Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Perton

Lijkt me dat piquet als.oud coureur sowieso wel een licentie zou krijgen.

0634

Drievoudig wereldkampioen. Tja.

O... Junior...

Pancake Shield

Citaat van: Wings op 12 juli 2015 - 10:43:03
Geen idee of het hier thuishoort maar een topic aanmaken hiervoor vind ik onzin. Dan maar hier: http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/327983/geen-tijdstraffen-meer-vanwege-wissel-power-unit/

Wat mij betreft had die regel volledig geschrapt mogen worden. Zeker omdat nu zowel de powerunit alsook de motor doorweegt hierin. Het heeft niks meer met racen te maken. Prima hoor dat er een restrictie aan wordt verbonden maar als je kampt met onbetrouwbaar spul wordt je dubbel gestraft.

Ik vind nog steeds dat zoals het in de IndyCar aanpakken best goed is. Daar worden punten in mindering genomen van de motorleverancier (daar is een kampioenschap van als ik het goed begrepen heb). En dat is eigenlijk gewoon ideaal. In de F1 zou zoiets natuurlijk ook een geweldig incentive zijn voor motorleveranciers om aan teams betrouwbare motoren e.d. te leveren. Plus voor nieuwe teams kan het ook lekker zijn omdat de motorleveranciers dan punten willen sprokkelen via hen. wellicht.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Perton

Alleen is er in de F1 geen motorkampioenschap en als je die nu zou invoeren zou dat totaal geen meerwaarde hebben voor de motorleveranciers. Het zou net zoveel voorstellen als dat polekampioenschap van vorig jaar. Dan zou je echt gigantische miljoenen aan prijzengeld moeten doen, en dat gaat niet gebeuren.

Pancake Shield

Citaat van: Perton op 12 juli 2015 - 23:23:45
Alleen is er in de F1 geen motorkampioenschap en als je die nu zou invoeren zou dat totaal geen meerwaarde hebben voor de motorleveranciers. Het zou net zoveel voorstellen als dat polekampioenschap van vorig jaar. Dan zou je echt gigantische miljoenen aan prijzengeld moeten doen, en dat gaat niet gebeuren.

Ja, oke daar had ik even niet aangedacht.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Hamilton#44

Denk dat de F1 wel gebaat is bij een universele motorleverancier waar iedereen gewoon dezelfde motor kan afnemen. Een leverancier zonder exclusief team wat het beste spul krijgt.

Jehoentelaar

Iedereen dezelfde motor van dezelfde leverancier zou niet aansluiten bij de kern van de Formule 1.

Edit: tenzij je bedoelt dat er een aparte motorleverancier is zonder fabrieksteam of kernteam. Maar dat hebben ze destijds met Cosworth ook geprobeerd.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 13 juli 2015 - 15:40:50
Iedereen dezelfde motor van dezelfde leverancier zou niet aansluiten bij de kern van de Formule 1.

Edit: tenzij je bedoelt dat er een aparte motorleverancier is zonder fabrieksteam of kernteam. Maar dat hebben ze destijds met Cosworth ook geprobeerd.


Geprobeerd? Volgens mij was het een doorslaand succes destijds. Het was dat onder andere Ferrari, Matra en Alfa Romeo zich nog waagden aan een eigen motor voor de F1...

Sphinx

#3818
Bespeur ik nu een generatiekloof in bovenstaande berichten?  ;)

In de seventies was het inderdaad de goedkoopste oplossing voor privateers om bij Cosworth een blok aan te schaffen en bij Hewland een versnellingsbak. Onder andere Hesketh, March en Surtees leefden erop dat ze chassis konden verkopen voor hun eigen bestaansrecht.

In de turbo era zag je BMW blokken onder de naam Megatron bij o.a. Ligier en Arrows terecht komen en in de jaren 90 had je de Mechachrome Renault motoren. Cosworth als leverancier voor de kleine teams in de zeroes was een hele slechte keus, het was namelijk een verplichting die de FIA aan entries "voorstelde" (nog net niet eistte)

aanvulling: Maar ik vraag me af of een universele motordeal wel zou werken, met al die tegenstrijdige belangen. De reden dat het in de BTCC werkt is omdat bijna elk team uit privateers bestaat. Alleen MG, BMW, Ford en Honda bouwen bij huistuners hun eigen motoren, terwijl VW, Toyota, Eurotech Honda, Mercedes, Chevrolet, Audi en Ford AMD Tuning een standaardmotor gebruiken. En zelfs daar is af en toe hommeles om turboboost levels, voordelen van RWD vs FWD enz. enz.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Hamilton#44

Citaat van: Jehoentelaar op 13 juli 2015 - 15:40:50
Iedereen dezelfde motor van dezelfde leverancier zou niet aansluiten bij de kern van de Formule 1.

Edit: tenzij je bedoelt dat er een aparte motorleverancier is zonder fabrieksteam of kernteam. Maar dat hebben ze destijds met Cosworth ook geprobeerd.

Ja dat bedoel ik ook. Gewoon een motor waarvan je als team zeker weet dat je de beste versie krijgt dus effectief in de praktijk een leverancier zonder fabrieksteam die verplicht is aan elk team te leveren als dat team het kan betalen.

Jehoentelaar

Citaat van: Franky R. op 14 juli 2015 - 13:43:22
Citaat van: Jehoentelaar op 13 juli 2015 - 15:40:50
Iedereen dezelfde motor van dezelfde leverancier zou niet aansluiten bij de kern van de Formule 1.

Edit: tenzij je bedoelt dat er een aparte motorleverancier is zonder fabrieksteam of kernteam. Maar dat hebben ze destijds met Cosworth ook geprobeerd.


Geprobeerd? Volgens mij was het een doorslaand succes destijds. Het was dat onder andere Ferrari, Matra en Alfa Romeo zich nog waagden aan een eigen motor voor de F1...

Nou ja, dat is zo lang geleden dat dat voor de huidige tijd niet echt reëel is om te vergelijken.

Jehoentelaar

Het Amerikaanse duo James Carney en Tavo Hellmund zou z'n pijlen hebben gericht op het overnemen van een Formule 1-team. Hellmund, afkomstig uit Austin, haalde de Amerikaanse Grand Prix naar de Texaanse hoofdstad en speelde een belangrijke rol bij de terugkeer van de Formule 1 naar México City.

Om welk F1-team het precies gaat is onbekend, maar bronnen zouden zeggen dat het om Manor gaat. Op zich wel voor de hand liggend natuurlijk. Manor krijgt de komende paar jaar minstens het prijzengeld voor de tiende plek aangezien Haas door de driejaarregeling nog niet in aanmerking komt.

Volledig artikel op Motorsport.com: http://www.motorsport.com/f1/news/two-us-teams-on-the-f1-grid-in-2016-it-could-happen

0634

Ik zeg doen. Manor is nu een hoopje ellende dus dat zal het team niet ten slechte komen. Bovendien mag de band met Amerika wat mij betreft flink aangetrokken worden. Alleen hebben we nu echt eens een hele goede Amerikaanse rijder nodig. Maar ik zie hem nog niet.

Jehoentelaar

Ik ook niet, helaas. Als we het van Alex Rossi moeten hebben gaat het niet veel worden.

Wings

Citaat van: Jeroen op 15 juli 2015 - 19:21:19
Ik zeg doen. Manor is nu een hoopje ellende dus dat zal het team niet ten slechte komen. Bovendien mag de band met Amerika wat mij betreft flink aangetrokken worden. Alleen hebben we nu echt eens een hele goede Amerikaanse rijder nodig. Maar ik zie hem nog niet.

Ik zou een Amerikaans paspoort kunnen nemen.....