De beweegbare achtervleugel (DRS)

Gestart door Enzo, 17 januari 2011 - 20:44:13

« vorige - volgende »

Is de beweegbare achtervleugel een goed idee?

Ja, want het gaat het inhalen bevorderen
Nee, want als iedereen het gebruikt gaan ze allemaal weer even hard
Ja, hoe meer snufjes hoe beter
Nee, want het leidt de coureur alleen maar af en gaat ten koste van het racen
Kweenie, want ik heb geen eigen mening

Wizard

Citaat van: Jeroen op 21 mei 2011 - 08:14:37
Ik snap al het gezeur niet. Eerst wordt er te weinig ingehaald, nu weer teveel.... Gezeik. Okee, hier en daar moet DRS op bepaalde banen nog wat aangepast worden, maar feit is dat alle races tot dusverre veel minder slaapverwekkend zijn.

Zolang er vuile luchtstromen uit de kont van die overdreven aerodynamisch gevormde wagens komt is DRS the way to go wat mij betreft.



Mensen hebben nu eenmaal een mening en als iets van het ene naar het andere uiterste gaat, mag daar best iets terecht over gezegd worden, zonder dat het meteen zeuren is. In Turkije had DRS zoveel invloed, dat de verdedigende partij kansloos was. Dus, schijngevechten. DRS kan een meerwaarde zijn mits de invloed daarvan wordt gedoseerd. Een taak van de FIA dat te finetunen.

Kootje

Citaat van: Scuderia91 op 22 mei 2011 - 16:06:07
Vandaag was de DRS-zone dus zeker niet te lang. Was duidelijk te zien dat het nog steeds vrij lastig was om te passeren.
Vandaag was de lengte precies goed.
Het gebruik van DRS gaf de aanvallende partij 'n voordeel ,maar dat was niet zo groot dat 'n succesvolle inhaalactie gegarandeerd was.
Dat is zoals het naar mijn mening hoort te zijn.

De Hamilton fan in mij had 'm trouwens wel graag wat langer gezien. ;)

Wizard


katana1974

wat vinden we er nou van? is DRS nou tof of niet.
persoonlijk vond ik het tot aan canada best cool, tijdens de regenrace van canada vondt ik het mooi klote, met drs hebben de gasten met een iets mindere auto maar wel de skills geen enkele kans, kijk nou naar der meister die gister een wereld race reed en de 2 stek echt had kunnen verdedigen zonder drs, nu met drs kansloos, ook na de inhaal actie kansloos want zo een seconde aan je broek door de snellere auto, balen ik had het schummi wel gegund :P

gloudiesaurus

Ik had het Schumacher ook wel gegund.

Ik vind het DRS oké, het verhoogd zeker de actie, maar het inhalen moet niet te makkelijk worden. Maar dankzij DRS zijn enkele races dit jaar al erg leuk geweest, terwijl de jaren daarvoor deze circuits toch wat saaier waren...

Welkom op het forum trouwens!!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Edwin90

Citaat van: katana1974 op 13 juni 2011 - 17:07:51
wat vinden we er nou van? is DRS nou tof of niet.
persoonlijk vond ik het tot aan canada best cool, tijdens de regenrace van canada vondt ik het mooi klote, met drs hebben de gasten met een iets mindere auto maar wel de skills geen enkele kans, kijk nou naar der meister die gister een wereld race reed en de 2 stek echt had kunnen verdedigen zonder drs, nu met drs kansloos, ook na de inhaal actie kansloos want zo een seconde aan je broek door de snellere auto, balen ik had het schummi wel gegund :P

Hallo Katana 1974, welkom op het forum! Hoe meer zielen hoe meer vreugd zeg ik maar  :).

Ik heb je topic even samengevoegd met het al bestaande DRS topic. Houdt het iets overzichtelijker  ;)

Veel plezier op het forum!

Kootje

Welkom Katana 1974

Persoonlijk denk ik dat DRS over het geheel genomen wel goed is.
Ik ben alleen wel van mening dat de plaats en lengte van de zones beter kan.
Op sommige circuits was de zone duidelijk te lang ,waardoor het voorbijrijden werd ipv inhalen.
Ook vind ik het 'n gemiste kans van de FIA dat ze de zones op plekken waar al ingehaald werd neerleggen.
De dubbele DRS zone in Canada vond ik wel 'n complete mislukking.
Die 2e zone werd voornamelijk gebruikt om weg te rijden van de eerder ingehaalde tegenstander.
En dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn.
Maar goed ,ik ga er vooralsnog vanuit dat dit allemaal wel goed komt.
Het blijft nu eenmaal 'n nieuw systeem wat eerst uitvoerig getest en geevalueerd dient te worden.

meatball

Citaat van: katana1974 op 13 juni 2011 - 17:07:51
wat vinden we er nou van? is DRS nou tof of niet.
persoonlijk vond ik het tot aan canada best cool, tijdens de regenrace van canada vondt ik het mooi klote, met drs hebben de gasten met een iets mindere auto maar wel de skills geen enkele kans, kijk nou naar der meister die gister een wereld race reed en de 2 stek echt had kunnen verdedigen zonder drs, nu met drs kansloos, ook na de inhaal actie kansloos want zo een seconde aan je broek door de snellere auto, balen ik had het schummi wel gegund :P
Volledig mijn mening,DRS maakt dat er meer ingehaald wordt maar in deze omstandigheden is het gewoon oneerlijk.DRS bevoordeeld de snellere wagens,kijk naar Schumacher hij is totaal kansloos tegen een wagen die al sneller is en dan bovendien nog DRS mag gebruiken.Met een betere wagen sla je na de inhaalaktie direct een gat van meer dan 1 sec en de tragere wagen ziet hem nooit meer terug.Ik blijf erbij DRS zorgd ervoor dat er nooit nog iemand met een middenmoot wagen een race kan winnen en dat is gewoon oneerlijk tegenover de jongens in die wagens.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

0634

Citaat van: katana1974 op 13 juni 2011 - 17:07:51
wat vinden we er nou van? is DRS nou tof of niet.
persoonlijk vond ik het tot aan canada best cool, tijdens de regenrace van canada vondt ik het mooi klote, met drs hebben de gasten met een iets mindere auto maar wel de skills geen enkele kans, kijk nou naar der meister die gister een wereld race reed en de 2 stek echt had kunnen verdedigen zonder drs, nu met drs kansloos, ook na de inhaal actie kansloos want zo een seconde aan je broek door de snellere auto, balen ik had het schummi wel gegund :P
DRS is op zich niet het beste middel tegen het gebrek aan inhaalacties. De bron van dat gebrek zit hem m.i. in de aerodynamica en de circuits. Zolang we dus niets doen aan deze twee factoren en toestaan dat er dus ook vuile luchtstromen uit die autos komen, hou je de problemen.

DRS zie ik dan ook als een wapen voor de aanvaller zoals vuile luchtstroom dat is voor de verdediger. Zolang de verdediger ervoor kan zorgen dat slipstreamen vrijwel onmogelijk is is het wel zo eerlijk om de aanvaller ook een voordeel te geven. Moet niet te makkelijk gemaakt worden overigens, die lijn is moeilijk te plaatsen. Maar zoals met alles is alle begin nou eenmaal lastig.

Vooralsnog zie ik mede door Pirelli, mede door DRS een seizoen met stuk voor stuk geweldige races. Kan me zelden een seizoen herinneren met zoveel spektakel als nu.


Oh, en welkom op de Pits :)

com

Ik vond DRS ook tot aan Canada wel leuk. Maar denk ook dat der meister zijn plekkie beter had kunnen verdedigen als er geen DRS was geweest. Het ging gewoon te makkelijk voor sommige teams met het DRS maar misschien kwam het ook wel door de verschillende afstellingen van de auto's, dat er een meer op droog of op nat stond na de rode vlag.

Gerard

Zoals ik in het topic over de race in canada al aangaf..
Wat was nou het nut van 2 DRS zones met maar 1 detectiepunt ???

Verder is het inderdaad wel zo dat de races er leuker op zijn geworden, dus mijn algemene indruk van DRS is positief! :)


Kootje

Citaat van: GerardZoals ik in het topic over de race in canada al aangaf..
Wat was nou het nut van 2 DRS zones met maar 1 detectiepunt ???

Ach....als ze voor zone 2 ook 'n detectiepunt hadden gelegd was er niets veranderd.
Deze had dan voor de laatste chicane gelegen ,en dan had de verdedigende partij in zone 1 nog steeds voor gelegen op de aanvallende partij.
In die zin maakt 1 of 2 detectiepunten dan ook niet meer uit.

Het was sowieso beter geweest als ze de DRS zones niet op 2 aansluitende baandelen hadden gelegd.
Ik zou er zelf voor gekozen hebben om de 1e zone vóór de hairpin te leggen ,en de 2e zone op start/finish.
Zo creeer je 3 inhaalposities op 'n rij ,waardoor de coureur die aanvalt in zone 1 moet verdedigen op het lange rechte stuk ,en vervolgens weer aan kan vallen in zone 2

Maar ja..... zoals ik al eerder aangaf vind ik DRS op zich wel leuk ,maar schort er nog teveel aan de uitvoering.

Gerard

Ben ik niet met je eens Kootje..
Als er een 2de detectie punt was geweest, had degene die was ingehaald op het lange rechte stuk, de kans gehad op start finish die plek terug te veroveren
Nu kon dat pas een ronde later (als het al mogelijk was)

Het was sowieso beter geweest als ze de DRS zones niet op 2 aansluitende baandelen hadden gelegd.
Ik zou er zelf voor gekozen hebben om de 1e zone vóór de hairpin te leggen ,en de 2e zone op start/finish


Dat ben ik wel met je eens :)



Kootje

Ik begrijp je punt ,maar.......en daar komt ie....... Zo'n detectiepunt ligt zeggen en schrijven 100 meter voor de laatste bocht(en) voorafgaande aan de DRS zone.
Nu denk ik zelfs dat het detectiepunt voor zone 2 zelfs nog eerder zou beginnen omdat er tijd nodig is tussen detectie en het groene licht ter activering.
Maar laten we gemakshalve uitgaan van die 100 meter die in het geval van de 2e zone dus voor de Wall of Champions chicane zou liggen.
Dat is dus precies daar waar de inhaalpoging op de 1e zone in volle gang is.
In dat geval is de kans nog steeds zeer groot dat de aanvallende partij in zone 1 nog steeds iets achter de verdediger zit ,waardoor deze alsnog DRS kan gebruiken om weg te lopen in zone 2.

Gerard

Das waar, dat had ik 'even' over het hoofd gezien...