107% regel?

Gestart door Enzo, 02 januari 2011 - 22:17:20

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Ja maar iedereen komt met een nieuw chassis... En dacht dat Cosworth dat systeem juist betaalbaar wilde aanbieden :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 03 januari 2011 - 21:41:33
Ja maar iedereen komt met een nieuw chassis... En dacht dat Cosworth dat systeem juist betaalbaar wilde aanbieden :)

Idd. en als je toch al met een nieuw chassis aan komt lopen... ::)
Bovendien wordt het ook goedkoper voor Cosworth naar mate er meer teams hun KERS afnemen.

Of ik zie iets over het hoofd.

0634

Nou, wat jij denk ik over het hoofd ziet is dat Cosworth pas in 2013 met een KERS systeem komt. ;)

http://www.f1fanatic.co.uk/2010/12/31/cosworth-considering-kers-supply-in-2013/

Enzo


Franky R.

#19
Citaat van: Jeroen op 03 januari 2011 - 23:45:57
Nou, wat jij denk ik over het hoofd ziet is dat Cosworth pas in 2013 met een KERS systeem komt. ;)

http://www.f1fanatic.co.uk/2010/12/31/cosworth-considering-kers-supply-in-2013/

Pffff..ik dacht het al... :D
Maar wacht eens even...KERS is toch al toegestaan vanaf 2011?! ???

Immers heeft de FIA het minimumgewicht verhoogd, zodat zwaardere rijders niet 'gestraft' worden t.o.z. van lichtere rijders in een auto met KERS...

Of zie ik alweer wat over het hoofd... :-X

0634

Nee dat klopt, officieel was het trouwens ook in 2010 niet verboden. Er was slechts een afspraak het niet te gebruiken. Maar in 2011 zeker wel.

Maar goed dat houdt niet in dat iedereen het móet gebruiken. Cosworth gaat het voorlopig niet leveren, op zijn vroegst in 2013 en ook dat is nog niet zeker. Williams doet het zelf. En Virgin en Lotus doen het in 2011 nog sowieso nog een jaartje zonder KERS.

Kootje

Het is dan misschien wel niet verplicht ,maar er is wel 'n minimumgewicht voor de auto vastgesteld.
Of men nu KERS heeft of niet ,dat gewicht is voor iedereeen hetzelfde.
Het enige voordeel wat dit de niet KERS auto's geeft ,is dat ze meer gewicht kunnen gebruiken om over de auto te verdelen.
Er vanuitgaande dat alle auto's hetzelfde gewicht excl. KERS hebben.
Dit weegt alleen niet op tegen de voordelen die KERS bied qua snelheid.
Dit hebben we kunnen zien in Abu Dhabi 2009 ,waar Hamilton met KERS gehakt maakte van de Red Bulls zonder.
Of nog duidelijker ,Spa 2009 ,waar de toch echt snellere Fisichella de KERS Ferrari van Raikkonen niet kon passeren.
Alleen daarom al verwacht ik in 'n groot aantal races ,dat het 'n kansloze missie wordt voor teams als HRT en Virgin om uberhaupt door de 107% regel te komen.

0634

#22
Hoezo? Je mag niet een rondelang met KERS geactiveerd rijden. Tenzij het is verandert mag het maar 8 seconde per ronde, als ik me niet vergis. In kwali is het voordeel van KERS niet zo groot, het is juist met inhalen een enorm pre. Een auto zonder kan het wel vergeten om eentje met KERS in te halen. Zie Kimi's zege in Spa 2009. Zonder KERS had Fisico gewonnen.

Bovendien, wat is de keuze voor die teams? Zelf ontwikkelen lukt nu niet meer tijdig en Cosworth doet het niet. Dus tja...

Kootje

Citaat van: Jeroen op 04 januari 2011 - 12:37:51
Hoezo? Je mag niet een rondelang met KERS geactiveerd rijden. Tenzij het is verandert mag het maar 8 seconde per ronde, als ik me niet vergis. In kwali is het voordeel van KERS niet zo groot, het is juist met inhalen een enorm pre. Een auto zonder kan het wel vergeten om eentje met KERS in te halen. Zie Kimi's zege in Spa 2009. Zonder KERS had Fisico gewonnen.

Bovendien, wat is de keuze voor die teams? Zelf ontwikkelen lukt nu niet meer tijdig en Cosworth doet het niet. Dus tja...
1: Het maximale wat je per rondje uit je KERS systeem mag halen is 400kJ.
Een maximale tijdslimiet is er niet ,echter zou 400kJ gelijk kunnen staan aan 8 sec.
Dit kan ik echter niet terugvinden in de reglementen.   :(

2: Ik denk toch dat óók in de kwali het 'n voordeel op zal leveren.
Misschien maar 'n paar tienden ,maar met die 107% regel is elke tiende er één teveel.  ::)

3: De teams hebben altijd nog de optie om het KERS systeem van 'n andere party af te nemen.
Zo had HRT in hun versnellingsbakkendeal met Williams ,ook het KERS kunnen toevoegen.  :-\

Maar goed ,de tijd zal 't ons leren.  ;)

Gerard

#24
Het zal zeker van invloed zijn op sponsors, die natuurlijk op die manier reclame tijd mislopen
Tegelijk zet dat meer druk op de coureurs/teams om wel binnen die 107% te kwalificeren
Plus.. mocht een coureur een fout maken in de laatste vrije training (zoals Alonso in Monaco deed) kan hij geen punten meer scoren in de race als hij daardoor niet mag deelnemen
En dat kan grote gevolgen hebben aan het eind van het seizoen.. Als je daardoor ineens 25 punteen misloopt..;)

Niels_

Volgens mij was het voordeel van KERS zelfs maar 6 seconden. En of het in de kwalificatie helpt, hangt natuurlijk ook van het circuit af. In Monaco ben je er niets mee, in Abu Dhabi is het een enorm voordeel.

_Makke_

Citaat van: Jeroen op 03 januari 2011 - 23:45:57
Nou, wat jij denk ik over het hoofd ziet is dat Cosworth pas in 2013 met een KERS systeem komt. ;)

http://www.f1fanatic.co.uk/2010/12/31/cosworth-considering-kers-supply-in-2013/

Er zijn wel al, als ik me niet vergis, 5 teams die hun eigen KERS ontwikkelen. McLaren, Renault, Ferrari, Mercedes en Williams. Het lijkt me sterk dat die teams hun KERS enkel voor een hoog (naar F1-normen uiteraard) bedrag willen verkopen. Die achterhoede teams zijn toch geen bedreiging voor de topteams. Zo heeft Mercedes ook voor een prikje motoren geregeld voor Brawn en zit er wat McLaren materiaal in de Force India.

0634

Dat zou kunnen, maar Virgin en Lotus hebben gezegd zonder KERS te rijden, hun redenen ken ik niet. Maar zouden best financieel kunnen zijn natuurlijk.

Bovendien zei ik dat in een reactie op het Cosworth//KERS verhaal ;).

_Makke_

Citaat van: Jeroen op 04 januari 2011 - 20:58:11
Dat zou kunnen, maar Virgin en Lotus hebben gezegd zonder KERS te rijden, hun redenen ken ik niet. Maar zouden best financieel kunnen zijn natuurlijk.

Bovendien zei ik dat in een reactie op het Cosworth//KERS verhaal ;).


Uhu, maar ik heb mijn post er aan toegevoegd. Omdat ik niet begrijp dat die teams zonder KERS zullen rijden. Zo werkt Lotus al samen met Renault (motorendeal), dan moet het toch mogelijk zijn om ook KERS aan te kopen van Renault. Maar bon, ik snap het niet. In 2009 is toch uitvoerig bewezen wat de meerwaarde is van een goed werkend KERS systeem. Enfin, ze weten het uiteraard beter als ik.

0634

Citaat van: Makke op 04 januari 2011 - 22:06:51

Uhu, maar ik heb mijn post er aan toegevoegd.
Sorry, begreep ik je verkeerd... :-[

CitaatOmdat ik niet begrijp dat die teams zonder KERS zullen rijden. Zo werkt Lotus al samen met Renault (motorendeal), dan moet het toch mogelijk zijn om ook KERS aan te kopen van Renault. Maar bon, ik snap het niet. In 2009 is toch uitvoerig bewezen wat de meerwaarde is van een goed werkend KERS systeem. Enfin, ze weten het uiteraard beter als ik.
Meejeens. Ik snap dat ook niet. Zeker in races ben je kansloos als je iemand wil inhalen die het wel heeft, of ze gokken op dat verstelbare vleugeltje. Maar goed, misschien kost het meer dan wij denken, en zij hebben.