Main Menu

Pirelli?

Gestart door Enzo, 19 november 2010 - 20:14:47

« vorige - volgende »

Kootje

http://www.f1pits.net/nieuws/pirellis_belemmeren_de_topteams/

Het is duidelijk dat de banden sneller slijten ,en natuurlijk zorgt dat voor meer pitsstops.  8)
Maar dat was toch juist de bedoeling ??

En dan zijn uitspraak dat dit nadelig werkt voor de topteams.
Dat is toch wel de meest onzinnige uitspraak ooit.  :-[
Hoezo nadelig voor de topteams ??
Blijven de andere teams dan op die Bridgestones van vorig jaar rijden ??  ???
Slijten de banden bij hun zoveel minder dat zij het met 2 stops afkunnen ,waar de topteams er 3 moeten doen ??

Natuurlijk niet !!!
De banden zijn voor iedereen hetzelfde ,inclusief de nadelen.  ::)
Dus wat mij betreft kun je dat artikeltje direct naar het "compleet onzinnig" topic verplaatsen.
Maar ja ,het blijft 'n piepert hé ??   :'(

Niels_

Ik snap zijn redenering ergens wel. En dat Massa dat wel beter vindt verbaast me ook niet echt, die Bridgestone banden werkten gewoon totaal niet bij hem vorig jaar, dus alles is beter. :P

0634

Ik snap Alonso's gedachtegang ook wel. Zolang de topteams niet stoppen, lopen ze altijd uit. Want rijdend zijn ze niet bij te houden voor de minderen. Maar stoppend zijn ze dat niet. Dus hoe vaker ze niet op de baan zijn, hoe minder voordeel ze hebben.

Plus, als je meer stopt, kom je vaker in verkeer terecht. Dus dat is idd een nadeel. Maar voor de fans is het extra leuk natuurlijk.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 01 maart 2011 - 21:44:42
Ik snap Alonso's gedachtegang ook wel. Zolang de topteams niet stoppen, lopen ze altijd uit. Want rijdend zijn ze niet bij te houden voor de minderen. Maar stoppend zijn ze dat niet. Dus hoe vaker ze niet op de baan zijn, hoe minder voordeel ze hebben.

Plus, als je meer stopt, kom je vaker in verkeer terecht. Dus dat is idd een nadeel. Maar voor de fans is het extra leuk natuurlijk.
Klopt allemaal wel ,maar.....iedereen moet die extra stops maken ,dus dat nadeel heft zichzelf toch ook weer op ??

Enzo

Daarnaast zegt Pirelli in nette woorden, dat de teams niet zo moeten zeuren omdat dit de opdracht is die Pirelli heeft mee gekregen.
http://www.f1pits.net/nieuws/het_repliek_van_pirelli/

Niels_

Maar als die zachte band nu effectief maar 2 rondjes meegaat, is dat ook wel iets overdreven... :P

0634

Citaat van: Kootje op 02 maart 2011 - 10:39:46
Klopt allemaal wel ,maar.....iedereen moet die extra stops maken ,dus dat nadeel heft zichzelf toch ook weer op ??
Iedereen zal evenveel naar binnen moeten, dat wel ja. Maar voor de frontrunners houdt meer stops maken in dat ze vaker in druk verkeer terecht zullen komen. Dus het gaat ze inderdaad tijd kosten. Voor het middenveld maakt dat veel minder uit.

Jozef

Ik denk niet dat het per se zo is dat iedereen even vaak naar binnen zal moeten. Integendeel, ik denk dat de topteams wel het "optimale" aantal stops gaan doen omdat ze daarmee sneller (denken te) zijn, maar dat je vanuit het achterveld net heel veel "cowboys" gaat krijgen die gaan gokken op een stop minder. En wie weet, af en toe, zal dat een keer goed uitdraaien en zullen ze daar posities mee winnen. Als topper kun je zoiets echter bijna niet riskeren omdat je een WK-strijd aan het voeren bent en dus moet letten op wat je WK-concurrenten doen.

Je kunt zeggen dat dat leuker is voor de fans, maar ik vind het maar kunstmatig. Geef mij maar de bandensituatie van een paar jaar geleden: 2 (of liefst nog meer) bandenfabrikanten, die zelf kiezen welke compounds ze meebrengen naar een GP, en vooral niet die belachelijke regel dat je twee verschillende compounds moet gebruiken tijdens de race. Elke verandering aan die situatie is negatief geweest, als je het mij vraagt.

rafael25

Ik denk dat de band gebruik zal meer op wat de auto in staat is in plaats van de bestuurder, voor het grootste deel afhankelijk zijn. En dan kan de bestuurder proberen om ze eindelijk een beetje langer als hij kan, maar hij zal niet in staat zijn om een enorm verschil maken.
Wat de strategieën zijn, zal het niet tot zeer laat op in de races dat we precies weten wie eindigt waar.
Het relatieve vermogen van bestuurders te worden "gemakkelijk" over de banden is zeer overhyped. Deze jongens zijn allemaal op de top en ze weten wat te doen om een bepaalde prestatie curve met de banden te trekken over een bepaalde afstand. De echte en meer belangrijk verschil tussen de drivers lijkt het tegendeel, sommige niet kan warmte de banden snel genoeg of even genoeg voor de kwalificatie of in een natte / vochtige omstandigheden. Dit euvel is een achilleshiel voor de overigens uitstekende coureurs als Button, Schumacher en Massa.

Folkert

Citaat van: Jeroen op 02 maart 2011 - 19:51:43
Citaat van: Kootje op 02 maart 2011 - 10:39:46
Klopt allemaal wel ,maar.....iedereen moet die extra stops maken ,dus dat nadeel heft zichzelf toch ook weer op ??
Iedereen zal evenveel naar binnen moeten, dat wel ja. Maar voor de frontrunners houdt meer stops maken in dat ze vaker in druk verkeer terecht zullen komen. Dus het gaat ze inderdaad tijd kosten. Voor het middenveld maakt dat veel minder uit.
Ik weet nog niet helemaal hoe het dan zal gaan. Zullen de middenmoot teams langer door rijden om een gok te wagen en dat de top teams daarom in verkeer komen?
Ik ben eigenlijk wel te spreken over die snel slijtende banden. Beetje actie op de baan is de laatste tijd wel nodig. Moet natuurlijk niet te kunstmatig worden.
Trotse vader van Rosalie(L)

Gerard

De mindere teams hebben toch veel minder aerodynamische grip dan de topteams? m.a.w, de mindere teams zullen er nog meer last van hebben?? Of is mijn gedachtengang nu verkeerd??

Xinu

Ik vraag me af wat ze zullen doen bij een plaats zoals Monaco als bv een Virgin aan de kop staat met twee pitstops en terwijl die het race wilt uitrijden met 2pitsstops en terwijl de rest achter die aan zit met hun 3de pitstop lachen niet ? ik hoop dat jullie me snappen  8)

0634

Citaat van: Gerard op 03 maart 2011 - 16:54:54
De mindere teams hebben toch veel minder aerodynamische grip dan de topteams? m.a.w, de mindere teams zullen er nog meer last van hebben?? Of is mijn gedachtengang nu verkeerd??
Zullen de banden daar meer van slijten dan?

Niels_

Citaat van: Jeroen op 03 maart 2011 - 18:25:46
Citaat van: Gerard op 03 maart 2011 - 16:54:54
De mindere teams hebben toch veel minder aerodynamische grip dan de topteams? m.a.w, de mindere teams zullen er nog meer last van hebben?? Of is mijn gedachtengang nu verkeerd??
Zullen de banden daar meer van slijten dan?
Hmm, geen idee. Ik weet wel dat Ferrari in 2009 een aerodynamische update gedaan heeft waardoor de banden sneller opgewarmd zouden zijn voor de kwalificatie. Ik vermoed dus ook wel dat dat er wat mee kan te maken hebben.

Enzo

Citaat van: Xinu op 03 maart 2011 - 18:07:03
Ik vraag me af wat ze zullen doen bij een plaats zoals Monaco als bv een Virgin aan de kop staat met twee pitstops en terwijl die het race wilt uitrijden met 2pitsstops en terwijl de rest achter die aan zit met hun 3de pitstop lachen niet ? ik hoop dat jullie me snappen  8)

Het is nog maar de vraag of ze wel veel langer door kunnen rijden met de oude banden, misschien gaat het gewoon niet?  ???