Pirelli?

Gestart door Enzo, 19 november 2010 - 20:14:47

« vorige - volgende »

Maikel0230

Correct Sabai, de eerste vrandering was in Duitsland met een kevlar belt, de tweede en tevens tot nu toe de laatste verandering is de metalen belt en 2013 compounds.

Toch wil ik nog even die conservatieve keuzes van Pirelli toelichten. De inziens van vele experten is dat door de aanpassing op vele circuits dezelfde kleukeuzes van vorig jaar zonder problemen lan worden toegepast. Wat veel mensen niet weten is dat RB toen in die week tussen GB en Duitsland geeist heeft om toch overal de gemakkelijkste banden mee te brengen want dat zou hun wagen beter passen Pirelli is daarmee akkoord gegaan en doet nu af als een extra veiligheidsmaatregel. Leuk, allemaal in achterkamertjes bedisseld.

Toch vermoed ik dat red bull evengoed dominant zou zijn geworden.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Silverstone is, zoals vaker al herhaald is hier, een slecht voorbeeld. Het is aan de teams en alleen aan de teams te wijten geweest dat er met veel te agressieve camber is gereden, en dat banden niet op de voorgeschreven plek zijn gemonteerd. Het is heel makkelijk om Pirelli en de FIA als schuldige aan te wijzen, terwijl in principe iedereen hier schuld aan heeft. En zoals dan zo vaak zijn uiteindelijk de fans de grote verliezers.

Jozef

Ben ik het ook wel mee eens, als Pirelli zegt dat je de banden kunt gebruiken tot een camberhoek van -x graden en je maakt als team de hoek nog groter... dan moet je niet komen zeuren dat de banden ook effectief stuk gaan.

En ik blijf het tot in den treure herhalen: of de banden nu slijtvast genoeg zijn voor een 2-, 3- of 4-stopper, zolang je tijdens een pitstop niet mag bijtanken is een pitstop zulk groot tijdverlies dat er altijd enorm bandensparend gereden moet worden. Ik heb het tankverbod een slechte zaak gevonden vanaf het moment dat het werd aangekondigd en ik blijf het als het grootste probleem zien in de huidige F1. Voer het tanken weer in en je zult meer gevarieerde strategieën zien en meer coureurs die wél pushen en niet zo veel op hun banden moeten letten.

NielsD

Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 15:39:47
Citaat van: NielsD op 25 september 2013 - 15:20:03
Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 15:13:25
Citaat van: NielsD op 25 september 2013 - 15:10:39
Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 15:00:16
Citaat van: Sabai op 25 september 2013 - 14:10:08
Die conservatieve keuzes zijn in Hongarije al terug gedraaid dus daar is geen sprake van er word met dezelfde banden als 2012 gereden met de compounds van dit seizoen op dit moment.
De band werkte simpelweg niet met de auto's van 2013, Pirelli is te ver gegaan in het ontwerp. Ze hebben feitelijk gewoon een slechte band geproduceerd, iets wat je ze overigens niet kwalijk kan nemen gezien het testverbod. De band maakte zijn F1 debuut zonder voldoende getest te zijn op een 2013 auto, dat was natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Waarom ging het de voorgaande jaren dan wel goed?

Ging het voorgaande jaren goed?

Vond ik wel hoor. Geen ploffende banden, leuke acties en spannend tot het einde.
Even een kleine greep uit de voorbeelden:

1 Super kleine operating windows
2 Snel slijtende banden
3 Ontploffende banden
4 Klagende coureurs
5 Zeer onwaarschijnlijke racewinnaars
6 Rondvliegende stukken rubber
7 Inhalen is lastiger door al het rubber op de baan
8 Zelfs aerodynamica heeft er last van, getuige Rosberg in Singapore.
9 Coureurs rijden niet meer op hun maximale potentie, maar sparen de band
10 De auto's halen dus ook helemaal niet hun potentie, we zien eigenlijk niet eens de werkelijke krachtsverhouding.
11 Het is kunstmatig racen geworden

Om gek van te worden om eerlijk te zijn, het is niet goed voor de sport in mijn ogen en het haalt voor mij echt een hoop weg.

1. In bijv. Monaco waren er voornamelijk 3-stoppers, waar de meeste coureurs meer dan 30 ronden reden op supersoft. Dit vind ik helemaal geen klein operating window. Eigenlijk best veel..

2. Vond ik juist leuk, want de coureurs moesten op een goeie timing pushen en aanvoelen wanneer het kon en wanneer niet.

3. Dit is inderdaad niet goed, maar dat kan met kevlarriemen oid opgelost worden

4. Klagende coureurs heb je altijd al gehad, hoort ook bij de sport

5. Ook een keer leuk, nu is het alleen maar Vettel die wint en daar word niemand vrolijk van, dat hoor je wel aan het boe-geroep

6. Dit vind ik niet echt een probleem?

7. Met het gebruik van DRS, is juist het aantal inhaalacties meer geworden

8. Dit heb ik ff gemist?!

9. Heb ik geen last van, het gaat mij om de actie en dat was er altijd wel genoeg.

10. Of een auto nou voor 80% of 100% gebruikt wordt, ik zie dat niet op TV

11. Nee hoor. Het is gewoon een kwestie van de situatie goed aanvoelen en een goeie auto bouwen. Want er waren teams die wel met de banden om konden gaan en er waren teams die dat niet konden. Dat is altijd al zo geweest, maar nu is het voordeel in Red Bull beslist en scoren ze maximaal terwijl de rest er maar achter aan hobbelt. Het zijn optochten geworden en dat mag echt niet gebeuren op circuits als Spa, Monza en Singapore.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Enzo

#1819
Tja Niels, ben blij dat jij er wel van kan genieten. Maar het zit hem dan toch in de beleving en waar je waarde aan hecht in de sport, die is bij ons erg verschillend.

Trouwens, met operating window bedoelt men de optimale bedrijfstemperatuur van de band en niet de slijtvastheid.
Dat was het probleem van 2011 waardoor we zoveel verschillende winnaars hadden.

Daarnaast kan ik prima genieten van Vettel's overwinningen, die jongen is gewoon verdomde goed.
Bijna Schumacher-achtige vormen begint het aan te nemen, iets waar ik ook van kon genieten.


Maikel0230

#1820
Citaat van: Jozef op 25 september 2013 - 16:43:46
Ben ik het ook wel mee eens, als Pirelli zegt dat je de banden kunt gebruiken tot een camberhoek van -x graden en je maakt als team de hoek nog groter... dan moet je niet komen zeuren dat de banden ook effectief stuk gaan.

En ik blijf het tot in den treure herhalen: of de banden nu slijtvast genoeg zijn voor een 2-, 3- of 4-stopper, zolang je tijdens een pitstop niet mag bijtanken is een pitstop zulk groot tijdverlies dat er altijd enorm bandensparend gereden moet worden. Ik heb het tankverbod een slechte zaak gevonden vanaf het moment dat het werd aangekondigd en ik blijf het als het grootste probleem zien in de huidige F1. Voer het tanken weer in en je zult meer gevarieerde strategieën zien en meer coureurs die wél pushen en niet zo veel op hun banden moeten letten.

Probleem is dat Pirelli pas met die recommandaties is gekomen nadat het probleem is beginnen erger te worden (groot op het scherm voordat elke sessie begon in Duitsland, daarna na de verandering niet meer). Pirelli heeft altijd personeel bij de teams ingeplant en die konden dat niet eerder melden? Beide kampen hebben fouten gemaakt zoveel is duidelijk, pirelli doet ook enkel maar wat de FIA hen gevraagd heeft maar ik kan me toch niet van enig amateurisme ontdoen.

Ik kan Pirelli wel aansmeren dat ze in het begin van het seizoen super agressief waren kwa bandenkeuze en nu superconservatief (onder druk van onze vrienden van RB). Je kiest een koers en je hoort die dan ook aan te houden, de veranderingen kwa belt zijn hier dan ook relatief aan.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

NielsD

Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 17:04:59
Tja Niels, ben blij dat jij er wel van kan genieten. Maar het zit hem dan toch in de beleving en waar je waarde aan hecht in de sport, die is bij ons erg verschillend.

Trouwens, met operating window bedoelt men de optimale bedrijfstemperatuur van de band en niet de slijtvastheid.
Dat was het probleem van 2011 waardoor we zoveel verschillende winnaars hadden.

Sorry, ik dacht dat je de pitstop window bedoelde.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Enzo

Citaat van: NielsD op 25 september 2013 - 17:09:25
Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 17:04:59
Tja Niels, ben blij dat jij er wel van kan genieten. Maar het zit hem dan toch in de beleving en waar je waarde aan hecht in de sport, die is bij ons erg verschillend.

Trouwens, met operating window bedoelt men de optimale bedrijfstemperatuur van de band en niet de slijtvastheid.
Dat was het probleem van 2011 waardoor we zoveel verschillende winnaars hadden.

Sorry, ik dacht dat je de pitstop window bedoelde.

No worries m8!  ;)
Begrijp ook wel wat jij wil zeggen en waarom je dit vind, het topic zit vol met dit soort discussies.

Bottom line voor mij is, dat de F1 de verkeerde kant op ontwikkeld.  Terug naar tanken zoals Jozef bepleit en weer fatsoenlijke banden zou een stap in de goede richting zijn. Laat ze daarna maar de aerodynamica aanpakken om close-racing weer mogelijk te maken.

NielsD

Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 17:21:31
Citaat van: NielsD op 25 september 2013 - 17:09:25
Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 17:04:59
Tja Niels, ben blij dat jij er wel van kan genieten. Maar het zit hem dan toch in de beleving en waar je waarde aan hecht in de sport, die is bij ons erg verschillend.

Trouwens, met operating window bedoelt men de optimale bedrijfstemperatuur van de band en niet de slijtvastheid.
Dat was het probleem van 2011 waardoor we zoveel verschillende winnaars hadden.

Sorry, ik dacht dat je de pitstop window bedoelde.

No worries m8!  ;)
Begrijp ook wel wat jij wil zeggen en waarom je dit vind, het topic zit vol met dit soort discussies.

Gelukkig maar. ;D

CitaatBottom line voor mij is, dat de F1 de verkeerde kant op ontwikkeld.  Terug naar tanken zoals Jozef bepleit en weer fatsoenlijke banden zou een stap in de goede richting zijn. Laat ze daarna maar de aerodynamica aanpakken om close-racing weer mogelijk te maken.

Terug naar tanken vind ik ook een héél goed plan, al vind ik het ook wel fascinerend om te zien hoe geolïed die stops er van tegenwoordig soms uit zien. Red Bull is er een meester in.

Het liefst ga ik wel weer terug naar de tijden 1998 tot 2001. Gegroefde banden, bijtanken en mooie acties. PLUS, de dikkere motoren! Dat geluid blijft, echt, super, VET!
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Maikel0230

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik van tanken vind, persoonlijk denk ik dat het nu ook wel goed is, je kan nog altijd goochelen met de brandstofhoeveelheid (binnen de toegelaten variabelen) waardoor een coureur soms meer kan pushen gedurende race of enkel snel in het begin is als zijn brandstofwaarde lager is als de rest en hij moet sparen op het einde. Ik prefereer sowieso slicks boven die gegroefde banen, slicks geven dat coureur meer grip en geven een beter raakvlak met de grond in de bocht. Niet dat ik wil dat we de coureurs een kussentje onder de poep geven hoor!

2010 was denk ik een uitstekend jaar met die bridgestones en zonder tanken, voeg daar nog eens kers aan toe en ik denk dat je een goede formula hebt. Maarja wie zijn wij hé?

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

robbert

ja en met tanken.... Sommige gaan dan ook zodanig rijden dat ze een pitstop zullen uitsparen waardoor er ook weer niet ingehaald word. Dan is er weer geklaag

Arthur

Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 17:21:31
Citaat van: NielsD op 25 september 2013 - 17:09:25
Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 17:04:59
Tja Niels, ben blij dat jij er wel van kan genieten. Maar het zit hem dan toch in de beleving en waar je waarde aan hecht in de sport, die is bij ons erg verschillend.

Trouwens, met operating window bedoelt men de optimale bedrijfstemperatuur van de band en niet de slijtvastheid.
Dat was het probleem van 2011 waardoor we zoveel verschillende winnaars hadden.

Sorry, ik dacht dat je de pitstop window bedoelde.

No worries m8!  ;)
Begrijp ook wel wat jij wil zeggen en waarom je dit vind, het topic zit vol met dit soort discussies.

Bottom line voor mij is, dat de F1 de verkeerde kant op ontwikkeld.  Terug naar tanken zoals Jozef bepleit en weer fatsoenlijke banden zou een stap in de goede richting zijn. Laat ze daarna maar de aerodynamica aanpakken om close-racing weer mogelijk te maken.

Eens!! En zonder diffuser ook weer slipstreamen!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

robbert

Citaat van: Sabai op 25 september 2013 - 15:40:28
Citaat van: robbert op 25 september 2013 - 15:29:53
Citaat van: Maikel0230 op 25 september 2013 - 13:21:40
Nogmaals red bull heeft zwaar geklaagt over de banden maar de aanpassing kwam er doordat er stukjes rubber in het rond vlogen in Groot Britannie. De teams gebruikten de banden zogezegd te agressief en de belt was te zacht waardoor er gemakkelijk sneetjes in kwamen.

Wat dan wel weer aan red bull toe te schrijven is dat men voor de rest van het seizoen voor conservatieve bandenkeuzes kreeg ter 'extra' beveiliging van deze nieuwe 'veilige' banden. Dat RB van de panieksituatie misbruik heeft gemaakt staat voor mij als een paal boven water. Ferrari en Lotus hebben toen niet gedurft er tegenin te gaan en dat heeft zware gevolgen gehad voor hen.

ja voor de race van silverstone hadden ze de banden al aangepast, met alle gevolgen nadien in silverstone.

Welke aanpassing dan? Kan me herinneren dat Pirelli een nieuwe band had mee gebracht naar Canada om te testen. Hier is verder niks mee gedaan.

Ze hadden voor de race van silverstone een aanpassing moeten doen aan de banden, maar dit was verkeerd uitgedraaid. Redbull vroeg dan om banden te maken die bij alle banen past, en ze hadden dan gekeken naar de wagen van redbull, en zo zijn ze dominant geworden.
Als er volgend seizoen weer een team is, die niet overweg kan met de reglementen, gaan ze dan ook de motoren aanpassen?

Franky R.

Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 17:04:59


Daarnaast kan ik prima genieten van Vettel's overwinningen, die jongen is gewoon verdomde goed.
Bijna Schumacher-achtige vormen begint het aan te nemen, iets waar ik ook van kon genieten.


Nadat de Pirelli's werden aangepast aan de RB9...Daarvoor had Vettel ook zijn problemen. Met die kennis in mijn achterhoofd valt er voor mij dan erg weinig te genieten... :-X

Jozef

Citaat van: robbert op 25 september 2013 - 19:25:12
ja en met tanken.... Sommige gaan dan ook zodanig rijden dat ze een pitstop zullen uitsparen waardoor er ook weer niet ingehaald word. Dan is er weer geklaag

Dat is de HUIDIGE situatie. Door tanken toe te laten, heb je met een stop meer niet alleen het voordeel dat je je banden meer kunt uitpersen, maar ook het voordeel van (gemiddeld) een lichtere auto. Daardoor wordt het dus interessanter om met strategie te spelen, om meer stops te doen en dus ook om minder spaarzaam om te gaan met de banden.