Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

3phasE

Jozef: "Dat is de draai die de organisatie eraan geeft, ja. De realiteit is echter dat als ze auto's zouden moeten ontwerpen voor echte circuits, het een beschamend boeltje zou zijn"

Dat is maar een deel van het volledige antwoord. De GEN2-auto is wel degelijk ontworpen om op stratencircuits te racen. En niet persé omdat dat moet, maar omdat het kan. Door allerlei wetgeving (uitstoot schadelijke gassen, geluidsoverlast) is het voor F1 onmogelijk om in stadscentra te racen. Noodgedwongen bevinden circuitparken zich dan ook ver buiten het centrum. FE maakt het mogelijk (zero emission) om races in stadscentra te organiseren. En nogmaals: Waarom zou je ergens achteraf op een stoffig circuit willen racen als het ook in hartje Parijs kan?

En wat de specs betreft: vergeet niet dat  F1 (de verbrandingsmotor) er 100 jaar over gedaan heeft om te komen waar het nu is. FE is nog maar net begonnen en heeft met de GEN2-auto al enorme vooruitgang geboekt. De batterijcapaciteit is verdubbeld  (geen wagenwissel meer nodig) en qua vermogen en topsnelheid is er een progressie van 20 á 25% geboekt! Als ze deze ontwikkeling kunnen doorzetten belooft dat heel wat voor de GEN3-auto...
The future is electric!

Jozef

Citaat van: 3phasE op 11 mei 2019 - 07:30:15Waarom zou je ergens achteraf op een stoffig circuit willen racen als het ook in hartje Parijs kan?

Omdat je in een stad gebonden bent aan het bestaande stratenplan en het dus moeilijk is om een circuit aan te leggen waarop je ook echt goed kunt racen en inhalen, waar je uitdagende bochten hebt etc. Daarom rijdt de FE op Mickey Mouse-baantjes.

Tuesday

Citaat van: 3phasE op 11 mei 2019 - 07:30:15
Jozef: "Dat is de draai die de organisatie eraan geeft, ja. De realiteit is echter dat als ze auto's zouden moeten ontwerpen voor echte circuits, het een beschamend boeltje zou zijn"

Dat is maar een deel van het volledige antwoord. De GEN2-auto is wel degelijk ontworpen om op stratencircuits te racen. En niet persé omdat dat moet, maar omdat het kan. Door allerlei wetgeving (uitstoot schadelijke gassen, geluidsoverlast) is het voor F1 onmogelijk om in stadscentra te racen. Noodgedwongen bevinden circuitparken zich dan ook ver buiten het centrum. FE maakt het mogelijk (zero emission) om races in stadscentra te organiseren. En nogmaals: Waarom zou je ergens achteraf op een stoffig circuit willen racen als het ook in hartje Parijs kan?

En wat de specs betreft: vergeet niet dat  F1 (de verbrandingsmotor) er 100 jaar over gedaan heeft om te komen waar het nu is. FE is nog maar net begonnen en heeft met de GEN2-auto al enorme vooruitgang geboekt. De batterijcapaciteit is verdubbeld  (geen wagenwissel meer nodig) en qua vermogen en topsnelheid is er een progressie van 20 á 25% geboekt! Als ze deze ontwikkeling kunnen doorzetten belooft dat heel wat voor de GEN3-auto...
natuurlijk hoort het bij het schone imago van de FE om juist midden in een grote stad te kunnen racen, maar ook in Monaco en Mexico City rijden ze maar een half F1 circuitje. En dat heeft dus wel alles met de auto's te maken. En wat je zegt over de verbrandingsmotor en de FE is precies waar de meesten hier over vallen; de verbrandingsmotor heeft idd een hele weg afgelegd, de FE is net een paar jaar bezig en jij verwacht dat ze in 5 jaar de F1 van de troon gaan stoten. Dan moet de ontwikkeling toch echt wel in enorme stroomversnelling komen.

3phasE

Tuesday: "en jij verwacht dat ze in 5 jaar de F1 van de troon gaan stoten. Dan moet de ontwikkeling toch echt wel in enorme stroomversnelling komen."

En dat is precies wat er nu aan het gebeuren is; de EV heeft de wind in de zeilen, de ontwikkeling is in een enorme stroomversnelling geraakt.
Alle grote fabrikanten zijn inmiddels actief in FE omdat zij weten dat dit de toekomst heeft.

Het is ook niet voor niets dat Mercedes de stekker uit het DTM project heeft getrokken. En het is slechts een kwestie van tijd voordat ze zich ook terugtrekken uit de F1.
De verbrandingsmotor is klaar, rijp voor het museum en fabrikanten zien in dat het zinloos is om hier nog heel veel in te investeren.
Vandaar mijn stelling; Formule 1 is op sterven na dood...
The future is electric!

Mickey

Je valt nogal in herhaling.

3phasE

Jozef: "Daarom rijdt de FE op Mickey Mouse-baantjes"

Tja, ik denk dat je FE hiermee echt een beetje tekort doet.
Waar de gemiddelde F1 race slaapverwekkend saai is staat bijna iedere e-prix bol van het spektakel.

P.s. de e-prix van Monaco begint zometeen. Veel plezier ; )
The future is electric!

Mickey

Zit er even naar te kijken. Gaan ze nog voor Casino ineens rechtsaf. Wtf.  :o

Jozef

Citaat van: 3phasE op 11 mei 2019 - 14:23:15Het is ook niet voor niets dat Mercedes de stekker uit het DTM project heeft getrokken. En het is slechts een kwestie van tijd voordat ze zich ook terugtrekken uit de F1.
De verbrandingsmotor is klaar, rijp voor het museum en fabrikanten zien in dat het zinloos is om hier nog heel veel in te investeren.
Vandaar mijn stelling; Formule 1 is op sterven na dood...

De Mercedessen en Honda's van deze wereld hebben voor de huidige generatie F1-motoren letterlijk een miljard geïnvesteerd in de voorbije 7 jaar. Hoe groot is hun FE-investering tot dusver? Misschien stappen ze wel in omdat het dankzij spec cars lekker goedkoop is.

Sphinx

Citaat van: Mickey op 11 mei 2019 - 16:39:41
Zit er even naar te kijken. Gaan ze nog voor Casino ineens rechtsaf. Wtf.  :o

Blijkbaar heeft de FIA-capo Todt Agag teruggefloten. Hij wilde niet dat het volledige circuit werd gebruikt. Agag zelf en ook de rijders waren het er niet mee eens, maar blijkbaar is Todt toch bang voor vergelijkingen.

Geen beste race voor Frijns helaas, lang vastgezeten achter Di Grassi en na diens uitvallen in de muur gedrukt door Sims
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Breaktest

Citaat van: Sphinx op 11 mei 2019 - 18:40:05
Citaat van: Mickey op 11 mei 2019 - 16:39:41
Zit er even naar te kijken. Gaan ze nog voor Casino ineens rechtsaf. Wtf.  :o

Blijkbaar heeft de FIA-capo Todt Agag teruggefloten. Hij wilde niet dat het volledige circuit werd gebruikt. Agag zelf en ook de rijders waren het er niet mee eens, maar blijkbaar is Todt toch bang voor vergelijkingen.

Geen beste race voor Frijns helaas, lang vastgezeten achter Di Grassi en na diens uitvallen in de muur gedrukt door Sims
Het kan zijn dat Todt inderdaad achter deze lachwekkende vertoning zit, maar 't kan natuurlijk ook zijn dat Monaco zelf niet zo'n zin heeft om voor dit 'gedoe' meer stad af te sluiten dan strikt nodig.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

ik denk dat het vooral is vanwege de karakteristieken van het stuk circuit dat is weggelaten. Vanaf St Devote tot aan Casino gaat het vrij steil omhoog, vol gas en dan de tunnel door tot aan de chicane ook nog weer een stuk vol gas. Teveel voor de FE lijkt mij, dan komen ze denk ik nog niet eens aan de 10 ronden.

Mickey

Is het niet gewoon een logistiek dingetje? Dat dat dorp niet de hele maand van de buitenwereld is afgesloten?

Breaktest

Misschien is dit een ideetje voor FE:
installatie van een kleine efficiënte verbrandingsmotor, met maar één doel, een aanvullend potje benzine (laten we zeggen 20 liter) omzetten in elektriciteit. Met zo'n klein hulpsysteem (dat echt niet meer dan een kilo of 60 hoeft te wegen) kun je de range aanzienlijk vergroten of bv een zwaardere elektromotor inbouwen waardoor de performance omhoog gaat. Dus voor de goede orde, laat het aandrijfwerk nog steeds aan de elektromotor, maar stop er een hulpsysteempje bij om het geheel op niveau te krijgen.

Voor de heren van FE zal het vast te veel gezichtsverlies betekenen om dit serieus te overwegen, maar ik ben van mening dat dit juist de redding van die klasse zou kunnen zijn.

En niet alleen dat. Deze alternatieve invulling van het concept hybride zou ook van nut kunnen zijn bij de overgang naar elektrische straatauto's. Je lost er bijvoorbeeld de range anxiety mee op en vergroot daarmee de acceptatie. Bij straatauto's kun je overigens aan twee invullingen denken: zoals hierboven geschetst, of een variant waarbij deze wel degelijk de aandrijving voor zijn rekening neemt in geval van een lege accu (is per saldo iets efficiënter). Het kernidee echter is dat het vermogen zo beperkt is dat het hooguit de functie heeft van thuiskomertje en dus geen aanrader is voor dagelijks gebruik. Activering ervan kun je ook het best overlaten aan een boordcomputer.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Is een brandstof cel met waterstof dan niet beter om te ontwikkelen i.p.v terug te grijpen op benzine??

3phasE

Sphinx: "Geen beste race voor Frijns helaas, lang vastgezeten achter Di Grassi en na diens uitvallen in de muur gedrukt door Sims"

Inderdaad jammer voor Frijns.
Verder een amusante race met een spannende slotfase.
JEV nu aan de leiding van het kampioenschap én een eerste podium voor Massa.
The future is electric!