Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

3phasE

Nee, waarom vergelijken?
FE is gewoon iets heel anders.
Deze auto's zijn ontworpen om op stratencircuits te racen.
En waarom zou je uberhaupt nog op "gewone" circuits willen racen als dit in het hartje van Parijs of Londen kan?

En denk je eens in; fabrikanten als Porsche, Mercedes, Jaguar en BMW in één en hetzelfde kampioenschap?
Nogmaals; F1 is op sterven na dood....

The future is electric!

Mickey

Dan nog even over de stelling dat brandstofmotoren 'op sterven na dood zijn'.

Voorlopig is het aantal volledig elektrische voertuigen nog geen 1% van het wagenpark in Nederland. En dan zijn wij één van de koplopers. Voordat elektrische voertuigen de meerderheid vormen, als dat al zo zal zijn vanwege de opkomst van waterstof, zijn we decennia verder. En als er over enkele decennia nog steeds voertuigen geproduceerd worden die fossiele brandstoffen verbruiken, dan zijn die laatste voertuigen ook nog eens enkele decennia in gebruik. Dus hoezo, 'op sterven na dood'?

Robbert65

Ik wil ook wel een voorspelling doen hoor. Over 5 jaar is Formula E er geweest. Mislukt, geflopt, ingehaald door moderne technologie. Mijn standpunt over elektrisch rijden mag genoegzaam bekend zijn. Achterhaalde begin-twintigste-eeuwse nonsense die door de hardnekkige klimaatlobby is veroorzaakt. De toekomst is Waterstof. En de toekomst is altijd dichterbij dan je denkt.

Ik denk dat de topmerken echt geen zin hebben in Tesla-achtige techniek. Als Formule 1 het testlab wordt voor waterstof-verbrandingsmotoren kunnen Ferrari, Aston Martin, Lambourgini en de kleine topmerken (Pagani, Koeningsegg, Noble, Lotus etc) daarmee prima meeliften en de overstap maken van fossiel naar waterstof.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sabai

Ik denk dat je FE ook eigenlijk niet als concurrent of iets gelijksoortig kan zien. Bij FE is er nauwelijks sprake van strategie. Er word met gummiknuppel rubberen banden gereden en de circuits zijn net kartbaantjes door een stad. Het is totaal verschillend .

3phasE

#4159
Robbert65: "De toekomst is Waterstof."

Serieus?
Waarom denk je dat alle grote autofabrikanten staat te trappelen om deel te nemen aan het Formule E-kampioenschap?
Omdat waterstof de toekomst heeft?

Overigens wil ik best geloven dat er toekomst zit in waterstof, maar dan wel in combinatie met een elektrische aandrijving.
De verbrandingsmotor is echt rijp voor het museum.
The future is electric!

Sphinx

#4160
CitaatSerieus?
Waarom denk je dat alle grote autofabrikanten staat te trappelen om deel te nemen aan het Formule E-kampioenschap?
Omdat waterstof de toekomst heeft?

Dat er zoveel autofabrikanten mee willen doen is tweeledig:
- Geld besparen
- Geld Verdienen

Geld besparen komt omdat een team in de FE ivm F1 of WEC spotgoedkoop is. Geld verdienen omdat net zoals in de F1 ontdekkingen in de autosport uiteindelijk hun weg naar de electrische auto op de openbare weg zullen vinden, of soms zelfs oversteken naar een andere tak van sport. Trouwens over het groene gehalte van de FE moet nog even gebrainstormd worden bij de organisatie, vooral over het uitfaseren van de dieselgeneratoren waarmee de accu's vaak worden opgeladen.

Waterstof auto's zijn al op de markt sinds 2008, toen Honda tegelijk met de Civic Hybrid de FCX Clarity, een Civic met waterstof aandrijving op de markt zette. Maar het probleem waar Honda en ook andere fabrikanten mee kampen is dat ze eerst geld moeten terugverdienen dat geïnvesteerd is. Dus eerst de hybrids verkopen, dan de electrische auto's en als dat rendabel is komt waterstof pas. Dus dat gaat nog wel even duren met 7 tankstations in heel NL
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sabai

Citaat van: 3phasE op 10 mei 2019 - 07:39:06
Robbert65: "De toekomst is Waterstof."

Serieus?
Waarom denk je dat alle grote autofabrikanten staat te trappelen om deel te nemen aan het Formule E-kampioenschap?
Omdat waterstof de toekomst heeft?

Overigens wil ik best geloven dat er toekomst zit in waterstof, maar dan wel in combinatie met een elektrische aandrijving.
De verbrandingsmotor is echt rijp voor het museum.


Dat i.m.o ook de toekomst en zou het graag zo snel mogelijk zien gebeuren. Maar zoals sphinx het al zegt er zijn veel belangen die meespelen dus het zal nog zeker 10 tot 20 jaar duren. Ik denk dat we pas ergens in 2040 volledig van de brandstof af zijn.

Breaktest

Maar weer even back to basics. Het soort aandrijving is niet onbelangrijk maar vind ik als toeschouwer toch van ondergeschikt belang.
Wat mij meer bezig houdt is die malligheid van twee competities, van fabrieksteams tegen de rest. De verhoudingen liggen al jaren min of meer vastgeroest, maar zoals wel vaker bij fundamentele problemen, je wordt geacht het er niet over te hebben. Alsof op F1 too big to fail van toepassing is.  Voor driekwart van de teams geldt: meedoen is belangrijker dan winnen - en dat voor iets dat als een uiterst competitieve sport wordt gepresenteerd. Ik vraag me echt af hoe lang je die onzin aan je zelf en de rest van de wereld kunt verkopen.

Persoonlijk vind ik F1 best vermakelijk, en ik herken er ook best elementen van sport in, maar het is onmogelijk er zonder het nodige cynisme naar te kijken. Aangezien F1 onwillig of niet in staat is zichzelf te veranderen zou ik het toejuichen als de boel in elkaar stort, in de verwachting dat daar iets beters uit voorkomt. Desnoods twee series - een exclusief voor fabrikanten die hun straattechnologie naar believen mogen uitproberen, en een zoals F1 ooit bedoeld was. Met een beetje meer visie slaan circuits die zich altijd laten uitspelen door de Ecclestones en Liberty's de koppen bij elkaar en nemen zelf daartoe het initiatief.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 10 mei 2019 - 13:07:56Voor driekwart van de teams geldt: meedoen is belangrijker dan winnen - en dat voor iets dat als een uiterst competitieve sport wordt gepresenteerd.
Ik ben het niet met je oneens, maar geldt dit niet voor elke sport? Bij elke sport zijn er deelnemers die alleen theoretisch kans maken op de grote prijzen. Meedoen is belangrijker dan winnen is niet voor niets het motto van 's werelds grootste sportevenement.

Jozef

Ik ben zelf echt geen petrolhead en vind de ontwikkeling van nieuwe technologieën erg boeiend, maar dat FE over vijf jaar de belangrijkste autosportklasse zal zijn, is toch compleet onrealistisch. Als het over vijf jaar een serieuze klasse is in plaats van een gimmick, dan zou het al heel mooi zijn.

Het in de stad racen wordt gebruikt als verkooppunt, maar laat ons wel wezen: ze racen niet in de stad omdat de races daar leuker van worden, maar omdat ze op een echt circuit toch niks te zoeken hebben. Stel je voor dat de F1-kalender bestaat uit 20x Monaco (of gelijkaardige stratencircuits)... na de eerste race zou er toch geen hond meer naar kijken?

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 10 mei 2019 - 13:38:11
Citaat van: Breaktest op 10 mei 2019 - 13:07:56Voor driekwart van de teams geldt: meedoen is belangrijker dan winnen - en dat voor iets dat als een uiterst competitieve sport wordt gepresenteerd.
Ik ben het niet met je oneens, maar geldt dit niet voor elke sport? Bij elke sport zijn er deelnemers die alleen theoretisch kans maken op de grote prijzen. Meedoen is belangrijker dan winnen is niet voor niets het motto van 's werelds grootste sportevenement.
Je vindt het toch niet erg als ik dit een dooddoener of een al dan niet opzettelijke vertroebeling van de discussie noem?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

3phasE

Jozef: "Als het over vijf jaar een serieuze klasse is in plaats van een gimmick, dan zou het al heel mooi zijn"

250 kW en een topsnelheid van 280km/uur (door het centrum van een stad als New York!) zou ik geen gimmick durven noemen.

Jozef : "omdat ze op een echt circuit toch niks te zoeken hebben"

Dat klopt. Deze auto's zijn ontworpen om op stratencircuits te racen.

Jozef: "dat FE over vijf jaar de belangrijkste autosportklasse zal zijn, is toch compleet onrealistisch"

Zeker niet. Je merkt aan alles dat de evolutie van de EV in een enorme stroomversnelling is geraakt. Alle grote fabrikanten staan te popelen om deel te nemen aan het FE-kampioenschap. Mercedes heeft het DTM project geschrapt om deel te gaan nemen aan FE en Porsche is om dezelfde reden gestopt met de lange afstandsracerij (WEC). Ook brengen al deze fabrikanten volledig elektrische modellen op de markt en is de verkoop van volledig elektrische auto's in ons land dit jaar verdubbeld ten opzichte van het vorige jaar. De EV heeft de wind in de zeilen als je het mij vraagt.
The future is electric!

Van Wijk

Een heerlijke discussie dit:
We weten allemaal dat er een alternatief zal en moet gaan komen voor de convensionele verbrandingsmotor.
Helaas zal ik verbrand rubber, gillende en ploffende motoren, snelheid en lawaai gaan missen.
Met alle respect voor iedereen, maar als ik met mijn electrische heftruck door het magazijn rijd, kan ik daar helaas niet opgewonden van worden....
Nogmaals een heelijke discussie hier, ik leer elke post weer iets bij.

Jozef

#4168
Citaat van: 3phasE op 10 mei 2019 - 20:10:54Jozef : "omdat ze op een echt circuit toch niks te zoeken hebben"

Dat klopt. Deze auto's zijn ontworpen om op stratencircuits te racen.
Dat is de draai die de organisatie eraan geeft, ja. De realiteit is echter dat als ze auto's zouden moeten ontwerpen voor echte circuits, het een beschamend boeltje zou zijn. Voldoende vermogen opwekken om de 300 per uur te halen is geen probleem, alleen zou zelfs de nieuwe generatie auto's het maar een paar rondjes volhouden omdat de batterijcapaciteit nog steeds niet tot de enkels komt van de hoeveelheid energie die je in een benzinetank kunt stoppen.

F1: 110kg benzine à 46 megajoule per kg --> 5060 MJ aan energie = 1405 kWh. Totale efficiëntie van de power unit is misschien 45%, dus dat maakt 630 kWh nuttig gebruikt tijdens een F1-race.

Nieuwe generatie FE: 54 kWh batterijcapaciteit met een efficiëntie van misschien 90%. Dat maakt 49 kWh nuttig gebruikt. Dat is een twaalfde van wat een F1-wagen nodig heeft in een race.

Met andere woorden, als je een opgevoerde FE-aandrijflijn in een F1-wagen zou stoppen en aan F1-snelheden zou laten racen, dan zou het er na een rondje of 5 wel opzitten. Leuk verhaal dat de auto's ontworpen zijn voor stratencircuits, maar de werkelijkheid is dat de circuits ontworpen zijn voor de auto's. Wind in de zeilen of niet, deze achterstand benen ze in 10 of 20 jaar nog niet bij. En dat zeg ik als 'fan' van het hele elektrische gebeuren.

Breaktest

Citaat van: Jozef op 10 mei 2019 - 22:48:11
Citaat van: 3phasE op 10 mei 2019 - 20:10:54Jozef : "omdat ze op een echt circuit toch niks te zoeken hebben"

Dat klopt. Deze auto's zijn ontworpen om op stratencircuits te racen.
Dat is de draai die de organisatie eraan geeft, ja. De realiteit is echter dat als ze auto's zouden moeten ontwerpen voor echte circuits, het een beschamend boeltje zou zijn. Voldoende vermogen opwekken om de 300 per uur te halen is geen probleem, alleen zou zelfs de nieuwe generatie auto's het maar een paar rondjes volhouden omdat de batterijcapaciteit nog steeds niet tot de enkels komt van de hoeveelheid energie die je in een benzinetank kunt stoppen.

F1: 110kg benzine à 46 megajoule per kg --> 5060 MJ aan energie = 1405 kWh. Totale efficiëntie van de power unit is misschien 45%, dus dat maakt 630 kWh nuttig gebruikt tijdens een F1-race.

Nieuwe generatie FE: 54 kWh batterijcapaciteit met een efficiëntie van misschien 90%. Dat maakt 49 kWh nuttig gebruikt. Dat is een twaalfde van wat een F1-wagen nodig heeft in een race.

Met andere woorden, als je een opgevoerde FE-aandrijflijn in een F1-wagen zou stoppen en aan F1-snelheden zou laten racen, dan zou het er na een rondje of 5 wel opzitten. Leuk verhaal dat de auto's ontworpen zijn voor stratencircuits, maar de werkelijkheid is dat de circuits ontworpen zijn voor de auto's. Wind in de zeilen of niet, deze achterstand benen ze in 10 of 20 jaar nog niet bij. En dat zeg ik als 'fan' van het hele elektrische gebeuren.
Ik zeg amen. Ik heb 't niet nagerekend, maar goed, dan zal het een ronde meer zijn.
Nog 1 toevoeging: die stratencircuits zijn niet om één maar om twee redenen pure noodzaak. Behalve dat ze het op echte circuits  conditioneel niet volhouden, is de serie te weinig aansprekend om mensen helemaal naar het circuit te lokken. Het is niet bruut genoeg, het performance niveau is te laag en de namen zijn te weinig aansprekend. Dus als de berg niet naar Mozes komt, blijft er voor Mozes weinig over dan in zijn pantoffels te schieten. 
Dat neemt niet weg dat ik het vanuit mijn luie stoel best een aardig schouwspel vind, vooral nu een medelander het steeds beter doet.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond