Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Van Wijk

@robert, helemaal mee eens, echter: Kodak wilde ook geen digitale camera ontwikkelen omdat ze dan geen filmrolletjes meer verkochten.....

Jozef

President Bolsonaro van Brazilië heeft aangekondigd dat er in Rio de Janeiro een nieuw F1-circuit gebouwd wordt waar vanaf 2020 de GP van Brazilië zal plaatsvinden. Spijtige zaak want Interlagos leverde vaak leuke races op. :(

3phasE

De verbrandingsmotor is op sterven na dood, en daarmee ook de formule 1.
Het is ook niet voor niets dat alle fabrikanten staan te trappelen om deel te nemen aan de formule E.

Nog een jaar of vijf en dan is dit de koningsklasse van de autosport  ;)
The future is electric!

Mickey

Heb je daar drie jaar op zitten broeden?  ;D

3phasE

The future is electric!

Tuesday

Citaat van: 3phasE op 09 mei 2019 - 07:46:37
De verbrandingsmotor is op sterven na dood, en daarmee ook de formule 1.
Het is ook niet voor niets dat alle fabrikanten staan te trappelen om deel te nemen aan de formule E.

Nog een jaar of vijf en dan is dit de koningsklasse van de autosport  ;)
5 jaar is wel heel snel. ik denk dat F1 nog voldoende tijd heeft om zelf die omslag ook te maken en ze zijn met de huidige motoren ook wel redelijk op de goede weg al. Zou best kunnen dat beide kampioenschappen op termijn samengevoegd gaan worden, maar niet binnen 5 jaar.

3phasE

Tuurlijk, het zijn enorm vernuftige motoren (of powerunits eigenlijk), maar het blijft in de basis toch technologie uit de 20ste eeuw.
Bovendien zijn de F1 races momenteel niet om aan te zien. De dominantie van Mercedes is enorm en dat maakt het voorspelbaar en saai om naar te kijken.
FE daarentegen is spannend tot het eind en totaal onvoorspelbaar.
Mooi element is ook dat de straatraces plaatsvinden in stadscentra van iconische steden als Rome, Parijs en New York.
En onder druk van milieuwetgeving en een veranderende moraal is de evolutie van de EV in een enorme stroomversnelling aan het raken. Vijf jaar is volgens mij echt niet overdreven.
The future is electric!

gloudiesaurus

#4147
Formula E is zover nog niet. Het maakt nog steeds verlies.

Citaat#FormulaE maakte in 2018 een verlies van $29 miljoen ondanks $44 miljoen meer inkomsten (totaal : $ 149 miljoen). Oorzaak hogere kosten ($49 miljoen meer dan was begroot). Totaal aantal bezoekers : 476.000 en 330 miljoen tv-kijkers wereldwijd
Bron Frank van den Wall Bake.

Ik zie Formule 1 de komende jaren wel meer richting de kant van Formula E op gaan. Al moet elektrisch rijden zich ook nog bewijzen als de echte toekomst. Misschien gaan we wel allemaal op waterstof rijden?

Denk dat met de nieuwe concorde overeenkomst de komende jaren sowieso weinig wijzigingen komen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

Het is in ieder geval mooi op te merken dat bv Ferrari voor zijn hydride systemen heeft kunnen putten uit de ervaringen die Magneti Marelli opdoet in de FE bij Mahindra (waar ze meewerkten aan een compleet motorpakket). Dat 'batterijtrucje'  van vorig jaar is iets wat ze uit de software van FE auto's hadden opgepikt. Ik geloof ook dat Lucas Di Grassi dat een keer heeft verklaard: in de F1 is het een wapenwedloop om mbt aerodynamica en motorpower, in de FE gaat die wedloop over softwarematige ontwikkeling.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Tuesday

Citaat van: 3phasE op 09 mei 2019 - 11:38:14
Tuurlijk, het zijn enorm vernuftige motoren (of powerunits eigenlijk), maar het blijft in de basis toch technologie uit de 20ste eeuw.
Bovendien zijn de F1 races momenteel niet om aan te zien. De dominantie van Mercedes is enorm en dat maakt het voorspelbaar en saai om naar te kijken.
FE daarentegen is spannend tot het eind en totaal onvoorspelbaar.
Mooi element is ook dat de straatraces plaatsvinden in stadscentra van iconische steden als Rome, Parijs en New York.
En onder druk van milieuwetgeving en een veranderende moraal is de evolutie van de EV in een enorme stroomversnelling aan het raken. Vijf jaar is volgens mij echt niet overdreven.
de locaties zijn idd soms mooi, maar het zijn wel circuits van niks natuurlijk. Geen uitdagende bochten, alleen maar draaien en keren. Natuurlijk zijn de races vaak spectaculair, maar het gevoel van snelheid is toch vele malen minder als in de F1. Het is misschien nog wel meer te vergelijken met karten dan met echt autoracen. Ik vind het zeker een toevoeging voor de autosport, maar momenteel zeker nog geen bedreiging voor de F1.

Sabai

Idd pas als het geen dinkytoy auto's meer zijn ze minimaal 300 kmph halen en er op normale circuits word gereden kan het mogelijk interessant worden. Op dit moment kan het mij niet boeien . Ik vind FE igg geen ene moer aan.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 09 mei 2019 - 14:23:33
Idd pas als het geen dinkytoy auto's meer zijn ze minimaal 300 kmph halen en er op normale circuits word gereden kan het mogelijk interessant worden. Op dit moment kan het mij niet boeien . Ik vind FE igg geen ene moer aan.
t is best leuk om te zien, maar 9 van de 10x vergeet ik gewoon dat het er op is. Dat zegt wel genoeg denk ik. k neem me dan altijd wel voor om vaker te kijken, maar daar is het blijkbaar toch niet boeiend genoeg voor ofzo. Maar die keren dat ik het zie vind ik het altijd wel spectaculair.

Fietser

Citaat van: 3phasE op 09 mei 2019 - 11:38:14
Tuurlijk, het zijn enorm vernuftige motoren (of powerunits eigenlijk), maar het blijft in de basis toch technologie uit de 20ste eeuw.
Bovendien zijn de F1 races momenteel niet om aan te zien. De dominantie van Mercedes is enorm en dat maakt het voorspelbaar en saai om naar te kijken.
FE daarentegen is spannend tot het eind en totaal onvoorspelbaar.
Mooi element is ook dat de straatraces plaatsvinden in stadscentra van iconische steden als Rome, Parijs en New York.
En onder druk van milieuwetgeving en een veranderende moraal is de evolutie van de EV in een enorme stroomversnelling aan het raken. Vijf jaar is volgens mij echt niet overdreven.
Van techniek heb ik geen verstand, maar zoals jij het beschrijft klinkt het zeker interessant. De paar FE-straatraces die ik tot dusver zag vond ik in ieder geval veelbelovend, dus van mij mag die formule komen, ook als elite-klasse. Dit alles vanwege 'de milieuwetgeving en een veranderende moraal'.
Waar ik echter wel moeite mee heb, is je suggestie dat verandering nodig is vanwege de dominantie van Mercedes. M.i. is dat geen valide argument: de regels wijzigen omdat iets of iemand zijn huiswerk fantastisch heeft gedaan. We gaan in Nederland toch niet de voetbalspelregels wijzigen omdat Ajax en PSV al jaren dominant zijn? Kortom: veranderen naar elektrisch is m.i. prima, maar niét vanwege Mercedes.

3phasE

We moeten FE niet willen vergelijken met F1, want die vergelijking gaat simpelweg niet op.
FE is streetracing in het hart van iconische steden als Rome, New York en Parijs, stratencircuits dus.
En met 280km/uur door het centrum van Parijs is niet echt iets voor dinkytoy's lijkt me!
Formule 1 auto's halen in Monaco ook geen snelheden van boven de 300 km/uur tenslotte.

En vergeet niet; de GEN2 FE-racer is er qua snelheid en vermogen zo'n 20 á 25% op vooruit gegaan ten opzichte van de GEN1-auto. Een enorme progressie in amper vijf jaar lijkt me.

Denk je eens in waar we over vijf jaar zijn ; )
The future is electric!

Tuesday

Citaat van: 3phasE op 09 mei 2019 - 18:52:54
We moeten FE niet willen vergelijken met F1, want die vergelijking gaat simpelweg niet op.
FE is streetracing in het hart van iconische steden als Rome, New York en Parijs, stratencircuits dus.
En met 280km/uur door het centrum van Parijs is niet echt iets voor dinkytoy's lijkt me!
Formule 1 auto's halen in Monaco ook geen snelheden van boven de 300 km/uur tenslotte.

En vergeet niet; de GEN2 FE-racer is er qua snelheid en vermogen zo'n 20 á 25% op vooruit gegaan ten opzichte van de GEN1-auto. Een enorme progressie in amper vijf jaar lijkt me.

Denk je eens in waar we over vijf jaar zijn ; )
als jij stelt dat FE binnen 5 jaar de F1 van de troon gaat stoten als koningsklasse, dan ontkom je toch niet aan vergelijkingen? Tot vorig jaar ging de FE niet harder dan 225 en moesten ze tijdens een race van 45 minuten ook nog eens wisselen van motor. Nu is het vermogen iets verhoogd en kunnen ze volgens mij zonder wissel een race uitrijden, maar zitten ze nog steeds maar op een 1/3 van het vermogen dat een hybride F1 motor levert (met flink wat beperkingen). FE moet eerst maar eens een volwaardige raceklasse worden die ook op normale circuits terecht kan en hoge bochtensnelheden aankan, pas dan wordt het echt een serieuze concurrent voor de F1. Beetje jammer dat ze in Mexico direct na de hoofdtribune alweer rechts af slaan om een heel stuk van het circuit (en met name het lange stuk) af te snijden en zelfs in Monaco slaan ze een heel stuk van het circuit over (omdat het bergop gaat??). Er zijn ontwikkelingen, maar als ik zie hoe langzaam dat de afgelopen jaren is gegaan, dan denk ik dat het nog wel ff gaat duren allemaal. Goed dat de klasse er is overigens!