Petronas Malaysia Grand Prix, Kuala Lumpur, Sepang

Gestart door Enzo, 04 april 2011 - 00:15:32

« vorige - volgende »

Enzo


Lap record: J P Montoya McLaren 1:34.223
Onboard Rosberg 2010:

8 april 2011
04:00-05:30   Eerste vrije training
08:00-09:30   Tweede vrije training

9 april 2011
07:00-08:00   Derde vrije training
10:00-11:00   Kwalificatie

10 april 2011
10:00   Race

De eerste race van het seizoen 2011 is gereden en het Formule 1 circus reist af naar Sepang, Kuala Lumpur in Maleisië. We blikken terug op Melbourne en kijken vooruit naar Sepang.

Wat er vorig weekend gebeurde…
Het seizoen begon met een hoop onzekerheden,  met name het gedrag van de banden en DRS waren moeilijk te voorspellen. We zijn inmiddels een race verder en een stukje wijzer. Zo heeft Sergio Perez laten zien dat er met twee setjes banden een race uitgereden kan worden en heeft Jenson Button ons getoond dat DRS het inhalen inderdaad kan bevorderen.

http://www.f1pits.net/nieuws/video_drs_in_actie/

Red Bull had in Melbourne wederom de snelste auto, zo snel zelfs dat het team zonder het KERS systeem een dominante zege wist te behalen. Het Oostenrijkse team lijkt hiermee 2011 te beginnen zoals ze het jaar 2010 hebben afgesloten. Toch is er licht aan het einde van de tunnel; de concurrentie lijkt door te krijgen waar Red Bull haar snelheid vandaan heeft. Het grootste snelheidsvoordeel lijkt hem te zitten in een ingenieus ontwerp van Red Bull’s ontwerper Adrian Newey. Laatstgenoemde bedacht de geblazen diffuser; een systeem dat de uitlaatgassen over de diffuser blaast, waardoor er behoorlijk veel downforce gecreëerd wordt. De andere teams zijn aan het kopiëren geslagen en behalen hiermee gestaag maar toch zeker progressie.

McLaren lijkt dit kopiëren het beste gedaan te hebben en wist in Melbourne redelijk goed aan te haken bij Vettel. Het team uit Woking sprak na afloop van de race dan ook strijdlustige taal uit en denkt de druk op Red Bull in de komende races verder op te kunnen voeren. Een andere opvallende prestatie was die van Renault en dan met name die van Vitaly Petrov. De Rus wist in Melbourne zijn eerste podium te behalen en beloonde hiermee het harde werken en het gedurfde ontwerp van Renault.

Er zijn geen winnaars zonder verliezers. MercedesGP was misschien wel de grootste verliezer. Na bemoedigende wintertestresultaten waren de verwachtingen hoog en werd het ene na het andere positieve Mercedes bericht de media in geknald. Het draaide uit op een deceptie; de auto kende technische mankementen en miste hierdoor snelheid. Als klap op de vuurpijl moesten beide coureurs buiten hun schuld om vroegtijdig de race staken. In mindere maten mag je Ferrari ook wel een verliezer noemen. Het Italiaanse team wist ook niet de beoogde snelheid en resultaten te behalen. Beide teams zinnen op revanche en willen hun bemoedigende testresultaten komend weekend tot uiting laten komen in Sepang.

Wat kunnen we verwachten…
Hoe het in Sepang gaat uitpakken is moeilijk te voorspellen. Zeker gezien het feit dat Melbourne nooit echt een goede graadmeter is geweest om de verhoudingen tussen de teams vast te stellen. Dit circuit in Maleisië lijkt in ieder geval meer op wat er verderop in het seizoen nog komen gaat. Daarom zal deze race meer duidelijkheid gaan bieden in de werkelijke pikorde. KERS krijgt een grotere rol op dit circuit, met de meerdere lange rechte stukken zou het naar verwachting 4 tot 5 tiende van een seconden kunnen opleveren. De vraag zal dan ook zijn of het Red Bull lukt dit systeem in hun auto te integreren en zo niet hoeveel last ze hiervan gaan krijgen.

Bandenleverancier Pirelli verwacht in ieder geval een waar pitstopfestijn, hun prognose wijst uit dat dit de zwaarste race van het seizoen gaat worden met betrekking tot de banden slijtage. We kunnen ons gaan opmaken voor 4 stops per team, afhankelijk van hoe zuinig een coureur en auto met de banden om gaat. Deze prognose is aan de andere kant niks waard als de weergoden zich ermee gaan bemoeien, iets wat vaker gebeurd in Maleisië. De voorspellingen zeggen ons dat de heren zich kunnen gaan opmaken voor een nat weekend, met 70% kans op neerslag op 10 april. http://www.weeronline.nl/Azie/Maleisie/Kuala-Lumpur/3510379

Hoe het zich allemaal gaat ontvouwen is nog even afwachten, maar het belooft bijzonder spannend te gaan worden!!  8)


Gerard

#1
IK ben zeer benieuwd en kijk met groot plezier uit naar deze race  :D
We hebben in het verleden mooie races gezien hier (ik denk aan Jos in 2001, die vocht met Frentzen en Hakkinen en Schumacher om de 2de plaats)
Ook 2002 was een enerverende race hier, waarbij Montoya een grote rol speelde!!
Ook het weer speelt hier inderdaad een grote rol, de monsoons kunnen hier het circuit letterlijk blank zetten!!!

tja, gaat Red Bull het KERS systeem nu wel gebruiken?Het hangt volgens eigen zeggen af van de resultaten op Vrijdag...
Komt HRT nu wel binnen de 107% regel? Dat moet haast wel, hoe willen ze anders " serieus genomen worden"?

KUNNEN DE BANDEN DE EXTREME TEMPERATUREN AAN? Krijgen we klapbanden te zien? of compleet aanflarden gereden banden?

Of valt het juist allemaal reuze mee??
Zoals Enzo hierboven zegt, Sauber heeft het in Aus ook gered met 1 stop, dus het kàn wel...

Waar ik ook erg benieuwd naar ben..

Is Webber , in vergelijking tot Vettel, nog zo " langzaam" ? Of was het inderdaad een probleem met het chasis van Webber?

Is " kinky Kylie" ook op Sepang lekker kinky? ;) 8)

Hoe gaan de Mercedesen het doen?
we hebben ze in Australie amper in actie gezien in de race. :(

Gerard


gloudiesaurus

Mooie preview! Het circuit leent zich uitstekend voor KERS met de lange rechte stukken.
Ik verwacht eigenlijk een beetje hetzelfde als in Melbourne. Red Bull met daar achter McLaren...
Denk dat we in Europa pas echt verschillen gaan zien als de teams daar met verbeteringen komen.

En HRT, nee denk niet dat ze de 107% halen. En bij Virgin moet ik dat eerlijk gezegd ook nog zien...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Hoe zit 't met het meetpunt ter activatie van DRS ???
Ik heb begrepen dat de uitremzone op het rechte stuk van start finisch komt te liggen.
Als dat meetpunt dan voor de hairpin ligt ,zou het volgende zich voor kunnen doen:

1, Coureur A loopt in op coureur B en passeert hem in de hairpin.
2, Omdat hij op 't meetpunt nog net achter coureur B zat ,kan hij DRS activeren.
3, Hij loopt vervolgens makkelijk weg bij z'n rivaal.

Ligt het meetpunt net na de hairpin ,dan zie ik het volgende scenario:

1, Coureur A loopt in op coureur B en passeert hem in de hairpin.
2, Nu mag coureur B z'n DRS activeren omdat hij net achter coureur A zit.
3, Hierdoor kan hij 'n tegenaanval inzetten in bocht 1.

Vraag me af of ze daar aan gedacht hebben.
En dan heb ik 't nog niet eens over het foutje in het systeem gehad.
Want wat als coureur A op het meetpunt net achter coureur B zit ,maar coureur B gaat naar binnen ??
Dan kan coureur A alsnog z'n DRS gebruiken ,terwijl dat niet de bedoeling is.

Niels_

Ik vind het altijd mooi als het begint te regenen tijdens een race. Het probleem is dat je in Maleisië bijna altijd teveel regen hebt als het neervalt. :P

However, ik hoop natuurlijk dat Ferrari al wat sneller is, maar dat hadden jullie natuurlijk al kunnen raden. :P Verder hoop ik ook dat McLaren aanhaakt bij Red Bull, ik wil wat meer spanning zien voor de eerste plaats als vorige race, vermits 10u nog steeds vroeg voor mij op een zondag is. :P

Enzo

Ik hoop ook op meer spanning om de eerste plaatsen. Ik denk dat de Red Bull nog steeds het snelste is, dat blijkt ook wel aan het snelheidsverschil in de snelle bochten 10 en 11 van Melbourne t.o.v. bijvoorbeeld Mclaren. De Bulls hebben vooralsnog veel meer downforce dan de rest, dus ook in Maleisie zullen ze voor pole kunnen gaan. Maar voor die snelheid betalen ze wel een prijs, namelijk een veel hogere bandenslijtage en lagere topsnelheid. Zeker op Sepang kan dat nadelig zijn en moeten ze misschien vaker stoppen dan de concurrentie. Dit zou het weer spannend kunnen maken. Maar dan moet het wel droog blijven natuurlijk... ::)

Niels_

Als de eigenschappen van Red Bull dezelfde zijn als die van vorig jaar (dus ook minder goed op de snelle circuits), dan kan dat idd nog erg interessant worden!

rafael25

Als het effectief gaat regenen dan heeft al dat gezever over kers,drs en pitstops geen zin dan zal het op de kwaliteiten van de rijders aankomen, als het al regent.

Ik denk wel dat we nu de echte kwaliteiten van de wagens gaan zien omdat Australie toch niet een echt circuit was,hopelijk is ferari,mercedes en ook mc.laren nu wat sterker dan de vorige keer,en hoe snel zijn de saubers nog met hun aangepaste achtervleugel ?

JimmySPA

Mja en als er regen is, dan moet er nog geracet worden. Race wordt natuurlijk weer stil gelegd omdat er coureurs (t zijn altijd dezelfde) gaan zeuren dat het niet veilig genoeg is.

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

meatball

When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

robbert

Citaat van: JimmySPA op 05 april 2011 - 16:24:49
Mja en als er regen is, dan moet er nog geracet worden. Race wordt natuurlijk weer stil gelegd omdat er coureurs (t zijn altijd dezelfde) gaan zeuren dat het niet veilig genoeg is.
ja dat is waar. Het mag wel regenen, maar niet zo erg als 2 jaar geleden of we gaan niet veel zien van de race

Gerard

#12
Nou, zo'n buitje als we hadden op de Nurbergring in 2007, of zoals Maleisie 2001, likt me wel wat....

Niet zo erg dat er niet meer geracet kan worden..

Mijn voorlopige voorspelling voor Zondag...

1: Button, kan beter met de banden omgaan dan de rest
2: Hamilton
3: Vettel snel,maar heeft een stop meer nodig dan McLaren
4: Rosberg  :D
5: Webbber  :-X
6:  Heidfeld
7: Perez  8)
8: Koba

Franky R.

Citaat van: JimmySPA op 05 april 2011 - 16:24:49
Mja en als er regen is, dan moet er nog geracet worden. Race wordt natuurlijk weer stil gelegd omdat er coureurs (t zijn altijd dezelfde) gaan zeuren dat het niet veilig genoeg is.

Hamilton zal niet gaan zeuren hoor... 8)

Kootje

#14
Citaat van: Franky R. op 06 april 2011 - 13:12:53
Citaat van: JimmySPA op 05 april 2011 - 16:24:49
Mja en als er regen is, dan moet er nog geracet worden. Race wordt natuurlijk weer stil gelegd omdat er coureurs (t zijn altijd dezelfde) gaan zeuren dat het niet veilig genoeg is.

Hamilton zal niet gaan zeuren hoor... 8)

Juist wel !!!

Hij begint als eerste te zeuren over die safetycar die van hem wel weer weg mag.  ;) ;D