Wintertesten 2011

Gestart door gloudiesaurus, 21 november 2010 - 23:42:50

« vorige - volgende »

KVDracer

Citaat van: Gerard op 02 februari 2011 - 20:20:52
Citaat van: JimmySPA op 02 februari 2011 - 17:13:42
Citaat van: JimmySPA op 02 februari 2011 - 15:09:08


Lotus met Renault motor maar het oude Lotus dat niet het echte oude Lotus is maar het oude Lotus dat vorig jaar meedeed(ja snappen jullie het nog???)... gooit verfbommen op het nieuwe Lotus-team? :P ik ben benieuwd wat dit is...

Wat we vermoeden klopt idd:
CitaatWilliams en Renault testen luchtstromen
Het team van Williams test net als Renault de luchtstromen van de auto. Door verf op de auto's te spuiten kan het team na een ronde bepalen of de windtunnel metingen kloppen.


Okay... dit moet even inzinken...
Je wilt dus zeggen dat de teams miljoenenkostende windtunnels hebben staan waarin getest wordt, en dat nu met verf wordt gekeken of wat de windtunnel "zegt", wel klopt???

uuhhmmm WTF?

Je moet toch in het echt zien of het werkt ook. Ik weet niet meer welk team het juist was, dacht McLaren, waarbij hun windtunnel verkeerd gekalibreerd was en er niet veel van klopte. Dus hiermee kun je het wel vergelijken.

Xinu

Citaat van: Jeroen op 01 februari 2011 - 19:23:44
Citaat van: De_Marc op 01 februari 2011 - 17:54:43
d'Ambrosio die maar 1,7sec trager is dan de Ferrari en de McLaren.  8)
Dit is testen. Zal wel vaker gebeuren. Kan je niks uit concluderen.
De Virgin heeft wel een dubbel diffuser en de Mclaren ook dus over die auto's kan je niks zeggen of niet ?

KVDracer

Citaat van: Xinu op 02 februari 2011 - 21:47:21
Citaat van: Jeroen op 01 februari 2011 - 19:23:44
Citaat van: De_Marc op 01 februari 2011 - 17:54:43
d'Ambrosio die maar 1,7sec trager is dan de Ferrari en de McLaren.  8)
Dit is testen. Zal wel vaker gebeuren. Kan je niks uit concluderen.
De Virgin heeft wel een dubbel diffuser en de Mclaren ook dus over die auto's kan je niks zeggen of niet ?

Het zijn de oude auto's maar in principe met de 2011 configuratie, dus zonder F-duct of dubbele diffusor.

_Makke_

Citaat van: Gerard op 02 februari 2011 - 20:20:52
Citaat van: JimmySPA op 02 februari 2011 - 17:13:42
Citaat van: JimmySPA op 02 februari 2011 - 15:09:08


Lotus met Renault motor maar het oude Lotus dat niet het echte oude Lotus is maar het oude Lotus dat vorig jaar meedeed(ja snappen jullie het nog???)... gooit verfbommen op het nieuwe Lotus-team? :P ik ben benieuwd wat dit is...

Wat we vermoeden klopt idd:
CitaatWilliams en Renault testen luchtstromen
Het team van Williams test net als Renault de luchtstromen van de auto. Door verf op de auto's te spuiten kan het team na een ronde bepalen of de windtunnel metingen kloppen.


Okay... dit moet even inzinken...
Je wilt dus zeggen dat de teams miljoenenkostende windtunnels hebben staan waarin getest wordt, en dat nu met verf wordt gekeken of wat de windtunnel "zegt", wel klopt???

uuhhmmm WTF?

Ik vind het raar dat hier zo verwonderlijk wordt gedaan over die verf. Dat wordt toch al jaren gedaan? Als ik me niet vergis doet ook Ferrari dat dit moment. Enfin, toch zeker op dag 1. Toen dacht ik op de achtervleugel van Alonso ook verf te zien. In elk geval past McLaren die taktiek ook al een hele tijd toe.

Niets nieuws dus.

Enzo

Citaat van: Xinu op 02 februari 2011 - 21:47:21
Citaat van: Jeroen op 01 februari 2011 - 19:23:44
Citaat van: De_Marc op 01 februari 2011 - 17:54:43
d'Ambrosio die maar 1,7sec trager is dan de Ferrari en de McLaren.  8)
Dit is testen. Zal wel vaker gebeuren. Kan je niks uit concluderen.
De Virgin heeft wel een dubbel diffuser en de Mclaren ook dus over die auto's kan je niks zeggen of niet ?

Welkom bij Pits Xinu!  8)

Jozef

Citaat van: Gerard op 02 februari 2011 - 20:20:52
Citaat van: JimmySPA op 02 februari 2011 - 17:13:42
Citaat van: JimmySPA op 02 februari 2011 - 15:09:08
[foto Renault]

Lotus met Renault motor maar het oude Lotus dat niet het echte oude Lotus is maar het oude Lotus dat vorig jaar meedeed(ja snappen jullie het nog???)... gooit verfbommen op het nieuwe Lotus-team? :P ik ben benieuwd wat dit is...

Wat we vermoeden klopt idd:
CitaatWilliams en Renault testen luchtstromen
Het team van Williams test net als Renault de luchtstromen van de auto. Door verf op de auto's te spuiten kan het team na een ronde bepalen of de windtunnel metingen kloppen.


Okay... dit moet even inzinken...
Je wilt dus zeggen dat de teams miljoenenkostende windtunnels hebben staan waarin getest wordt, en dat nu met verf wordt gekeken of wat de windtunnel "zegt", wel klopt???

uuhhmmm WTF?

Sinds 2008 mogen de teams, met dank aan de FIA, slechts voor beperkte duur in de windtunnel testen, met schaalmodellen van maximaal 60% van de ware grootte en met windsnelheden van maximaal 180 km/h (equivalent aan een windsnelheid van ongeveer 110 km/h op ware grootte). Aangezien de snelheden op de track bijna nooit onder de 110 km/h komen, zeggen die windtunneltests dus niet alles. Daarom wordt er ook gezocht naar andere manieren om de aerodynamica te onderzoeken: CFD en "flow vizualisation"  door middel van deze verf.

De drie leven broederlijk naast elkaar, want:

- tijdens de ontwerpfase (als je dus niet kunt gaan testen op een rijdende auto) zijn windtunnels het meest accurate dat je kunt krijgen, maar dus met een beperkte snelheid

- CFD is minder accuraat maar hiermee kunnen ze wel naar hogere snelheden kijken. Wat ingenieurs dus doen is een CFD-model maken en dit model bij 110 km/h vergelijken met de windtunneltests bij 110 km/h. Komt het CFD-model overeen met de windtunneltest, dan kunnen ze ervan uitgaan dat het model ook redelijk accuraat is bij hoge snelheden

- 100% zekerheid hebben ze hierover echter niet, dus gaan ze op een rijdende auto kijken wat er gebeurt en dan kunnen ze opnieuw het CFD-model vergelijken, dit keer met flow visualization aan hoge snelheden

- ook de resultaten van de windtunneltests kunnen vergeleken worden met de flow visualization om te controleren of de windtunneltests wel goed waren

Op deze manier kunnen ingenieurs dus hun ontwerp verifiëren en de modellen eventueel aanpassen waar nodig.

Gerard

Bedankt voor de uigebreide uitleg mensen :)
Ik vond het nogal vreemd allemaal.. Maar dat een windtunnel  met windsnelheden van maximaal 180 km/h getest mag woren wist ik niet

Vreemd ook, want een F1 auto rijdt maar pak um beet 10% van de tijd op het circuit langzamer dan 180.. ???

Dan heeft zo'n tunnel ook niet heel veel toegevoegde waarde lijkt me
Maar goed. mij was het niet eerder opgevallen dat er met verf getest werd.... (op het circuit dan)

waard500

Goedemorgen allemaal,

Heeft iemand een link waar je de live times kunt checken? Autosport is niet meer gratis :(
Visited: Monza 2007, Hockenheim 2008, Nurburgring 2009

JimmySPA

Citaat van: waard500 op 03 februari 2011 - 09:48:37
Goedemorgen allemaal,

Heeft iemand een link waar je de live times kunt checken? Autosport is niet meer gratis :(

www.f1today.nl

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

JimmySPA

Lotus F1 heeft deze tests al 15 ronden gereden!!! Ja die teams die vorig jaar erbij zijn gekomen gaan het dit jaar Williams en Force India erg moeilijk maken.  ::)

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Gerard


JimmySPA


"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Franky R.


0634

Tja, bij Massa ontbrak vorig jaar het heilige vuur.

Fijn dat ie het nu weer terug lijkt te hebben.

knowaround

Overzicht aantal ronden/snelste tijden:
http://www.apexcup.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=294#p374

Alonso de meeste ronden (206), Renault de snelste.. al zegt het niet zo heel veel :)