Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Tuesday

dat zullen ze nu bij Renault ook moeten doen. Probleem is alleen dat de stapsgewijze bevriezing de mogelijkheden voor verbeteringen steeds kleiner worden. Kortom, het is niet te vergelijken met het voordeel dat Red Bull had, die waren nl niet bevroren en daar hadden de teams gewoon de kans om hun achterstand goed te maken en werden daarbij ook nog eens geholpen door regelveranderingen.

0634

Maar iedereen is accoord gegaan met de regels, komen van hetzelfde startpunt en hebben ieder evenveel tokens gekregen. Dat Merc zijn huiswerk het beste deed, tja, so be it.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 22 juni 2015 - 18:59:47
Maar iedereen is accoord gegaan met de regels, komen van hetzelfde startpunt en hebben ieder evenveel tokens gekregen. Dat Merc zijn huiswerk het beste deed, tja, so be it.
dat eerste is idd het enige wat je op de uitspraken van Horner aan kunt merken. Maar goed, ik heb er niet mee ingestemd en ben het verder wel met verhaal van Horner eens. Dus afgezien van dat punt is er niks mis met het verhaal.

0634

Nou als fan (zeker van Max) zou ik het ook wel willen uiteraard, maar vanuit sportief oogpunt vind ik het niet kloppen. Absoluut niet.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 22 juni 2015 - 19:22:13
Nou als fan (zeker van Max) zou ik het ook wel willen uiteraard, maar vanuit sportief oogpunt vind ik het niet kloppen. Absoluut niet.
ik vind het vanuit sportief oogpunt juist niet kloppen dat een bepaalde verhoudingen jarenlang bevroren wordt. Met de regels zoals ze nu zijn gaat dat wel gebeuren. Met de V8'en in het achterhoofd, waarbij de verhoudingen uiteindelijk ongeveer gelijk waren en met de kostenbesparingen (al vind ik het een beetje een wassen neus)  in het achterhoofd kan ik me nog enigzins voorstellen dat men er mee in heeft gestemd, maar het kan toch nooit de bedoeling zijn geweest dat de helft van de (top)teams voor jaren uitgeschakeld is. En het lullige is ook dat dat de 2 teams die het grootste slachtoffer dreigen te worden zelf niet zoveel te verwijten valt. Die hebben er wel mee ingestemd, maar hebben zich blijkbaar gewoon verkeken op de capaciteiten van hun motorenpartner.

Perton

Therefore, like in 2008 when Renault was allowed special dispensation to upgrade its engine, the sport must once again relax the development rules to create a level playing field.


Ja, dit is het wel een beetje, Renault kan dus blijkaar tot twee keer toe niet op eigen kracht een goede motor ontwikkelen. Dan houdt dat hand boven de hoofd houden ook wel een keer op, wat mij betreft. Bovendien was Red Bull vorig jaar nog het tweede team. Het is ze (en dan bedoel ik dus de combinatie Red Bull / Renault) niet eens gelukt Ferrari voor te blijven. De schuld ligt dan ook lang niet alleen bij het reglementair niet voldoende kunnen ontwerpen. Of Ferrari heeft laten zien dat het ontwikkelen prima kan binnen de reglementen (en dan hoeft er wat mij betreft niks te veranderen aan de situatie) of Renault heeft fundamenelte foute keuzes gemaakt tussen 2014 en 2015. Dat moet dan wel hersteld kunnen worden, vind ik, en laat ze het dan nog maar eens proberen.

Tuesday

Citaat van: Perton op 22 juni 2015 - 19:43:06
Therefore, like in 2008 when Renault was allowed special dispensation to upgrade its engine, the sport must once again relax the development rules to create a level playing field.


Ja, dit is het wel een beetje, Renault kan dus blijkaar tot twee keer toe niet op eigen kracht een goede motor ontwikkelen. Dan houdt dat hand boven de hoofd houden ook wel een keer op, wat mij betreft. Bovendien was Red Bull vorig jaar nog het tweede team. Het is ze (en dan bedoel ik dus de combinatie Red Bull / Renault) niet eens gelukt Ferrari voor te blijven. De schuld ligt dan ook lang niet alleen bij het reglementair niet voldoende kunnen ontwerpen. Of Ferrari heeft laten zien dat het ontwikkelen prima kan binnen de reglementen (en dan hoeft er wat mij betreft niks te veranderen aan de situatie) of Renault heeft fundamenelte foute keuzes gemaakt tussen 2014 en 2015. Dat moet dan wel hersteld kunnen worden, vind ik, en laat ze het dan nog maar eens proberen.
zeker, maar de mogelijkheden worden wel met het jaar kleiner. Het is misschien wat voorbarig om als Renault zijnde nu al op te geven en te vragen om meer ruimte, maar ik kan me wel voorstellen dat ze er bij Red Bull niet zoveel vertrouwen in hebben en er weinig behoefte aan hebben om nog jaren voor spek en bonen mee te rijden en 300 miljoen per jaar weg te gooien. Bij Ferrari en Mercedes hebben ze allen onder 1 dak, dat zou zo maar eens een verklaring kunnen zijn waarom zij de boel sneller op orde hebben. Uiteindelijk zal Renault het ook zelf moeten doen, maar afgezien van de eerdere afspraak kan ik niet bedenken wat wij als fans er op tegen zouden moeten hebben als de regels met betrekking tot bevriezing worden versoepeld.

Perton

Het enige wat ik er (los van afspraak is afspraak inderdaad) op tegen heb (en geloof me, hand op mijn hart, dat is absoluut niet omdat ik Red Bull een vervelend team vind), is dat het dan al de tweede keer op rij is voor Renault dat er soepel met ze wordt omgegaan. Dat is alsof je de 107% naar 110% verhoogt, omdat Ricardo Rosset de 107% steevast niet haalt.

Maar goed, dat zei ik laatst immers ook, dat ik dat verhaal van die Ferrari-dude wel prima vond. Kijk naar wat je kan doen, zonder dat de kosten voor de kleine teams oplopen. Als ze dat voor elkaar weten te boksen, mag de freeze van mij vandaag nog stoppen.

Tuesday

Citaat van: Perton op 22 juni 2015 - 20:17:45
Het enige wat ik er (los van afspraak is afspraak inderdaad) op tegen heb (en geloof me, hand op mijn hart, dat is absoluut niet omdat ik Red Bull een vervelend team vind), is dat het dan al de tweede keer op rij is voor Renault dat er soepel met ze wordt omgegaan. Dat is alsof je de 107% naar 110% verhoogt, omdat Ricardo Rosset de 107% steevast niet haalt.

Maar goed, dat zei ik laatst immers ook, dat ik dat verhaal van die Ferrari-dude wel prima vond. Kijk naar wat je kan doen, zonder dat de kosten voor de kleine teams oplopen. Als ze dat voor elkaar weten te boksen, mag de freeze van mij vandaag nog stoppen.
tja, Renault verdient het misschien ook niet, maar hun probleem komt uiteindelijk ergens anders terecht. Renault heeft weinig recht van spreken, maar Red Bull als klant kan er verder niet zoveel aan doen natuurlijk.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 22 juni 2015 - 18:16:57
Dit is een grap, toch? http://www.grandprixtimes.com/news/display/10420

Want ik heb niet gehoord, toen Vettel 9 races op rij won, dat de rest even de tijd kreeg om wat extra te testen. To catch up uiteraard.

Nope, maar voordat Vettel 9 races op rij won, kreeg Renault ook al wat meer respijt om ontwikkelingen te doen aan de V8.

0634

Dan hebben ze hun voordeeltjes inmiddels wel opgebruikt denk ik dan maar.

Ze hebben trouwens nog 5 tokens meer dan Merc en Ferrari zover ik weet. Nu de betrouwbaarheid onder controle is zou ik zeggen: spend them wisely.

Tuesday

het gaat niet alleen om Renault natuurlijk. Honda heeft dat zogenaamde voordeeltje nooit gehad, die stapten er destijds zelfs uit. Ze kunnen simpelweg de gevolgen voor de F1 niet negeren puur omdat Renault al eerder wat meer ruimte/tijd heeft gekregen.

Kootje

Dus gaan de, notabene gezamenlijk overeen gekomen, regeltjes maar weer overboord?

0634

Nee, die blijven we hanteren, maar als één partij wat moeite heeft met de uitvoering, dan gaan we hem een dusdanig voordeel schenken dat hij het weer vlot kan trekken...

Jozef

Huidige situatie is toch echt onhoudbaar. Zelfs bij Mercedes moeten ze dat inzien. Ze hebben hun huiswerk goed gemaakt, maar dat is dan ook beloond met 2x2 wereldtitels. En het is niet omdat je nu Honda en Renault wat meer ruimte zou geven, dat Mercedes dan niet alsnog een voorsprong heeft voor 2016.

Het is gewoon gebleken dat het een barslecht idee is om volledig nieuwe regels te combineren met een onmiddellijke ontwikkelingsstop. Dat is ook de logica zelve.