Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

SDG

#240
Aansluitend op mijn laatste bericht in deze draad nog deze info over Interlagos gevonden. Het had blijkbaar maar weinig gescheeld of de vernieuwde omloop van 1990 had er heel anders uitgezien, getuige twee eerdere voorstellen die uiteindelijk sneuvelden:

http://www.gdecarli.it/php/circuit.php?var1=120&var2=2

Matthijs

Citaat van: SDG op 06 februari 2012 - 12:22:53
Aalsluitend op mijn laatste bericht in deze draad nog deze info over Interlagos gevonden. Het had blijkbaar maar weinig gescheeld of de vernieuwde omloop van 1990 had er heel anders uitgezien, getuige twee eerdere voorstellen die uiteindelijk sneuvelden:

http://www.gdecarli.it/php/circuit.php?var1=120&var2=2
De uitendelijke layout is imo de beste layout uit de voorstellen. Gelukkig!

Gerard

Citaat van: Matthijs op 06 februari 2012 - 12:00:29
Citaat van: Gerard op 06 februari 2012 - 11:46:07
Vandaag 40 jaar geleden werd ik geboren... En vandaag 1 jaar geleden maakte Robert Kubica zijn horrorcrash in de rallyauto mee...
Opzichtige manier om naar felicitaties te bedelen, maar gefeliciteerd!!
wtf!!  Matthijs,noem jij het bedelen ??? maar goed.. Dank je voor je 'welgemeende felicitatie' (zeg dan nix) :-X

Matthijs

Citaat van: Gerard op 06 februari 2012 - 15:52:47
Citaat van: Matthijs op 06 februari 2012 - 12:00:29
Citaat van: Gerard op 06 februari 2012 - 11:46:07
Vandaag 40 jaar geleden werd ik geboren... En vandaag 1 jaar geleden maakte Robert Kubica zijn horrorcrash in de rallyauto mee...
Opzichtige manier om naar felicitaties te bedelen, maar gefeliciteerd!!
wtf!!  Matthijs,noem jij het bedelen ??? maar goed.. Dank je voor je 'welgemeende felicitatie' (zeg dan nix) :-X

Wow, lange tenen? Ooit eens van een geintje gehoord? Ik wens je een welgemeend fijne verjaardag(avond)

Gerard

ouch! in dat geval,Matthijs, heb ik je helemaal verkeerd begrepen!! Mijn excuses!!

SDG

#245
7 februari 1981

De Zuid-Afrikaanse Grand Prix van 1981 is na de Grote Prijs van Spanje 1980 de tweede wedstrijd binnen één jaar die zijn status van wereldkampioenschapwedstrijd verliest. De race, die normaal gezien als opener van het seizoen 1981 had moeten fungeren, wordt als gevolg van het aanslepende conflict tussen de automobielsportfederatie FISA en de F1-constructeursvereniging FOCA en wegens onvrede met de door de FISA voorgestelde nieuwe datum omgevormd tot een soort van 'Formula Libre'-wedstrijd, waarbij de geldende Formule 1-reglementen niet van toepassing zijn. Concreet betekent dit dat de auto's die in Kyalami aan de start staan nog steeds beschikken over de beweegbare en ondertussen in de ban gedane afdichtingschorten. Aan de race doen dan ook enkel de Cosworth-teams mee, aangezien de fabrieksteams van Renault, Ferrari en Alfa Romeo, samen met Ligier, die de FISA trouw gebleven zijn, hun kat sturen. De niet voor het WK meetellende race wordt uiteindelijk gewonnen door Carlos Reutemann (Williams), voor Nelson Piquet (Brabham) en Elio De Angelis (Lotus). De Zuid-Afrikaanse Desiré Wilson, één van de weinige vrouwen die ooit aan de start van een Grote Prijs stonden, bestuurt in Kyalami de tweede Tyrrell, maar door het schrappen van de WK-status van de race wordt haar enige GP-deelname officieel niet meegerekend. Nog slechter vergaat het winnaar Carlos Reutemann: met de punten van deze race bij de rest van het seizoen opgeteld was hij en niet Nelson Piquet aan het einde van het seizoen wereldkampioen geweest.



Matthijs

Citaat van: Gerard op 06 februari 2012 - 21:16:31
ouch! in dat geval,Matthijs, heb ik je helemaal verkeerd begrepen!! Mijn excuses!!
Ik zal voortaan emoticons gebruiken!  :)

SDG

11 februari 1973

Op het Interlagos-circuit in Sao Paulo wordt de allereerste Grote Prijs van Brazilië uit de geschiedenis verreden. Regerend wereldkampioen Emerson Fittipaldi (Lotus) brengt het thuispubliek door het dolle heen door na de openingrace in Argentinië nu ook de tweede wedstrijd van het seizoen te winnen. Jackie Stewart (Tyrrell) is tweede, Denny Hulme (McLaren) derde. Thuisrijder Luiz Pereira Bueno rijdt in een Surtees de eerste en enige F1-race uit zijn carrière. De Braziliaan zal op 8 februari 2011 op 74-jarige leeftijd overlijden aan kanker.


0634

Het was de eerste GP van Brazilie die meetelde voor het WK, een jaar eerder was er ook eentje, maar die dus niet.

Zo zijn er eigenlijk best veel races in januari en februari verreden geweest. Was me eigenlijk nooit zo opgevallen.

Kootje

#249
11-02-1934

John Surtees wordt in het Engelse Tatsfield, Surrey geboren.



Surtees, die z'n loopbaan op 2 wielen begon, kwam van 1952 t/m 1959 uit in 49 Grands Prix voor motoren in de 350 en 500cc klassen, waarbij hij 38 keer won en 7 keer kampioen werd, waarvan 3x in de 500cc. 



Na al deze successen maakte hij in 1960 de overstap naar de Formule 1, waarin hij t/m 1972 uit zou komen.  Ook hier liet hij zich weer van z'n beste kant zien.  Met maar liefst 6 overwinningen, 24 podia uit 113 races, en natuurlijk z'n wereldtitel in 1964, werd hij ook in de F1 'n gevestigde naam.  Tevens is hij daarmee de enige persoon die wereldtitels heeft behaald in de hoogste divisies van auto- en motorsport.



In 1970, nog tijdens zijn actieve loopbaan, begon hij z'n eigen race team.  Dit team, de Surtees Racing Organisation, zou nooit 'n GP winnen, maar toch nog redelijk succesvol zijn.  Naast Surtees zelf, zouden grote namen als Derek Bell, James Hunt en Jochen Mass voor hem uitkomen.  Meest succesvol echter, waren Mike Hailwood en José Carlos Pace, die iedere race op het podium zouden eindigen.


SDG

Citaat van: Jeroen op 11 februari 2012 - 07:45:25
Het was de eerste GP van Brazilie die meetelde voor het WK, een jaar eerder was er ook eentje, maar die dus niet.

Zo zijn er eigenlijk best veel races in januari en februari verreden geweest. Was me eigenlijk nooit zo opgevallen.

In die tijd had de F1 uiteraard nog niet de impact en de mediacoverage die ze nu heeft. Die winterwedstrijden op het zuidelijk halfrond werden dan ook slechts door een zeer beperkt aantal mensen gevolgd, ook al omdat er maar weinig zenders waren die de F1 uitzendden in de jaren '70. Bovendien was er na die wedstrijden ook een groot gat in de kalender tot de eerste Europese wedstrijden: in 1973 was het bv. na de GP van Zuid-Afrika (3 maart) meteen wachten tot 29 april voor de GP van Spanje. Bijna twee volle maanden...

0634

12 februari 2005:

In het Franse Nimes overlijdt Maurice Trintignant. De voormalig autocoureur leefde al jaren in alle rust een terug getrokken bestaan als wijnteler. De Fransman maakte in zijn jongere jaren een voor die tijd opvallend lange Formule 1-loopbaan mee: tussen 1950 en 1964 reed Trintignant liefst veertien seizoenen lang in de hoogste autosportklasse. Tweemaal zegevierde de Fransman, beide keren in Monaco.

Ook buiten de F1 was Trintignant succesvol met als uitschieter de zege op LeMans in 1954. Op 47-jarige leeftijd vond hij het welletjes en stopte hij met racen. Hij trok zich terug in het kleine Vergeze, ver weg van de rumoerige racewereld en ging zich bezig houden met wijn. Uiteindelijk schopte hij het in die Franse plaats nog tot burgmeester. Trintignant is 87 jaar oud geworden.


0634

18 februari 1898:

De man wiens achternaam later zou uitgroeien tot hét boegbeeld van de Formule 1 wordt in Modena geboren: Enzo Ferrari. Na een redelijk succesvolle loopbaan als autocoureur werkt hij zich op als teambaas van een renstal die zijn eigen achternaam draagt. De renstal wordt de meest succesvolle renstal aller tijden en is de enige stal die vanaf de openingsdag van het eerste WK in 1950 tot aan de dag van vandaag nog actief is.

Tot 1971 bleef Enzo, die reeds in de jaren '20 van Benito Mussolini de eretitel Commendatore opgespeld krijgt, teammanager van zijn eigen team. Een uiterst succesvolle periode waarin achtereenvolgens Alberto Ascari (2x), Juan Manuel Fangio, Mike Hawthorn, Phil Hill en John Surtees wereldkampioen werden.

Daarna blijft Enzo's invloed groot, pakt Niki Lauda nog twee wereldtitels mee, waarna Jody Scheckter dat in 1979 nog dunnetjes overdoet. Het zou de laatste rijderstitel blijken die de Commendatore zelf zal meemaken. Een moeilijke periode zonder veel succes breekt aan voor de Italianen en de 90-jarige Enzo sterft op 14 augustus 1988, in Maranello.

Op dat moment domineren de ijzersterke McLaren-Honda's van Ayrton Senna en Alain Prost. Die twee winnen dan ook alle races dat jaar op eentje na: uitgerekend op Monza, slechts twee weken na de dood van Enzo, pakken Gerhard Berger en Michelle Alboreto een emotionele 1-2 zege voor de uitzinnige Italianen. Een mooier eerbetoon aan de grootste man die de sport ooit heeft meegemaakt is niet mogelijk.





Kootje


0634