Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Jehoentelaar

Op elk circuit kun je leuke races hebben zonder tussenkomst van bijzondere (weers)omstandigheden. Veel hangt af van het materiaal waar je mee rondrijdt, en wat dat betreft bestaat er geen 'ideaal technisch reglement' dat ervoor zorgt dat de F1 altijd F1 blijft én alle races geweldig zijn.

Ik vind overigens Spa, Monza, Monaco, Montréal en Interlagos must-haves op circuitgebied. Landentechnisch hoort Engeland er ook bij maar Silverstone kan me sinds de verbouwing redelijk gestolen worden. Australië heeft een flinke F1-liefhebberij maar Albert Park is geen briljante baan - zij het misschien wel de enige die de maximale licentie heeft.

Robbert65

Citaat van: Perton op 28 mei 2015 - 22:08:03
Maar waarom vind je het onaantastbaar? Omdat er historie is op die plekken? Omdat de races goed bezocht worden? (Wat in het geval van Duitsland niet klopt, overigens, maar goed, die noem je ook niet)? Of omdat je geniet van de races die daar plaatsvinden? Dat wordt me niet echt duidelijk.

Uiteindelijk gaat het mij erom dat ik een leuke race zie. Als dat op een klassieke baan kan, heeft dat mijn voorkeur. Als dat op een modern circuit moet, so be it.

Ik kan dat ook niet rationeel uitleggen, het zijn de races waar ik voor thuis blijf. De rest is toch minder belangrijk. Voor zover TV kijken belangrijk kan zijn. Ik vergat in mijn lijstje Maleisië trouwens.

Die onaantastbaarheid heeft iets met historie te maken, er zelf eens geweest zijn, als kind al reed ik achterin de Skoda van paps over Francorchamps  en het Monaco traject achterin de 316 (nee, geen i). En ik wéét dat nog. al was het in de eerste jaren van de lagere school. Monza vind ik gaaf omdat het zoveel van de machine eist en om de geweldige Gkrachten die het trekt. Maar ook speelt de geschiedenis van wedstrijden die ik zag een rol. En hoe goed ik het verloop, de namen van de bochten ken. Dat soort dingen...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Dat zijn persoonlijke redenen - en uiteraard voor het individu hele goede redenen - maar voor het circuit in z'n totaliteit maakt het weinig verschil.

Historie kun je maken vind ik trouwens. Maleisië was ooit nieuw maar heeft gaandeweg wat eigenaardige momenten gehad. Velen huilden ooit toen Adelaide werd vervangen door Albert Park en gaandeweg werd Albert Park een vaak genoemd onmisbaar circuit.

Perton

Citaat van: Robbert65 op 28 mei 2015 - 23:40:49
Citaat van: Perton op 28 mei 2015 - 22:08:03
Maar waarom vind je het onaantastbaar? Omdat er historie is op die plekken? Omdat de races goed bezocht worden? (Wat in het geval van Duitsland niet klopt, overigens, maar goed, die noem je ook niet)? Of omdat je geniet van de races die daar plaatsvinden? Dat wordt me niet echt duidelijk.

Uiteindelijk gaat het mij erom dat ik een leuke race zie. Als dat op een klassieke baan kan, heeft dat mijn voorkeur. Als dat op een modern circuit moet, so be it.

Ik kan dat ook niet rationeel uitleggen, het zijn de races waar ik voor thuis blijf. De rest is toch minder belangrijk. Voor zover TV kijken belangrijk kan zijn. Ik vergat in mijn lijstje Maleisië trouwens.

Die onaantastbaarheid heeft iets met historie te maken, er zelf eens geweest zijn, als kind al reed ik achterin de Skoda van paps over Francorchamps  en het Monaco traject achterin de 316 (nee, geen i). En ik wéét dat nog. al was het in de eerste jaren van de lagere school. Monza vind ik gaaf omdat het zoveel van de machine eist en om de geweldige Gkrachten die het trekt. Maar ook speelt de geschiedenis van wedstrijden die ik zag een rol. En hoe goed ik het verloop, de namen van de bochten ken. Dat soort dingen...
Ok bedankt voor je antwoord. Ben in dit soort dingen altijd wel benieuwd naar mensen hun beweegredenen. Er zit ook geen waarheid in natuurlijk wat dat betreft.

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 28 mei 2015 - 23:18:18
Ik vind overigens Spa, Monza, Monaco, Montréal en Interlagos must-haves op circuitgebied. Landentechnisch hoort Engeland er ook bij maar Silverstone kan me sinds de verbouwing redelijk gestolen worden. Australië heeft een flinke F1-liefhebberij maar Albert Park is geen briljante baan - zij het misschien wel de enige die de maximale licentie heeft.
Suzuka mag daar van mij ook bij. Moet er altijd op blijven. Net als - voor mij dan - Silverstone. Monza ook, al zie ik daar zelden interessante races.

Kootje

Citaat van: Robbert65 op 28 mei 2015 - 21:56:04
Citaat van: Kootje op 28 mei 2015 - 20:57:48
De broertjes Klytsjko komen idd uit Oekraïne, maar ach .... kniesoor die daarop let. ;)

Ik had geen idee, werkelijk :-) Maar ja, ik ben dan ook nog van de tijd dat je voor boxen 's nachts opstond. Da's echt heel lang geleden hoor...

Zo'n vermoeden had ik al en bedoelde dan ook niet dat jij 'n kniesoor bent. Excuus als dat zo overkwam. :-[

Robbert65

Citaat van: Kootje op 29 mei 2015 - 06:18:45
Citaat van: Robbert65 op 28 mei 2015 - 21:56:04
Citaat van: Kootje op 28 mei 2015 - 20:57:48
De broertjes Klytsjko komen idd uit Oekraïne, maar ach .... kniesoor die daarop let. ;)

Ik had geen idee, werkelijk :-) Maar ja, ik ben dan ook nog van de tijd dat je voor boxen 's nachts opstond. Da's echt heel lang geleden hoor...

Zo'n vermoeden had ik al en bedoelde dan ook niet dat jij 'n kniesoor bent. Excuus als dat zo overkwam. :-[

Ach welnee, geen probleem. Wat vond Babuska Klytsjko er trouwens van, dat haar jongens elkaar op de muil peerden?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 28 mei 2015 - 23:40:49
Citaat van: Perton op 28 mei 2015 - 22:08:03
Maar waarom vind je het onaantastbaar? Omdat er historie is op die plekken? Omdat de races goed bezocht worden? (Wat in het geval van Duitsland niet klopt, overigens, maar goed, die noem je ook niet)? Of omdat je geniet van de races die daar plaatsvinden? Dat wordt me niet echt duidelijk.

Uiteindelijk gaat het mij erom dat ik een leuke race zie. Als dat op een klassieke baan kan, heeft dat mijn voorkeur. Als dat op een modern circuit moet, so be it.

Ik kan dat ook niet rationeel uitleggen, het zijn de races waar ik voor thuis blijf. De rest is toch minder belangrijk. Voor zover TV kijken belangrijk kan zijn. Ik vergat in mijn lijstje Maleisië trouwens.

Die onaantastbaarheid heeft iets met historie te maken, er zelf eens geweest zijn, als kind al reed ik achterin de Skoda van paps over Francorchamps  en het Monaco traject achterin de 316 (nee, geen i). En ik wéét dat nog. al was het in de eerste jaren van de lagere school. Monza vind ik gaaf omdat het zoveel van de machine eist en om de geweldige Gkrachten die het trekt. Maar ook speelt de geschiedenis van wedstrijden die ik zag een rol. En hoe goed ik het verloop, de namen van de bochten ken. Dat soort dingen...
voor een losse race maakt het misschien niet zoveel uit of een circuit wel of niet historisch is, maar voor de aansprekendheid van de F1 als geheel lijkt het mij toch wel van belang om een deel van de historie te bewaren. Niet omdat er betere races zijn op die oude circuits, maar wel omdat het meer aanspreekt. Spa en Monza back to back is voor mij kalendertechnisch iig het hoogtepunt van het jaar. De historische circuits kijk ik iig altijd wel meer naar uit.

lieven

De F1 moet ook gewoon veel minder geld vragen aan de tracks om daar te komen.
Ik zou graag een F1 race bijwonen maar vind de prijzen gewoon te hoog.

Kootje

Citaat van: Robbert65 op 29 mei 2015 - 06:46:18
Citaat van: Kootje op 29 mei 2015 - 06:18:45
Citaat van: Robbert65 op 28 mei 2015 - 21:56:04
Citaat van: Kootje op 28 mei 2015 - 20:57:48
De broertjes Klytsjko komen idd uit Oekraïne, maar ach .... kniesoor die daarop let. ;)

Ik had geen idee, werkelijk :-) Maar ja, ik ben dan ook nog van de tijd dat je voor boxen 's nachts opstond. Da's echt heel lang geleden hoor...

Zo'n vermoeden had ik al en bedoelde dan ook niet dat jij 'n kniesoor bent. Excuus als dat zo overkwam. :-[

Ach welnee, geen probleem. Wat vond Babuska Klytsjko er trouwens van, dat haar jongens elkaar op de muil peerden?

Geen idee? Ik denk dat ze er vroeger niet vrolijk van werd, maar er nu toch wel blij mee is. ;D

Kootje

Circuits die absoluut op de kalender horen zijn de banen die iets toevoegen en de banen waarvoor fans en coureurs warm lopen. Dan ontkom je niet aan 'n stukje historie. Vraag coureurs waar zij het liefst racen en ze zullen massaal Spa, Suzuka en Monza roepen. Vraag ze welke GP ze het liefst eens zouden winnen, dan staat Monaco bovenaan het lijstje. Deze en nog 'n handvol andere banen mogen dan ook absoluut niet verdwijnen. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte voor vernieuwing is, maar haal niet de ziel uit de sport. Daar wordt niemand vrolijk van.

0634


Robbert65

wat Kootje zegt. En Silverstone.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Perton

Ik snap ook wel dat historie in dat opzicht belangrijk is. Als je mij zou vragen welke landen op de kalender horen, zou ik ook al deze landen noemen. Maar het ging mij erom dat qua racespektakel deze circuits geen meerwaarde hebben. Qua alles eromheen natuurlijk wel. Als ik moet kiezen tussen een saaie race op Silverstone of een saaie race in Shanghai kies ik uiteraard ook voor optie 1.

En zoals een ander (ik meen Jehoentelaar) al zei: Maleisië en Melbourne hebben ook historie gecreëerd, en bijvoorbeeld Hockenheim (even los van dat het circuit inmiddels veranderd is) en Suzuka, hoe lang staan die nou op de kalender? Dat zijn ook niet de circuits waar de legendarische echte mannen uit de jaren '50 en '60 hebben geracet. Als onze kinderen het over legendarische, historische onmisbare circuits hebben, noemen ze misschien wel Sepang, Sakhir en Austin. Weten wij veel.

Historie is mooi, omdat dingen veranderen. Natuurlijk moeten niet al die momenteel historische cicuits geforceerd in vijf jaar tijd allemaal verdwijnen dankzij Bernie zijn hebzucht, maar als ze in de loop der tijd verdwijnen en worden vervangen door 'nieuwe' historische circuits, zal ik daar echt geen moeite mee hebben.

In dat opzicht ben ik het natuurlijk ook volledig met Kootje eens. Behalve dat ik niet van mening ben dat 'absoluut niet' mogen verdwijnen. Als het maar geleidelijk gaat en niet massaal alles vlak achter elkaar.