De circuits van toen en nu

Gestart door Kootje, 01 augustus 2011 - 17:51:38

« vorige - volgende »

Kootje

Het lijkt mij wel leuk om circuits te bespreken.
Niet zozeer de daar verreden races (al mag dat ook) maar meer de baan zelf.
Wat maakte dat bewuste circuit nou juist zo mooi ,of juist niet ??

Hier alvast wat info over de circuits die tot nu toe gebruikt zijn voor officiele GP's.
Ennuh .... heb ook nog 'n linkje naar 'n leuke site over dit topic:
http://www.circuitsofthepast.nl/index.html *

In totaal zijn er op 68 verschillende circuits een Grands Prix verreden. De eerste Grand Prix was de Grand Prix van Groot-Brittannië 1950, dit was op het circuit van Silverstone. Het langste circuit waar ooit een Formule 1 Grand Prix is verreden, was het circuit van Pescara (25 km) in 1957. Één van de bekendste circuits is de Nürburgring Nordschleife (22 km), hier werd tussen 1951 en 1976 de Grand Prix van Duitsland verreden.

Met 59 keer is het Autodromo Nazionale Monza het circuit waar de meeste Grands Prix in de Formule 1 zijn verreden. Alleen in 1980 werd daar niet de Grote Prijs van Italië georganiseerd, maar op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola.

De circuits:

A1 Ring - GP Oostenrijk  --  Adelaide Street Circuit - GP Australië  --  Ain-Diab - GP Marokko  --  Aintree - GP Groot-Brittannië  --  Albert Park - GP Australië --  AVUS - GP Duitsland  --  Bahrein International Circuit  ( Manamah ) - GP Bahrein  --  Circuito da Boavista - GP Portugal  --  Brands Hatch - GP Groot-Brittannië en GP Europa  --  Circuit Bremgarten - GP Zwitserland  --  Buddh International Circuit - GP India --  Bugatti Circuit  ( Le Mans ) - GP Frankrijk  --  Caesar's Palace - GP Caesars Palace  -- Circuit de Catalunya  ( Montmeló/Barçelona ) - GP Spanje --  Circuit Charade  ( Clermont-Ferrand ) - GP Frankrijk  --  Detroit Street Circuit - GP Detroit  --  Dijon-Prenois - GP Frankrijk en GP Zwitserland  --  Donington Park - GP Europa  --  Autodromo Enzo e Dino Ferrari  ( Imola )- GP San Marino en GP Italië  --  Autódromo do Estoril - GP Portugal  --  Fair Park - GP Dallas  --  Fuji Speedway - GP Japan  --  Circuit Gilles Villeneuve  ( Isle the notre dame ) - GP Canada  --  Autódromo Hermanos Rodriguez - GP Mexico  --  Hockenheimring - GP Duitsland  -- Hungaroring - GP Hongarije  --  Indianapolis Motor Speedway - Indianapolis 500 en GP Verenigde Staten  --  Indianapolis F1 Circuit - GP Verenigde Staten  -- Istanbul Park -  GP Turkije --  Autódromo Internacional Nelson Piquet  ( Jacarepaguá ) - GP Brazilië  --  Circuito Permanente Del Jarama - GP Spanje  --  Circuito Permanente de Jerez  ( Jerez de la Frontera ) - GP Spanje en GP Europa  -- Autódromo José Carlos Pace  ( Interlagos ) - GP Brazilië --  Korean International Circuit  ( Yeongam ) - GP Zuid Korea --  Kyalami - GP Zuid-Afrika  --  Long Beach Street Circuit - GP Verenigde Staten  --  Circuit de Nevers Magny-Cours - GP Frankrijk  --  Marina Bay Street Circuit - GP Singapore --  Monsanto Park - GP Portugal  -- Circuit de Monaco - GP Monaco  --  Montjuïc Circuit - GP Spanje  --  Mont-Tremblant - GP Canada  -- Autodromo Nazionale Monza - GP Italië  --  Mosport International Raceway - GP Canada  --  Nivelles-Baulers Circuit - GP België  -- Nürburgring GP-Parcours - GP Duitsland ,GP Europa en GP Luxemburg  --  Nürburgring Nordschleife - GP Duitsland  --  Autodromo Oscar Alfredo Galvez - GP Argentinië  --  Österreichring - GP Oostenrijk  --  Circuit Paul Ricard - GP Frankrijk  --  Pedralbes Circuit - GP van Spanje  --  Pescara Circuit  - GP Pescara  --  Phoenix Street Circuit - GP Verenigde Staten  --  Prince George Circuit - GP Zuid-Afrika  --  Reims-Gueux - GP Frankrijk  --  Riverside International Raceway - GP Verenigde Staten  --  Rouen-Les-Essarts - GP Frankrijk  --  Scandinavian Raceway  ( Anderstorp ) - GP Zweden  --  Sebring International Raceway - GP Verenigde Staten  --  Sepang International Circuit - GP Maleisië  --  Shanghai International Circuit - GP China  -- Circuit Silverstone - GP Groot-Brittannië  -- Spa-Francorchamps - GP België -- Suzuka Circuit - GP Japan  --  Tanaka International Circuit  ( Aida ) - GP Pacific  -- Valencia Street Circuit - GP Europa --  Watkins Glen - GP Verenigde Staten  --  Yas Marina Circuit - GP Abu Dhabi  --  Circuit Park Zandvoort - GP Nederland  --  Zeltweg - GPOostenrijk  --  Circuit Zolder - GP België

dikgedrukte circuits staan op de kalender van 2011

In de toekomst komen daar sowieso nog 2 circuits bij.
Het nog naamloze circuit in Sotsji - Rusland en het Circuit of the Americas in Austin Texas

*met dank aan 'n redactielid - sorry ,weet niet meer wie  :-[

0634

Staat ook een hoop troep tussen hoor... F1-onwaardige banen.

gloudiesaurus

En een hele hoop vergane glorie  :) Dat vind ik altijd wel leuk om te zien, de overblijfselen van die oude F1 - banen.

Ik vond zelf Argentinië altijd nog wel leuk (een vergeten baan), zeker ook omdat mijn favoriet Jos Verstappen daar altijd zo lekker hard ging.

En ik vind het nog altijd jammer dat we geen race meer hebben in Zuid Afrika, een race in Afrika zou dat land continent ook een kleine boost geven.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2011 - 22:07:26
Staat ook een hoop troep tussen hoor... F1-onwaardige banen.
Uiteraard.
Het zijn nu eenmaal alle circuits waar de F1 sinds 1950 geweest is.

Maar je hebt gelijk ,sommige banen zijn/waren te treurig voor woorden.
Die banen in Detroit ,Vegas en Phoenix bijvoorbeeld.
Niet zo gek dat de F1 nooit echt aangeslagen is in de states.

Kootje

Citaat van: gloudiesaurus op 01 augustus 2011 - 23:18:13
En een hele hoop vergane glorie  :) Dat vind ik altijd wel leuk om te zien, de overblijfselen van die oude F1 - banen.

Inderdaad ja.
Daarom vind ik die site Circuits of the past ook zo leuk.

Citaat
Ik vond zelf Argentinië altijd nog wel leuk (een vergeten baan), zeker ook omdat mijn favoriet Jos Verstappen daar altijd zo lekker hard ging.

Zeker 'n mooi baantje.
Maar ook z'n Mexicaanse evenknie Hermano Rodriguez vond ik altijd schitterend.
Vooral die parabolica achtige bocht vond ik altijd machtig om te zien.

Citaat
En ik vind het nog altijd jammer dat we geen race meer hebben in Zuid Afrika, een race in Afrika zou dat land continent ook een kleine boost geven.

Dat zou men Bernie eigenlijk moeten verplichten.
Zonder race(s) op het Afrikaanse continent is het geen volledig WK.
Een terugkeer van Kyalami zou ik dan ook toejuichen.
Het circuit Prince George in Oost Londen (als het nog bestaat) ken ik niet iig.

gloudiesaurus

Laatste wat ik gehoord heb over Kyalmi is dat het redelijk vervallen is... laatste keer wat de Formule 1 erop reed was ook alweer in 1993...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Dat geloof ik direct.
Maar aangezien er toch plannen zijn om Zuid Afrika weer op de kalender te krijgen .... ???

Dan zie ik ze toch liever dat geld steken in 'n modernisatie en evt aanpassing van Kyalami ,dan in het aanleggen van 'n nieuw (straten)circuit in Kaapstad.  :-\

gloudiesaurus

Stratencircuit in Kaapstad zie ik ook niet zo zitten. Vorig jaar heeft Zuid Afrika enorm veel geïnvesteerd in het WK, die stadions staan nu leeg. Een investering in een F1 - circuit zou niet misstaan denk ik...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

Citaat van: gloudiesaurus op 02 augustus 2011 - 20:52:28
Laatste wat ik gehoord heb over Kyalmi is dat het redelijk vervallen is... laatste keer wat de Formule 1 erop reed was ook alweer in 1993...

Kyalami, is dat nadien niet omgedoopt tot Gauteng? Twee jaar geleden reed de A1 daar nog een race.

SDG

Citaat van: Kootje op 02 augustus 2011 - 17:29:04
Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2011 - 22:07:26
Staat ook een hoop troep tussen hoor... F1-onwaardige banen.
Uiteraard.
Het zijn nu eenmaal alle circuits waar de F1 sinds 1950 geweest is.

Maar je hebt gelijk ,sommige banen zijn/waren te treurig voor woorden.
Die banen in Detroit ,Vegas en Phoenix bijvoorbeeld.
Niet zo gek dat de F1 nooit echt aangeslagen is in de states.

Detroit vond ik eerlijk gezegd nog zo beroerd niet, daar zijn nog een paar leuke races gereden. Vooral de editie van 1986 - gewonnen door Senna - was mooi om zien.

Kootje

Citaat van: SDG op 03 augustus 2011 - 09:03:46
Citaat van: gloudiesaurus op 02 augustus 2011 - 20:52:28
Laatste wat ik gehoord heb over Kyalmi is dat het redelijk vervallen is... laatste keer wat de Formule 1 erop reed was ook alweer in 1993...

Kyalami, is dat nadien niet omgedoopt tot Gauteng? Twee jaar geleden reed de A1 daar nog een race.
Nope.
Het circuit heet nog steeds Kyalami.
De naam Gauteng komt van de provincie waarin het circuit zich bevindt.

Citaat van: SDG op 03 augustus 2011 - 09:18:09
Citaat van: Kootje op 02 augustus 2011 - 17:29:04
Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2011 - 22:07:26
Staat ook een hoop troep tussen hoor... F1-onwaardige banen.
Uiteraard.
Het zijn nu eenmaal alle circuits waar de F1 sinds 1950 geweest is.

Maar je hebt gelijk ,sommige banen zijn/waren te treurig voor woorden.
Die banen in Detroit ,Vegas en Phoenix bijvoorbeeld.
Niet zo gek dat de F1 nooit echt aangeslagen is in de states.

Detroit vond ik eerlijk gezegd nog zo beroerd niet, daar zijn nog een paar leuke races gereden. Vooral de editie van 1986 - gewonnen door Senna - was mooi om zien.
Moet eerlijk zeggen dat ik 't me niet meer kan herinneren.
Maar wat me nog bijstaat van de Amerikaanse GP's in die tijd ,was het niet veel soeps.
Eigenlijk konden alleen Watkins Glen en Long Beach mij bekoren.

SDG

#11
Citaat van: Kootje op 03 augustus 2011 - 17:22:44
Moet eerlijk zeggen dat ik 't me niet meer kan herinneren.
Maar wat me nog bijstaat van de Amerikaanse GP's in die tijd ,was het niet veel soeps.
Eigenlijk konden alleen Watkins Glen en Long Beach mij bekoren.

http://www.youtube.com/watch?v=26_88nUVkf0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=JGJ6R8r3IYo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=rrGvgMr68jQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=M02K-UJEOo4&feature=related

Gerard

Ik heb wel iets met Adalaide, Australie..
Dat was de allereerste GP die ik echt keek als F1 fan
1994.... Schumacher en Hill die letterlijk VECHTEN om elke meter asfalt...

Verder zijn er een helboel circuits die ik toch leuk vond, ondankds dat er veel gezegd werd dat er boutGP's gereden werden..
Hongarije, altijd spanning en spectakel..
A1 Ring (nu Red Bull Ring)
Altijd die regen die over de berg kwam overdrijven waar niemand op gerekend had..

Magny Cours... Mooie gevechten gezien in de hairpin na het lange rechte stuk achter op het circuit...

Als ik dat vergelijk met baantjes als Valencia, is de F1 hard achteruit gegaan!

Kootje

Zeker.

Magny Cours vond ik ook altijd fantastisch.
Die "Adelaide ??" hairpin gaf altijd spektakel doordat er meerdere lijnen mogelijk waren.
Van dat soort bochten kan die Tilke nog wat leren.

0634

Magny-Cours? Hmm... vond ik weinig aan.

De hairpin was aardig maar voor de rest was er weinig te beleven. Dat is extra teleurstellend omdat ze al die bochten hebben afgekeken van andere banen. Op zich is dat een mooi concept en kan je dan een heel mooi circuit ontwerpen, maar in Magny-Cours hebben ze wat mij betreft de verkeerde bochten gejat.