Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 15 mei 2019 - 00:56:54LPG wordt onder druk bewaard, Waterstof bewoor je met een laatventiel, in een container zonder druk ;)

Niet kwaad bedoeld maar ik geloof dat je nog niet helemaal doorhebt wat waterstof is... Het is het lichtste gas dat bestaat (bij atmosferische druk is het 13-14 keer lichter dan lucht). Je kunt het wel zonder druk als gas bewaren maar dan heb je een énorm volume gas nodig om een bruikbare hoeveelheid energie te kunnen opwekken. Namelijk een paar duizend liter waterstofgas om aan dezelfde energie te komen als één liter benzine. ;)

Neen dus, als je het wil meenemen in een auto, dan moet je het in vloeibare vorm hebben en daar is inderdaad een druk van 700 bar voor nodig.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 15 mei 2019 - 15:42:44
Citaat van: Breaktest op 15 mei 2019 - 13:08:47
Citaat van: Robbert65 op 15 mei 2019 - 00:56:54
LPG wordt onder druk bewaard, Waterstof bewoor je met een laatventiel, in een container zonder druk ;)
Ik zou een stukje schrijven aan opwegmetwaterstof.nl. Daar gaan ze uit van 700 bar.

Ik lees enkel positieve dingen op die site. Dus het zal wel goed komen. Ik ben blij dat deze energie vorm eindelijk zijn erkenning krijgt.
Maar als je nog beter leest, zie je dat men op afzienbare termijn vooral denkt aan toepassingen in vrachtwagens en autobussen. FC Groot en traag, zal ik maar zeggen, haaks op wat FE beoogt.
Realisme, mensen, is zo gek nog niet. De wonderen van de wonderbra vallen in de praktijk ook een beetje tegen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Naar verluid worden woensdag allerlei beslissingen genomen over seizoen 2020.
Wat daar vast niet bij zit, maar van mij best zou mogen is de GP's een kwartiertje korter maken, dus van gemiddeld anderhalf uur naar vijf kwartier.
Dat lijkt mij een spotgoedkope maatregel waarbij het aantal dode momenten in de wedstrijd hopelijk tot een minimum wordt teruggebracht. Ik weet niet niet hoe het met jullie zit, maar er gaat bijna geen wedstrijd voorbij of ik begin ergens in het middendeel mijn aandacht te verliezen. Wellicht dat een kwartiertje korter helpt om alle actie te comprimeren. En voor het materiaal kan dat natuurlijk ook geen kwaad, lijkt me.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 15 oktober 2019 - 14:46:23
En voor het materiaal kan dat natuurlijk ook geen kwaad, lijkt me.
Mooi hoe je meerdere topics aan elkaar verbindt  ;)

Mickey

Hoe zou de fan daar dan over denken, vraag ik me af. Het is toch een kwartier waarin van alles kan gebeuren. En betaal je dan ook ongeveer 1/6 minder voor een toegangskaartje? En gaan mijn abonnementskosten bij Ziggo dan naar beneden?

Breaktest

Omgekeerde startvolgorde is inmiddels afgeschoten bij gebrek aan medewerking van de teams. Jammer. Ik had ze wel een Grand prix of drie daarmee willen zien experimenteren.
Ik heb overigens geen idee of de sprintraces in de F2 spannender zijn dan reguliere F2 races. Als dat zo is, had dat wel een sterk argument voor geweest.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Jammer? Meest ridicule plan dat ik gehoord heb voor Formule1. Met gratis succespenalty.

Sabai

Idd. Anders kunnen ze er net zo goed een soort van Mario kart van maken  ;)

Jozef

Ik heb nog nergens iets gelezen over de uitkomst van de vergadering van woensdag, dus waar komt het nieuws vandaan?

Ik ben zelf resoluut tegen omgekeerde startvolgorde, maar voor één keer wilde de F1 een keer iets op een goeie manier aanpakken, namelijk door het in 3 races uit te proberen en dan pas te kijken of het een blijvertje is of niet... Maar nee, dat is blijkbaar al te veel gevraagd. Liever voert men idiote ideeën gewoon meteen in om er dan pas achter te komen dat het een dom idee was, ook al kon iedereen met een beetje verstand dat al lang van te voren zien aankomen (zie de kwalificatie waarbij om de anderhalve minuut de traagste coureur afviel).

Breaktest

Citaat van: Mickey op 17 oktober 2019 - 16:43:00
Jammer? Meest ridicule plan dat ik gehoord heb voor Formule1. Met gratis succespenalty.
Ach, als ridicule plannen vermakelijk zijn hebben ze mijn zegen. Ik heb toch al niet zo'n hoge pet op van het sportgehalte van F1, dus waarom niet? Ik begrijp niet zo goed wat tegen het uitvoeren van een experiment is. Maar ook niet wat de fundamentele bezwaren zijn.
Iemand riep: dit is niet des F1, wat natuurlijk dom gekakel is. Als F1 het doorvoert is het dus wel des F1.

Wat is dat precies, des F1? Daar geeft ieder weer een andere invulling aan. Zelf hanteer ik liefst een minimale definitie: een open wheel raceklasse die hoorbaar, zichtbaar en meetbaar sneller is dan elke ander raceklasse; de rest staat open voor nader invulling. Onder die definitie is de huidige staat van F1 ook niet des F1.

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Met het uitvoeren van pilots is niet zoveel mis, prima manier zelfs om te kijken of iets werkt. Heb ook niets tegen het proberen van nieuwe dingen.

Een reversed grid echter, waarbij je bestraft wordt voor beter presteren, staat haaks op de drang om de beste te willen zijn. En de drang om de beste te willen zijn is eenmaal wat professionele sporters drijft. Winnen is wat hen motiveert. Je kan zelfs zeggen dat winnen in algemene zin motiveert, dat is universeel en gaat veel verder dan binnen sport alleen.

Als je de kans op winst kunstmatig verkleint, terwijl dát nu net is waarvoor de professionele sporter zich maximaal heeft ingespannen, grote offers heeft gedaan, hij zijn hele leven op heeft ingericht,  ontneem je hem de motivatie om te winnen, om grote offers te brengen, om maximaal te presteren. Voor al zijn teamgenoten en mensen die bijdragen aan die prestatie zal dat niet anders zijn.

Op korte termijn, drie races bijvoorbeeld, laat men dit slechts in verwarring. Op lange termijn is het destructief voor het competitie-element.

Breaktest

Citaat van: Mickey op 18 oktober 2019 - 07:19:32
Met het uitvoeren van pilots is niet zoveel mis, prima manier zelfs om te kijken of iets werkt. Heb ook niets tegen het proberen van nieuwe dingen.

Een reversed grid echter, waarbij je bestraft wordt voor beter presteren, staat haaks op de drang om de beste te willen zijn. En de drang om de beste te willen zijn is eenmaal wat professionele sporters drijft. Winnen is wat hen motiveert. Je kan zelfs zeggen dat winnen in algemene zin motiveert, dat is universeel en gaat veel verder dan binnen sport alleen.

Als je de kans op winst kunstmatig verkleint, terwijl dát nu net is waarvoor de professionele sporter zich maximaal heeft ingespannen, grote offers heeft gedaan, hij zijn hele leven op heeft ingericht,  ontneem je hem de motivatie om te winnen, om grote offers te brengen, om maximaal te presteren. Voor al zijn teamgenoten en mensen die bijdragen aan die prestatie zal dat niet anders zijn.

Op korte termijn, drie races bijvoorbeeld, laat men dit slechts in verwarring. Op lange termijn is het destructief voor het competitie-element.
Bij F2 werkt dit toch ook niet demotiverend, is het niet-verwarrend en komen de beste coureurs uiteindelijk ook toch boven drijven?
Waarom zou F1-publiek, dat grotendeels hetzelfde is als 't F2-publiek, in het ene geval in opperste staat van verwarring achterblijven en in 't andere geval niet? Mocht dat al zo zijn, dan lijkt gewenning het toverwoord.

Ook heb ik heb nog nooit iemand uit de Formule1-wereld F2 horen bestempelen als een poppenkast die coureurs oplevert wiens capaciteiten niet vallen in te schatten en waar men ver vandaan moet blijven. Sterker, de FIA heeft enige tijd geleden met haar licentiepuntensysteem F2 juist flink opgewaardeerd.

Tot slot, achteraan moeten starten bij een reversed grid mag dan oneerlijk voelen, maar diezelfde coureur hoor je niet klagen dat zijn collega vooraan in een slechtere auto zit. Enige hypocrisie valt niet te ontkennen bij coureurs die roepen dat dit indruist tegen hun drang om aan te tonen dat ze de beste zijn.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Autoracen is voor een deel sport en voor een deel entertainment. Vaak gaan die dingen natuurlijk samen, maar mijns inziens niet altijd. Mijn grootste bezwaar tegenover reversed grids (en strafgewichten etc) is dat het mijns inziens indruist tegen het sportieve aspect. Je straft namelijk de sterkste, de beste, de snelste. Alsof je tegen Usain Bolt zegt: "Ok probeer het nu maar eens zonder spikes, kijken of je dan ook wint". Of dat je tegen Real Madrid zegt dat ze met een groter doel moeten spelen.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 18 oktober 2019 - 14:35:22
Autoracen is voor een deel sport en voor een deel entertainment. Vaak gaan die dingen natuurlijk samen, maar mijns inziens niet altijd. Mijn grootste bezwaar tegenover reversed grids (en strafgewichten etc) is dat het mijns inziens indruist tegen het sportieve aspect. Je straft namelijk de sterkste, de beste, de snelste. Alsof je tegen Usain Bolt zegt: "Ok probeer het nu maar eens zonder spikes, kijken of je dan ook wint". Of dat je tegen Real Madrid zegt dat ze met een groter doel moeten spelen.
Opdat de andere renners kunnen zeggen": "Dan voel je ook eens hoe het is om altijd maar zonder spikes te moeten rennen"
om bij je beeldspraak te blijven...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 18 oktober 2019 - 14:35:22
Autoracen is voor een deel sport en voor een deel entertainment. Vaak gaan die dingen natuurlijk samen, maar mijns inziens niet altijd. Mijn grootste bezwaar tegenover reversed grids (en strafgewichten etc) is dat het mijns inziens indruist tegen het sportieve aspect. Je straft namelijk de sterkste, de beste, de snelste. Alsof je tegen Usain Bolt zegt: "Ok probeer het nu maar eens zonder spikes, kijken of je dan ook wint". Of dat je tegen Real Madrid zegt dat ze met een groter doel moeten spelen.
maar als Usain Bolt nou echt betere schoenen zou hebben dan de anderen, dan zou het toch wel leuk zijn als dat eens gelijk getrokken kon worden? Want dat is wel een extra aspect van de autosport (of iig F1) natuurlijk, dat de sporters vaak geen gelijkwaardig materiaal hebben. Reversed grids hoeven van mij ook niet, maar als het speelveld wat meer gelijk getrokken kan worden zonder al te grote kunstgrepen, dan ben ik daar op zich wel voor.