Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Breaktest

#4245
Even wat gefilosofeer op de maandagochtend.
Een veelgehoorde stelling is: dat het ene team sterker is dan het andere, is van alle tijden.
Deze kaart wordt vaak in discussies getrokken door tegenstanders van substantiële verandering (welk de onderlinge krachtsverhouding zou kunnen beïnvloeden).

Daar staat een andere waarheid tegenover: de tijden veranderen.
Dat klinkt net zo wijs, maar ook net zo hol als je geen nadere verklaring geeft met wat je hiermee bedoelt. Het nietszeggend cryptisch gewauwel ligt al snel om de hoek. 

Dus laten we even terug gaan naar de kern, wat is er nu pakweg de afgelopen dertig jaar precies veranderd? Volgens mij is het dit:
Stel dat de krachtsverhouding tussen de combinatie Hamilton/Mercedes versus Verstappen/Red Bull 51% om 49% is.
In vroegere tijden had men pakweg een heel seizoen nodig om de juiste de krachtsverhouding aan het licht te brengen. Gechargeerd gezegd, team A won 51% van de races en team B 49%.
Maar door dertig jaar voortgaande perfectionering van het circus an sich, is men steeds meer in staat gebleken om de onderlinge krachtsverhouding vrijwel op elk moment van de dag tot uitdrukking te brengen. Vergelijk het met twee tennissers: als de een zijn overwicht van 51% continu op de mat weet te brengen, wint ie met 6-0, 6-0 (maar je kunt zwaar je vraagtekens zetten bij of dit een uitdrukking is van hun onderlinge krachtsverhouding).

De kernvraag bij deze eeuwige discussie dus is of de - niet te ontkennen - veranderde wereld voldoende aanleiding geeft om de boel grondig te herzien.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Dus minder hard werken, minder efficiënt werken, minder talent hebben, minder investeren wil jij gaan belonen door kunstmatige ingrepen om verschillen te nivelleren? Klinkt als een slecht en ondoordacht plan.

Sabai

Ik lees net dat vanaf 2020 een 2e brandstof sensor verplicht word. Dit volgend op een onderzoek van afgelopen weekend. Ik denk nu toch zeker wel dat Ferrari idd een truckje heeft toegepast de afgelopen tijd  :). Eigenlijk net zoiets als Mercedes deed door extra olie te verbranden.  Wel goed dat dit soort zaken aan banden word gelegd

Jozef

Dat olieverbranden deed Ferrari net zo goed, herinner je de enorme blauwe rookwolken die ze maakten telkens als ze de garage verlieten. Dat was ook een heel ander verhaal omdat de regels gewoon stipuleerden hoeveel olie je mocht verbranden per 100km. Dus Mercedes en Ferrari maakten daar gewoon gretig gebruik van.

Het verhaal met het omzeilen van de fuel flow is gewoon vals spel, ALS het is zoals de geruchtenmolen beweert - wat ik toch nog sterk durf te betwijfelen.

Sabai

Er moet wel iets zijn anders gebeurt dit niet lijkt mij. Ik vind het ook erg opvallend hoeveel Ferrari ingeleverd lijkt te hebben.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 21 november 2019 - 18:58:32
Dat olieverbranden deed Ferrari net zo goed, herinner je de enorme blauwe rookwolken die ze maakten telkens als ze de garage verlieten. Dat was ook een heel ander verhaal omdat de regels gewoon stipuleerden hoeveel olie je mocht verbranden per 100km. Dus Mercedes en Ferrari maakten daar gewoon gretig gebruik van.

Het verhaal met het omzeilen van de fuel flow is gewoon vals spel, ALS het is zoals de geruchtenmolen beweert - wat ik toch nog sterk durf te betwijfelen.
wat jij nu doet is ook niet helemaal eerlijk, want je zet nu Mercedes en Ferrari op gelijke voet als het gaat om olieverbruik, maar Mercedes was daar toch echt al veel langer mee bezig. Die blauwe rookwolken waren begin vorig jaar, toen was het verbruik al verder aan banden gelegd. Dat het 1 vals spel zou zijn en het ander niet vind ik altijd een beetje twijfelachtig..

Jozef

De regel was dat je maximaal 0.9 liter olie mocht verbranden per 100km, en Mercedes besloot om dat dan maar te doen.

Het verhaal over de fuel flow is: je mag brandstof verbruiken aan een maximale snelheid van 100 kg per uur. Dit wordt gemeten met een sensor die een aantal keer per seconde de stroomsnelheid van de brandstof meet op dat moment, en Ferrari zou besloten hebben om tussen de meetpunten in toch boven de 100 kg/u te gaan. Dat is misbruik maken van de beperkingen van een meetsysteem om een duidelijke regel (maximaal 100 kg/u) te breken. Dat is puur vals spelen en net daarom geloof ik eigenlijk niet dat het waar is.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 21 november 2019 - 20:42:41
De regel was dat je maximaal 0.9 liter olie mocht verbranden per 100km, en Mercedes besloot om dat dan maar te doen.

Het verhaal over de fuel flow is: je mag brandstof verbruiken aan een maximale snelheid van 100 kg per uur. Dit wordt gemeten met een sensor die een aantal keer per seconde de stroomsnelheid van de brandstof meet op dat moment, en Ferrari zou besloten hebben om tussen de meetpunten in toch boven de 100 kg/u te gaan. Dat is misbruik maken van de beperkingen van een meetsysteem om een duidelijke regel (maximaal 100 kg/u) te breken. Dat is puur vals spelen en net daarom geloof ik eigenlijk niet dat het waar is.
maar je mag ook geen olie als brandstof gebruiken. In de regels staat duidelijk vermeld wat wel en wat geen brandstof is. Dan kun je beginnen over die 0,9 liter die verbruikt mag worden, maar dan is er de regel dat het geen brandstof is. Met brandstof heb je ook de regel dat je maar 100 kg (nu 110 volgens mij) mag verbruiken, maar er zijn duidelijk aanvullende regels waar je ook aan moet voldoen. Bij olie was dat ook zo, maar al helemaal niet te meten. En daar heeft Mercedes gebruik/misbruik van gemaakt. En later is dat idd door andere teams over genomen. Tja, zo lang je er mee weg komt en de regels en metingen geven je geen ongelijk moet je het in mijn ogen gewoon over 1 kam scheren. Ik vind het beide vals spelen, maar ja het hoort een beetje bij F1.

Sabai

Ik zag een filmpje langskomen waarin er een rondje Las Vegas werd gereden.  Nu vraag ik mij ben nu de enige die vind dat F1 de verkeerde kant opgaat? Ten eerste 23 races vind ik persoonlijk echt teveel van het goede. 19 of 20 races vind ik meer dan genoeg.  En dan ook al die nietszeggende straatraces die er bijkomen. Dit jaar zijn het er al 7 volgend jaar 8  :-\. Ik merkte vorig seizoen al ondanks dat ik het super spannend vond een deel niet eens gekeken heb zelfs niet aan het eind van het seizoen.

Mickey

Eens dat twintig genoeg zou zijn. Ook door de gewoon oncomfortabele spanning van de laatste races vorig jaar.

Vind Las Vegas wel een leuk probeersel, maar schrap dan andere oninteressante circuits. Die zandbakraces en nachtraces hoeven van mij ook niet per se.

Sabai

Mijn lijstje zou zijn in niet chronologisch volgorde

1 Barcelona
2 Spa
3 Red Bull ring
4 Imola
5 Groot Brittannië
6 Canada
7 Austin
8 Mexico
9 Interlagos
10 Hockenheim
11 Japan
12 Hongarije
13 Turkije
14 Monaco
15 China
16 Abu dhabi
17 Singapore
18 Maleisië ( deze mis ik echt)

En dan ben ik er eigenlijk al :-). De rest voegt voor mij weinig tot niks toe aan de sport.

Mickey

Hèhè, ik zie veel nostalgie, Sabai. :)

Jozef

Ik vind het ook niet zo interessant meer nu er zo veel races zijn. Vroeger was elke GP iets om naar uit te kijken, nu is het "oh, is het alweer een race?" Zo heb ik Jeddah pas aangezet met 3 ronden te gaan, en ik heb het verder niet gemist.

Natuurlijk kan dit ook gewoon te maken hebben met het feit dat we allemaal elk jaar een jaartje ouder worden en dat interesses en levenssituaties evoluren.

Robbert65

Nou Jozef! Dat herken ik beslist niet.
Wij kijken iedere minuut van elk raceweekend, van FP1 tot de nabeschouwing van de race en alles wat er tussen zit.
Naarmate de tijd verstrijkt ben ik eerder meer tijd aan F1 gaan besteden dan minder en het is in mijn kring ook heel vaak gespreksonderwerp, ook op het werk.

Wat natuurlijk enorm helpt is dat de races bijna nooit meer saai zijn en de live toegang tot data op f1.com

Nee, ik mis geen minuut, waar ik ook ben. En als het echt niet anders kan kijk ik terug.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sabai

Citaat van: Robbert65 op 04 april 2022 - 12:35:14
Nou Jozef! Dat herken ik beslist niet.
Wij kijken iedere minuut van elk raceweekend, van FP1 tot de nabeschouwing van de race en alles wat er tussen zit.
Naarmate de tijd verstrijkt ben ik eerder meer tijd aan F1 gaan besteden dan minder en het is in mijn kring ook heel vaak gespreksonderwerp, ook op het werk.

Wat natuurlijk enorm helpt is dat de races bijna nooit meer saai zijn en de live toegang tot data op f1.com

Nee, ik mis geen minuut, waar ik ook ben. En als het echt niet anders kan kijk ik terug.

Ik herken het wel. Waarschijnlijk ook mede door de redenen die Jozef aangaf.

Maar voor jou zou 25 of 30 races ook prima zijn ?