Eindklassering met oude puntentelling

Gestart door SDG, 15 november 2010 - 06:26:12

« vorige - volgende »

SDG

Citaat van: Kootje op 16 november 2010 - 12:31:35
Oke ,ondanks dat het geen invloed heeft gehad op de eindstand denk ik toch dat de grotere verschillen die er in punten zijn tussen 1e ,2e ,3e en 4e plaats etc. ,er wel toe hebben bijgedragen dat er meer spanning op de baan was.

...          

Dit geeft in ieder geval aan dat het geen slechte zet was van de FIA om het puntensysteem te wijzigen.

Kootje

Citaat van: SDG op 16 november 2010 - 19:21:16
Citaat van: Kootje op 16 november 2010 - 12:31:35
Oke ,ondanks dat het geen invloed heeft gehad op de eindstand denk ik toch dat de grotere verschillen die er in punten zijn tussen 1e ,2e ,3e en 4e plaats etc. ,er wel toe hebben bijgedragen dat er meer spanning op de baan was.
Om wat voorbeelden te geven ,1 Vettel en Webber - Turkije : voor 2 magere puntjes had Vettel wellicht deze actie niet gemaakt.
                                                                                                  voor 7 PUNTEN echter........ditzelfde geld voor het gevecht tussen Lewis en Jenson.
                                                   2 Hamilton en Webber - Singapore : volgens de oude telling ging dat om 1 puntje ,volgens de nieuwe zou dit 3 PUNTEN opleveren.
Coureurs zijn daarom bereid meer risico te nemen ,wat meer actie betekent.
Toch blijven dat soort lijstjes leuk om te maken en te lezen ,doe het zelf ook altijd en ga dan meestal nog terug naar de telling : 1=10 ,2=6 ,3=4 ,4=3 ,5=2 en 6=1 punt(en)

De eindstand volgens deze puntentelling zou er zo uitzien :  1 Alonso       86 punten
                                                                                                2 Vettel        84    ''
                                                                                                3 Webber     76    '' 
                                                                                                4 Hamilton    76    ''
                                                                                                5 Button       61    ''                                            

Hmm, ik heb de berekening ook gemaakt en ik kom aan 84 punten voor Vettel en 81 voor Alonso. Wie van ons beiden is fout?


Ik zat fout en heb 'm ondertussen aangepast.  ;)

Folkert

Heheh, sorry sorry: Mijn complimenten voor dit geweldige en fantastische stukje tekst.

Ik zal het aanbevelen bij de Leidsche Universiteit. U kunt rekenen op promovendus :P 8)
Trotse vader van Rosalie(L)

McLaren_über_alles

Citaat van: Bridelance op 16 november 2010 - 19:36:38
Niemand die een lijstje heeft over de eindstand zonder mechanische pech?

Gewoon alles uitrekenen alsof ze zouden finishen op dezelfde positie als toen ze mechanische pech kregen (bvb: vettel 1e in zuid korea). Het zou wel een lijstje zijn met veel discussie rond (Wat moet je bijvoorbeeld doen met alonso in Monaco of wat moet je doen als iemand een plaats wint door pech van een ander) maar het lijkt mij wel leuk  ;)

Van mij mogen ze de huidige puntentelling wel houden, ook al maakt het blijkbaar geen verschil. Wel zou het nog mooi zijn om punten te geven voor de pole en de snelste ronde! Stel je voor dat alonso wel nog kampioen zou kunnen geworden zijn door een snelste ronde. Dan zou hij een paar ronden trager moeten rijden om een gat te laten met petrov (met het risico dat hij wordt ingehaald door webber) en vervolgens plankgas moeten geven om vettels snelste ronde te kloppen, die natuurlijk net hetzelfde moet doen. Zou nog spannender geweest zijn  :D

Mja, snelste ronden zeggen op zich zeer weinig. Die worden toch in de laatste ronden van de GP gereden, en toen reed Red Bull vaak al op "save"...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

flupke3

Citaat van: SDG op 16 november 2010 - 19:47:02
Citaat van: Kootje op 16 november 2010 - 12:31:35
Oke ,ondanks dat het geen invloed heeft gehad op de eindstand denk ik toch dat de grotere verschillen die er in punten zijn tussen 1e ,2e ,3e en 4e plaats etc. ,er wel toe hebben bijgedragen dat er meer spanning op de baan was.

...          

Dit geeft in ieder geval aan dat het geen slechte zet was van de FIA om het puntensysteem te wijzigen.
Als volgend jaar een team  lichtjes dominant is qua prestaties dan zal de spanning heel ver te zoeken zijn!
De spanning van dit jaar komt omdat Redbull te veel punten heeft laten vallen  en met het oude puntensysteem
was het ook heel spannend geweest.

SDG

Citaat van: flupke3 op 17 november 2010 - 09:54:26
Als volgend jaar een team  lichtjes dominant is qua prestaties dan zal de spanning heel ver te zoeken zijn!
De spanning van dit jaar komt omdat Redbull te veel punten heeft laten vallen  en met het oude puntensysteem
was het ook heel spannend geweest.

Dat ik dat een goede zet vind, is niet omdat het WK dan spannender zou zijn, maar omdat het de kleinere teams meer kansen geeft om punten - en dus publiciteit - te scoren. Zie ook wat ik al voor de aanvang van dit seizoen hierover schreef:

http://www.f1pits.net/forum/formule1-forum/puntentelling/msg274049/#msg274049


CitaatPunten voor de eerste tien rijders in plaats van voor de eerste 8 of voor de eerste 6 (zoals het tot 2002 was) is vooral een motivatie voor de kleinere teams. De laatste jaren heeft de FIA immers hoe langer hoe meer de nadruk gelegd op de betrouwbaarheid van de motoren, in die mate dat motorpech en de daarbijhorende motorenwissel flink bestraft worden. Het gevolg is dat die betrouwbaarheid fors is toegenomen en dat er ook hoe langer hoe minder uitvallers zijn bij een Grand Prix. Neem zelf maar enige statistieken bij de hand: pakweg 10-15 jaar geleden was het heel normaal dat de helft van het deelnemersveld de finish niet haalde, terwijl het de laatste jaren niet ongebruikelijk geworden is dat er per race maar één of twee auto's uitvallen. Dit leidt er wel toe dat het voor kleinere teams alsmaar moeilijker wordt om punten te scoren. Waar deze vroeger vaak konden profiteren van een hoog aantal uitvallers om zich tot in de punten te werken, halen ze daar nu vaak een anonieme uitslag mee. Conclusie: meer finishers punten toekennen is interessant voor de kleinere teams, zeker ook nu het startveld uitgebreid wordt tot 26 wagens. Een team dat een aantal negende en tiende plaatsen scoort kan zo toch nog een respectabel aantal punten bij elkaar rapen en dat kan van psychologisch belang zijn om bijvoorbeeld een sponsor aan boord te houden die in het geval van een blanco score de stekker eruit had getrokken. En dat kan voor sommige teams het verschil maken tussen verder kunnen doen of er noodgedwongen moeten mee stoppen.

Kort gezegd: meer finishers die punten scoren is verantwoord, aangezien het de kleinere teams compenseert voor het strengere motorenreglement en hen zo opnieuw een grotere kans geeft om WK-punten te scoren.

Kootje

Citaat van: flupke3 op 17 november 2010 - 09:54:26
Citaat van: SDG op 16 november 2010 - 19:47:02
Citaat van: Kootje op 16 november 2010 - 12:31:35
Oke ,ondanks dat het geen invloed heeft gehad op de eindstand denk ik toch dat de grotere verschillen die er in punten zijn tussen 1e ,2e ,3e en 4e plaats etc. ,er wel toe hebben bijgedragen dat er meer spanning op de baan was.

...          

Dit geeft in ieder geval aan dat het geen slechte zet was van de FIA om het puntensysteem te wijzigen.
Als volgend jaar een team  lichtjes dominant is qua prestaties dan zal de spanning heel ver te zoeken zijn!
De spanning van dit jaar komt omdat Redbull te veel punten heeft laten vallen  en met het oude puntensysteem
was het ook heel spannend geweest.
Met deze stelling kan ik het niet eens zijn aangezien RBR dit jaar juist zeer dominant was en het toch 'n spannend seizoen heeft opgeleverd.
Nu kan je gaan roepen dat ze bij RBR veel pech hebben gehad ,maar dit geld ook voor Ferrari en McLaren.
Oke RBR had ietwat meer pech ,maar deze pech kwam ook voor 'n groot deel door de rijders zelf en lag niet altijd aan 't materiaal of fouten van 'n ander.

flupke3

Als team verlies je samen en of het nu door betrouwbaarheidsproblemen of rijdersfoutenspeelt geen rol.

Rippie

Interessante statistiekjes. Het puntensysteem maakt dus niet zoveel uit, het was gewoon een spannend seizoen. Het grote nadeel van de huidige puntentelling vind ik nog steeds (als fan van de statistieken) dat de huidige coureurs steeds moeilijker te plaatsen zijn in de eeuwige ranglijsten omdat ze naar verhouding veel meer punten scoren dan vroeger. De waarde van een punt is gedevalueerd.
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

Kootje

Citaat van: Rippie op 18 november 2010 - 12:26:07
Interessante statistiekjes. Het puntensysteem maakt dus niet zoveel uit, het was gewoon een spannend seizoen. Het grote nadeel van de huidige puntentelling vind ik nog steeds (als fan van de statistieken) dat de huidige coureurs steeds moeilijker te plaatsen zijn in de eeuwige ranglijsten omdat ze naar verhouding veel meer punten scoren dan vroeger. De waarde van een punt is gedevalueerd.
In de kop van 't veld veranderd er idd niets,alleen in de middenmoot veranderd er hier en daar wat.  ???
Wat die ranglijsten betreft heb ik sowieso altijd al mijn twijfels gehad.
Dit omdat ze niet percentueel zijn opgesteld en daardoor is het logisch dat Schumi boven Senna staat als het op gescoorde punten aankomt.  :-\
Misschien dat hij qua scoringspercentage daar ook staat ,maar ik denk dat er dan wel degelijk 'n andere lijst uit gaat komen.
Dankzij de veranderende puntentelling is dit helemaal niet meer reeel uit te voeren.  ::)
Toch ben ik wel van mening dat de huidige puntentelling bijdraagt aan meer actie op de baan.
En daar gaat het uiteindelijk om ,nietwaar ?  ;)

0634

Hoezo dan eigenlijk? Wanneer zijn er acties gepleegd die je met de oude puntentelling niet had verwacht?

Kootje

Ik denk dan aan de race in Turkije waar Vettel zichzelf elimineerde in 'n poging 7 extra punten te pakken ipv de 2 van vorig jaar.
Of het daarop volgende gevecht tussen Jenson en Hamilton.
Ik weet nog niet zo zeker of ze dit wel hadden gepoogd als er dus maar 2 puntjes ipv 7 mee te verdienen waren.
Voorgaande jaren hebben toch laten zien dat de meeste coureurs berusten in 'n 2e plek ipv risico nemen voor de 1e of 3e ipv 2e etc.
Dit jaar werd er voorin toch wel iets meer strijd geleverd voor mijn gevoel.

Ander voorbeeld : Ik denk niet dat Hamilton voor 1 punt de aanval op Webber had geplaatst in Singapore of op Massa in Italie.
Nu stonden er in beide gevallen toch 3 punten op 't spel ,waardoor hij meer risico nam.

Neem de acties van Kobayashi : Die gingen meestal om plaats 8 ,9 en 10.
Posities waar voorheen geen punten voor werden gegeven en waar hij dan ook niet voor gestreden had.

Uiteraard is dit niet met zekerheid te zeggen ,maar gebasseerd op vorige seizoenen zag ik nu 'n grotere bereidheid tot 't nemen van risico bij inhalen.

0634

Naja die 3 punten die Lewis kon pakken tov 1 punt in het oude systeem maakt verhoudingsgewijs natuurlijk geen verschil. En een 8e plek was voor Koba toen ook een punt geweest. Sterker, toen had hij op p9 of 10 niets te verliezen.

En tja, verder geloof ik daar niet zo in.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 18 november 2010 - 18:36:36
Naja die 3 punten die Lewis kon pakken tov 1 punt in het oude systeem maakt verhoudingsgewijs natuurlijk geen verschil. En een 8e plek was voor Koba toen ook een punt geweest. Sterker, toen had hij op p9 of 10 niets te verliezen.

En tja, verder geloof ik daar niet zo in.
Zo kan je het ook zien !
Echter verschillen we daar dan van mening in.  :P