Hoe kom je in de F1??

Gestart door russianguy, 06 november 2011 - 15:24:59

« vorige - volgende »

russianguy

Voor school moet ik wat informatie verschaffen over de F1.
Hoe raken rijders als d'Ambrosio in de F1?
Of toppers als Vettel en Hamilton?
Wat is er nodig om op dit niveau te kunnen racen?
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Kootje

#1
Een weg die je af kunt leggen is bijvoorbeeld:

Karting div. klasses
Formule Ford
Formule 3 / GP3
Formule 2 / GP2
Formule 1

Voor al deze klasses is meestal wel 'n goed gevulde sponsorportemonnee nodig.
Een seizoen karting kost, afhankelijk van het niveau / nationaal-internationaal, al gauw tussen de 10 en 50 duizend Euro per jaar.
En zo loopt dat per klasse op tot 'n half miljoen in de GP2 en zo'n 5 miljoen voor de F1.
Tenzij je 'n supertalent bent, zoals Vettel, Hamilton, Alonso, zul je dit soort bedragen dmv sponsoring zelf op tafel moeten leggen.

russianguy

Dat is alvast interessante informatie.
Maar meestal is het ene verbonden met het andere neem ik aan?
Als je een talent bent zullen de teams je toch maar al te graag vast leggen?
En zij halen het dan tot in de F1.. Of ben ik verkeerd?
Bent u zelf betrokken in de F1?
Of kent u misschien iemand in België die ik eens kan contacteren?
Ik ben al goed geholpen met uw informatie.
Ik moet een heel volledig beeld hebben over hoe je in die gesloten wereld komt.
En hoe Jérôme d'Anbrosio hierin is terechtgekomen.
Niet eenvoudig te vinden :)

Kootje

Helaas is talent alleen niet altijd genoeg.
Kom je uit 'n, commercieel gezien, niet interressant land als Nederland of België, dan is die goed gevulde portemonnee bijna 'n must.
Helaas gaat dit dan vaak ten koste van echte talenten, aangezien de kleinere teams altijd geld tekort hebben.

Nu ben ik zelf niet betrokken in dit wereldje, dus ik kan je niet aan contacten helpen.
Maar wel volg ik de sport al aardig wat jaartjes, en weet dus wel 'n beetje hoe 't werkt binnen de F1.

Welke route Jérôme afgelegd heeft, weet ik niet.
Hij heeft voor de F1 iig GP2 gereden, en daarin was hij niet echt overtuigend.
Ook hij heeft dus geld mee moeten brengen om z'n zitje te bemachtigen.
Wellicht kun je wat meer bruikbare info vinden op Wiki of z'n eigen site ??

Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/J%C3%A9r%C3%B4me_d%27Ambrosio

Wiki (eng):
http://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%A9r%C3%B4me_d%27Ambrosio

Jérôme d' Ambrosio:
http://www.jeromedambrosio.com/

Marussia Virgin:
http://www.marussiavirginracing.com/

Hopelijk heb je daar wat aan.
Ennuh .... succes.

Niels_

#4
Alles moet gewoon ook een beetje op zijn plaats vallen. Kobayashi was in 2009 testrijder bij Toyota en mocht invallen voor de geblesseerde Timo Glock. In dat seizoen werd hij door d'Ambrosio elke keer op afstand gezet, maar hij kreeg daardoor wel een vast zitje bij Sauber. En ik denk nu niet dat die zoveel geld had. ;)

Tja, een andere handige optie is natuurlijk opgenomen worden in de jeugd-teams van Ferrari, Red Bull of McLaren. Eens je daarin zit, gaat het wel wat makkelijker om gestald te worden bij 1 van die andere teams. Dan is het vooral een kwestie van proberen iets te laten zien in een draak van een wagen. Tenzij je naam Lewis Hamilton is en je meteen in een topwagen wordt gedropt naast een 2-voudig wereldkampioen. :P

Franky R.

Citaat van: Scuderia91 op 06 november 2011 - 17:08:55
Alles moet gewoon ook een beetje op zijn plaats vallen. Kobayashi was in 2009 testrijder bij Toyota en mocht invallen voor de geblesseerde Timo Glock. In dat seizoen werd hij door d'Ambrosio elke keer op afstand gezet, maar hij kreeg daardoor wel een vast zitje bij Sauber. En ik denk nu niet dat die zoveel geld had. ;)

Tja, een andere handige optie is natuurlijk opgenomen worden in de jeugd-teams van Ferrari, Red Bull of McLaren. Eens je daarin zit, gaat het wel wat makkelijker om gestald te worden bij 1 van die andere teams. Dan is het vooral een kwestie van proberen iets te laten zien in een draak van een wagen. Tenzij je naam Lewis Hamilton is en je meteen in een topwagen wordt gedropt naast een 2-voudig wereldkampioen. :P


En die tweevoudig kampioen ook de nodige keren verslaat.... :)

Niels_

Citaat van: Franky R. op 06 november 2011 - 20:28:58
Citaat van: Scuderia91 op 06 november 2011 - 17:08:55
Alles moet gewoon ook een beetje op zijn plaats vallen. Kobayashi was in 2009 testrijder bij Toyota en mocht invallen voor de geblesseerde Timo Glock. In dat seizoen werd hij door d'Ambrosio elke keer op afstand gezet, maar hij kreeg daardoor wel een vast zitje bij Sauber. En ik denk nu niet dat die zoveel geld had. ;)

Tja, een andere handige optie is natuurlijk opgenomen worden in de jeugd-teams van Ferrari, Red Bull of McLaren. Eens je daarin zit, gaat het wel wat makkelijker om gestald te worden bij 1 van die andere teams. Dan is het vooral een kwestie van proberen iets te laten zien in een draak van een wagen. Tenzij je naam Lewis Hamilton is en je meteen in een topwagen wordt gedropt naast een 2-voudig wereldkampioen. :P


En die tweevoudig kampioen ook de nodige keren verslaat.... :)
Dat gaat niet op, hij kreeg een voorkeursbehandeling... :-X

Franky R.

Citaat van: Scuderia91 op 06 november 2011 - 22:43:15
Citaat van: Franky R. op 06 november 2011 - 20:28:58
Citaat van: Scuderia91 op 06 november 2011 - 17:08:55
Alles moet gewoon ook een beetje op zijn plaats vallen. Kobayashi was in 2009 testrijder bij Toyota en mocht invallen voor de geblesseerde Timo Glock. In dat seizoen werd hij door d'Ambrosio elke keer op afstand gezet, maar hij kreeg daardoor wel een vast zitje bij Sauber. En ik denk nu niet dat die zoveel geld had. ;)

Tja, een andere handige optie is natuurlijk opgenomen worden in de jeugd-teams van Ferrari, Red Bull of McLaren. Eens je daarin zit, gaat het wel wat makkelijker om gestald te worden bij 1 van die andere teams. Dan is het vooral een kwestie van proberen iets te laten zien in een draak van een wagen. Tenzij je naam Lewis Hamilton is en je meteen in een topwagen wordt gedropt naast een 2-voudig wereldkampioen. :P


En die tweevoudig kampioen ook de nodige keren verslaat.... :)
Dat gaat niet op, hij kreeg een voorkeursbehandeling... :-X


Dan ben je de enige die in die waan zit. Een rookie krijgt een voorkeursbehandeling op een tweevoudige WK? ::)


Als jij dat denkt, prima...Maar je weet dat je het nooit kunt bewijzen!

Niels_

Citaat van: Franky R. op 07 november 2011 - 01:52:53
Citaat van: Scuderia91 op 06 november 2011 - 22:43:15
Citaat van: Franky R. op 06 november 2011 - 20:28:58
Citaat van: Scuderia91 op 06 november 2011 - 17:08:55
Alles moet gewoon ook een beetje op zijn plaats vallen. Kobayashi was in 2009 testrijder bij Toyota en mocht invallen voor de geblesseerde Timo Glock. In dat seizoen werd hij door d'Ambrosio elke keer op afstand gezet, maar hij kreeg daardoor wel een vast zitje bij Sauber. En ik denk nu niet dat die zoveel geld had. ;)

Tja, een andere handige optie is natuurlijk opgenomen worden in de jeugd-teams van Ferrari, Red Bull of McLaren. Eens je daarin zit, gaat het wel wat makkelijker om gestald te worden bij 1 van die andere teams. Dan is het vooral een kwestie van proberen iets te laten zien in een draak van een wagen. Tenzij je naam Lewis Hamilton is en je meteen in een topwagen wordt gedropt naast een 2-voudig wereldkampioen. :P


En die tweevoudig kampioen ook de nodige keren verslaat.... :)
Dat gaat niet op, hij kreeg een voorkeursbehandeling... :-X


Dan ben je de enige die in die waan zit. Een rookie krijgt een voorkeursbehandeling op een tweevoudige WK? ::)


Als jij dat denkt, prima...Maar je weet dat je het nooit kunt bewijzen!
In het begin van het seizoen denk ik niet, maar het zou mij niet verbazen als dat op het einde wel het geval was. ;) Ik zie het Alonso ook niet voor niets zeggen, ook nu nog.

Maar goed, ik wil er geen discussie van maken, mijn post was ook niet zo serieus. :P

Gerard

Het is inderdaad een combi van talent, geluk, de juiste mensen kennen etc..
Kijk naar Nicky de Vries!
Die jongen werd toevallig ontdekt tijdens een kart wedstrijd en zit nu in het opleidings traject van McLaren...

Senergy

Volgens mij zijn volgende criteria belangrijk.

Geld - zeker bij de kleinere teams is een spaarpotje altijd welkom
Talent - Ook al ben je de slechste F1-rijder ooit (je kan wel aan een stuur draaien, anders kom je er gewoonweg niet) vb Ide
Geluk - Dat net wanneer jij fantastisch rijdt iemand jou opmerkt in de lagere klasse's
Connecties - Dit helpt niet altijd maar ik denk dat er genoeg rijders de F1 binnen geraakt zijn, gewoonweg omdat hun naam klinkt als een klok (B. Senna - Piquet jr - N. Rosberg (waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat deze mannen geen F1-materiaal zijn of waren))
You don't have to be smart to be fast, but you have to be smart to stay fast!!