Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

Jozef

#165
De GP van Maleisië is destijds ook verplaatst van het slot van het seizoen naar het begin (2000/2001 geloof ik?) maar niet als absolute slot- en openingsrace geloof ik.

Edit: even opgezocht, op 22 oktober 2000 was het wel de slotrace, maar op 18 maart 2001 was het niet de eerste maar de tweede race van het seizoen (na Australië).

SDG

Citaat van: Jozef op 12 november 2011 - 18:15:07
De GP van Maleisië is destijds ook verplaatst van het slot van het seizoen naar het begin (2000/2001 geloof ik?) maar niet als absolute slot- en openingsrace geloof ik.

Edit: even opgezocht, op 22 oktober 2000 was het wel de slotrace, maar op 18 maart 2001 was het niet de eerste maar de tweede race van het seizoen (na Australië).

Er waren er zo nog: Kyalami, slotrace in 1983 en tweede race in 1984. Idem voor Estoril in 1984/1985.

0634

Dan is Australie dus idd de enige met twee opeenvolgende GP's geweest. We have a winner.

SDG

#168
Citaat van: Jeroen op 12 november 2011 - 20:14:02
Dan is Australie dus idd de enige met twee opeenvolgende GP's geweest. We have a winner.

Als we Detroit en Dallas 1984 niet meetellen, ja. Maar dat waren natuurlijk twee GP's in hetzelfde land én hetzelfde seizoen, maar op een verschillend circuit. ;)

0634

Citaat van: SDG op 12 november 2011 - 20:42:56
Citaat van: Jeroen op 12 november 2011 - 20:14:02
Dan is Australie dus idd de enige met twee opeenvolgende GP's geweest. We have a winner.

Als we Detroit en Dallas 1984 niet meetellen, ja. Maar dat waren natuurlijk twee GP's in hetzelfde land, maar op een verschillend circuit. ;)
Dat waren die van Australie ook. Eind 95 was op Adelaide, begin 96 op Melbourne ;).

Enige verschil is dat dat beide de GP van Australie was en die races in Amerika waren niet allebei de GP van Amerika. ;)

SDG

Citaat van: Jeroen op 12 november 2011 - 20:45:54
Enige verschil is dat dat beide de GP van Australie was en die races in Amerika waren niet allebei de GP van Amerika. ;)

Volgens formula1.com heette de GP van Detroit 'USA East Grand Prix' en die van Dallas 'United States Grand Prix'.

0634

Klopt. Dus is de Australische GP nog altijd de enige die twee keer achter elkaar werd gehouden ;).

SDG

Citaat van: Jeroen op 12 november 2011 - 21:12:05
Klopt. Dus is de Australische GP nog altijd de enige die twee keer achter elkaar werd gehouden ;).

En beiden dan ook nog eens met dezelfde winnaar.  ;)

Wizard

Citaat van: SDG op 11 november 2011 - 23:01:46
12 november 1995: Damon Hill (Williams-Renault) wint in Adelaide de Grote Prijs van Australië, de slotwedstrijd van het seizoen 1995. De Brit sluit zo een teleurstellend seizoen, waarin hij geen partij was voor zijn uitdager Michael Schumacher, toch nog op een positieve noot af. Hoewel de Williams wellicht de snelste auto van het deelnemersveld was, bezweek Hill te vaak onder de druk die op hem rustte, getuige twee aanrijdingen met Schumacher en diverse andere uitvalbeurten door een crash. Hill rijdt in Australië echter een foutloze race, in tegenstelling tot vele anderen. Zoals zijn teamgenoot David Coulthard, die in de muur belandt bij het binnenrijden van de pitstraat. Nog slechter vergaat het Mika Hakkinen, die in de kwalificaties zwaar gewond geraakt bij een crash. De race zelf wordt een afvallingswedstrijd, met slechts acht finishers. Hill is de enige toprijder die de race uitrijdt en zo met een reusachtige voorsprong van maar liefst twee ronden wint voor het verrassende tweetal Olivier Panis (Ligier) en Gianni Morbidelli (Arrows). Het is de laatste keer dat de Formule 1 Adelaide aandoet; vanaf 1996 verhuist de Australische Grote Prijs naar Melbourne en zal de wedstrijd tevens de openingsrace van het seizoen worden. De afsluitende race van 1995 is ook de allerlaatste race waarin de vrijdagtraining meetelt voor de startopstelling; vanaf 1996 is er nog één officiële kwalificatiesessie op zaterdag. Ook zien we voor de laatste keer Mark Blundell, Karl Wendlinger, Taki Inoue, Roberto Moreno, Bertrand Gachot én het Pacific F1-Team aan de start. In de eindstand van het WK haalt Michael Schumacher het voor Damon Hill en David Coulthard, bij de teams pakt Benetton zijn eerste en enige constructeurstitel, voor Williams en Ferrari.






Was toch veruit het slechtste jaar van Damon Hill. Zelfs 1993 vond ik beter. Damon Hill kon Prost, die dacht de titel eventjes binnen te halen, het vuur aan de schenen leggen. Helaas werd hij geplaagd door pech. :(

0634

1993 vond ik van Hill zelfs heel goed. Uitstekend. In 95 leek hij idd niet opgewassen tegen de druk. Slecht jaar.

Wizard

Was inderdaad goed. Hoewel ik het idee had dat Prost de Engelsman gruwelijk heeft onderschat. Prost dacht op z'n sloffen kampioen te kunnen worden, alla Mansell, maar kwam van een koude kermis thuis en moest prompt nog aan de bak. Niet alleen Senna zat hem op de hielen in de mindere McLaren, ook zijn teamgenoot bleek een potje te kunnen sturen. Nog steeds verschrikkelijk jammer dat Hill een aantal race (3 op een rij??) uitviel vanuit leidinggevende positie.

SDG

Citaat van: Jeroen op 12 november 2011 - 22:02:36
1993 vond ik van Hill zelfs heel goed. Uitstekend. In 95 leek hij idd niet opgewassen tegen de druk. Slecht jaar.

Zijn twee grootste afgangen dat seizoen beleefde hij ongetwijfeld in Duitsland. Zowel in Hockenheim als op de Nürburgring crashte hij voor de ogen van de talloze Schumacher-fans uit de wedstrijd:



0634

Mja, Hockenheim wel, maar op de Nurburgring reed hij gewoon een prima race, tot aan die fout. Hij werd dat jaar in Hockenheim ook bedreigd door een Duitse gek geloof ik.

Suzuka maakte hij geloof ik ook een uberknullige fout, Monza, Silverstone. Zat fouten dat jaar.

SDG

Citaat van: Jeroen op 12 november 2011 - 22:52:56
Mja, Hockenheim wel, maar op de Nurburgring reed hij gewoon een prima race, tot aan die fout. Hij werd dat jaar in Hockenheim ook bedreigd door een Duitse gek geloof ik.

Suzuka maakte hij geloof ik ook een uberknullige fout, Monza, Silverstone. Zat fouten dat jaar.

Daarom ook dat die laatste zege in Adelaide zo belangrijk was om zijn moreel op te krikken, wat ongetwijfeld een rol gespeeld heeft in de manier waarop hij het seizoen 1996 startte. Murray Walker zag het in ieder geval ook zo:

CitaatHill, who had come in for an enormous amount of criticism for his performances in all of the three previous races, was praised by commentator Murray Walker for this performance, with Walker immediately citing that, with Schumacher and Coulthard's imminent moves to Ferrari and McLaren respectively, Hill would be a strong favourite to win the title in 1996 if he could continue to perform in the way he had done so in this particular race.

Wizard

Citaat van: SDG op 12 november 2011 - 22:46:58
Citaat van: Jeroen op 12 november 2011 - 22:02:36
1993 vond ik van Hill zelfs heel goed. Uitstekend. In 95 leek hij idd niet opgewassen tegen de druk. Slecht jaar.

Zijn twee grootste afgangen dat seizoen beleefde hij ongetwijfeld in Duitsland. Zowel in Hockenheim als op de Nürburgring crashte hij voor de ogen van de talloze Schumacher-fans uit de wedstrijd:




Hockenheim was écht te knullig voor woorden. Na 1 ronde comfortabel aan de leiding en dan na start/finish de Williams in geheel Belmondo-stijl, de rondte in mikken en crash! Man, wat baalde ik toen. Nürburgring ontgaat me even. Maar die ga ik nu kijken.