Pirelli?

Gestart door Enzo, 19 november 2010 - 20:14:47

« vorige - volgende »

Matthijs

#1801
Even dit topic omhoog gehaald.

Er wordt heel veel geklaagd over saaie races en het beschuldigende vingertje wijst steeds naar Pirelli. Ik vind het onterecht en ik erger me er flink aan. Stel, we vertalen de huidige situatie met de banden naar andere sporten:

De 100 meter sprint is veel te saai, Usain Bolt wint elke keer. Nike, doe er iets aan! Geef de sprinters schoenen die kapot gaan als je er teveel kracht op zet. Zo gezegd zo gedaan, het resultaat is dat Usain Bolt helemaal niet meer dominant is en de wedstrijden zijn spannend. Helaas loopt niemand meer onder de 10 seconden. Bovendien beginnen de lopers te klagen dat het gevaarlijk is om op deze schoenen te lopen omdat ze blessures krijgen als deze weer eens stuk gaan. Onder druk van de atleten past Nike de schoenen weer aan, waarna Bolt wint weer de meeste wedstrijden wint. De fans klagen dat de wedstrijden saai zijn en Nike krijgt de schuld.

Dat slaat toch nergens op? Vettel en RedBull zijn gewoon de Usain Bolt van de formule 1 op het moment. Het is niet saai doordat de Pirelli's minder hard slijten dan aan het begin van het seizoen, het is saai omdat er gewoon een combinatie (Vettel/RedBull) met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Die ga je toch niet expres tegenwerken met verkeerde banden? In het middenveld zijn er genoeg gevechten, met of zonder DRS en met of zonder versleten banden.

Aanvulling: tijdens de GP van Monaco was de leider Nico Rosberg in de beginfase anderhalve seconde langzamer dan de nummer laatst Giedo vd Garde. Normaal zou hij 2 seconden sneller zijn, dus reed hij bewust 3,5 seconde langzamer dan hij kon om banden te sparen. Niemand probeerde echter bij Rosberg aan te dringen, want dan zouden hun banden eraan gaan. Dat was toch voor de fans helemaal om te huilen? Ik ben blij dat ze de banden hebben aangepakt!

lieven

Je hebt gelijk dat het niet goed is als ze zich zo moeten inhouden.
Maar ik ben het er niet mee eens dat dit in het midden van het seizoen werd aangepast.
De teams hebben hun auto gemaakt met de banden in het achterhoofd en dan werden ze opeens aangepast.

NielsD

Maar zoals al vaker op dit forum gezegd is: het gaat (mij) er niet om hoe snel ze rijden in een race, daar heb je de kwalificatie voor, het gaat mij er om dat ik leuke actie zie. En dat hebben we sowieso gezien in de 1ste helft van het seizoen.

En dat heeft WEL met Pirelli te maken, want Vettel is nu dominant en was dat niet. Mij boeit het niet of hij nou altijd wint, mij boeit het wel op op welke manier dat gedaan wordt. De nummer twee op een halve seconde rijden na een SC periode, dat is gewoon saai.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Sabai

Ben het met Matthijs eens.

robbert

ik ben het met niels eens. In het begin van het seizoen kon je niet voorspellen wie er ging winnen. Iedereen wist voor het seizoen begon, dat ze zulke banden gingen hebben. Het is aan de teams om hun wagen te bouwen zodat deze met de banden om kon gaan. Ferrari en vooral Lotus konden dat. Redbull was niet meer zo dominant als voorgaan de jaren, en ging gaan klagen over de banden. FIA heeft ingegrepen en pirelli verplicht om hun banden aan te passen. Nu hebben we daardoor geen actie meer op de baan, en is de winnaar telkens bekend. Let op, redbull verdient het om te winnen, maar jammer hebben ze daardoor wel moeten zagen dat die banden aangepast gingen worden.  De banden waren in silverstone al eens aangepast, met alle onveilige gevolgen nadien. Dan hebben ze ze terug aangepast, en sinsdien is redbull opeens weer dominant. Kan geen toeval zijn

Maikel0230

Nogmaals red bull heeft zwaar geklaagt over de banden maar de aanpassing kwam er doordat er stukjes rubber in het rond vlogen in Groot Britannie. De teams gebruikten de banden zogezegd te agressief en de belt was te zacht waardoor er gemakkelijk sneetjes in kwamen.

Wat dan wel weer aan red bull toe te schrijven is dat men voor de rest van het seizoen voor conservatieve bandenkeuzes kreeg ter 'extra' beveiliging van deze nieuwe 'veilige' banden. Dat RB van de panieksituatie misbruik heeft gemaakt staat voor mij als een paal boven water. Ferrari en Lotus hebben toen niet gedurft er tegenin te gaan en dat heeft zware gevolgen gehad voor hen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Sabai

Die conservatieve keuzes zijn in Hongarije al terug gedraaid dus daar is geen sprake van er word met dezelfde banden als 2012 gereden met de compounds van dit seizoen op dit moment.

Enzo

Citaat van: Sabai op 25 september 2013 - 14:10:08
Die conservatieve keuzes zijn in Hongarije al terug gedraaid dus daar is geen sprake van er word met dezelfde banden als 2012 gereden met de compounds van dit seizoen op dit moment.

Eens!

Daarnaast heeft het geklaag van Red Bull weinig tot niks bijgedragen aan het besluit van de FIA en Pirelli om de banden aan te passen.
Veiligheid en imago is de doorslaggevende drijfveer geweest, niet het gezeur van Red Bull.

De band werkte simpelweg niet met de auto's van 2013, Pirelli is te ver gegaan in het ontwerp. Ze hebben feitelijk gewoon een slechte band geproduceerd, iets wat je ze overigens niet kwalijk kan nemen gezien het testverbod. De band maakte zijn F1 debuut zonder voldoende getest te zijn op een 2013 auto, dat was natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Zoals eerder gezegd, ik zou graag zien dat ze stoppen met goochelen en de teams gewoon van optimaal rubber voorzien. 

NielsD

Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 15:00:16
Citaat van: Sabai op 25 september 2013 - 14:10:08
Die conservatieve keuzes zijn in Hongarije al terug gedraaid dus daar is geen sprake van er word met dezelfde banden als 2012 gereden met de compounds van dit seizoen op dit moment.
De band werkte simpelweg niet met de auto's van 2013, Pirelli is te ver gegaan in het ontwerp. Ze hebben feitelijk gewoon een slechte band geproduceerd, iets wat je ze overigens niet kwalijk kan nemen gezien het testverbod. De band maakte zijn F1 debuut zonder voldoende getest te zijn op een 2013 auto, dat was natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Waarom ging het de voorgaande jaren dan wel goed?
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Enzo

Citaat van: NielsD op 25 september 2013 - 15:10:39
Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 15:00:16
Citaat van: Sabai op 25 september 2013 - 14:10:08
Die conservatieve keuzes zijn in Hongarije al terug gedraaid dus daar is geen sprake van er word met dezelfde banden als 2012 gereden met de compounds van dit seizoen op dit moment.
De band werkte simpelweg niet met de auto's van 2013, Pirelli is te ver gegaan in het ontwerp. Ze hebben feitelijk gewoon een slechte band geproduceerd, iets wat je ze overigens niet kwalijk kan nemen gezien het testverbod. De band maakte zijn F1 debuut zonder voldoende getest te zijn op een 2013 auto, dat was natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Waarom ging het de voorgaande jaren dan wel goed?

Ging het voorgaande jaren goed?

NielsD

Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 15:13:25
Citaat van: NielsD op 25 september 2013 - 15:10:39
Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 15:00:16
Citaat van: Sabai op 25 september 2013 - 14:10:08
Die conservatieve keuzes zijn in Hongarije al terug gedraaid dus daar is geen sprake van er word met dezelfde banden als 2012 gereden met de compounds van dit seizoen op dit moment.
De band werkte simpelweg niet met de auto's van 2013, Pirelli is te ver gegaan in het ontwerp. Ze hebben feitelijk gewoon een slechte band geproduceerd, iets wat je ze overigens niet kwalijk kan nemen gezien het testverbod. De band maakte zijn F1 debuut zonder voldoende getest te zijn op een 2013 auto, dat was natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Waarom ging het de voorgaande jaren dan wel goed?

Ging het voorgaande jaren goed?

Vond ik wel hoor. Geen ploffende banden, leuke acties en spannend tot het einde.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

robbert

Citaat van: Maikel0230 op 25 september 2013 - 13:21:40
Nogmaals red bull heeft zwaar geklaagt over de banden maar de aanpassing kwam er doordat er stukjes rubber in het rond vlogen in Groot Britannie. De teams gebruikten de banden zogezegd te agressief en de belt was te zacht waardoor er gemakkelijk sneetjes in kwamen.

Wat dan wel weer aan red bull toe te schrijven is dat men voor de rest van het seizoen voor conservatieve bandenkeuzes kreeg ter 'extra' beveiliging van deze nieuwe 'veilige' banden. Dat RB van de panieksituatie misbruik heeft gemaakt staat voor mij als een paal boven water. Ferrari en Lotus hebben toen niet gedurft er tegenin te gaan en dat heeft zware gevolgen gehad voor hen.

ja voor de race van silverstone hadden ze de banden al aangepast, met alle gevolgen nadien in silverstone.

Enzo

#1813
Citaat van: NielsD op 25 september 2013 - 15:20:03
Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 15:13:25
Citaat van: NielsD op 25 september 2013 - 15:10:39
Citaat van: Enzo op 25 september 2013 - 15:00:16
Citaat van: Sabai op 25 september 2013 - 14:10:08
Die conservatieve keuzes zijn in Hongarije al terug gedraaid dus daar is geen sprake van er word met dezelfde banden als 2012 gereden met de compounds van dit seizoen op dit moment.
De band werkte simpelweg niet met de auto's van 2013, Pirelli is te ver gegaan in het ontwerp. Ze hebben feitelijk gewoon een slechte band geproduceerd, iets wat je ze overigens niet kwalijk kan nemen gezien het testverbod. De band maakte zijn F1 debuut zonder voldoende getest te zijn op een 2013 auto, dat was natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Waarom ging het de voorgaande jaren dan wel goed?

Ging het voorgaande jaren goed?

Vond ik wel hoor. Geen ploffende banden, leuke acties en spannend tot het einde.
Tja, dat is een kwestie van smaak en beleving vrees ik, in mijn ogen heeft de Pirellishow niks tot weinig meer met F1-racen te maken.
Banden heb je om goede tractie te geven aan de race-auto en zeker niet om spektakel te brengen en het raceverloop ernstig te manipuleren.

Even een kleine greep uit de voorbeelden:

-Super kleine operating windows
-Snel slijtende banden
-Ontploffende banden
-Klagende coureurs
-Zeer onwaarschijnlijke racewinnaars
-Rondvliegende stukken rubber
-Inhalen is lastiger door al het rubber op de baan
-Zelfs aerodynamica heeft er last van, getuige Rosberg in Singapore.
-Coureurs rijden niet meer op hun maximale potentie, maar sparen de band
-De auto's halen dus ook helemaal niet hun potentie, we zien eigenlijk niet eens de werkelijke krachtsverhouding.
-Het is kunstmatig racen geworden

Om gek van te worden om eerlijk te zijn, het is niet goed voor de sport in mijn ogen en het haalt voor mij echt een hoop weg.

Sabai

Citaat van: robbert op 25 september 2013 - 15:29:53
Citaat van: Maikel0230 op 25 september 2013 - 13:21:40
Nogmaals red bull heeft zwaar geklaagt over de banden maar de aanpassing kwam er doordat er stukjes rubber in het rond vlogen in Groot Britannie. De teams gebruikten de banden zogezegd te agressief en de belt was te zacht waardoor er gemakkelijk sneetjes in kwamen.

Wat dan wel weer aan red bull toe te schrijven is dat men voor de rest van het seizoen voor conservatieve bandenkeuzes kreeg ter 'extra' beveiliging van deze nieuwe 'veilige' banden. Dat RB van de panieksituatie misbruik heeft gemaakt staat voor mij als een paal boven water. Ferrari en Lotus hebben toen niet gedurft er tegenin te gaan en dat heeft zware gevolgen gehad voor hen.

ja voor de race van silverstone hadden ze de banden al aangepast, met alle gevolgen nadien in silverstone.

Welke aanpassing dan? Kan me herinneren dat Pirelli een nieuwe band had mee gebracht naar Canada om te testen. Hier is verder niks mee gedaan.