Formule 2

Gestart door Kootje, 08 mei 2011 - 12:35:50

« vorige - volgende »

Kootje

Tsja ... Valsechi koos ervoor testcoureur te worden, maar had met dat geld ook het stoeltje van Giedo kunnen hebben. En voor Leimer moet natuurlijk ook wel plaats voor zijn. Zoveel stoeltjes komen er niet vrij dit jaar, en die paar stoeltjes die dat wel komen worden gevuld door eigen talenten. Dus ... dan kan het gebeuren dat er eens 'n kampioen naast de boot piest.

Maar goed .... GP2 is niet meer interessant, WSR 3.5 is de toekomst. Hoeveel kampioene uit die klasse zitten er dan in de F1? Ik tel er slechts 2 (3 als je Magnusson ook alvast mee rekent), waarvan er eentje (Giedo - 2008) eerst nog 4 jaar GP2 moest rijden aleer hij in de F1 mocht debuteren.

Perton

#406
Het is ook nog maar twee jaar dat die auto zo sterk is dat de klasse zich met de GP2 kan meten, daarvoor was het een tussenstap tussen F3 en GP2. Máár die discussie hebben we volgens mij al eens gevoerd, dus laten we dat niet nog eens doen ;).

Ik denk dat het recente succes van de FR3.5 samenhangt met het al dan niet aanwezige verval van de GP2. Zoals ik in mijn vorige post al stelde, als de komende twee jaar geen GP2-coureurs doorstromen, maar in diezelfde periode wel FR3.5-coureurs (blijven) doorstromen, dán zegt dat wel iets. Ik denk dat het daarom nu nog te vroeg is om conclusies te verbinden aan díe cijfers

Franky R.

Citaat van: Kootje op 08 december 2013 - 20:03:35
Tsja ... Valsechi koos ervoor testcoureur te worden, maar had met dat geld ook het stoeltje van Giedo kunnen hebben. En voor Leimer moet natuurlijk ook wel plaats voor zijn. Zoveel stoeltjes komen er niet vrij dit jaar, en die paar stoeltjes die dat wel komen worden gevuld door eigen talenten. Dus ... dan kan het gebeuren dat er eens 'n kampioen naast de boot piest.

Maar goed .... GP2 is niet meer interessant, WSR 3.5 is de toekomst. Hoeveel kampioene uit die klasse zitten er dan in de F1? Ik tel er slechts 2 (3 als je Magnusson ook alvast mee rekent), waarvan er eentje (Giedo - 2008) eerst nog 4 jaar GP2 moest rijden aleer hij in de F1 mocht debuteren.


Mogelijk, maar kennelijk had men bij Caterham toch een voorkeur voor GvdG boven Valsecchi? Giedo reed ook nog voor het satelliet-team van Caterham in de GP2.


Bovendien had Valsecchi ook kunnen instappen bij Marussia voor hetzelfde geld, maar ik meen dat hij toen het geld niet had om interessant te zijn voor Caterham noch Marussia? 


Toch een raar verhaal dat hij naderhand 4 tot 6 miljoen betaalde om testcoureur te spelen bij Lotus. Om vervolgens te worden gepasseerd door een inactieve coureur... ::)

Perton

Van der Garde had ook helemaal geen zin in een vierde jaar GP2, maar werd daar door Caterham geplaatst, zodat ze konden zien hoe zijn talent was qua werken met het team enzo. Daarom is het ook niet erg dat zijn resultaten niet zo top waren als je van iemand in zijn vierde jaar mag verwachten. Al heeft geld natuurlijk ook een grote rol gespeeld. Maar ik denk dat Valsecchi daar nooit een kans heeft gehad. Het was gewoon Kovalainen of Van der Garde.

Kootje

Ik noemde Giedo's zitje slechts als voorbeeld. Het gaat erom dat ook hij zich ergens in had kunnen kopen als hij dit echt gewild had, maar helaas ... hij koos voor 'n nietszeggende rol van 3e rijder bij Lotus.

Perton

Ik betwijfel het of Valsecchi zich daadwerkelijk ergens had kunnen inkopen. Bij Caterham was ie op zijn best derde keus achter Van der Garde en Kovalainen, bij Williams was het al duidelijk dat Bottas klaargestoomd werd, bij Sauber lag er nog wat Telmex-geld op de plank en Marussia ging voor de 28 miljoen van Razia. Tegen de tijd dat dat was misgelopen, zat Valsecchi al bij Lotus. En als de keuze dan Bianchi of Valsecchi is, zou ik ook voor Bianchi zijn gegaan, ondanks mijn afkeer van die jongen.

gloudiesaurus

Citaat van: Perton op 08 december 2013 - 22:12:41
Ik betwijfel het of Valsecchi zich daadwerkelijk ergens had kunnen inkopen. Bij Caterham was ie op zijn best derde keus achter Van der Garde en Kovalainen, bij Williams was het al duidelijk dat Bottas klaargestoomd werd, bij Sauber lag er nog wat Telmex-geld op de plank en Marussia ging voor de 28 miljoen van Razia. Tegen de tijd dat dat was misgelopen, zat Valsecchi al bij Lotus. En als de keuze dan Bianchi of Valsecchi is, zou ik ook voor Bianchi zijn gegaan, ondanks mijn afkeer van die jongen.

Eens Valsecchi had simpel weg geen andere keus...

En over GP2, ik ben van mening dat het verval de laatste 2 seizoen is ingezet. En als ik zo naar de rijders voor volgend jaar kijk ben ik bang dat het verval doorzet.
GP2 is te duur geworden, er is nauwelijks prijzengeld/ belangstelling waardoor de teams wel voor geld moeten kiezen...

Wat ook opvallend is dat er afgelopen jaar tijdens het seizoen enorm veel van coureurs werd gewisseld.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

#412
Valt best mee, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met 2008 ofzo. Ook toen waren er enkele teams die per race het stoeltje aan de hoogste bieder gaven. Dat is eigenlijk altijd zo geweest in de achterste regionen van het veld.

Eigenlijk waren het dit jaar alleen Trident, Hilmer en Lazarus dat het deed (Caterham tel ik niet mee, die hadden gewoon een inschattingsfout door Ma in de auto te zetten en MP Motorsport moest wel een coureur vervangen, aangezien die coureur het team had verlaten).

Pak je 2008 zie je dat zelfs topteam ART halverwege het seizoen een paydriver in de auto zette en waren het Durango, FMS en DPR en BCN die wat coureurs ruleerden. Al is eerlijkheid geboden: DPR deed dat omdat zoontje van de baas Herck de eerste races geblesseerd was en FMS deed dat juist om een talent als Carroll in de auto te krijgen in de races dat het kon. Dus er mag wel wat nuance zijn wat betreft 2008: het waren niet alleen financiële redenen in die tijd.

Perton

Vandoorne bij ART, Marciello bij Racing Engineering als we ItaliaRacing mogen geloven. Van Marciello vind ik het een goede zet, van Vandoorne een erg gewaagde. ART heeft nog altijd de reputatie van een topteam, maar presteerde vorig jaar gewoon erg slecht en ook de twee jaar daarvoor waren net niet (al behoorden ze toen nog wel tot de top). Ik ben bang dat het een gevalletje iSport gaat worden: iedereen deed alsof het een topteam was, omdat ze in 2007 kampioen waren geworden met Glock, maar echt goed waren ze eigenlijk niet. En als ART die reputatie nog steeds heeft maar niet zo presteert, kunnen de prestaties van Vandoorne door de niet-oplettende kijker wel eens verkeerd geïnterpreteerd worden.

Ik hoop dan ook echt enorm voor hem dat afgelopen jaar gewoon een dipje was voor ART. Testen zegt natuurlijk niks, maar als ik het me goed herinner was elke ART-coureur in Abu Dhabi niet echt snel, behalve Vandoorne. Dus in hoeverre lag dat dan aan de afstelling..

Maar met Marciello en Vandoorne erbij en Nasr en Calado die nu toch echt eens moeten gaan presteren (en hopelijk Frijns?) heeft GP2 in ieder geval wel weer een jaar vol talent, en dat is voor de klasse alleen maar positief.

gloudiesaurus

Klopt, eindelijk weer wat talent en vers bloed in GP2.

ART is mijn ogen wel een topteam, alleen hadden ze de afgelopen 2 jaar nou ook niet echt de grote supertalenten in huis. En Calado deed het nog niet zo onaardig.
Als je naar de line ups in het verleden kijkt heeft ART altijd supertalenten gehad (Hamilton, Rosberg, Hulkenberg...)

GP2 heeft natuurlijk wel het grote voordeel dat je op bijna alle F1 - circuits rijdt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Verleden ja, maar met de huidige auto geen enkele titel behaald en zeker Daniel Abt zijn prestaties waren waardeloos. En dat ligt echt niet aan hem. Bijna kampioen in GP3 en gewoon zodra die bij het testen in een andere auto zat meteen weer snel. Dat Calado dan nog wel derde werd, is leuk, maar dat zegt meer iets over de concurrentie dan over de kwaliteiten van ART in 2013.

Als (en as is verbrande turf, ik weet het) Nasr wél een keer een race had kunnen winnen en Coletti niet full retard was gegaan na de eerste paar races, was Calado 'gewoon' vijfde geworden, en dat is voor ART-begrippen vrij laag. De derde plek van Calado in de einduitslag lijkt daardoor wel goed, maar geeft in mijn ogen eigenlijk een vertekend beeld van de krachtsverhoudingen.

Daarom zeg ik ook: ik hoop dat 2013 een dip was voor ART, maar als de tendens voortzet en Vandoorne wordt ook maar vijfde of zesde in het kampioenschap, is dat slecht voor zijn reputatie. Omdat heel veel mensen dan gaan denken dat het aan hém ligt, in plaats van aan ART. Dat jij en ik, en andere mensen die de GP2 serieus volgen, weten dat het allemaal genuanceerder ligt, maakt dan niet meer uit. De schade is dan al geleden. Gelukkig voor hem zal McLaren ook wel doorhebben hoe het dan zit, dus in dat opzicht valt het ook wel weer mee.

gloudiesaurus

Ik verwacht eerlijk gezegd van Vandoorne dat hij wel beter voor de dag komt.
Na een goed jaar ART zal hij klaar zijn voor de Formule 1  :) Je ziet met Magnussen dat McLaren haar opleidingscoureurs wel kansen geeft...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Marciello dus toch in de GP2 dit jaar. Nog niet bekend welk team, maar aangezien Racing Engineering al weken wordt genoemd, zal dat het wel zijn.

Perton

Arden kiest er weer es voor om geen kampioen te worden, maar goed papa Negrao moet toch wat nu zijn zoon het drie jaar lang niet is gelukt iets in de Formule Renault te presteren ook al had papa het team gekocht. Dan maar een zitje bij Arden kopen.

Gek toch, dat mensen Arden nog steeds als topteam zien omdat ze in de F3000 wel kampioen werden, terwijl ze in de GP2 nooit wat hebben gepresteerd behalve de tweede plek van Kovalainen in het eerste seizoen en de positieve uitschieter van Luiz Razia in 2012. In negen seizoenen twee coureurs in de top vijf van het kampioenschap. En toch een topteam blijven noemen. Raar.

Kootje

Tsja ... er zijn ook mensen die Williams nog steeds als topteam zien. Ik ben het met je eens hoor, maar het is maar net wat je definitie van topteam is nietwaar?