De circuits van Hermann Tilke

Gestart door 0634, 12 juni 2011 - 08:39:09

« vorige - volgende »

Welke Tilke baan is nou eigenlijk de slechtste?

A1
0 (0%)
Sepang
0 (0%)
Hockenheim
3 (21.4%)
Paul Ricard
0 (0%)
Bahrein
4 (28.6%)
shanghai
0 (0%)
Fuji
0 (0%)
Istanbul
0 (0%)
Valencia
6 (42.9%)
Yas Marina
1 (7.1%)
Korea
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 11

Poll gesloten: 19 juni 2011 - 08:39:09

0634

Doorgaans wordt Tilke verguist, en ook wel logisch, maar hij heeft wel de kans gekregen om heel veel toonaangevende circuits te ontwerpen. Maar welke is nou eigenlijk de slechtste?

Ik heb alleen de bekendste in de poll opgenomen, maar voor degene die het willen weten, dit zijn ze allemaal:

A1 Ring Oostenrijk 1995
Sepang International Circuit  Maleisië 1998    
Hockenheimring    Duitsland 2002    
Paul Ricard High Tech Test Track Frankrijk 2002    
Bahrain International Circuit Bahrein 2004    
Shanghai International Circuit  China 2004    
Fuji Speedway Japan 2005    
Istanbul Park Racing Circuit    Turkije 2005    
Cancún Mexico 2006    
Beijing International Streetcircuit  China 2006    
Bucharest Ring  Roemenië 2007    
Circuito les Coves  Spanje 2008
Marina Bay Street Circuit  Singapore 2008    
Swedbank kartodroms Letland 2008    
Valencia Street Circuit    Spanje 2008    
Jakarta Street Circuit  Indonesië    2008    
Yas Marina Circuit  Verenigde Arabische Emiraten 2009    
La Ciudad del Motor de Aragón  Spanje 2009
Dublin Street Circuit  Ierland 2010    
Korean International Circuit    Zuid-Korea 2010    
Moscow Raceway Rusland 2010
Kazakhstan Motor City Kazachstan 2010    
Atlanta Motorsports Park Verenigde Staten 2010
Buddh International Circuit  India 2011    
Circuit of the Americas  Verenigde Staten 2012

Enzo

Mijn stem gaat naar Bahrein, omdat we daar altijd optochten hebben. Daarnaast ligt het circuit in een saaie omgeving en zijn de uitloopstroken te groot zodat een fout altijd vergeven word.

Toch is niet alles wat Tilke doet verkeerd en je kan je ook afvragen wat voor opdracht hij mee krijgt bij het ontwerp.
Korea bijvoorbeeld vind ik best gaaf, evenals Turkije, India en Amerika ben ik wel nieuwsgierig naar.

0634

Het is zeker niet allemaal Tilke's schuld, zoals ik elders al aangaf. Al vind ik wel dat hij soms wat meer rekening moet houden met inhalen. Als je een lang recht stuk hebt, moet daarna een bocht of chicane komen waar je kan inhalen en niet eentje waarin je maar één lijn kan rijden. Dat zou al zoveel schelen. Maar goed, zolang de FIA en Bernie volharden in Tilke banen, kan je natuurlijk niet de gehele verantwoording bij de ontwerper neerleggen.

Maar voor deze poll ga ik voor Valencia. Dramatisch. Al moet ik het hierbij wel opnemen, andermaal, voor Tilke. Iemand heeft natuurlijk besloten dat het een stratencircuit in Valencia moet worden en dan is het natuurlijk wel beperkt wat je kan verzinnen. Als iemand morgen wil racen over de grachten van Amsterdam, kan je moeilijk verwachten dat er Eau Rouge-achtige bochten in zullen zitten.

Maar toch, Valencia is helemaal niks en zal ook nooit iets worden. Maar inderdaad, Bahrein ook niet en Abu Dhabi evenmin.

Kootje

Ik heb ook voor Valencia gekozen.
Persoonlijk vind ik dat 'n mislukte kopy van Melbourne en Montreal.
Het enige dat we tot nu toe daar gezien hebben zijn doodsaaaie optochten.
Enigste lichtpuntje was de Red Bull van Webber die vleugels kreeg nadat hij Kovalaïnen tegenkwam.

Over Bahrein heb ik nog getwijfeld ,maar daar hebben we de eerste jaren (t/m '07) toch ook mooie races gezien.
Omdat dit in Valencia nog niet het geval geweest is ,kon het Bahrein niet meer worden.
Wel moet ik zeggen dat ik het originele circuit mooier vond.
Het in 2010 toevoegde baandeel vind ik absoluut niets toevoegen ,maar eerder 'n verslechtering.

En dan is er natuurlijk nog Abu Dhabi.
Eigenlijk is het daar alleen maar leuk geweest vanwege de ontknopingen in het WK.
De lay-out van de baan is in theorie prachtig ,maar in de praktijk net niet.
Gelukkig hebben ze dat nu ook ingezien ,en hebben ze voor dit jaar wat wijzigingen doorgevoerd.
Daarom krijgt Abu Dhabi wat mij betreft nog 'n kans.



Gerard

Valencia, dat is een circuit waarbij geprobeerd is een kloon van Monaco te maken,maar waar het volledig mislukt is
daar heb ik nog geen enkele spannende race gezien, en de sfeer is er bij lange na niet zo gaaf als in Monaco! Wat mij betreft het slechtste circuit , wel of niet door Tilke ontworpen!

Jozef

Ik vind niet dat je Tilke de schuld kunt geven van een slecht stratencircuit, daar is het toch vooral binnen de lijntjes kleuren.

Van de Tilke-tracks waar ik al F1-races heb gezien (de andere tracks ken ik niet, of alleen maar een lay-out, dus daar kan ik niks van zeggen) vind ik Bahrein verreweg het slechtste circuit. Ik vind zelfs dat Tilke veel goede circuits heeft ontworpen, zoals de A1-Ring, Hockenheim, Sepang, Shanghai en Istanboel. Daar staan dan weer wel draken à la Bahrein en Abu Dhabi tegenover.

Folkert

Abu Dhabi vind ik nog niet eens zo heel slecht. Niet super, maar ook niet super slecht. Maar Bahrein spant ook bij mij de kroon.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kootje

Citaat van: JozefIk vind niet dat je Tilke de schuld kunt geven van een slecht stratencircuit, daar is het toch vooral binnen de lijntjes kleuren.

Op zich heb je daar wel 'n punt ,zeker waar het Singapore betreft.
Alleen waar het Valencia betreft denk ik toch dat daar meer megelijk was geweest dan dat hij daar nu heeft gedaan.
Weet ik niet zeker natuurlijk ,maar dat gevoel heb ik daar wel altijd.

CitaatIk vind zelfs dat Tilke veel goede circuits heeft ontworpen, zoals de A1-Ring, Hockenheim, Sepang, Shanghai en Istanboel.
Daar ben ik het bijna helemaal mee eens.
Hij heeft zeker ook goede en mooie circuits ontworpen.
Mijn favoriete Tilke banen zijn Maleisië ,China en Turkije ,en wellicht komt daar nog Zuid Korea bij. (denk 't niet ,maar daar moet ik eerst 'n droge race zien)
Ik ben echter wel van mening dat de door hem verbouwde A1-ring en Hockenheimring totaal mislukt zijn.
Van de Red Bull Arena (A1-ring) snap ik sowieso niet waarom die verbouwd moest worden ,en bij de Hockenheimring vind ik dat hij zich er nogal makkelijk vanaf heeft gemaakt.

Jozef

Was de Österreichring niet een onveilig circuit met bovendien alleen maar lange doordraaiende bochten waardoor er niet ingehaald kon worden? Dan vind ik de A1-Ring niet slecht met zijn rechte stukken gevolgd door erg scherpe bochten. In computerspelletjes was het ook altijd één van mijn favoriete circuits om te rijden.

Wat Hockenheim betreft, is het erg jammer dat dat legendarische circuit verbouwd moest worden, maar als je die opdracht krijgt moet je er maar wat van maken en ik vind dat Tilke dat heeft gedaan. Ik vind de sectie met het gekromde rechte stuk en de hairpin wel leuk. De sectie die na de hairpin komt (een soort mini-arena) is dan weer wel raar en nutteloos.

0634

Citaat van: Jozef op 12 juni 2011 - 12:54:31
Ik vind niet dat je Tilke de schuld kunt geven van een slecht stratencircuit, daar is het toch vooral binnen de lijntjes kleuren.

Zo is het ook niet bedoeld hoor. Maar ik koos Valencia omdat het gewoon, m.i., zijn slechtste baan is. Daarmee zeg ik niet dat het zijn schuld is. ;)

CitaatVan de Tilke-tracks waar ik al F1-races heb gezien (de andere tracks ken ik niet, of alleen maar een lay-out, dus daar kan ik niks van zeggen) vind ik Bahrein verreweg het slechtste circuit. Ik vind zelfs dat Tilke veel goede circuits heeft ontworpen, zoals de A1-Ring, Hockenheim, Sepang, Shanghai en Istanboel. Daar staan dan weer wel draken à la Bahrein en Abu Dhabi tegenover.
Probleem is ook niet dat ze allemaal slecht zijn. Probleem is alleen dat ze allemaal wat missen. Een eigen smoelwerk. De échte banen met een eigen gezicht zijn Melbourne, Spa, Suzuka, Silverstone, Canada, San Marino, Monza, Zandvoort, Monaco, etc. etc. Allemaal banen die iets hebben dat anderen weer niet hebben. Of het nou de Parabolica is, de S-en van Silverstone, de bochtencombinatie aan het begin van Suzuka, 130R, Eau Rouge, Spoon, de Ardennen, de Duinen, Tarzan, noem maar op is, ze hebben allemaal een karakteristieke uitstraling.

Bij veel Tilke banen mis ik dat, al vind ik Turkije wel aardig. Domper daar is weer de beleving en sfeer, maar dat heeft an sich niets met de baan te maken. Barcelona is ook zo'n karakterloze baan. Magny Cours ook. Niets bijzonders.

Kootje

Citaat van: JozefWas de Österreichring niet een onveilig circuit met bovendien alleen maar lange doordraaiende bochten waardoor er niet ingehaald kon worden? Dan vind ik de A1-Ring niet slecht met zijn rechte stukken gevolgd door erg scherpe bochten. In computerspelletjes was het ook altijd één van mijn favoriete circuits om te rijden.

De verbouwing van Östereichring naar A1-ring maakte de baan ook tot een van mijn favorieten.
Schitterend parcours ,en als Tilke die verbouwing ook gerealiseerd heeft ,heeft hij dat goed gedaan.
Echter is de A1-ring onlangs ook op de schop gegaan ,en deze gaat nu als Red Bull Arena door 't leven.
Die verbouwing (wederom Tilke) vind ik persoonlijk 'n verkrachting van de ooit zo mooie A1-ring.

CitaatWat Hockenheim betreft, is het erg jammer dat dat legendarische circuit verbouwd moest worden, maar als je die opdracht krijgt moet je er maar wat van maken en ik vind dat Tilke dat heeft gedaan. Ik vind de sectie met het gekromde rechte stuk en de hairpin wel leuk. De sectie die na de hairpin komt (een soort mini-arena) is dan weer wel raar en nutteloos.

Tuurlijk moet je er maar wat van maken ,maar er was zoveel meer mogelijk geweest.
Met de parabolica heeft hij alleen 'n recht stuk (bocht is 't niet te noemen) tussen de twee afgekapte punten van de oude baan neergelegd.
En met 't nieuwe stadiongedeelte heeft hij eigenlijk alleen maar 'n driehoekje gemaakt ,waar ze normaal rechtdoor gingen.
Begrijp me niet verkeerd hoor ,het is zeker geen slecht circuit ,maar dat bedoelde ik met dat hij zich er nogal makkelijk vanaf heeft gemaakt.

Jozef

Ja, de verbouwing van Österreichring naar A1-Ring is ook van Tilke. Nu is het inderdaad de Red Bull Ring, maar er zijn bij mijn weten alleen maar extra secties bijgekomen die gebruikt kunnen worden, maar het gewone A1-traject kan ook nog gebruikt worden. De DTM-race van vorig weekend gebruikte gewoon het traject van de oude A1-Ring. Ik hoop dat de F1 er binnenkort terugkeert. :)

Franky R.

Ik vind vrij veel Tilke-circuits slecht...Bahrein, Abu Dhabi, Valencia...Turkije is daartegen wel behoorlijk goed gedaan. Dat komt natuurlijk door bocht 8 en 12, 13 & 14. China vind ik ook niet verkeerd, met haar knijpende bocht 1 en natuurlijk die lange doordraaier voor het rechte stuk.

Maar ik heb gekozen voor Hockenheim!
Vooral omdat ik ooit zelf op het oude circuit met haar lange rechte stukken door de bossen heb gereden (in een superkart)!

Ja, het is enigszins onterecht om Tilke overal de schuld van te geven. De FIA lult ook behoorlijk dom over 'veiligheid', waarna men zich op de kale, grijze kop krabbelt als fans klagen over 'gebrek aan beleving'!

Ik wil gewoon ECHTE circuits zien, waarbij de auto's zowat onder je neus voorbij scheuren! I.p.v. nu honderden euro's betalen en de race 'live' door je verrekijker te volgen... ::)

BTW, Tilke heeft de A1-Ring alleen maar een beetje opgepoetst. Zou hij geleerd hebben van Hockenheim? Ik hoop het!

Kootje

Citaat van: Jozef op 12 juni 2011 - 15:12:19
Nu is het inderdaad de Red Bull Ring, maar er zijn bij mijn weten alleen maar extra secties bijgekomen die gebruikt kunnen worden, maar het gewone A1-traject kan ook nog gebruikt worden. De DTM-race van vorig weekend gebruikte gewoon het traject van de oude A1-Ring. Ik hoop dat de F1 er binnenkort terugkeert. :)

Oke..... ,dat wist ik dus niet.
Ik had 'n kaartje van de nieuwe lay-out gezien waarbij de nieuwe secties juist het oude verkl****
Als het originele A1 traject nog steeds bestaat ,dan trek ik m'n mening daarover in.
De A1-ring is altijd één van mijn favoriete circuits geweest ,en daar mag de F1 inderdaad weer gauw naar terugkeren.

Gerard

Het mooiste van de A1 ring vond ik altijd de onvoorspelbaarheid mbt het weer
zo in de bergen kon er altijd een bui achter een berg vandaan kommen die niemand aan zag komen!
In de Eifel (Nurburgring) hebben we dat in 2007 ook gezien