Formule 2

Gestart door Kootje, 08 mei 2011 - 12:35:50

« vorige - volgende »

Kootje

#345
Hoeveel F1 coureurs komen er via de GP2 (F3000) in de F1 en hoeveel via andere klassses dan? Het gros komt echt via de GP2 (F3000) de F1 in en daarmee is de GP2 gewoon de belangrijkste opstapklasse. Ondanks de pay-drivers en non talenten die daar rondrijden.

GP2 / F3000             andere klasse

Alonso - F3000           Bianchi - WSR 3.5 (wel GP2 gereden)               
Chilton - GP2              Bottas - GP3
vd Garde - GP2           Button - Brits F3
Guttiérez - GP2           Räikkönen - Formule Renault UK
Hamilton - GP2           diResta - DTM
Hülkenberg - GP2        Ricciardo - WSR 3.5
Maldonado - GP2         Sutil - Japans F3
Massa - F3000             Vergne - WSR 3.5
Perez - GP2                 Vettel - WSR 3.5
Grosjean - GP2           
Pic - GP2
Rosberg - GP2
Webber - F3000

Matthijs

Het gaat niet om het verleden Kootje.

Hoewel de GP2 nog steeds de 'main feeder series' is, wordt aan de stoelpoten gezaagd. De GP2 is te duur, sponsoring is een te belangrijk onderdeel geworden. GP2-teams ontvangen geen start- of prijzengeld. Sterker nog, de GP2 moet betalen om mee te mogen doen in het weekend van F1. Een race winnen levert je geen direct geld op, het inlijven van een paydriver wel. Er is gewoon structureel iets mis met het business model van de GP2. Geen toeval dat er alternatieven komen als Formule 2 en Auto GP (minder succesvol) of steeds groter worden als Formula Renault 3.5 (wel succesvol).

Kootje

Snap ik allemaal wel en wellicht dat GP2 straks idd niet meer de belangrijkste "feeder" is, maar dat is het nu (het heden) nog wel. Van de huidige generatie F1 coureurs zijn er slechts 4 afkomstig uit het WSR 3.5 (waarvan er eentje eerder GP2 heeft gereden) terwijl er 13 rechtstreeks uit de GP2/F3000 zijn gekomen.

Dat het businessmodel vd GP2 niet goed is, is niet iets waar de teambazen binnen de F1 naar kijken. Die kijken naar de prestaties vd coureurs en helaas ook steeds vaker naar de hoeveelheid geld deze meebrengen. In beide gevallen blijken deze jongens nog steeds voornamelijk actief in GP2, al timmert WSR 3.5 aardig aan de weg.

Matthijs

Citaat van: Kootje op 29 juli 2013 - 10:18:06
Snap ik allemaal wel en wellicht dat GP2 straks idd niet meer de belangrijkste "feeder" is, maar dat is het nu (het heden) nog wel. Van de huidige generatie F1 coureurs zijn er slechts 4 afkomstig uit het WSR 3.5 (waarvan er eentje eerder GP2 heeft gereden) terwijl er 13 rechtstreeks uit de GP2/F3000 zijn gekomen.

Dat het businessmodel vd GP2 niet goed is, is niet iets waar de teambazen binnen de F1 naar kijken. Die kijken naar de prestaties vd coureurs en helaas ook steeds vaker naar de hoeveelheid geld deze meebrengen. In beide gevallen blijken deze jongens nog steeds voornamelijk actief in GP2, al timmert WSR 3.5 aardig aan de weg.
Ik denk dat als de GP2-series niet tijdens de F1-weekenden werd verreden en niet met Pirelli-rubber (dus vergelijkbaar met de opzet van FR3.5), er bar weinig overbleef van deze klasse. Dus ja, de GP2 is nog steeds de belangrijkse opstapklasse waar veel talenten in rondrijden, maar dat heeft vooral met externe factoren te maken. Talenten als Frijns of misschien volgend jaar Vandoorne of Magnussen zijn zo 'veroordeeld' tot de GP2, anders dan dat dit de noodzakelijk volgende stap in hun carriere is.

Maikel0230

#349
De GP2 is nog steeds de officieel feeder serie maar als we in detail gaan kijken naar de laatste toevoegingen van de afgelopen jaren, neem nu vanaf 2010. Dan merk je op WSR 3.5 echt wel aan een serieuze opmars bezig is.

2010 Hülkenberg [Williams] (kampioen GP2 2009)
2010 Petrov [Renault] (vice-kampioen GP2 2009)
2010 Chandhok [HRT] (18de! GP2 2009)
2010 Senna [HRT] (vice-kampioen GP2 2008, 8ste Le mans series 2009)
2011 Maldonado [Williams] (kampioen GP2 2010)
2011 di Resta [Force India] (kampioen DTM 2010)
2011 Pérez [Sauber] (vice kampioen GP2 2010)
2011 Ricciardo [HRT] (reed op dat moment in de WSR 3.5 2011)
2011 d'Ambrosio [Virgin] (12de GP2 2010)
2012 Vergne [Toro Rosso] (vice kampioen WSR 3.5 2011)
2012 Pic [Marussia] (4de GP2 2011)
2013 Gutiérrez [Sauber] (3de GP2 2012)
2013 Bottas [Williams] (kampioen GP3 2011, Rijde vele vrije trainingen voor Williams in 2012)
2013 van der Garde [Caterham] (6de GP2 2012)
2013 Bianchi [Marussia] (2de WSR 3.5 2012)
2013 Chilton  [Marussia] (4de GP2 2012)

Zoals je kunt zien komt er nog voldoende talent uit de GP2 over naar de F1. Het mag toch opmerkelijk te noemen dat er opeens wat coureurs uit de WSR komen. Een teken dat de status van de GP2 als feeder series zeker ter sprake staat. Kijk naar de mensen die nu hoog op het lijstje staan om misschien een kans te maken op een F1 zitje of die in de koelkast staan. Sirotkin, Vandoorne, Magnussen, Da Costa, Frijns. Allemaal mannen uit de WSR 3.5

Ik heb de naam Colleti of Calado in deze nog niet horen vallen, kijk naar Valsechi een GP2 kampioen die men gewoon aan de kant laat staan. Frijns probeerde het maar kon ondanks mooie prestaties geen vaste voet aan wal krijgen in de GP2. Voor zo een talent zouden de GP2 teams in rijen staan om hem te laten tekenen. Neen, zelfs de topteams MOETEN daar kiezen voor het geld

Is het dan nog wel een feeder serie voor de F1?

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

Vanaf 2010 zijn er 3 uit het WSR (waarvan Bianchi ook GP2 heeft gedaan en daarmee al 'n F1 testrol verwierf) en 10 rechtstreeks via de GP2 doorgestroomd naar de F1. Dan kun je nauwelijks spreken van 'n opmars imo. Dat er nu dan toevallig wat namen genoemd worden van WSR coureurs en niet van GP2 rijders (Frijns even buiten beschouwing gelaten) zou idd 'n teken aan de wand kunnen zijn, maar toch .... eerst maar eens zien hoeveel van dezen daadwerkelijk de F1 halen. Wat Valsechi betreft, die staat nu idd buitenspel maar zou zomaar bij Lotus in kunnen stappen als Kimi daadwerkelijk overstapt naar Red Bull. Ik ben iig nog niet overtuigd van de stelling dat WSR de nieuwe feederserie wordt.

Maikel0230

#351
Citaat van: Kootje op 29 juli 2013 - 22:47:01
Vanaf 2010 zijn er 3 uit het WSR (waarvan Bianchi ook GP2 heeft gedaan en daarmee al 'n F1 testrol verwierf) en 10 rechtstreeks via de GP2 doorgestroomd naar de F1. Dan kun je nauwelijks spreken van 'n opmars imo. Dat er nu dan toevallig wat namen genoemd worden van WSR coureurs en niet van GP2 rijders (Frijns even buiten beschouwing gelaten) zou idd 'n teken aan de wand kunnen zijn, maar toch .... eerst maar eens zien hoeveel van dezen daadwerkelijk de F1 halen. Wat Valsechi betreft, die staat nu idd buitenspel maar zou zomaar bij Lotus in kunnen stappen als Kimi daadwerkelijk overstapt naar Red Bull. Ik ben iig nog niet overtuigd van de stelling dat WSR de nieuwe feederserie wordt.
Ik wel, gewoon omdat ik zie dat er nog geen enkel teken aan de wand is dat er ook maar iets zal veranderen aan het format van de GP2. Die serie gaat zich door de nog steeds durende financiële crisis compleet opgezadeld zien worden door pay drivers. Voor de coureurs die wel talent hebben is daar binnenkort geen plaats meer. Valsechi bij Lotus instappen? Laat dat maar snel uit je hoofd, Maldonado heeft zijn kans geroken om naar een snellere wagen te gaan en zal met zijn PVDSA-dollars Lotus uit de (kleine) financiële crisis helpen. Laten we eerlijk zijn niet veel mensen hebben een positief gevoel over de Venezolaan maar volgens mij kan hij mits de juiste ervaring en een beetje angermanagment groeien tot een coureur die een aardig concurrent zou kunnen worden.

Ik was serieus onder de indruk van zijn rondje in Singapore vorig jaar


Maar goed ik raak off-topic (waarvoor overigs mijn excuses) ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

Als Maldonado die PDVSA dollars überhaupt nog heeft, dan heeft hij idd kans op 'n Lotus zitje. Een complete pannenkoek is het nietm dus dat zou theoretisch mogelijk zijn. Maar .... heeft hij die dollars nog wel? Ten 1e is de Williams deal met Pastor voor slechts 3 jaar, daar waar de deal met PDVSA voor 5 jaar is afgesloten. Ten 2e is het nog maar de vraag of PDVSA na afloop van die deal nog wel verdergaat met sponsoring van Pastor nu Chavez is overleden. Dus ja .... ik zie Valsechi best kans hebben op dat Lotus zitje, waarmee het totaal aan ex GP2 rijders die sinds 2010 gedebuteerd zijn (incl. Bianchi) alweer op 12 komt.

Wat je financiele crisis verhaal contra de GP2 betreft kan je best eens gelijk hebben, maar daar kan ik alleen maar op zeggen dat dit de F1 net zo hard raakt. Daar wordt nu ook steeds minder naar talent en meer naar de inhoud vd beurs gekeken. Sauber, Williams, Force India en nu ook Lotus hebben grote financiële problemen, Marussia en Caterham zijn altijd al straatarm geweest. Die teams gaan dus juist vissen uit de vijver van minder talentvolle maar rijkelijk bedeelde jongens, en die vind je vooral in de GP2. Frijns staat niet voor niets aan de kant. Talent te over maar geen cent te makken. Blijven eigenlijk alleen de topteams over om talenten aan te trekken, maar topteams wagen zich doorgaans niet aan het inzetten van 'n rooky. Ergo: GP2 blijft de belangrijkste feeder serie.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 30 juli 2013 - 09:44:27


Wat je financiele crisis verhaal contra de GP2 betreft kan je best eens gelijk hebben, maar daar kan ik alleen maar op zeggen dat dit de F1 net zo hard raakt. Daar wordt nu ook steeds minder naar talent en meer naar de inhoud vd beurs gekeken. Ergo: GP2 blijft de belangrijkste feeder serie.


Met een ontzettend groot verschil....De F1-teams krijgen tenminste nog inkomsten uit de TV-revenuen. De GP2-teams krijgen geen cent! Dus ik geloof zeker niet dat de F1 net zo hard wordt geraakt als de GP2...

Kootje

#354
F1 daarentegen kost ook 50 tot 100x zoveel, dat maken ze echt niet goed met alleen tv inkomsten hoor.


Ik bedoel .... in 2009 kostte het runnen van 'n GP2 team zo'n €2 milj. per jaar,

CitaatIt is common knowledge that a full season budget for GP2 costs between €1.0 and €1.3 million per driver.  Consequently, revenues for a GP2 team should be about €2.2 million for a profitable and money-making season.  As few teams have a title or team sponsor, the budgets are generally covered fully by the drivers and their sponsors.
Bron"http://gp2insider.wordpress.com/2009/03/16/view-on-2009-gp2-budgets/

terwijl in diezelfde periode de budgetten van 'n gemiddeld F1 team ver boven de €100 milj. lagen.

CitaatFor example in 2009 the Black Book estimated Ferrari's budget as USD404million and McLaren at USD377 million, with the smallest budget being Toro Ross at USD112million. In contrast Formula Money, estimated Ferrari at USD371million and McLaren at USD484million, with the smallest budget being Force India with USD120million.
Bron: http://f1professor.wordpress.com/2010/06/16/how-much-does-it-cost-to-run-a-formula-1-team/

Nu zullen de benodigde budgetten voor GP2 ongetwijfeld hoger zijn als in 2009, het is immers al 2013 en alles wordt duurder, maar datzelfde geld ook voor F1. Het is niet voor niets dat er nu zoveel, doorgaans gezonde, teams in geldnood zitten.

gloudiesaurus

1% van de inkomsten van de FOM zouden alle problemen in GP2 oplossen en er een echte talent klasse van maken  ;)

Vergeet niet dat in de Formule 1 grote sponsoren actief zijn, in de GP2 niet of nauwelijks.........
Het word ook nauwelijks bekeken op tv.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

Citaat van: gloudiesaurus op 31 juli 2013 - 11:45:31
1% van de inkomsten van de FOM zouden alle problemen in GP2 oplossen en er een echte talent klasse van maken  ;)

Vergeet niet dat in de Formule 1 grote sponsoren actief zijn, in de GP2 niet of nauwelijks.........
Het word ook nauwelijks bekeken op tv.

Het wordt ook nauwelijks uitgezonden. Ik weet dat Sky het uitzendt (de commentaar van Will Buxton en Jerôme d'Ambrosio is altijd top, trouwens), maar verder...?

Sphinx

Citaat van: SDGHet wordt ook nauwelijks uitgezonden. Ik weet dat Sky het uitzendt (de commentaar van Will Buxton en Jerôme d'Ambrosio is altijd top, trouwens), maar verder...?

Eurosport zond het tot vorig jaar altijd uit samen met de GP3, met commentaar van WSR-duo Martin Haven en Tom Gaymore. Ook altijd prettig om te volgen. Maar helaas wilde SKY absolute macht. Hartelijk dank, dag kijkcijfers in Europa.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Wat WSR betreft: de huidige lichting die er nu rondrijdt is ijzersterk. Probleem is dat je niet even zes coureurs tegelijk kan laten debuteren in een veld van 22 F1-auto's. Magnussen, Sørensen, Vandoorne en Da Costa zijn al vier mannen die absoluut een kans moeten krijgen in de Formule 1. In de GP2 kom ik -van de full-time coureurs- niet verder dan Bird en Calado, en Leimer en Nasr op een reservelijst.

Nasr zou ik supertof vinden omdat ik hem in het echt heb gezien in zijn Formula BMW-tijd in 2009, maar dat terzijde.

Fabian

Fabio Leimer kampioen