Engine mapping & blown diffusers

Gestart door Enzo, 17 mei 2011 - 19:50:37

« vorige - volgende »

robbert

Citaat van: Jeroen op 09 juli 2011 - 08:12:27
Citaat van: Makke op 08 juli 2011 - 23:23:54
Ik vraag me af waarom ik nog naar de F1 kijk. Innovatieve ideeën worden zonder enig verpinken naar de prullenmand verwezen (zoals de F-Duct en nu de herpositionering van de uitlaten) en bepaalde teams/leveranciers krijgen een voorkeursbehandeling (kijk maar naar die milde diffuserregel voor Renault-motoren onder het zwakke excuus dat die motoren niet zo betrouwbaar zijn).

Nop, dat is niet de reden waarom ik fan ben van de F1.

Och, de reden dat ík kijk is het racen zelf. Of dat gebeurt met geblazen diffusers, engine mapping of actieve vering van mijn part, vind ik wat minder van belang als kijker. De races zijn dit jaar bijzonder amusant, en daarom kijk ik weer bijzonder uit naar Silverstone.

voila zo moet het zijn.
Maar het is ook zo, dat redbull niet moet bevoordeeld worden in de regels. Als zij niet kunnen presteren zonder engine mapping dan moeten ze maar maken dat het wel lukt.
Wordt de fia nu vriendjes met redbull in plaats van met ferrari???

com

Ik vind het juist niet dat RBR op deze manier bevooroordeeld word. Want voor hun motor aanpassing was het altijd de Mercedes motoren die vooraan reden en gingen die Renault regelmatig kapot. Zoals ook in het artikel staat wat enzo gepost heb, staat dat ferrari en Mercedes al eerder een ander soort aanpassing heeft gedaan. En dat Renault dit later heeft gedaan al is het op een andere wijze . Zelfde geld voor cosworth die mogen duizend toeren meer draaien als andere motoren, hier hoor je niemand over. Maar als williams dit jaar gedomineerd zou hebben weet ik zeker dat dit ook een probleem geworden zou zijn. Wat als RBR niet vooraan gereden had was dit dan ook zo'n probleem geweest ,ik zelf denk van niet. Iedereen probeert ze onderuit te halen net als brawn in 2009 met hun nieuwe diffuser. En zo zal het altijd zijn een groot spel.

Folkert

Citaat van: com op 08 juli 2011 - 21:39:14
Ik vind deze hele regel wijziging midden in seizoen pas belachelijk. Je ziet maar wat er gebeurt. Allemaal onduidelijkheden alom.
Heb je helemaal gelijk in. Ik wil natuurlijk dat Mclaren en Hamilton winnen, maar liever dat het normaal gebeurt zonder ingrijpende regel verandering.
Tenzij de FIA achter is gekomen dat iemand het echt illegaal heeft gedaan en het team de FIA niet goed heeft geïnformeerd.

Maar wat ze nu doen is ook helemaal van de zotte. Het systeem wat ze nu willen verbieden is juist het enige middel voor andere teams om RBR bij te houden(omdat zij daar hun snelheid aan danken) en als dat nu bij andere teams meer word geknepen dan 2 andere teams is dat niet eerlijk. Kan je net zo goed de regel wijziging niet invoeren. Ookal zegt de FIA dat het reglement gewijzigd is omdat het niet "Groen" genoeg zou zijn, deden ze het om de competitie inleven te houden.
Trotse vader van Rosalie(L)

Enzo

http://www.autosport.com/news/report.php/id/92953
Horner en Red Bull zijn flink over de kook. Iedereen toch naar 10% voor deze race, dus geen uitzondering voor Renault.
Een goede beslissing imo, maar hoe deze tot stand kwam is uiterst merkwaardig.

com

Het lijkt wel een serie Goede tijden Slechte tijden  ;D ;D ;D ;D ;D

Kootje

CitaatZelfde geld voor cosworth die mogen duizend toeren meer draaien als andere motoren, hier hoor je niemand over.
Dat was mij niet bekend ,maar vind ik net zo belachelijk.

Gelukkig blijkt nu dat de uitzondering voor de Renault motoren weer van tafel is.
Want ik zat serieus te twijfelen of ik wel zou gaan kijken.
Het is echt niet zo dat ik de Renaults graag zie ploffen ,maar als zij op 50% mogen ,dan de rest ook.

_Makke_

Citaat van: Jeroen op 09 juli 2011 - 08:12:27
Citaat van: Makke op 08 juli 2011 - 23:23:54
Ik vraag me af waarom ik nog naar de F1 kijk. Innovatieve ideeën worden zonder enig verpinken naar de prullenmand verwezen (zoals de F-Duct en nu de herpositionering van de uitlaten) en bepaalde teams/leveranciers krijgen een voorkeursbehandeling (kijk maar naar die milde diffuserregel voor Renault-motoren onder het zwakke excuus dat die motoren niet zo betrouwbaar zijn).

Nop, dat is niet de reden waarom ik fan ben van de F1.

Och, de reden dat ík kijk is het racen zelf. Of dat gebeurt met geblazen diffusers, engine mapping of actieve vering van mijn part, vind ik wat minder van belang als kijker. De races zijn dit jaar bijzonder amusant, en daarom kijk ik weer bijzonder uit naar Silverstone.

Uiteraard is het racen én de spanning die het met zich meebrengt het belangrijkste. Maar het stoot me enorm tegen de borst dat innovatieve ideeën zomaar verboden worden. Zelfs tijdens een seizoen. RedBull en Renault hebben hun wagen rond een knap systeem gebouwd en midden dat seizoen wordt het plots verboden. Waar de teams die niet zo creatief waren nu plots in het voordeel zijn. Men straft met andere woorden de knappe Oostenrijkse/Franse koppen. Dat druist, in mijn ogen, in tegen de ethos van de sport.

Enzo

Snap wel waar je vandaan komt Makke, maar dit is niet de eerste keer.
Ik en samen met mij velen verdenken de FIA ervan de regels aan te passen zodat het WK weer spannender word. En dan heb ik het niet alleen over dit seizoen. Ze proberen de commerciëlle waarde hoog te houden. Het is vreemd en opvallend dat ze dit deze keer midden in het seizoen doen, en dan ook nog eens op een onzekere en ondoordachte manier.

Dat gezegd hebbende vind ik de sport nog steeds super, een akkefietje veranderd daar niets aan. De F1 is veel meer dan alleen discutabele regelgeving... ;)
Sommige fan's spreken over het afzweren van de F1, dat begrijp ik niet.

0634

True. Maar de andere kant is wel dat RBR zijn wagen heeft ontworpen door gebruik te maken van een grijs gebied in de reglementen. Dan weet je dat je speelt met (il-) legaliteit.

Folkert

Trotse vader van Rosalie(L)

com

Volgens mij 20 % en mercedes mag ook gewoon zijn systeem blijven gebruiken waarbij de helft van de cilinders blijven werken ( dus brandstof krijgen) tijdens het afremmen. Dus wie word er hier nu benadeeld?
Gelukkig was Vettel in VT3 nog steeds snel dus heeft nog geen negatieve invloed op hem gehad gelukkig.

Las net dat de FIA weer een spoedvergadering heeft belegd.
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/263864/whiting-houdt-spoedberaad-met-technische-werkgroep/

com

Ik denk ook dat de FIA de plank volledig mis geslagen heeft met deze wijziging. Het zit hem waarschijnlijk maar voor 30% in het EHB en 70% in de positie van de uitlaten en deze zijn volgens het reglement niet illegaal.Dus hebben ze alleen maar weer een hoop verwarring en onzekerheden veroorzaakt zodat degene die er eigenlijk voordeel bij hadden moeten hebben er nu waarschijnlijk juist een nadeel van ondervinden.

Enzo

Volgens mij is het voor alle teams hetzelfde dit weekend, dus 10% waarbij Horner zich enrom benadeeld voelt. (gezien z'n interview op BBC zojuist)
Het zal nog wel een staartje krijgen na de race verwacht ik, erg rommelig allemaal.

_Makke_

Citaat van: Enzo op 09 juli 2011 - 12:48:34
Snap wel waar je vandaan komt Makke, maar dit is niet de eerste keer.

Feit, maar zo'n zaken hebben me altijd al gestoord. Het valt, mij toch, nu gewoon meer op.

Citaat van: Jeroen op 09 juli 2011 - 12:48:53
True. Maar de andere kant is wel dat RBR zijn wagen heeft ontworpen door gebruik te maken van een grijs gebied in de reglementen. Dan weet je dat je speelt met (il-) legaliteit.

Een grijze zone, maar het is toegelaten. Dan moeten ze het in mijn ogen ook toelaten voor het hele seizoen. Nadien kunnen ze het nog bekijken. Maar so what. Is het gevaarlijk? Is het zo extreem duur? 2x nee volgens mij. Ik zie dus niet meteen een reden om het te schrappen.

Citaat van: Enzo op 09 juli 2011 - 13:41:57
Volgens mij is het voor alle teams hetzelfde dit weekend, dus 10% waarbij Horner zich enrom benadeeld voelt. (gezien z'n interview op BBC zojuist)
Het zal nog wel een staartje krijgen na de race verwacht ik, erg rommelig allemaal.

Zo heb ik het ook verstaan. Horner kon er duidelijk niet mee lachen. Ik verwacht dus een minder RedBull dit weekend. Maar inderdaad, er zal nog duchtig over gedebatteerd worden.