Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Van Wijk

@sabai, ik denk dat waterstof een beter alternatief zou kunnen zijn, dan is er ook geen " gezichtsverlies ".
Ik jeb mij de laatste tijd een beetje verdiept in waterstof , ik moet eerlijk bekennen dat ik als petrolhead en al 30 jaar werkzaam in de automotive zo weinig over deze brandstof wist.
Soms krijg ik zelfs het idee dat het bewust in de doofpot gestopt wordt......eng.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 11 mei 2019 - 22:00:58
Is een brandstof cel met waterstof dan niet beter om te ontwikkelen i.p.v terug te grijpen op benzine??
Ik weet niet of je het nu over FE hebt of over straatauto's, maar voor het laatste is het antwoord Nee.
Het gaat immers om een vloeiende, accepteerbare overgang van de huidige situatie naar het nieuwe voortstuwingsmodel - alleen al daarom is een stukje conventionele technologie per definitie gewenst.

Voor FE ligt het iets genuanceerder. Het ligt eraan wat je als fabrikant met de serie precies beoogt. Als een op zichzelf staand wereldje kan de brandstofcel een mogelijk alternatief zijn (dan wordt het een gewicht/performance/kosten afweging). Distributie van waterstof is binnen het microwereldje van FE namelijk geen probleem.
Maar gebruik je FE als showcase voor de transitie, dus als voorbeeld voor je straatmodellen, dan kom je toch weer bij antwoord 1.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Ik bedoelde het voor de FE. Het lijkt mij dat dit de ontwikkeling die al in een vergevorderd stadium is in een stroomversnelling kan brengen. FE is daar ook een mooi platform voor om de mensen hier kennis mee te laten maken en zich bewust worden dat dit de toekomst is voor de auto industrie.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 12 mei 2019 - 14:05:46
Ik bedoelde het voor de FE. Het lijkt mij dat dit de ontwikkeling die al in een vergevorderd stadium is in een stroomversnelling kan brengen. FE is daar ook een mooi platform voor om de mensen hier kennis mee te laten maken en zich bewust worden dat dit de toekomst is voor de auto industrie.
Maar zeg mij dan maar hoe. Die brandstofcel moet gevoed worden door waterstof, en de achilleshiel daarvan is een te lage calorische waarde - dus grote zware druktanks nodig. Niet echt een dingetje voor een race auto.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Citaat van: Breaktest op 12 mei 2019 - 15:05:20
Citaat van: Sabai op 12 mei 2019 - 14:05:46
Ik bedoelde het voor de FE. Het lijkt mij dat dit de ontwikkeling die al in een vergevorderd stadium is in een stroomversnelling kan brengen. FE is daar ook een mooi platform voor om de mensen hier kennis mee te laten maken en zich bewust worden dat dit de toekomst is voor de auto industrie.
Maar zeg mij dan maar hoe. Die brandstofcel moet gevoed worden door waterstof, en de achilleshiel daarvan is een te lage calorische waarde - dus grote zware druktanks nodig. Niet echt een dingetje voor een race auto.

Daar ligt juist de uitdaging om dit zo te ontwikkelen dat dit wel toepasbaar word. Dit is in het verleden met zoveel dingen geweest.

3phasE

Sabai: "Daar ligt juist de uitdaging om dit zo te ontwikkelen dat dit wel toepasbaar word."

Volgens mij ligt de focus bij de grote fabrikanten vooral op het doorontwikkelen van de EV.
Wist jij bijvoorbeeld dat BMW op dit moment werkt aan een systeem waarmee ze binnen 6 minuten een accu kunnen opladen?
The future is electric!

Tuesday

moet zeggen dat ik zelfs de herhaling van de FE race dit weekend spectaculairder vond dan de F1 race. De amusementswaarde blijft toch wel een zwak punt van de F1.

Sabai

Citaat van: 3phasE op 12 mei 2019 - 19:48:16
Sabai: "Daar ligt juist de uitdaging om dit zo te ontwikkelen dat dit wel toepasbaar word."

Volgens mij ligt de focus bij de grote fabrikanten vooral op het doorontwikkelen van de EV.
Wist jij bijvoorbeeld dat BMW op dit moment werkt aan een systeem waarmee ze binnen 6 minuten een accu kunnen opladen?

Ook BMW zet zich in samenwerking met Toyota volop in op de ontwikkeling ervan en ziet EV als een tussenstation.

http://www.waterstofautos.nl/bmw-komt-na-2020-met-waterstofauto/

Ongetwijfeld is de ontwikkeling op het gebied van EV ook een belangrijk onderdeel van het geheel.

3phasE

Sabai,

Ik geloof ook best dat er toekomst zit in waterstof (in combinatie met een elektrische aandrijving), ik denk alleen niet dat dit toegepast gaat worden in FE.
Wellicht in de lange afstandsracerij (WEC)?
The future is electric!

Breaktest

Citaat van: Sabai op 12 mei 2019 - 15:10:51
Citaat van: Breaktest op 12 mei 2019 - 15:05:20
Citaat van: Sabai op 12 mei 2019 - 14:05:46
Ik bedoelde het voor de FE. Het lijkt mij dat dit de ontwikkeling die al in een vergevorderd stadium is in een stroomversnelling kan brengen. FE is daar ook een mooi platform voor om de mensen hier kennis mee te laten maken en zich bewust worden dat dit de toekomst is voor de auto industrie.
Maar zeg mij dan maar hoe. Die brandstofcel moet gevoed worden door waterstof, en de achilleshiel daarvan is een te lage calorische waarde - dus grote zware druktanks nodig. Niet echt een dingetje voor een race auto.

Daar ligt juist de uitdaging om dit zo te ontwikkelen dat dit wel toepasbaar word. Dit is in het verleden met zoveel dingen geweest.
Het woord ontwikkelen wordt hier een beetje als toverwoord gebruikt. Als je tegen een aantal fundamentele problemen aanloopt, valt er niet zo veel te ontwikkelen. Dan is wordt het meer een kwestie van bedenken op welke gebieden de technologie wel toepasbaar is, en daar dan naar optimalisatie zoeken. Vergelijk het met aardgas; da's ook niet interessant voor de racerij.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

aardgas niet nee, dat is immers fossiel. Waarom de waterstof verbrandingsmotor zo interessant is heb ik elders beschreven: het is de levenslijn voor Ferrari en alle andere high end automotive fabrikanten.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Wat Breaktest bedoelt is dat waterstof en aardgas vergelijkbaar zijn in die zin dat het in een auto echt onder enorme druk bewaard moet worden. Veel hogere druk dan LPG, bijvoorbeeld. Je moet dan denken aan pakweg 700 bar, en een druktank die zulke druk aankan is inderdaad behoorlijk lomp. Daarom lijkt waterstof vooral interessant voor grotere/zwaardere voertuigen en niet om te racen; maar dat kun je over elektrische auto's met batterijen ook zeggen.

Robbert65

LPG wordt onder druk bewaard, Waterstof bewoor je met een laatventiel, in een container zonder druk ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op 15 mei 2019 - 00:56:54
LPG wordt onder druk bewaard, Waterstof bewoor je met een laatventiel, in een container zonder druk ;)
Ik zou een stukje schrijven aan opwegmetwaterstof.nl. Daar gaan ze uit van 700 bar.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Citaat van: Breaktest op 15 mei 2019 - 13:08:47
Citaat van: Robbert65 op 15 mei 2019 - 00:56:54
LPG wordt onder druk bewaard, Waterstof bewoor je met een laatventiel, in een container zonder druk ;)
Ik zou een stukje schrijven aan opwegmetwaterstof.nl. Daar gaan ze uit van 700 bar.

Ik lees enkel positieve dingen op die site. Dus het zal wel goed komen. Ik ben blij dat deze energie vorm eindelijk zijn erkenning krijgt.