. De Duitser Nick Heidfeld (Williams) wordt derde. Door zijn overwinning neemt Alonso meteen ook de leiding in de tussenstand over van zijn teamgenoot Giancarlo Fisichella. De Italiaan, winnaar van de openingsrace in Melbourne, valt uit na een crash met Mark Webber (Williams). Titelverdediger Michael Schumacher, die nog steeds in een interim-model rijdt in afwachting dat de nieuwe Ferrari het levenslicht ziet, speelt geen enkel moment mee voor de dichtste ereplaatsen en wordt teleurstellend zevende. Twee punten uit evenveel races is het schamele resultaat tot nu toe. Bij BAR valt testrijder Anthony Davidson in voor de zieke Takuma Sato, maar veel plezier beleeft hij niet aan zijn enige optreden in 2005: net als zijn teamgenoot Jenson Button valt hij al na twee ronden uit met motorpech.


SDG

Iemand die interesse heeft om morgen een stukje over 1960 te schrijven?

SDG

21 maart 1982

In het Braziliaanse Rio wordt de tweede race van het seizoen 1982 verreden. Als gevolg van de alsmaar verder escalerende machtsstrijd tussen de internationale automobielsport FISA en de Formule 1-constructeursvereniging FOCA werd de geplande Grote Prijs van Argentinië reeds geschrapt, zodat er een pauze van maar liefst twee maanden zit tussen de eerste twee wedstrijden. Om het krachtverschil tussen de klassieke atmosferische motoren en de turbo's te compenseren, benutten verschillende niet-turboteams een achterpoortje in het reglement. Zij opteren er voor om hun auto's uit te rusten met watertanks om de remmen te koelen, aangezien het reglement voorschrijft dat tijdens de wedstrijd verbruikte koelvloeistoffen voor de weging achteraf mogen bijgevuld worden. In werkelijkheid worden deze tanks reeds in de opwarmronde geleegd, zodat de wagens die hiermee uitgerust zijn een stuk lichter aan de start verschijnen en zo ver onder het toegelaten minimumgewicht zitten. De FISA heeft geen oren naar deze omzeiling van het reglement en diskwalificeert prompt de eerste twee rijders uit de uitslag: thuisrijder Nelson Piquet (Brabham) – Brabham stuurt na de eerste race motorenleverancier BMW omwille van de tegenvallende resultaten terug naar de fabriek en keert in afwachting terug naar de klassieke Ford Cosworth-krachtbron – en de Fin Keke Rosberg (Williams). Hierdoor wordt Alain Prost (Renault) tot winnaar uitgeroepen, die hiermee zijn tweede overwinning op rij behaalt in 1982, voor de Noord-Ier John Watson (McLaren) en de Brit Nigel Mansell (Lotus). De beslissing om Piquet – die tijdens de podiumceremonie als gevolg van oververmoeidheid door de extreme hitte in elkaar stuikt – en Rosberg te diskwalificeren zal vijf weken later uiteindelijk leiden tot een boycot van de bij de FOCA aangesloten teams van de Grote Prijs van San Marino. De Braziliaanse Grote Prijs van 1982 is de laatste van vice-wereldkampioen Carlos Reutemann. Als gevolg van de Falkland-oorlog tussen Argentinië en Groot-Brittannië voelt hij zich als Argentijn bij het Britse Williams niet meer thuis en besluit hij zijn Formule 1-carrière te beëindigen. De Italiaan Mauro Baldi (Arrows) haalt voor het eerst de startgrid en de Duitser Manfred Winkelhock scoort als vijfde zijn enige punten uit zijn Formule 1-loopbaan.



Kootje

Citaat van: SDG op 20 maart 2012 - 09:54:57
Iemand die interesse heeft om morgen een stukje over 1960 te schrijven?

Wat is er vandaag in 1960 dan ??

Qua races vandaag kom ik niet verder dan Rio 1982 die jij zojuist al behandeld hebt, en Sepang 2000. ::)

SDG

Citaat van: Kootje op 21 maart 2012 - 13:09:12
Citaat van: SDG op 20 maart 2012 - 09:54:57
Iemand die interesse heeft om morgen een stukje over 1960 te schrijven?

Wat is er vandaag in 1960 dan ??

Qua races vandaag kom ik niet verder dan Rio 1982 die jij zojuist al behandeld hebt, en Sepang 2000. ::)

Op die dag werd een hééééél bekend iemand geboren...

Kootje

Citaat van: SDG op 21 maart 2012 - 13:37:58
Citaat van: Kootje op 21 maart 2012 - 13:09:12
Citaat van: SDG op 20 maart 2012 - 09:54:57
Iemand die interesse heeft om morgen een stukje over 1960 te schrijven?

Wat is er vandaag in 1960 dan ??

Qua races vandaag kom ik niet verder dan Rio 1982 die jij zojuist al behandeld hebt, en Sepang 2000. ::)

Op die dag werd een hééééél bekend iemand geboren...

Oooh ja ::) ....... tuurlijk, die ene Braziliaanse 3-voudig WK

Nee sorry, nu ff geen zin in.
Volgend jaar wellicht.  :-\

SDG

22 maart 1992

Nigel Mansell (Williams) wint na de openingrace in Zuid-Afrika nu ook de tweede race van het seizoen 1992, de Grote Prijs van Mexico. Op de gekende Autodromo Hermanos Rodriguez in Mexico-Stad gaat hij net zoals op Kyalami zijn teamgenoot Riccardo Patrese vooraf. De Williams-wagens zijn het hele weekend lang onaantastbaar; de grote uitdager McLaren, dat nog steeds niet over zijn nieuwe bolide voor 1992 beschikt, komt er in de training niet aan te pas en moet zelfs beide Benettons laten voorgaan op de startgrid. Senna wordt op vrijdag zelfs het slachtoffer van een flinke crash, waarbij hij licht gewond raakt. In de race zelf dringt hij in de openingsfase door tot de derde plaats, maar nadat hij al vroeg in de race uitvalt met mechanische pech, ligt de weg breed open voor Michael Schumacher (Benetton) om als derde te finishen en zo zijn allereerste podiumplaats in zijn Formule 1-carrière te scoren, de eerste van 154 in totaal tot op heden. Achteraan in het veld rijdt de Zwitser Andrea Chiesa (Fondmetal) zijn eerste Grand Prix. De editie van 1992 is de laatste Mexicaanse Grote Prijs tot op heden. Van 2002 tot en met 2007 wordt het circuit nog aangedaan door de Champ Cars.




SDG

#298
23 maart 1986

Nelson Piquet wint in het Braziliaanse Rio de openingswedstrijd van het Wereldkampioenschap 1986. De voormalige tweevoudige wereldkampioen steekt met deze zege zijn nieuwe team Williams-Honda, dat nog steeds zwaar onder de indruk is van het zware verkeersongeluk waarbij teambaas Frank Williams twee weken eerder verlamd raakte, een hart onder de riem. Teamgenoot Nigel Mansell brengt het er minder goed vanaf en beëindigt de eerste race van 1986 op identiek dezelfde manier als de laatste van 1985: door op impulsieve wijze polesitter Ayrton Senna (Lotus-Renault) al in de eerste ronde te willen passeren en daarbij uit de wedstrijd te crashen. Senna ligt vervolgens een tijdje op kop, maar de Williams is zuiniger in brandstof en banden dan de Lotus, waardoor Piquet uiteindelijk vlot naar de zege snelt. Titelverdediger Alain Prost en zijn nieuwe teamgenoot Keke Rosberg (McLaren-TAG) kwalificeren zich slecht, maar rukken snel op naar voren, tot ze beiden met pech uit de race verdwijnen. Dit maakt de weg vrij voor Jacques Laffite en de na een sabbatjaar in 1985 in de Formule 1 teruggekeerde René Arnoux (beiden Ligier-Renault), die in Rio 'best of the rest' zijn en respectievelijk derde en vierde worden. Martin Brundle (Tyrrell-Renault) wordt vijfde, waardoor er ondanks het opdoeken van het fabrieksteam eind 1985 maar liefst vier wagens met Renault-motoren bij de eerste zes eindigen. 1986 markeert ook de start van een veelbelovend nieuw team in de Formule 1: Benetton-BMW, de opvolger van het voormalige Toleman. De Oostenrijker Gerhard Berger eindigt zesde en zorgt zo meteen al voor het eerste punt voor zijn nieuwe werkgever. Bij Minardi maakt de Italiaan Alessandro Nannini zijn debuut, terwijl bij Lotus de Brit Johnny Dumfries mag debuteren in de plaats van de onfortuinlijke Derek Warwick, die al een voorcontract getekend heeft met het team maar vervolgens stuit op het veto van Ayrton Senna, die geen evenwaardige tweede rijder naast zich wil. 1986 is ook het eerste en tot op heden enige Formule 1-seizoen waarin alle deelnemende wagens voorzien zijn van een turbomotor.



SDG

#299
25 maart 1984

In het Braziliaanse Rio wordt de start gegeven van het Formule 1-seizoen 1984. Het deelnemersveld aan de top is flink door elkaar geschud, want heel wat rijders verwisselen van stoeltje. Meest in het oog springende transfer is die van vice-wereldkampioen Alain Prost, die door Renault op straat gezet is en voortaan bij McLaren team vormt met Niki Lauda. Bij Ferrari is Michele Alboreto (ex-Tyrrell) de eerste Italiaan achter het stuur sedert Arturo Merzario in 1973 en bij Renault doen Patrick Tambay (ex-Ferrari) en Derek Warwick hun intrede. Een belangrijke nieuwigheid in het wedstrijdreglement is dat bijtanken tijdens de race voortaan verboden is; vanaf nu mag iedereen maximum 220 liter brandstof in de tank hebben (met ingang van 1986 wordt dit nog verder beperkt tot 195 liter). Een regel die vooral het McLaren-team en zijn mototenleverancier TAG/Porsche, die uiteraard jarenlange ervaring in deze materie kan voorleggen dankzij de uithoudingsraces, in de kaart zal spelen. Pole in Rio is voor de Italiaan Elio de Angelis (Lotus), terwijl Michele Alboreto het eerste deel van de race leidt tot hij uitvalt met een remdefect. Maar al snel rukken de McLarens van Lauda en Prost op naar voren en een eerste dubbelzege lijkt in de maak, tot Lauda in de pits moet opgeven met een defecte ontsteking en een vrij lange pitstop van Prost Derek Warwick aan de leiding brengt. De Brit moet een tiental ronden voor het einde echter langs de kant met een defecte ophanging, het gevolg van een aanrijding met Lauda eerder in de race. Zo ligt de weg voor Prost breed open om zijn eerste zege voor McLaren te boeken, voor de Fin Keke Rosberg (Williams-Honda). De laatste podiumstek is voor Elio de Angelis, terwijl Patrick Tambay in de voorlaatste ronde het eerste slachtoffer wordt van het nieuwe reglement wanneer hij met benzinegebrek langs de kant moet. In de eerste race van 1984 zijn er ook enkele nieuwe gezichten in het veld te bewonderen: de Fransen François Hesnault (Ligier) en Philippe Alliot (RAM), de Braziliaan Ayrton Senna (Toleman) en de Duitser Stefan Bellof en de Brit Martin Brundle (beiden bij Tyrrell). Laatstgenoemde drie rookies zullen snel furore maken en nog in de eerste seizoenshelft hun eerste podiumplaats scoren. Doch bij het Tyrrell-duo blijkt dit een gevleid resultaat, aangezien hun team bedrog pleegt: enkele ronden voor de finish worden de wagens in de pits binnengeroepen om koelwater bij te vullen. Samen met dit water worden echter ook loden bolletjes in de tank gegooid. Dit om te verbergen dat de Tyrrell – één van de laatste teams die nog steeds met een klassieke atmosferische motor van start gaan – ver onder het toegelaten minimumgewicht zit. Het bedrog wordt halverwege het seizoen ontdekt, waarna het team gediskwalificeerd wordt uit de uitslag van het kampioenschap en met terugwerkende kracht alle behaalde resultaten en punten geschrapt ziet. Zo ook de vijfde plaats van Brundle in Brazilië. Doordat alle rijders na hem een plaatsje opschuiven in de stand, scoort de Belg Thierry Boutsen (Arrows) zodoende zijn allereerste WK-punt.



Eerste race voor Ayrton Senna