FIA GT1

Gestart door T.Nuvolari, 02 maart 2011 - 14:27:37

« vorige - volgende »

SDG

#15
Zo, het GT1-seizoen zit er sedert zondag ook weer op en de titels gingen naar het Duitse duo Michael Krumm/Lucas Luhr (Nissan) bij de piloten en het Franse Hexis (Aston Martin) bij de teams. Op de valreep ook nog een bijzonder specaculaire crash in de laatste race in Argentinië:



En last but not least, een fraaie zege van het Nederlandse duo Yelmer Buurman/Francesco Pastorelli, die bij hun GT1-debuut meteen de volle buit binnen pakten.

janke

De GT1 volg ik niet zo vaak meer. Vind er niet zoveel meer aan. Toen de 550 Maranello's en de Maserati MC12 en niet te vergeten Hezemans en Kumpen? met hun Chevy rond knalden vond ik het een mooie race meestal. Ook de Nederlander Peter Kox was daar goed bezig. Maar als je deze beelden ziet dan is dit deel van het circuit toch veel te smal voor een start van die kanonnen. De een tik de ander aan en daardoor tikt die er weer een aan en is het einde verhaal. Was wel weer voor een kapitaal aan schade's.
Some things are too important to be left in the past.

SDG

#17
Citaat van: janke op 08 november 2011 - 22:14:12
De GT1 volg ik niet zo vaak meer. Vind er niet zoveel meer aan. Toen de 550 Maranello's en de Maserati MC12 en niet te vergeten Hezemans en Kumpen? met hun Chevy rond knalden vond ik het een mooie race meestal. Ook de Nederlander Peter Kox was daar goed bezig. Maar als je deze beelden ziet dan is dit deel van het circuit toch veel te smal voor een start van die kanonnen. De een tik de ander aan en daardoor tikt die er weer een aan en is het einde verhaal. Was wel weer voor een kapitaal aan schade's.

Volgend jaar zou de formule volgens de laatste berichten opnieuw gewijzigd worden. Er zou dan met een soort van veredelde GT3-wagens gereden worden, om weer wat extra teams en merken aan te trekken. Met name BMW en Ferrari zouden zo wellicht hun intrede kunnen maken. Ook zou de naam van de serie wellicht gewijzigd worden; in plaats van GT1-kampioenschap zou het gewoon GT-kampioenschap worden. Misschien allemaal niet echt bevorderlijk voor de continuïteit, maar zoals men nu bezig is, kan het eigenlijk ook niet echt verder, zo met een mini-deelnemersveld van 16 tot 18 auto's. Wellicht zullen in dit scenario de kosten ook wat gedrukt worden, waardoor de serie er in de toekomst weer wat gezonder zal uitzien. Het zal dan misschien wel geen 'pure' GT1 meer zijn, maar mits de nodige bekende namen moet men er m.i. toch in slagen een aantrekkelijk kampioenschap samen te stellen.

Franky R.

Dat er iets moet gebeuren staat buiten kijf...


Maar ik snap niet dan men gewoon zegt. Standaardauto, strippen en dit en dat mag je beperkt aanpassen. Ik kan bijv. heel goed begrijpen dat men graag de remmen zou willen verbeteren. Dat soort zaken dus, die de veiligheid kunnen bevorderen.


Maar om nu een GT-auto helemaal op zijn kop te zetten? Alsof een Porsche 911 GT2 of een Dodge Viper van zichzelf al niet snel genoeg is... ::)


janke

Citaat van: SDG op 30 november 2011 - 21:04:30
http://www.gt1world.com/news/article/hexis-and-mclaren-team-up-for-2012

Mooi. Nog van dat, graag.

Dat is iig goed nieuws. Hexis een stabiel team en dat met McLaren samen.
Some things are too important to be left in the past.

SDG

Het nieuwe seizoen is dit weekend ook van start gegaan, in Nogaro. Opnieuw helaas een vrij beperkt deelnemersveld, met slechts 18 deelnemers, waarvan er slechts 17 aanwezig waren en uiteindelijk 16 de start namen. Veel is er in vergelijking met vorig seizoen dus nog niet veranderd. Ondanks dat er enkele merken bijgekomen zijn (Porsche, Audi, Ferrari, McLaren, BMW) en dat ieder team met een andere auto rijdt, zijn ook enkele bekende namen van vorig jaar vertrokken, zoals het kampioenschapsteam JRM en Marc VDS. Het GT-3 kampioenschap is er nog erger aan toe, met slechts 12 inschrijvingen. Nee, dit lijkt niet echt de succesformule waar men op gehoopt has.  De crisis en het overaanbod aan competities zal er wellicht ook wel voor iets tussen zitten en dat is jammer. Ter info, binnen twee weken doet het kampioenschap Zolder aan.

JimmySPA

Citaat van: SDG op 09 april 2012 - 08:38:41
Het nieuwe seizoen is dit weekend ook van start gegaan, in Nogaro. Opnieuw helaas een vrij beperkt deelnemersveld, met slechts 18 deelnemers, waarvan er slechts 17 aanwezig waren en uiteindelijk 16 de start namen. Veel is er in vergelijking met vorig seizoen dus nog niet veranderd. Ondanks dat er enkele merken bijgekomen zijn (Porsche, Audi, Ferrari, McLaren, BMW) en dat ieder team met een andere auto rijdt, zijn ook enkele bekende namen van vorig jaar vertrokken, zoals het kampioenschapsteam JRM en Marc VDS. Het GT-3 kampioenschap is er nog erger aan toe, met slechts 12 inschrijvingen. Nee, dit lijkt niet echt de succesformule waar men op gehoopt has.  De crisis en het overaanbod aan competities zal er wellicht ook wel voor iets tussen zitten en dat is jammer. Ter info, binnen twee weken doet het kampioenschap Zolder aan.

In de ADAC GT Masters was daarentegen een overvloed van inschrijvingen!!! Misschien iets met deelnamekosten.....  :-\

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

SDG

#23
Citaat van: JimmySPA op 09 april 2012 - 11:02:10
In de ADAC GT Masters was daarentegen een overvloed van inschrijvingen!!! Misschien iets met deelnamekosten.....  :-\

Dat zit er wellicht ook wel voor iets tussen. GT1 is bovendien een wereldkampioenschap en dat betekent dat er ook een aantal verre - en dure - verplaatsingen gemaakt moeten worden naar Rusland, China, Zuid-Korea en India, terwijl men in de ADAC het hele seizoen gewoon in Duitsland rondrijdt.

Ook jammer dat er dit jaar geen race in Argentinië meer is. Dat stratencircuit in San Luis is werkelijk één van de mooiste omlopen ter wereld.


SDG

Citaat van: janke op 08 november 2011 - 22:14:12
De GT1 volg ik niet zo vaak meer.

De hoofdreden dat ik de GT1 nog steeds volg, is omdat alle races gratis te bekijken zijn via de officiële livestream. Een hele mooie geste in deze tijden, want hoeveel raceklassen bieden deze service verder nog aan voor de fans?

Franky R.

Citaat van: SDG op 09 april 2012 - 15:17:22
Citaat van: janke op 08 november 2011 - 22:14:12
De GT1 volg ik niet zo vaak meer.

De hoofdreden dat ik de GT1 nog steeds volg, is omdat alle races gratis te bekijken zijn via de officiële livestream. Een hele mooie geste in deze tijden, want hoeveel raceklassen bieden deze service verder nog aan voor de fans?


Dat is mooi, zoals gratis altijd mooi is... ;D ...Maar ik zie het bos door de bomen niet meer, voor wat betreft die klasses. GT1, GT2, GT3...Prototypes, Groep C, Groep B, en nu WEC... :D


Maar eerlijk is eerlijk..heb mij er ook jaren niet meer in verdiept.

SDG

Citaat van: Franky R. op 10 april 2012 - 15:08:44
Dat is mooi, zoals gratis altijd mooi is... ;D ...Maar ik zie het bos door de bomen niet meer, voor wat betreft die klasses. GT1, GT2, GT3...Prototypes, Groep C, Groep B, en nu WEC... :D


Maar eerlijk is eerlijk..heb mij er ook jaren niet meer in verdiept.

Het zorgt er hoe dan ook voor dat de klasse, niettegenstaande haar toch wat 'exclusief' karakter, bereikbaar blijft voor de gewone fan. Tickets zijn ook niet bepaald duur te noemen; op zondag kun je straks in voorverkoop al voor 20 Euro binnen op Zolder. Steeds en overal het onderste uit de kan willen halen loont ook niet altijd; zie maar bv. naar het WEC. Die komen binnenkort naar Spa, maar veel info vind je niet op hun site en je moet al echt diep graven om ergens beeldmateriaal te vinden. Ik vrees dan ook dat die klasse, met uitzondering van van de 24 Uur van Le Mans, aan de meeste autosportliefhebbers vrij onopgemerkt voorbij gaat trekken.

Franky R.

Citaat van: SDG op 10 april 2012 - 15:19:37
Citaat van: Franky R. op 10 april 2012 - 15:08:44
Dat is mooi, zoals gratis altijd mooi is... ;D ...Maar ik zie het bos door de bomen niet meer, voor wat betreft die klasses. GT1, GT2, GT3...Prototypes, Groep C, Groep B, en nu WEC... :D


Maar eerlijk is eerlijk..heb mij er ook jaren niet meer in verdiept.

Het zorgt er hoe dan ook voor dat de klasse, niettegenstaande haar toch wat 'exclusief' karakter, bereikbaar blijft voor de gewone fan. Tickets zijn ook niet bepaald duur te noemen; op zondag kun je straks in voorverkoop al voor 20 Euro binnen op Zolder. Steeds en overal het onderste uit de kan willen halen loont ook niet altijd; zie maar bv. naar het WEC. Die komen binnenkort naar Spa, maar veel info vind je niet op hun site en je moet al echt diep graven om ergens beeldmateriaal te vinden. Ik vrees dan ook dat die klasse, met uitzondering van van de 24 Uur van Le Mans, aan de meeste autosportliefhebbers vrij onopgemerkt voorbij gaat trekken.


Hm,


Je zult wel gelijk hebben...Hoezeer ik een liefhebber ben, ik zal niet zo snel meer ruim 200 euro neertellen voor een paar karren die keihard voorbij flitsen.


Hopelijk zit het wel goed met het geluid van een GT1? Ik herinner mij een forse diepe brul van een Corvette GT3 (?)  tijdens de Bavaria City Racing... :)

Figge

Groep C bestaat al niet meer sinds 1993 ofzo...
Pas een paar jaar geleden is de Le Mans Series ontstaan. Deze heet nu World Endurance Championship, en is een officieel FIA WK geworden.
Vorig jaar ben ik er naar toe gegaan in Spa, er gaaf. De audi R18 is een duivel op wielen. De LMP 1 en 2 klasse zijn serieus gave wagens. Dit jaar ga ik weer. Op donderdag... 3 uur vrije trainingen voor 0,00 euro. Je loopt er gewoon door de pits en je bent toeschouwer aan de binnenkant van de La Source hairpin. Erg leuk kan ik je zeggen...